Permalänk
Avstängd

Överklockningen gick väldigt snett :/

Tidigare idag så satt jag och stresstestade min processor (q6600) med prime95 på 3.6ghz med en volt på 1.45V. När jag skulle gå iväg från datorn så hörde jag hur det smällde till. Först tänkte jag att det var någonting som hade ramlat i golvet men sen hörde jag en smäll till och då gick jag till datorn och det luktade bränt:( Stängde av datorn direkt och då såg jag att det låg en "kondensator" på golvet. Så det kanske var från dem som det smällde. Testade att starta datorn igen och den gick fint. Men nu undrar jag varför det kan ha blivit såhär/om någonting har gått sönder osv. MYCKET tacksam för hjälp

Vågar jag ens ha igång datorn längre utan att något ska gå sönder helt?

Permalänk
Hedersmedlem

Det låg en kondensator på golvet..? Den hade alltså lossnat från något i datorn, och landat på golvet? Det är, som du nog kan gissa, inte speciellt bra.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Avstängd

jo det hade lossnat från moderkortet :s Konstigt nog så fungerar datorn ändå

Permalänk
Medlem

tror inte på detta

Permalänk
Medlem

Ta ett kort på moderkortet och kondensatorn och markera vart den tidigare suttit, så kanske någon kan komma på vad den är bra för.
Borde ju gå att löda dit en ny kondensator.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Har det blivit ett skotthål i chassit också?

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Teddis:

Har det blivit ett skotthål i chassit också?

Hahaha ,som tur nej.

Permalänk
Medlem

på golvet i chassit menar du isf? annars måste det vara ett skotthål i chassit

Visa signatur

Dator : GPU: Asus RTX3090 ROG Strix |CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D |
| RAM: Kingston Fury 32GB 6000MHz | Hifiman HE-500 | Musical Fidelity M1HPAP |

Permalänk

Hmmmm??

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

Troll eller möjligtvis öppen dator?

Permalänk

Hmm den kan ju haft med typ ljud eller liknande att göra just den som lossna, jag vet att på en polares riktigt gammla Nvidia grafikkort hade det försvunnit tror det va 2 men det funka ändå.

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk

GARANTERAT kmr den från nätagget, förmodligen så pallade den inte:)

Visa signatur

i5 + antec 620 35c idle | asus 6870 | asus p8h61/usb3 | corsair 8gb xms3 | fractal design tesla 650watt | antec dark fleet 85

Permalänk
Medlem

elektrolytkondensatorer "exploderar" när dem blir polvända och kan även explodera vid för höga tempraturer (certade för 80 grader + 100grader hotspot, eller för 105 grader + 112grader hotspot)
kan mycket väl vara så att det har varit kondensatorer till någon spänningsreglerande del som har flygit åt pipan men låter väldigt konstigt att datorn skulle starta efter ett sånthär problem, är dock dålig på hur faserna fördelas till en CPU, det kanske inte märks om det saknas en fas från spänningsmatningen?

Permalänk
Avstängd

Japp jag har haft öppen chassisida. Testade nyss att köra OCCT power supply test och det funkade.

Kollade in i nätagget och nu ser jag en kondensator där som är böjd men den sitter ändå kvar i agget.

Permalänk
Avstängd

Men hur kan det hända sådär i nätagget/moderkortet bara för att jag stresstestade cpun? agget är på 500w och så vitt jag vet så drar ju inte processorn så mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av rajtin:

Men hur kan det hända sådär i nätagget/moderkortet bara för att jag stresstestade cpun? agget är på 500w och så vitt jag vet så drar ju inte processorn så mycket

kan vara så att du har massa andra saker inkopplade samt att ditt nätaggregat klarar 500w peak.

Permalänk
Medlem

Du kör inte ett gammalt ace of sweden agg?

Permalänk
Avstängd

Jag kör med ett Antec Earthwatts 500w 80+

Permalänk

Hittat vart den satt än? Vill gärna se bild =D

Visa signatur

--//Don't Panic\\--

Permalänk
Medlem
Skrivet av rajtin:

Jag kör med ett Antec Earthwatts 500w 80+

Har du sonata III? Kylningen är inte hundra på det chassit imo..

Visa signatur

Bärbar MacBook Pro 15" Mid '14 l
Mobil Iphone 8 l

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hobbabobbabooh:

Hittat vart den satt än? Vill gärna se bild =D

bild kommer snart

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ludzee:

Har du sonata III? Kylningen är inte hundra på det chassit imo..

Japp har ett Sonata III. Det är därför jag kör med öppen chassisida och några extra fläktar

Permalänk
Avstängd

http://imageshack.us/photo/my-images/594/114b42b1c71294365800...
Här har ni bilden.

och som ni kanske ser så är det den ovanför den som är i mitten som har lossnat.

Permalänk

Du kunde inte ta en mindre bild?

Visa signatur

-==- Intel Core i5 6600K -==- Asus Z170-K -==- 8GB Corsair LPX 2666MHz -==- EVGA 1060 6GB -==- Samsung Evo 750 256GB + Evo 850 500GB -==- Noctua -==- Corsair CX 650W -==- Fractal Design S -==-

Permalänk

Där ser man inte mycket.

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Avstängd

jaajjaa tar väl en ny bild då...

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av rajtin:

jaajjaa tar väl en ny bild då...

behöver nog inte ta en ny bild bara lägga upp den på en annan sida t.ex. tinypic, har aldrig förstått mig på imageshack alla bilder förminskas något så otroligt (eller så är det bara att jag inte vet hur man förstorar där LOL)

Visa signatur

GPU: 1050ti| CPU: Ryzen 7 3700x | Mobo: MSI B450 Tomahawk MAX | RAM: G.Skill FlareX 16GB | CPU kylare: Corsair H100i | Lagring: 32 TB|

Permalänk
Medlem

spännande? och vad gör den? stabiliserar någon spänning?

Permalänk

WTF. det är väl spänning till cpu. Funkar alla kärnor?

Visa signatur

Dator 1: Intel core i7 3930K @ 4,7Ghz, Asus P9X79 Deluxe. Crucial Ballistix Tactical Tracer DDR3 (32GB),Crossfire 2x MSI Radeon 7970 OC Edition 3GB, Tagan 800W NA, SanDisk 120GB systemdisk, EK 360 kit + 120mm extraradiator.
Dator 2: AMD FX 8350, Gigabyte 990FXA UD3, Crucial ballistix DDR3, Nvidia GTX 480, Corsair 650W, 2x OCZ Agility, Thermaltake bigwater 760 vattenkylning.