Är det här en bra server? eller är man ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

Är det här en bra server? eller är man ute och cyklar?

Hej!!

Är det här en bra server att starta med?
Ska ha den som backup och streama musik och film från. Klarar den av att ex streama en 1080p mkv fil?
Kraftig processor men nära till obefintlig grafik om jag inte förstått fel...

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=657978

Är det för mycket eller kan jag bygga ihop något bättre och kanske billigare från "vanliga" delar?
Har 3 HDD som gärna ska få plats (ex operativdisk)

Har hittat den för 6000 kr och undrar om det är värt att lägga ner dem pengarna direkt än att plocka och pyssla.
Alternativet är en NAS för att tillhandahålla filer och fungera som backup...
Men att ha en "riktig" dator som man kan använda till annat oxå är inte helt fel...

Tar tacksam emot för och nackdelar...
Och om detta är något att ha som server förstås

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1574122/server

Plus dina HDDs.

Blir billigare med bra prestanda för dina krav.

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1574122/server

Plus dina HDDs.

Blir billigare med bra prestanda för dina krav.

Tack så mycket! Hade faktiskt snabbkollat på just det moderkortet och processorn tidigare...
Visst borde jag t.o.m kunna köra operativsystemet från USB? Med en USB3 sticka... (om jag bestämmer mig för det förstås)
Den verkar inte heller dra så mycket ström... Och integrerad grafik

Ett mycket bra förslag!
Återkommer med resultat

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Skrivet av hemmadvd:

Tack så mycket! Hade faktiskt snabbkollat på just det moderkortet och processorn tidigare...
Visst borde jag t.o.m kunna köra operativsystemet från USB? Med en USB3 sticka... (om jag bestämmer mig för det förstås)
Den verkar inte heller dra så mycket ström... Och integrerad grafik

Ett mycket bra förslag!
Återkommer med resultat

Självklart är det möjligt att köra en windows installation på en usb-sticka och lira därifrån. Yes, integrerad grafik som även är bra

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Självklart är det möjligt att köra en windows installation på en usb-sticka och lira därifrån. Yes, integrerad grafik som även är bra

Grymt tack!
Har ett Fractal Design Arc som "bara står" efter att jag bytt ut mitt chassi, så det får extraknäcka som serverchassi nu... Tillsammans med mina avlagda 4x2GB DDR3 minnen.

Har lagt till i varukorgen redan och väntar till imorgon med beställning om man ska ha något mer eller beställa något extra

Tack igen och jag återkommer med ev bilder och omdöme :9

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |

Permalänk
Skrivet av hemmadvd:

Grymt tack!
Har ett Fractal Design Arc som "bara står" efter att jag bytt ut mitt chassi, så det får extraknäcka som serverchassi nu... Tillsammans med mina avlagda 4x2GB DDR3 minnen.

Har lagt till i varukorgen redan och väntar till imorgon med beställning om man ska ha något mer eller beställa något extra

Tack igen och jag återkommer med ev bilder och omdöme :9

Ingen fara

Hoppas det blir bra,lägg gärna upp bilder sedan ja

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Ingen fara

Hoppas det blir bra,lägg gärna upp bilder sedan ja

Jag fattar inte varför du försöker bracka på honom den processorn? Strömtörstig med generellt sett dålig prestanda. Halvbillig ja....men där slutar tyvär all bra med processorerna i denna seriern. Om du inte behöver någon prestanda så gå på nya ATOM eller kanske en AMD E450, de är i alla fall inte strömtörstiga.

Den första datorn har stöd för ECC samt viritualisering och bör gå att använda som en server. Den senare är inte mycket att hänga i granen, den är som en Intel 2 kärning mer hyperthreding och ska inte ens jämföras med en riktig 4kärnig som länkades först!

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Skrivet av zonar:

Jag fattar inte varför du försöker bracka på honom den processorn? Strömtörstig med generellt sett dålig prestanda. Halvbillig ja....men där slutar tyvär all bra med processorerna i denna seriern. Om du inte behöver någon prestanda så gå på nya ATOM eller kanske en AMD E450, de är i alla fall inte strömtörstiga.

Den första datorn har stöd för ECC samt viritualisering och bör gå att använda som en server. Den senare är inte mycket att hänga i granen, den är som en Intel 2 kärning mer hyperthreding och ska inte ens jämföras med en riktig 4kärnig som länkades först!

/z

Så den skulle inte räcka för att strema film och användas som backup?

Visa signatur

Corsair Obsidian 800D | Intel 2700K @ 4.5 Ghz | ASRock Fatal1ty Z68 Professional Gen3 | XFX HD 7970 Black Edition | Corsair Force GT 120GB SSD | Corsair 16GB Vengeance 1600 MHZ | Corsair AX 850W | Asus Xonar STX | Qpad 5k | Qpad MK-80 PRO | Qpad Heaton XL
The Black,Blue & Red Ocean

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

Så den skulle inte räcka för att strema film och användas som backup?

Vad menar du med att streama? Menar du on-the-fly omkodning av 1080p-material till annan upplösning eller bara att kunna spela upp den från en nätverksansluten disk där datorn/enheten du tittar på sköter uppspelningen?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

För att streama film och fillagring klarar du dig utmärkt på ett AMD Fusion kort, typ: http://www.inet.se/produkt/1902001/asrock-e350m1-fusion eller motsvarande i annan storlek.

Vill du ha lite mer kraft alternativt inte gillar AMD funkar Intels absolut billigaste Pentium Dual Core samt ett chipset med stöd för grafiken, typ H67, utmärkt. mATX/ATX kan ju vara bra om man vill ha plats för fler diskar eller ett bättre nätverkskort genom kontrollerkort.

Du kan se specen för min NAS i min signatur. Jag kör FreeNAS på en USB-sticka och den leverar fullt tillräcklig prestanda, ungefär 60MB/s skriv- och något liknande i läshastighet. Processorn ligger alltid i strömsparläge och går aldrig över något tiotal procent hur hårt jag än belastar den, nätverket stryper först. Det är inte heller något problem att kopiera in och möblering om bland filer samtidigt som man streamar film till en annan dator. Tror jag betalade i runda slängar 5000 för min NAS inklusive tre diskar, hade två sedan tidigare, dagen innan priserna höjdes.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Hjälpsam

Om det är att göra backups och bara spela upp från en nätverksenhet skulle jag snarare föreslå en 4bay eller större Synology NAS. Lättanvänt interface, remote access, smartphone apps (android och iOS) etc. Tuta och kör.

Om du vill ha en server och köra lite Virtual Macine och administrera ordentligt samt ha bra driftsäkerhet så skall du kika på Xeon + ECC bas som du länkade först.

Vill du bygga en egen maskin för enklare uppspelning och backup till hemmet så snurra runt AMD Llano eller E-350 lösningar då det inte behövs särskillt mycket kräm att bara skyffla data mellan HDD och nätverk.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Jag fattar inte varför du försöker bracka på honom den processorn? Strömtörstig med generellt sett dålig prestanda. Halvbillig ja....men där slutar tyvär all bra med processorerna i denna seriern. Om du inte behöver någon prestanda så gå på nya ATOM eller kanske en AMD E450, de är i alla fall inte strömtörstiga.

Den första datorn har stöd för ECC samt viritualisering och bör gå att använda som en server. Den senare är inte mycket att hänga i granen, den är som en Intel 2 kärning mer hyperthreding och ska inte ens jämföras med en riktig 4kärnig som länkades först!

/z

AMD A8 har också stöd för virtualisering och ECC. Visst, den är inte lika snabb som en i5a, men den är tillräckligt snabb för det mesta.
Grafikdelen är ju till och med bättre än i intels IB...

Han ville ju gärna kunna använda den till annat än server också.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomaseron:

AMD A8 har också stöd för virtualisering och ECC. Visst, den är inte lika snabb som en i5a, men den är tillräckligt snabb för det mesta.
Grafikdelen är ju till och med bättre än i intels IB...

Han ville ju gärna kunna använda den till annat än server också.

1. Vad ska han med finfin grafik i en server till?

2. Stödjer moderkortet du lade till ECC?

Ditt paket är mitt i mellan. Funkar mindre bra som riktig server men drar ström som ett sådant system. Även atom eller e-450 kan han installera ett vanligt OS och köra Web-server utan problem.

Kanske låter onödigt hård men det är för att denna AMD-serie borde återgå till.ritbordet där den hör hemma.

Edit: Förbannade rättstavningen på telefonen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av wartech:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/1574122/server

Plus dina HDDs.

Blir billigare med bra prestanda för dina krav.

Nöjd med alla SATA och USB3.0

Skrivet av zonar:

1. Vad ska han med finfin grafik i en server till?

[/size]

Då man som vanligt är snabb i fingrarna har nu nya servern landat här hemma med det delar som nämndes efter mitt första inlägg...
Nöjd med grejerna så långt...

Dock tror jag att jag sköt mig i foten lite där
Jag fick för mig den ljusa idéen om att köpa Microsoft Home Server 2011 samtidigt...
Med andra ord går vissa saker inte att installera riktigt men att koppla samma de olika datorerna här hemma och dela ut det jag vill går galant! Min lilla Boxee hittade allt direkt utan 3 dagars jobb

Dock missade jag även Virusskydd, så min fråga nu är vad tusan jag ska använda för något...

Har någon något bra förslag?

Ska fixa några kort på burken sen...

Visa signatur

| Surface Pro 3 i5 |