Permalänk
Medlem

Skillnad på Veangence och Dominator?

Hej,

Ska köpa minnen till mitt nya datorbygge och jag har kikat lite på corsairs
minnen. Närmare bestämt Veangence och Dominator.
De har ju samma minnes frekvens 1600 mhz. Deen enda skillnaden jag kan se är att Dominator är dyrare i 2x4 konfig.

Skriv gärna vad det är för skillnad på dom i kommentarerna

/ Henke

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Dominator har något lägre latency och ska oftast ge lite bättre överklockning. Venegance är dock fortfarande sjukt fina minnen.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Hjälpsam

Skall du köpa Veangence rekomenderar jag deras lågprofil, byter man kylaren till CPUn, kan den nya ibland slå i kylflänsarna på deras vanliga deras höga modell.
Jag tror att kylflänsarna på dominator går att skruva av.
Dominator brukar drivas med 1,65 Volt i deras specade max frekvens.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Vengeance minnena är otroligt tjusiga i alla fall hehe.
Har 4 st blåa i mitt chassi, dom glänser väldigt fint!

Permalänk
Hjälpsam

Huvudaskliga skillnaden mellan Dominator och Vengeance, utöver eventuella skillnader i spänningen är vat jag har förstått att kraven på chippen i Dominator minnen är något högre när de handplockas och har således teoretisk möjlighet till något högre överklockning av minnet än Vengeance.

Att klocka minnen i dag är ganska onödigt prestandamässigt, det är mest för sakens skull. Dessutom är det nog med potential i Vengeance för hemmaklockaren.

Om du inte planerar att klocka minnena rätt högt (vilket är totalt onödigt) så skulle jag rekommendera Vengeance CL9, eller Vengeance lowprofile beroende på vilken CPU kylare du planerar att köra.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skall du köpa Veangence rekomenderar jag deras lågprofil, byter man kylaren till CPUn, kan den nya ibland slå i kylflänsarna på deras vanliga deras höga modell.
Jag tror att kylflänsarna på dominator går att skruva av.
Dominator brukar drivas med 1,65 Volt i deras specade max frekvens.

"Toppflänsen" på Dominator går att skruva loss, men själva minneskortet är ändå markant högre än normalt. Vengeance i lågprofil är klart bättre när höjdutrymmet är begränsat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av backfeed:

"Toppflänsen" på Dominator går att skruva loss, men själva minneskortet är ändå markant högre än normalt. Vengeance i lågprofil är klart bättre när höjdutrymmet är begränsat.

Så även då är det högre, det visste jag inte.
Själv kör jag med Veangence lågprofil och är nöjd med mitt val.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Dominator är inte godkända av intel för pga 1.65 volt.
Vet inte säkert hur det är med deras dominator GT men veangence är godkända och testade på 1.5.

I övrigt är det lägre latenser på dominator minnen.
Vet inte säkert hur långt efter veangence ligger i ren överklockning men vet att dom inte är dåliga.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Äsch köp Vengeance och se glad ut..skillnaden är inte så stor prestandamässigt egentligen..dessutom ifall du har 2011 sockel så finns nu Vengeance (låg profil) i quadchannel http://www.webhallen.com/hardvara/147914-corsair_vengeance_lo...

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Medlem

Har testat dominator och veagence minnen och de först nämnda klockade klart bättre, detta kan iofs bero på veagence minnena var dåliga och inte gick att klocka. Men jag sitter iaf på dominator minnen och de tuffar på i 2.2 ghz, vattenkylda iofs.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av RainesX:

Dominator är inte godkända av intel för pga 1.65 volt.
Vet inte säkert hur det är med deras dominator GT men veangence är godkända och testade på 1.5.

I övrigt är det lägre latenser på dominator minnen.
Vet inte säkert hur långt efter veangence ligger i ren överklockning men vet att dom inte är dåliga.

Det är ju en sanning med modifikation då det beror på vilken processor du använder. För SB är de inte rekomenderade men du bör inte höja spänningen till minnena. Intel specar minnesspänningen till 1.5V±10%. Detta innebär att du ska kunna driva minnen 1.35V-1.65V men inte utanför detta.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det är ju en sanning med modifikation då det beror på vilken processor du använder. För SB är de inte rekomenderade men du bör inte höja spänningen till minnena. Intel specar minnesspänningen till 1.5V±10%. Detta innebär att du ska kunna driva minnen 1.35V-1.65V men inte utanför detta.

Tack för korrigering
hade inte en tanke på att nämna det.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem

Så Veangence rekommenderas till gaming?
Bygger en SB Maskin

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Henke420:

Så Veangence rekommenderas till gaming?
Bygger en SB Maskin

Jag skulle rekomendera det. Tänker man inte försöka sig på att köra mer än 1600MHz på minnena med cl9 så finns det inga skäl att lägga ut mer pengar (utom möjligt vis för utseendet om man bryr sig om det)

Tänk bara på att alla kylare inte passar om du har de höga kylflänsarna. En del tillverkare av kylare har listor med vilka minnen och moderkort som passar så det kan vara värt att kolla på innan du bestämmer dig.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Dessa kylflänsar är sjukt överdrivna på DDR3 minnen på 1.5V, de är ju större än många kylare på gamla DDR2:or som låg uppe runt 2.4V. Klart prisskillnaden kanske inte är lika stor mellan t.ex. vanliga XMS3 och Vengeance idag som för ett år sedan men samtidigt kan jag säga att jag klockar till 5GHz och kör mina XMS3 minnen på 1600MHz undervoltade till 1.575V (1.5v+5%) utan några problem, jag har inte hört om någon som fått problem för de kört sina minnen på 1.65V i ett SB system trots att många gjort det 24/7 sedan release, framförallt bland de som köpte tidigt när det inte fanns så många 1.5V kit. När det gäller gaming kommer du inte märka någon skillnad mellan olika DDR3 minnen som inte är försumbar så länge du kör samma minnesmängd, då är det bättre att satsa på ett fläskigare grafikkort alt ett med bättre kylning så att du kan klocka lite mer.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Skillnaden är rätt å slätt att vengeance är skit och dominator är bra..... köper du vengeance kan du inte räkna med att klocka minnena till det som står på kaftongen ens!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

När det gäller gaming kommer du inte märka någon skillnad mellan olika DDR3 minnen som inte är försumbar så länge du kör samma minnesmängd, då är det bättre att satsa på ett fläskigare grafikkort alt ett med bättre kylning så att du kan klocka lite mer.

Håller med dig, men samtidigt vill man ha det fetaste i jakten på bäst fps :=

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av -GufuX-:

Skillnaden är rätt å slätt att vengeance är skit och dominator är bra..... köper du vengeance kan du inte räkna med att klocka minnena till det som står på kaftongen ens!!!!!!

Det är du inte ens säker på med dominator. Bara för att det står 2400MHz på minnena kan du inte vara säker på att moderkort och processor klarar det. Även om de borde det.
Allt över vad Intel/AMD garanterar är ett vågspel. Du riskerar att inte kunna köra högsta specade hastighet för att du har ett litet fel som nästan aldrig märks när du sänker hastigheten något.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -GufuX-:

Skillnaden är rätt å slätt att vengeance är skit och dominator är bra..... köper du vengeance kan du inte räkna med att klocka minnena till det som står på kaftongen ens!!!!!!

Har du varit med om detta själv, eller det är som du tror?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det är du inte ens säker på med dominator. Bara för att det står 2400MHz på minnena kan du inte vara säker på att moderkort och processor klarar det. Även om de borde det.
Allt över vad Intel/AMD garanterar är ett vågspel. Du riskerar att inte kunna köra högsta specade hastighet för att du har ett litet fel som nästan aldrig märks när du sänker hastigheten något.

Självklart menar jag ju då på samma system där man testat både vengeance och dominator. sedan att ditt moderkort eller cpu inte skulle klara av angiven hastighet på minnena kan du ju knappast skylla på Minnes tillverkaren?

Skrivet av Jalle64:

Har du varit med om detta själv, eller det är som du tror?

jag har varit med om det själv har båda sorterna hemma dock så sitter vengeance minnena på väggen atm med en 5tums spik rätt igenom... ser rätt fint ut ändå.

Permalänk

Hade ett par Dominator 2x4GB minnen innan som jag lyckades få upp i 2.8GHz i en latency på 9-10-9 tror jag det var grymt rappa minnen ivf

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem

Dominator är en "värre" serie än Vengence. Men vill påstå att vissa Vengence är bättre än vissa Dominators.
Har både dominators och vengence, de dominators jag hade var speccade till 8-8-8-24@1600mhz@1,65V och Vengence till 9-11-9-27@1866Mhz@1,5V. Vengence minnena var både snabbare, klockade bättre och var märkbart svalare. Så bara för att det står dominator på dem så är det inte säkert att de är bättre.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Dominator är en "värre" serie än Vengence. Men vill påstå att vissa Vengence är bättre än vissa Dominators.
Har både dominators och vengence, de dominators jag hade var speccade till 8-8-8-24@1600mhz@1,65V och Vengence till 9-11-9-27@1866Mhz@1,5V. Vengence minnena var både snabbare, klockade bättre och var märkbart svalare. Så bara för att det står dominator på dem så är det inte säkert att de är bättre.

Var inte dina dominator minnen billigare variant alternativt äldre?

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Var inte dina dominator minnen billigare variant alternativt äldre?

Det var inte den dyraste modellen, men de var dyrare än mina Vengence. Kan möjligtvis varit en äldre model, men oavsett så behöver minnen inte vara bättre såvidare de heter Dominator, såvidare det inte är just bättre Dominators

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Skrivet av -GufuX-:

Självklart menar jag ju då på samma system där man testat både vengeance och dominator. sedan att ditt moderkort eller cpu inte skulle klara av angiven hastighet på minnena kan du ju knappast skylla på Minnes tillverkaren?

Det var just det. Man kan aldrig vara helt säker på vad man får när man köper en kiselbaserad produkt. Många saker kan gå fel så det kan verka som något inte fungerar men det är en annan del av systemet som ställer till det.
Tur att du är nöjd med dina dominator, men det är svårt att rekomendera någon att betala 50% mer då de flesta inte överklockar minnena. Jag vill tro att Corsair har valt kretsar med bättre kvalitet till dominator, men frågan är om de är värda pengarna för de flesta som köper en speldator.
Att de sedan är rekomenderade att köras i 1.65V gör att du inte bör köra med en högre spänning om du kör SB. En del andra minneskontrollers har ju förmågan att öka på spänningen lite till och då kan det vara mer värt pengarna då du kan pressa ur minnena lite mer effekt.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattsingen:

Det var just det. Man kan aldrig vara helt säker på vad man får när man köper en kiselbaserad produkt. Många saker kan gå fel så det kan verka som något inte fungerar men det är en annan del av systemet som ställer till det.
Tur att du är nöjd med dina dominator, men det är svårt att rekomendera någon att betala 50% mer då de flesta inte överklockar minnena. Jag vill tro att Corsair har valt kretsar med bättre kvalitet till dominator, men frågan är om de är värda pengarna för de flesta som köper en speldator.
Att de sedan är rekomenderade att köras i 1.65V gör att du inte bör köra med en högre spänning om du kör SB. En del andra minneskontrollers har ju förmågan att öka på spänningen lite till och då kan det vara mer värt pengarna då du kan pressa ur minnena lite mer effekt.

har dock inte rekomenderat utan bara svarat på frågan som TS ställde, alltså vad det är för skillnad på vengeance och dominator!
kör för övrigt s1366

Permalänk
Medlem
Skrivet av vargeEEEEn:

Dominator har något lägre latency och ska oftast ge lite bättre överklockning. Venegance är dock fortfarande sjukt fina minnen.

När har man nytta av mer än 1600 mhz minnen?
Kommer det påverka t.ex spelprestandan osv?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nu vet jag inte direkt hur Dominator klockar, men det verkar redan ha tagits upp.
Å andra sidan kan jag säga att bland vengeance minnena finns ju även de vita på lägre spänning i standard utförande, vilka går att skruva upp en del.

http://www.overclock3d.net/reviews/memory/corsair_vengeance_l...
+ mina egna som jag kör i klocken skriven i sign. Funkar finemang.

Vet dock inte hur prisbilden ser ut för tillfället, men skillnaden var minimal när jag köpte. Låg nog runt knappa 50:- eller så. Just ja, det var de vita som var dyrare ska nog nämnas.

Visa signatur

Gigabyte GA-990FXA-UD3 | AMD Phenom II x4 960t BE @ x6 3,6GHz | Antec Kühler H2O 620
Corsair 8GB 1600Mhz 1,35v @ 1,5v 8-9-8-24 1t | NZXT Hale 850w | Gigabyte 580 @ 911/1822/2095 1,1v
Creative Soundblaster X-Fi | Antec p182

Permalänk
Avstängd
Skrivet av -GufuX-:

Skillnaden är rätt å slätt att vengeance är skit och dominator är bra..... köper du vengeance kan du inte räkna med att klocka minnena till det som står på kaftongen ens!!!!!!

För du råkar inte ha ett par dominator själv? Att påstå att vengeance är skit är ju bara korkat eftersom även om de inte klockar lika bra som dominator, så är de fortfarande ett par riktigt bra minnen..

Skrivet av Jalle64:

Har du varit med om detta själv, eller det är som du tror?

Jag skulle satsa en hundring på att det är vad han TROR..

Skrivet av Civilian:

Vet dock inte hur prisbilden ser ut för tillfället, men skillnaden var minimal när jag köpte. Låg nog runt knappa 50:- eller så. Just ja, det var de vita som var dyrare ska nog nämnas.

Fortfarande ungefär 10% dyrare Dock är Ram idag sjuktbilligt. För två-tre år sen så var man tvungen att punga upp 1000 spänn för 6gb DDR3.. idag får du 8GB för halva det priset.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av RainesX:

Dominator är inte godkända av intel för pga 1.65 volt.
Vet inte säkert hur det är med deras dominator GT men veangence är godkända och testade på 1.5.

I övrigt är det lägre latenser på dominator minnen.
Vet inte säkert hur långt efter veangence ligger i ren överklockning men vet att dom inte är dåliga.

Det finns både domintor och Veangence minnen på 1.5v. Sen klarar både p5x och p6x 1,65v men finns ingen anledning att köpa sådana minnen nu då 1.5v är det man vill ha.

Edit:
Jag rekomendera aldig cl9 minnen, men jag är latency nisse. En av de få. Tycker min datar blir mer svarar på inputt snabbare. (var en cl2 nisse på sdram tiden också) Minna minnen är gamla Dominator GT minnen 2000mhz(1000mhz) 8-9-8-24 1-65. Men hade inte råd att byta dem min gamla dator började krångla så de 4gb får räcka ett tag till.

Edit2:
Köpte dom minneran för Busclock till min i5-750

Edit3:
Vet inte hur många veng,,, minnen polare har köpt nu. Men bara cas 8 i alla fall, och comandrate 1 såklart på det.
gick och kollade vad minna gamla minnen var och det var XMS3 8-8-8-24 minnen. De sitter på min AMD burk.

Edit4: Tror jag betalede 1,6k per 2x2 XMS3 kitt samt betalade klart mer för Dominator GT minnena. Fast XMS3 minnena var 8-8-8-24 800mhz och Dominator GT minnena var på 8-9-8-24 1000mhz. Kollar minna gammla online kvitton. Hittar inte Dominator Kvittot. Trode det var freån inet men kanske kommer fårn komplett.Då jag böt ut XMS3 mot dominator gt. kunde inte få upp mhz 1 enda mhz. min i5 750 klarade inte nästa steg. så jag sänkte cas. ras , cas to ras- rechargtime. mm. Fast inte så extret som p den gamla tiden då jag oc opterons.

Edit5: Tycker det fortfarande är konstigt att jag inte kan sänka cas to ras under 9 2500k då det fick på 750.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.