Permalänk
Medlem

överklockning fungerar ej

Jag har en rätt gammal burk och tänkte krama ur det sista ur den. Jag har en gigabyte g31m-s2l moderkort med en intel pentium E5200 @2500MHz.

När jag har clockat den i bios och ska kolla hastigheten med tex CPU-z står det fortfarande att den är på 2500 MHz. Går jag tillbaka till bios står det att den ska vara på tex 2,8ghz eller vad jag klockade den till. Det spelar ingen roll om jag kollar på windows index eller sisoftware sandra, de visar alla 2500 Mhz. Jag har även försökt klocka med ett gammalt program jag fick till moderkortet som heter easy tuner men det fungerade inte heller.

Jag börjar bli rätt frustrerad för att jag kan inte komma på vad problemet är. Undrar om ni har stött på något liknande och kanske skulle kunna hjälpa mig.

Permalänk

visar den 2500 i idle eller under load? speedstep el liknande aktiverat?

/Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ryzen 5600X, 32Gb ram, 3070Ti

Permalänk

Använd Prime95 eller något annat när du kollar hastigheten med CPU-z!

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Flexymannen: 2500 i load, har inte allt för bra koll så vad är speedstep?

Permalänk

Låter ju riktigt skummt. har du senaste BIOS till moderkortet? kan ju vara det som spökar, E5200 för övrigt är ju en riktigt rolig CPU att clocka då dom är lättklockade som stryk, jag klocka upp mina gamla till 4GHz innan jag ens installerade Windows. Hur ser det ut i BIOS förövrigt? alla inställningar du gör för OCn finns kvar där när du sparat och det står i BIOS T.ex. 2.8GHz där medans det fortfarande står 2.5GHz i windows och diverse andra program?

MVH
Emil

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

inZ-Audio: Ja precis, det var därför jag köpte processorn för länge sen för att den ska ju vara rätt kul att hålla på med. Jag har laddat ner det senaste bios och allt jag gör i bios står kvar där tills nästa gång jag besöker det.

Permalänk

Du ställer alltså in det, sen är du sparar och botar om datorn så finns det inte kvar i BIOS? isf så är det något som troligtvis gör att BIOSen blir nollad, vad är det för inställningar som du ändrar?

MVH

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

InZ-Audio: Jo alltså det står kvar i bios, bus speeden. Det spelar ingen roll om jag ändrar den till 201 från 200 eller till 250, när jag sedan kollar med något program är de alltid @ 2500 MHz. I bios står det tex 3,125 ghz om jag drar upp den till 250 men alla program visar 2500.