Hur vet man om något flaskhalsar? CPU:n te.x.

Permalänk

Hur vet man om något flaskhalsar? CPU:n te.x.

Okej, jo. Hur vet man om något i ens system flaskhalsar? Hur tar man reda på det?

Jag ber om ursäkt ifall jag har lagt denna tråd på fel del av forumet, men jag la den där det kändes som mest " rätt. "

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem

Om inte mjukvaran begränsar med t.ex max FPS så har du ALLTID en flaskhals.

Att däremot få reda på exakt vad som begränsar vid en given tidpunkt kan dock vara lite trixigt att ta reda på.

Permalänk
Medlem

Man kan t.ex. börja med att skruva upp inställningarna i något spel man spelar mycket och se om grafikkortet går i 98-100% hela tiden. Om så är fallet så flaskhalsar inte CPU skulle jag säga, men om det inte kan prestera runt 100% så flaskar nog din CPU.

Detta är givetvis otroligt svårt att säga att det alltid är så, då olika spel programmeras på olika sätt, när det kommer till trådning osv. De presterar också olika med olika grafikkortstillverkare pga. olika drivrutiner och valda anpassningar.

Permalänk

Hur kan jag ta reda på om mitt grafikkort kör i 100% eller liknande?

CPU, det vet jag. Öppna aktivitetshanteraren, sen badabing badaboom.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejhej231:

Hur kan jag ta reda på om mitt grafikkort kör i 100% eller liknande?

MSI afterburner t.ex. och där kan du även överklocka lite..

Men jag tror att det är din CPU som sätter gränsen..

//Lasse

Permalänk
Skrivet av Lasse468:

MSI afterburner t.ex. och där kan du även överklocka lite..

Men jag tror att det är din CPU som sätter gränsen..

//Lasse

Ja, jag har alltid tyckt datorn började låta lite väl mycket när jag kör Metro 2033.

Nu när jag tabbade det och öppnade Aktivitetshanteraren, var den på 0 CPU använding. Like, wtf?

Aja, ska kolla MSI afterburner.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk

http://i44.tinypic.com/2z6xm5g.jpg

Hm, 100%. Om jag förstog rätt.

Och CPU på 0-15 usage. Hm.

Visa signatur

CITERA för svar!

CPU: Athlon X4 630 GPU: Asus 560 Ti DirectCU II Nätagg: Corsair 650 TX Hårddisk: Western Digital Caviar SE 500GB RAM: Corsair Vengeance 8 GB Moderkort: Asus M5A78L LE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Om inte mjukvaran begränsar med t.ex max FPS så har du ALLTID en flaskhals.

Det är ju nu inte riktigt sant. En flaskhals har du om något inte kan prestera fullt ut för att något annat begränsar det. Om alla relevanta delar levererar 100% har du helt enkelt inte mer att ge.

Sen "brukar" flaskhalsar vara saker som i betydande mängd begränsar övriga komponenter. Med andra ord, att man inte får ut 3% till ur grafikkortet för att RAM minnena inte hänger mer riktigt är inte en flaskhals...Om man får 25% mer ur grafikkortet för att man byter CPU, då var den en flaskhals.
Som koncept har du dock rätt, det är sällan, näst intill aldrig våra burkar är så pass välbalanserade att de inte har någon komponent som begränsas av någon annan, med ett par %.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det är 100% sant.
Även om ett byta av en viss komponent ger större förbättring än om man skulle bytt en annan, så är det enda du gör när du byter att flytta flaskhalsen till nån annan komponent.

Du kan handla vilka saker som hellst och du kommer fortfarande ha en del som begränsar prestandan mer än dom andra.
Visst, vilken komponent som begränsar kan skifta från bildruta till bildruta men likväl har du en flaskhals.

Det ideala är ju som du ju säger att få nån slags balans där komponenterna presterar ungefär lika, eller om man nu så vill flaskhalsar lika mycket