Permalänk
Medlem

120Hz skärm till spel...vilken??

Är denna bra....BenQ 24" LED XL2420T (2ms / DVI/HDMI/DisplayPort) (3D-redo)????

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Avstängd

Skicka gärna en länk så man kan se andra specifikationer

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distilled:

Skicka gärna en länk så man kan se andra specifikationer

Vilka angivna specifikationer säger att den är bra för spel?

TN-panel = 1000:1 i kontrast. MS är idag tillräckligt låg på många(alla) skärmar. Input lag anges inte

Specifikationer är skräp och gör inget annat än att missleda inkompetenta, tyvärr

Finns några bra recensioner på skärmen har jag för mig, och nej, inte användarrecensioner. Blinda som leder blinda blir inte bra.

Permalänk
Medlem

Anledningen till att jag vill byta skärm är för att idag sitter jag på en vanlig 60Hz skärm och när det händer mycket på skärmen så får jag massa blinkande streck för att bilden inte hinner med att uppdatrera. Vad jag förståt så slipper man detta med en 120Hz skärm, stämmer det?

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Låter snarare som det är artifakter du ser! Ostabil överklock av grafikkorten?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Skrivet av MjGroggy:

Anledningen till att jag vill byta skärm är för att idag sitter jag på en vanlig 60Hz skärm och när det händer mycket på skärmen så får jag massa blinkande streck för att bilden inte hinner med att uppdatrera. Vad jag förståt så slipper man detta med en 120Hz skärm, stämmer det?

De där problemen har ingenting som en 60Hz medför, eller som du skulle slippa på en 120Hz skärm, låter som artifakter

Oj, Iwar har visst redan sagt detta

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iwar:

Låter snarare som det är artifakter du ser! Ostabil överklock av grafikkorten?

DET ÄR INTE ARTIFAKTER! Det är nåt jag ser eller sett på alla fyra datorer jag har hemma när vi spelar FPS spel!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem

Är det inte s.k. "tearing" han syftar på?

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk

Mät temperaturen med GPU-z eller liknande när du kör så du får dessa streck. Hade massa damm på mitt grafikkort som gjorde det överhettat, så behöver inte vara så att du överklockat kortet

Permalänk
Medlem

"massa blinkande streck för att bilden inte hinner med att uppdatrera."
hmm, vilka spel kör du och vilken fps lirar du i? låter ju som du skulle lira i typ 100+ utan vsync på
kan dock aldrig säga att jag märkt något liknande själv i spel, enstaka tearing här och där kanske men ej massa streck.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk

Ser det ut något sånthär?

http://www.youtube.com/watch?v=aQXppnkj2qY

Fast snabbt då, såklart

Btw; Tearing räknas som en artifakt...

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Entusiast

Det är definitivt vad han är utsatt för, jag undrade också vad det var först och tänkte lämna tillbaka skärmen på garantin men det är helt enkelt V-sync som behövs Dock så tar det en gnutta prestanda att sätta på i de flesta spel

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lasergurka:

Ser det ut något sånthär?

http://www.youtube.com/watch?v=aQXppnkj2qY

Fast snabbt då, såklart

Btw; Tearing räknas som en artifakt...

Ser ej ut som på videon. Att tearing räknas som artifakts visste jag dock ej. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Skrivet av MjGroggy:

Ser ej ut som på videon. Att tearing räknas som artifakts visste jag dock ej. Man lär sig nåt nytt varje dag!

Nehepp, då får du väl helt enkelt dra fram kameran och filma (förutsatt att de inte fastnar på bild om du spelar in med t.ex fraps?)

Visst kan vi ge dig tips om 120Hz skärmar, men om det endast är för att lösa detta problem så är det inte 60Hz som är problemet, jag har haft 60Hz skärm länge och aldrig haft några problem liknande de du beskriver.

Möjligen skulle problemet ligga hos just den skärmen, eller har du märkt samma sak på andra skärmar?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Ja, tearing är en typ av artifakt.
Ett enkelt sätt att kolla att det är just tearing det handlar om, är att aktivera V-sync ingame, eller force Vsync via kontrollpanelen (control center/catalyst)

Skulle det visa sig vara tearing så kan jag säga att Ja, då hjälper att köpa en 120 hz skärm, och ja, XL2420T är en bra skärm, För Spel. Värdelös för film eller fotografi imho.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Vilka angivna specifikationer säger att den är bra för spel?

TN-panel = 1000:1 i kontrast. MS är idag tillräckligt låg på många(alla) skärmar. Input lag anges inte

Specifikationer är skräp och gör inget annat än att missleda inkompetenta, tyvärr

Finns några bra recensioner på skärmen har jag för mig, och nej, inte användarrecensioner. Blinda som leder blinda blir inte bra.

Syfta mer på att det kanske finns annat folk som vill se en direkt länk, kanske en del vill se helheten innan bedömning

Och specefikationer är skräp och missleder inkompitenta? då vet jag inte hur du handlar :O, utan att veta varken innehåll eller vad prylen är i sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distilled:

Syfta mer på att det kanske finns annat folk som vill se en direkt länk, kanske en del vill se helheten innan bedömning

Och specefikationer är skräp och missleder inkompitenta? då vet jag inte hur du handlar :O, utan att veta varken innehåll eller vad prylen är i sig.

Jag går på proffsrecensioner.

Permalänk
Skrivet av Mithras:

Skulle det visa sig vara tearing så kan jag säga att Ja, då hjälper att köpa en 120 hz skärm, och ja, XL2420T är en bra skärm, För Spel. Värdelös för film eller fotografi imho.

Är det inte så att tearing beror på att datorn inte klarar att leverera bilder i den hz som skärmen kör?

Just nu kör jag mitt nvidia 590 med en iMac 27 som skärm i 60hz och det finns inte en tillstymmelse till tearing.

Visa signatur

Dator 1: i7 2600K / Gigabyte GTX 590 / 8 GB minne / 120 GB Intel 510 SSD / 2TB / Corsair 750W / BENQ XL2410T 120 Hz
Dator 2: 27" iMac i5 Router: Apple Airport Extreme
HTPC: i5 2400 / Radeon HD 6450 1GB / 8 GB minne / 2TB / Samsung 50" Plasma
Platta: iPad 3 32GB 3GTelefon: iPhone 4 16gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av DistantHoller:

Är det inte så att tearing beror på att datorn inte klarar att leverera bilder i den hz som skärmen kör?

Just nu kör jag mitt nvidia 590 med en iMac 27 som skärm i 60hz och det finns inte en tillstymmelse till tearing.

Absolut inte. Snarare tvärtom. Tearing innebär att skärmen inte hinner uppdatera samtliga frames som grafikkorten bombar ut.

Har du ingen tearing så kan det vara så enkelt att du har Vsync på.

Spelar ju ingen roll för skärmen att den kör i 60hz, orkar inte datorn leverera 60 FPS så får du en FPS = frekvens = hz som grafikkortet orkar, vilket är den siffra man t.ex ser i hörnet med Fraps. Hade det varit så som du sa, att datorn inte leverar bilder i den hz som skärmen kör, så hade man ju fått screentearing i samtliga FPS förutom 60

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Orginalfrågan om BenQ 24" LED XL2420T är bra...?
Hafft min en månad nu och i SPEL är den faktiskt jävligt underbar. Att kunna switcha mellan flera förinställda inställningar beroende på om du tex går från en mörk bana till en ljus eller från kalt område in i tätvuxen terän (tänk bf3 Metro fältet man börjar för sen dra ner i mörka tunnelbanan)
Kontrasterna och färgerna är inte alls realistiska men väldigt behagligt och vackert i spel.
Menyerna är väldigt enkla att navigera med medföljande kontroll.

Vid surf och div arbeten är den duglig, 120 hz gör sig bra och allt känns väldigt "lent" dock bör man ha en profil för just detta DÄR brightnes och kontrast är dämpat väldigt.

Som bild och videoredegering är skärmen näst intill obrukbar.

Skärmen har 3.5 utgång men ingen för extern Mic... skänt med extra usb anslutningar dock.
Foten är VÄLDIGT stadig, Höj/sänk, Tilt och Pivot fungerar väldigt bra och det osar kvalite.

Lite bleeding finns men det är ytterst lite och inte speciellt skarpt. har även minskat med tiden som gått.
(3d har jag ännu inte prövat, glasögon medfäljde ej)

Minus är att kontakter sitter så till att kablage blir svårt/omöjligt att gömma om man tex använder VESA och klämmer upp den på väggen.
Den är även tjock och en hybrid av LCD och LED vilket gör den lite i fetaste laget.

En spelskärm värd 3000:- lätt enligt mig om man tar sig ett par minuter och pillar med inställningarna.
(Finns även config filer att ladda ner, special anpassade för spel som Starcraft, BattleField, Counter strike och så vidare.)

Visa signatur

Jag har en Dator, och den är snabb!

Permalänk
Medlem

Alla datorskärmar idag är LCDer, det borde väl de flesta vara medvetna om vid det här laget?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Jag går på proffsrecensioner.

Specefikationer och recensioner är inte alls samma sak , jag pratar om specifikationer och inte recensioner.. kanske blev någon ihop blandning i det hela

Permalänk
Medlem
Skrivet av Distilled:

Specefikationer och recensioner är inte alls samma sak , jag pratar om specifikationer och inte recensioner.. kanske blev någon ihop blandning i det hela

Nej, jag går inte på specifikationer. De är intetsägande och ju mer inkompetent man är desto mer kollar man på en skärms specifikationer. Nu pratar jag om angiven ms, kontrast(helst dynamisk...) osv.

Pivot och annan typ av funktionalitet ser man ju också genom specen, men ni får väl förstå vad jag säger

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dreas89:

Nej, jag går inte på specifikationer. De är intetsägande och ju mer inkompetent man är desto mer kollar man på en skärms specifikationer. Nu pratar jag om angiven ms, kontrast(helst dynamisk...) osv.

Pivot och annan typ av funktionalitet ser man ju också genom specen, men ni får väl förstå vad jag säger

Nu är jag med på banan igen då förstår jag !

Permalänk
Medlem
Skrivet av folkeryd:

Orginalfrågan om BenQ 24" LED XL2420T är bra...?
Hafft min en månad nu och i SPEL är den faktiskt jävligt underbar. Att kunna switcha mellan flera förinställda inställningar beroende på om du tex går från en mörk bana till en ljus eller från kalt område in i tätvuxen terän (tänk bf3 Metro fältet man börjar för sen dra ner i mörka tunnelbanan)
Kontrasterna och färgerna är inte alls realistiska men väldigt behagligt och vackert i spel.
Menyerna är väldigt enkla att navigera med medföljande kontroll.

Vid surf och div arbeten är den duglig, 120 hz gör sig bra och allt känns väldigt "lent" dock bör man ha en profil för just detta DÄR brightnes och kontrast är dämpat väldigt.

Som bild och videoredegering är skärmen näst intill obrukbar.

Skärmen har 3.5 utgång men ingen för extern Mic... skänt med extra usb anslutningar dock.
Foten är VÄLDIGT stadig, Höj/sänk, Tilt och Pivot fungerar väldigt bra och det osar kvalite.

Lite bleeding finns men det är ytterst lite och inte speciellt skarpt. har även minskat med tiden som gått.
(3d har jag ännu inte prövat, glasögon medfäljde ej)

Minus är att kontakter sitter så till att kablage blir svårt/omöjligt att gömma om man tex använder VESA och klämmer upp den på väggen.
Den är även tjock och en hybrid av LCD och LED vilket gör den lite i fetaste laget.

En spelskärm värd 3000:- lätt enligt mig om man tar sig ett par minuter och pillar med inställningarna.
(Finns även config filer att ladda ner, special anpassade för spel som Starcraft, BattleField, Counter strike och så vidare.)

Köpte skärmen igår och måste säga att jag är enormt nöjd med den! Kommer till 95% endast spela på den så då behöver jag ju inte beskymmra mig om det andra. Kan tillägga att mina problem försvann som jag trodde med en 1120Hz skärm!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]