Permalänk
Medlem

Dataskärm 2-4k

Hej sweclockers!
Nu är det dags för mig för att min skärm är väldigt oskarp och har dålig upplösning.
Jag har kollat på 2 skärmar

En Samsung
http://www.inet.se/produkt/2203180/samsung-tft-24-s24a650d-mv...
och
En Dell
http://www.inet.se/produkt/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-...

jag undrar då om de extra pixlarna i Dellskärmen är stor skillnad i bildkvalite?
Hur stor skillnad är det på kontrasten? är den märkbar? Samsung skärmen har 3000:1 och Dell skärmen har 1000:1

Skriv även om ni har något annat bra förslag på en skärm i 2000-4000kr klassen

Mvh Larszon

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larszon:

Hej sweclockers!
Nu är det dags för mig för att min skärm är väldigt oskarp och har dålig upplösning.
Jag har kollat på 2 skärmar

En Samsung
http://www.inet.se/produkt/2203180/samsung-tft-24-s24a650d-mv...
och
En Dell
http://www.inet.se/produkt/2205957/dell-ultrasharp-24-u2412m-...

jag undrar då om de extra pixlarna i Dellskärmen är stor skillnad i bildkvalite?
Hur stor skillnad är det på kontrasten? är den märkbar? Samsung skärmen har 3000:1 och Dell skärmen har 1000:1

Skriv även om ni har något annat bra förslag på en skärm i 2000-4000kr klassen

Mvh Larszon

Dell skärmen har det mycket bättre formatet som är 16:10. Det lämpar sig mycket bättre som en datorskärm till såväl jobb, surf och spel. För film spelar det ingen roll om man har 16:9 eller 16:10 eftersom film oftast spelas in med ett betydligt bredare format. Dessutom skulle inte jag ialla fall rekommendera samsung som datorskärm eftersom kvaliteten är väldigt skiftande.

Här har du ett till förslag på en mycket bra skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Dell skärmen har det mycket bättre formatet som är 16:10. Det lämpar sig mycket bättre som en datorskärm till såväl jobb, surf och spel. För film spelar det ingen roll om man har 16:9 eller 16:10 eftersom film oftast spelas in med ett betydligt bredare format. Dessutom skulle inte jag ialla fall rekommendera samsung som datorskärm eftersom kvaliteten är väldigt skiftande.

Här har du ett till förslag på en mycket bra skärm: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=470617

Vad är det egentligen för skillnad på Dell skärmen jag länkade och den du länkade? De har ju ganska liknande specifikationer.

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

Det är ju lite upp till dig om du vill ha VA-panel eller IPS-panel.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Dell skärmen har en IPS-panel vilket betyder att den har en hög betraktningsvinkel och väldigt bra färgåtergivning. Därför passar den väldigt bra till t.ex. fotoredigering. Samsung skärmen har LED belysning vilket oftast gör den ljusare och drar mindre ström. Skriv gärna vad du ska använda skärmen till. Spela? Redigera? Läsa? Jobba?.

P.S. Datorskärm*

Visa signatur

Dator: FD Define S | i7 5820k | Noctua NH-D15 | 16GB DDR4 | AMD Fury X | MSI X99A GAMING 9 | CM V1000 | Samsung 850PRO 256GB | 3TB WDRED
NAS: FD Node 304 | Pentium G3220 | 2X WD RED 2TB + 2X HGST 4TB | 16GB 1600MHz | FreeNAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mighty Nerd:

Dell skärmen har en IPS-panel vilket betyder att den har en hög betraktningsvinkel och väldigt bra färgåtergivning. Därför passar den väldigt bra till t.ex. fotoredigering. Samsung skärmen har LED belysning vilket oftast gör den ljusare och drar mindre ström. Skriv gärna vad du ska använda skärmen till. Spela? Redigera? Läsa? Jobba?.

P.S. Datorskärm*

Skärmen kommer att användas till spel, bf3 framför allt så jag vill ha en skärm som låter mig njuta av grafiken. Hur stor skillnad är det egentligen mellan 1000:1 och 3000:1 i kontrast? Märks det?

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index

Permalänk
Medlem

Jag kan säga så här:
Jag har en Eizo FS2331 med *VA panel, så denna skärm och Samsungen är väldigt snarlika.
1000:1 och 3000:1 är enorm skillnad!

TN och IPS paneler så blir det grådassigt. På min *VA panel så är svärtan svartare än själva ramen runt om!
Är ingen hardcore gamer, men har lirat lite diverse FPS spel utan bekymmer. Och jag är petig!

Men skulle jag lira mer än 50% av tiden vid datorn så skulle jag satsa på en 120hz'are.

Edit: Kan säga att bilden får sig ett ett bättre djup med grym svärta.
Ett tips om du har svårt att bestämma dig är att beställa hem båda skärmarna och sedan utnyttja ångerrätten på den ena skärmen. Men du kanske förlorar nån hundring i returfrakt.

Permalänk
Medlem

En extremt prisvärd skärm är Dell u2412M som fungerar utmärkt i spel. Jag upplever inga dassiga färger på min dell ips skärm. Nästa köp för mig blir en Oled och då ska alla problem som lcd lider av vara ur världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av qaws:

Jag kan säga så här:
Jag har en Eizo FS2331 med *VA panel, så denna skärm och Samsungen är väldigt snarlika.
1000:1 och 3000:1 är enorm skillnad!

TN och IPS paneler så blir det grådassigt. På min *VA panel så är svärtan svartare än själva ramen runt om!
Är ingen hardcore gamer, men har lirat lite diverse FPS spel utan bekymmer. Och jag är petig!

Men skulle jag lira mer än 50% av tiden vid datorn så skulle jag satsa på en 120hz'are.

Edit: Kan säga att bilden får sig ett ett bättre djup med grym svärta.
Ett tips om du har svårt att bestämma dig är att beställa hem båda skärmarna och sedan utnyttja ångerrätten på den ena skärmen. Men du kanske förlorar nån hundring i returfrakt.

Jag tror nog att det blir samsung skärmen för den hade riktigt bra kontrast tack för alla svar!

Visa signatur

EVGA RTX 3090 FTW3 | i7 12700K | 32GB DDR5
Laptop: Razer Blade 15 RTX2070MQ
VR: Pimax 8KX, Quest2, Valve Index