Behöver tips på bra slang för vattenkylning

Permalänk
Medlem

Behöver tips på bra slang för vattenkylning

Halloj!

Jag var lite dumsnål tror jag och köpte slang på feltema när jag kastade in vattenkylning i min burk.
Slangen blev snabbt grådassig och äcklig.

Jag har blå färg i vattnet och de anledningar jag kommer på är:

* Färgen är kass och sätter sig i slangen.
* Slangen är kass och tar åt sig färgen.

KAN man överhuvudtaget köra färgat vatten utan att det sätter sig på slangen?`
Om man kan det så är tips välkomna!

En bild på hur det ser ut (slangen var från början KLAR, den var HELT OFÄRGAD och vattnet är väldigt mjukt blått):

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

har du använt kranvatten i systemet?

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll vilka slangar du använder ALLA transparanta kommer att dra åt sig färg.
Ett annat problem med färgen är att den fastnar i dina block och radiatorer och får sämre kylning med tiden.

Det bästa du kan göra är att köpa färgade slangar i stället och slippa massa underhåll med rengöring.

tex; http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=in...

Permalänk

Olika slangar är olika bra/dåliga på att ta upp och släppa ifrån sig färg. Primochill ska vara bäst för att inte bli grådaskiga men som tidigare förslag, köp ny färgad slang. Jag kan inte riktigt förstå varför man ska spara in nån hundring på slang i en dator för 15kkr

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

har du använt kranvatten i systemet?

//E

Ja, jag är efterbliven.

Skrivet av micke7406:

Spelar ingen roll vilka slangar du använder ALLA transparanta kommer att dra åt sig färg.
Ett annat problem med färgen är att den fastnar i dina block och radiatorer och får sämre kylning med tiden.

Det bästa du kan göra är att köpa färgade slangar i stället och slippa massa underhåll med rengöring.

tex; http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=in...

Skrivet av Inveramsay:

Olika slangar är olika bra/dåliga på att ta upp och släppa ifrån sig färg. Primochill ska vara bäst för att inte bli grådaskiga men som tidigare förslag, köp ny färgad slang. Jag kan inte riktigt förstå varför man ska spara in nån hundring på slang i en dator för 15kkr

Det verkar som att det är det smartaste valet Hur "tvättar" jag bäst tank och block? Tanken har också en beläggning med färg, det syns inte nu om jag har färg i men det gör det om man inte har tillsatser.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Det verkar som att det är det smartaste valet Hur "tvättar" jag bäst tank och block? .

T-röd funkar till det mesta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Ja, jag är efterbliven.

Det verkar som att det är det smartaste valet Hur "tvättar" jag bäst tank och block? Tanken har också en beläggning med färg, det syns inte nu om jag har färg i men det gör det om man inte har tillsatser.

vanligt kranvatten innehåller ju massor med "föroreningar"
kalk som lämnar spår etc etc
prova och inhandla ny slang och använd batterivatten istället

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk
Medlem
Skrivet av etermos:

vanligt kranvatten innehåller ju massor med "föroreningar"
kalk som lämnar spår etc etc
prova och inhandla ny slang och använd batterivatten istället

//E

Oj, trodde det framgick att jag var sarkastisk Jag använder batterivatten med en gnutta glykol för att förebygga alger

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem

Det finns vätskor som kan fungera lite bättre angående missfärgningar av slangen etc. T.ex. Mayhems olika vätskor är ganska bra för det. Sen skulle jag satsat på bra slangar, som t.ex. Primochills Primoflex slang.

Permalänk
Medlem

Primochill eller masterkleer är bra slang som är rätt prisvärda. Köp färgad slang och inte tillsatser, batterivatten och ev en silvercoil är det man behöver. Och när man tvättar kopparblock så använder jag vinäger.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Oj, trodde det framgick att jag var sarkastisk

oki men sarkasm och ironi fungerar inte "online"...

//E

Visa signatur

[GA-990FXA-UD7H] [AMD FX-8350 @4.9] [32gb 1600mhz cas10]
[Sapphire 6970 2GB x2 + MSI R6990] [OCZ Vertex 3 120GB x2 @raid0] [OCZ Agility 3 120bg proggydisk]
[Corsair AX 1200i] [Corsair M90/K90] [Xigmatek Elysium] [NZXT FX Enthusiast x7]
[Larkooler Extreme performance G1/4]

Permalänk

en mjuk tandborste funkar bra, se bara till att den inte är full med gammal tandkräm

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ten:

Och när man tvättar kopparblock så använder jag vinäger.

Vinäger är inte så smart att använda, det attackerar metallen också. Ketchup brukar fungera mycket bra istället.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det är problem med i princip alla slangar, de blir grådassiga med tiden, det beror tydligen på att mjukgörarna i slangen sakta läker ut och ger som ett grått damm på insidan av slangarna, går att tvätta bort om man orkar, jag brukar helt enkelt byta slangar när jag ändå är och river i systemet. Synd bara att det inte håller sig riktigt snyggt mer än några månader.

Och ja jag kör med destillerat vatten och någon droppe PT-nuke så det är inget skit i vattnet som fastnar på slangarna, kan möjligen vara så att PT-nuke förvärrar problemet något. Kört med färgad Fezer och Masterkleer slangar, masterkleer verkar klara sig något bättre.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Hur är det med Tygon-slang som många verkar prisa?

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Skrivet av FireFox:

Hur är det med Tygon-slang som många verkar prisa?

Dom ska vara jättebra att bygga med men vara riktigt dåliga när det kommer till beläggningar

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

Dom ska vara jättebra att bygga med men vara riktigt dåliga när det kommer till beläggningar

Första delen håller jag med om. Den är mjuk och smidig och du kan göra kraftiga böjar utan att den knixar ihop. Det sista är jag av en annan åsikt. Jag använder som du förstått slangen själv och sist jag tömde systemet är för ca 2 år sedan. Systemet sattes ihop för ca 3-4 år sedan. Jag använder mig av batterivatten och några droppar PT-Nuke. Slangen är klar och fin kanske inte som ny men inte långt ifrån i mitt tycke. Enda stället som jag inte är nöjd med är slangstumpen som går till påfyllningen i toppen. Den del som står tom blir "mjölkig" tänk dig ett glas med några droppar mjölk som man fyller med vatten. I mitt tycke så är slangen värd de extra kronorna den kostar mer.