Rättigheter - Grafikkort.

Permalänk
Medlem

Rättigheter - Grafikkort.

Hej. Måste bara fråga vad som gäller egentligen. För jag har ingen större koll.
Det är såhär att jag beställde ett grafikkort. som jag nu fått och haft i någon dag.

Saken är att jag inte alls är nöjd med kortet. och helst vill jag bara ha tillbaka pengarna.
Då jag hade förväntat mig mer. (såsom bättre kylning, tystare)

Och enligt företagets regler så är det inga problem.

Nu till problemet. Grafikkortet gör läten för sig. så något skulle KUNNA vara fel. Men kortet fungerar perfekt annars
Bra fps osv. Är bara att kortet gör ljud som enligt mig inte borde vara där.

Läser man på internet så säger folk att "Det är vanligt bland dessa kort, vänta på drivrutiner så kanske det löser sig"
och det har jag inte tid med. Har ångrat mitt köp då jag blev sugen på annat.

sen sa företaget "Det låter som att det eventuellt är fel på din komponent"

Så hur ska jag gå tillväga?
Jag vill ju inte "scamma" företaget. utan vill sköta detta snyggt. Men känns som att de hällre envisas med att laga kortet(vilket jag inte har tid med)
och egentligen så är det väl inte mitt fel att det låter lite. eftersom det verkar vanligt, och för att jag haft ESD armband under installation.

Conclusion. förvirrad hur det ska gå till, och vill slippa långa väntetider. Vill bara ha tillbaka pengarna så jag kan köpa något som fungerar som jag vill.

Permalänk

Du måste koppla ESD-armbandet rätt också.
Dessutom vet jag inte vad det är för företag du pratar om och vilken policy dom har, men generellt så har företag rätt att laga grejer innan dom ger återköp.

Permalänk
Medlem

Ett tips är att betala med Klarna-Faktura nästa gång!
Det kostar ca 20 kr mer men det är värt det!

Med klarna faktura så betalar du varan du har köpt efter 14 dagar och kan då skicka tillbaka varan utan att behöva vara orolig för dina pengar och inte mer behöva finna dig i den här sortens knipa!

Titta in på länken! http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontonia:

Ett tips är att betala med Klarna-Faktura nästa gång!
Det kostar ca 20 kr mer men det är värt det!

Med klarna faktura så betalar du varan du har köpt efter 14 dagar och kan då skicka tillbaka varan utan att behöva vara orolig för dina pengar och inte mer behöva finna dig i den här sortens knipa!

Titta in på länken! http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/

Kan någon förklara vad han menar?

Läste att man har rätt att reklamera och kräva pengarna tillbaka i alla fall.
Men då måste de ju hitta ett fel också.

Och kanske inte är ett "fel" enligt dom.

Permalänk
Medlem

Du har rätt att göra ett återköp inom 14 dagar om du köpt produkten på nätet. Du får alltså testa den i 14 dagar och se om du är nöjd eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Du har rätt att göra ett återköp inom 14 dagar om du köpt produkten på nätet. Du får alltså testa den i 14 dagar och se om du är nöjd eller inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Det har jag förstått.
Men gäller detta även om det finns ett potentiellt fel med produkten?
Som man själv inte har fixat dvs. utan produkten var så från början.

Permalänk
Hjälpsam

DU har alltid rätt att ångra köpet på produkten inom 14 dagar oavsett om det är ursprungligt fel på det eller inte så länge allt original emballage och tillbehöer med mera kan returneras i så gott skick som är möjligt.

Om det är fel på produkten är det endast en issue om det är du som orsakat det.

"Jag vill ångra köpet på den här varan, tycker inte om den. Dessutom tror jag den är trasig"
"Ok, skicka in så undersöker vi och ersätter med ny om vi hittar fel"
"Nej, jag vill utnyttja min ångerrätt med pengarna åter, men ni bör undersöka produkten när ni får in den då den kan vara defekt"

Konstigare än så skall det inte vara

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Det har jag förstått.
Men gäller detta även om det finns ett potentiellt fel med produkten?
Som man själv inte har fixat dvs. utan produkten var så från början.

Du har alltid rätt att ångra köpet om det är köpt på distans (nätbutik etc.). När du meddelar företaget att du vill nyttja ångerrätten meddelar du även varför så att företaget kan kontrollera produkten och på så sätt undvika att en annan kund får en defekt komponent.

Skrivet av Rydisen:

Du får alltså testa den i 14 dagar och se om du är nöjd eller inte.

Nja, man har rätt att undersöka produkten och returnera den inom fjorton dagar men inte att använda den i fjorton dagar för att sedan returnera den.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

DU har alltid rätt att ångra köpet på produkten inom 14 dagar oavsett om det är ursprungligt fel på det eller inte så länge allt original emballage och tillbehöer med mera kan returneras i så gott skick som är möjligt.

Om det är fel på produkten är det endast en issue om det är du som orsakat det.

"Jag vill ångra köpet på den här varan, tycker inte om den. Dessutom tror jag den är trasig"
"Ok, skicka in så undersöker vi och ersätter med ny om vi hittar fel"
"Nej, jag vill utnyttja min ångerrätt med pengarna åter, men ni bör undersöka produkten när ni får in den då den kan vara defekt"

Konstigare än så skall det inte vara

Okej tack så mycket. Får försöka med detta : ).

Förhoppningsvis slutar det bra

Btw när börjar dagarna räkna? när jag beställt, eller när jag fått produkten? tänker på tiden man har på sig att ångra sitt köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

Btw när börjar dagarna räkna?

När du fått produkten, men varför vänta?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

När du fått produkten, men varför vänta?

kände mest att det inte händer något över helgen. så.

en annan fråga. jag har tagit faktura på detta.
Ska jag betala in det och be om återbetalning efter de fått tillbaka kortet?

jag antar att det blir så.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av adfi:

kände mest att det inte händer något över helgen. så.

en annan fråga. jag har tagit faktura på detta.
Ska jag betala in det och be om återbetalning efter de fått tillbaka kortet?

jag antar att det blir så.

Antagligen, men kontakta butiken om hur det är smidigast att lösa det.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfi:

kände mest att det inte händer något över helgen. så.

en annan fråga. jag har tagit faktura på detta.
Ska jag betala in det och be om återbetalning efter de fått tillbaka kortet?

jag antar att det blir så.

Nej, ta kontakt med Klarna om det är dem som står för fakturan och förklara att du skickat grafikkortet på retur så löser det sig så slipper ni lägga ner tid och energi från båda håll.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2