Permalänk
Medlem

Oled vs Crt.

När jag gick från min crt till en lcd så märkte jag en enorm skillnad i spel, speciellt i quake 3 som jag spelade mycket. Det var supermycket ghosting trots att jag hade en skärm med 2 ms etc. Efter ett tag så lade jag inte märke till det. Kommer Oled ha 0 inputlag och ghosting precis som crt?

Permalänk
Medlem

Inputlag kommer ju från elektroniken i skärmarna.
Du har ju en mängd olika behandlingar som görs på signalen innan den slutligen blir pixlar på en panel.
Och ironiskt nog så skapas både inputlag och ghostning oftast av funktionen overdrive som ju är till för att få ner responstiden på panelen.

Men om OLED kommer att behöva en massa signalbehandling och trix för att göra den lämplig för datorskärmar vette 17.
Det OLED jag använder sitter i mobila saker, och där märker man inte 20 extra millisekunders fördröjning.
Inte heller har jag sett några faktiska tester av OLED vad gäller responstid och färglinjäritet.

Permalänk

Responstid kommer inte kunna mätas på en oled, eftersom den inte har några flytande kristaller som ska öppnas/stängas.
När det gäller inputlag vet jag inte.

Visa signatur

i3 540, hd5570, 4gb, 60gb ssd, ga-p55-usb3
Sony Fw900
razer salmosa
6gv2

Permalänk
Medlem

Vet någon var man kan köpa en crt i dag? Dem är betydligt snabbare i spel än en 120 hz benq tex.

Permalänk
Medlem

Är väll vad jag vet bara begagnade kvar, kolla blocket. Brukar finnas en del väldigt billigt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

När jag gick från min crt till en lcd så märkte jag en enorm skillnad i spel, speciellt i quake 3 som jag spelade mycket. Det var supermycket ghosting trots att jag hade en skärm med 2 ms etc. Efter ett tag så lade jag inte märke till det. Kommer Oled ha 0 inputlag och ghosting precis som crt?

gray2gray påverkar inte ghosting. Det som påverkar ghosting är div. tekniker för att bli av med ghosting. Ett billigt och populärt sätt är att ha pulserande ljus. Om du någonsin sett en TV med 600hz så är det oftast en 60hz tv med ett ljus som blinkar 600 gånger i sekunden.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Vet någon var man kan köpa en crt i dag? Dem är betydligt snabbare i spel än en 120 hz benq tex.

heh sitter själv med en crt skärm med 1600x1200 upplösning i 85 hz men den börjar visa tecken på ålder nu (har otydlig text i övre kanten av skärmen med 85 hz)

btw min skärm pajade mitt förra skrivbord pga att den var så tung

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Jag spelar bara cs ibland så enda skärmen jag kan tänka mig är en platt 120 hz om jag skulle köpa ny. Men nu har jag 5 crt skärmar som funkar så behöver nog inte köpa en sån en på ett tag

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk

sony fw900 ska du ha.