Silverstone krymper Fortress FT03 till Mini ITX

Permalänk
Melding Plague

Silverstone krymper Fortress FT03 till Mini ITX

För ungefär ett år sedan släppte Silverstone en datorlåda som inte ser ut som någonting annat, nämligen Fortress FT03. Nu är det dags för en mindre variant i samma tema.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Oh! Gillas grymt mycket!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S CPU: Intel Core i7 6700k CPU-Kylare: Corsair Hydro H110i GTX
Moderkort: Asus Z170-Deluxe RAM: HyperX Fury DDR4 32GB 2666Mhz GPU: EVGA GTX 980 Ti Classified
SSD: Samsung 850 Pro 256Gb & 2x Crucial BX100 250Gb HDD: WD Red 3TB PSU: Corsair HX750i 80+ Platinum

Permalänk

Jonas låter förkyld.

Det var för många kompromisser med detta, så himla liten var den inte!

Visa signatur

HP

Permalänk
Medlem

Wow!

Vill ha nu, med 450w agget...

Visa signatur

TE Computer-1|B550|5600X|NH-D9L|2x8GB|980 Pro|RTX 3060|SF600|Benq 21:9|B&W MM-1|B&O H95

Permalänk
Medlem

Man tycker nästan att dom borde gjort nätdelen passivt kyld för tar man bort fläkten finns den en del utrymme för någon form utav kylning Silverstone också som har lite historia med passiva nätdelar.

Permalänk
Medlem

Alltid roligt med Silverstone

Visa signatur

Inget är för dyrt om man är nöjd över det.
Macbook Pro 14" M1 Pro | iPad Pro 12,9" M2 | iPhone 14 Pro | Apple Watch Series 8 | Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Mycket bra koncept.

Visa signatur

"De är ju subjektsformen, dem är objektsformen.
Om man inte förstår skillnaden bör man använda dom."

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen den där formen på chassit faktiskt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Yay för silverstone! Nytänkade är bra grejjer! Sitter och väntar på mitt FT02, ska bli kul och se vad det går för

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Tror Jonas skulle kunna bli sportkommentator utan problem!

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem

he he...lilla mikrofonen där thörnqvist, varför inte en mygga...?
Eller är du ute efter utrikeskorre känslan, muhaha

Visa signatur

Ju mera digitaliserad & högteknologiskt vår omgivning blir,
desto mera önskar man sig något handfast & jordnära.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Tror Jonas skulle kunna bli sportkommentator utan problem!

är det menat som en komplimang?

fint med sfx agg dock inget fan av fortress serien i dem mindre formaten

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=612539 låter ju väldigt "mitt i prick"...
PS: Jag kan tänka mig den där, utan tvekan !

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av tsc:

Tror Jonas skulle kunna bli sportkommentator utan problem!

HAHA, precis vad jag tänkte, jag har ALDRIG hört honom prata sådär snabbt

Visa signatur

4770k | GTX 760 | 32GB Dominator platinum 2133MHz | OCZ Vertex 4 256GB | Dell U3011 | Asus MG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moxie:

he he...lilla mikrofonen där thörnqvist, varför inte en mygga...?
Eller är du ute efter utrikeskorre känslan, muhaha

För att det ser efterblivet ut om man bara står och snackar.

Visa signatur

Chassi: Define C ll RAM: Vengeance CL15 16GB ll Kylare: Noctua ND14 ll Mobo: Asus prime z270-p ll CPU: i5 7600k ll PSU: Supernova G3 650w ll GPU: MSI GTX 1060 6GB Gaming X ll Lagring: Samsung 850 EVO 250GB, Seagate 1TB HDD

Permalänk

Sport kommentatorn Jonas Thörnqvist här ja

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hade gärna sett en värdig uppföljare till FT02-chassit med samma design såklart, fast med lite mer borstad aluminium

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Och där gick alla mina planer om att bygga i ett lian li Q11 åt helvette ...

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bread_:

Och där gick alla mina planer om att bygga i ett lian li Q11 åt helvette ...

Mm den slår verkligen Lian-Li Q11 rakt av. (förutom på färgen givetvis).

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Varför ska Silverstone tvunget sätta sin stora logga mitt i blickfånget på chassit, skicka med en sticker till de som tänder på sånt istället.

Permalänk
Medlem

Fortresslådorna är helkul, och att de krymper dem är skoj
... men FT03 mini känns väldigt mycket som en SG05/SG06 ställd på högkant, och ev med sämre ventilation.
Finns en tråd här tex:
http://hardforum.com/showthread.php?t=1642182
Vet inte hur mycket de gjort om lådan sen dess, men på bild tre i den tråden så ser man att funktionspanelen på toppen täcker för de mesta ventilationshålen i toppen. Lådan känns med andra ord lite väl restriktiv i toppen kan man tycka. ... plus att man förstås har samma problem med höjd på CPU-kylare som på SG05.

Men jag gillar verkligen looken och skulle verkligen inte säga nej till en som HTPC

Skrivet av sgtspiff:

Mm den slår verkligen Lian-Li Q11 rakt av. (förutom på färgen givetvis).

Fast Q11 tar väl vanligt ATX agg samt vanlig 5.25 enhet? Det är inte riktigt en rättvis jämförelse.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Oj, det lilla svarta chassit var kanonfint! Hade gärna haft det som ett HTPC chassi!

Visa signatur

Stationär: EVGA X299 Micro | Intel Core i7 7740X | GeForce GTX 1060 6GB | Kingston HyperX 16GB 2666 MHz | WD Blue 3D NAND SSD 500GB
Tillbehör: 3 x LG 21,5" | Corsair Vengeance K65 | Deathadder | Astro A40
Bärbart: MacBook Pro 13" -10 | iPad 2 16Gb

.: Citera för svar :.

Permalänk
Avstängd

ser inte hur det där sku kunna bli ett smidigt htpc system faktist, finns ju så mycket bättre liggande lösningar.
btw helvete va han snackade fort vad har dom toppat sina redbull med för pulver...

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

tycker dom kunde ha hammrat ut buggarna i ft03 istället... ft03-e eller liknande. hur tänker dom när utblaset fran psu är under intaget för cpu kylning tillexempel? vänd det at andra hallet!

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Moxie:

he he...lilla mikrofonen där thörnqvist, varför inte en mygga...?
Eller är du ute efter utrikeskorre känslan, muhaha

Våra myggor är av den rundtagande typen och skulle ta upp ljudet från halva mässan om vi använde dem på golvet. Batongmicen funkar "lite" bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av joshoa:

ser inte hur det där sku kunna bli ett smidigt htpc system faktist, finns ju så mycket bättre liggande lösningar.
btw helvete va han snackade fort vad har dom toppat sina redbull med för pulver...

Beror ju på hur man ska använda burken. Jag tror nog egentligen den här är mer tänkt som en kompakt ersättare till de som har sin full-size dator på skrivbordet, dvs den är optimerad för att använda så lite skrivbordsyta som möjligt, snarare än att vara så liten "åt alla håll" som möjligt.
Det gör den även användbar för visst HTPC bruk (tex ståendes i hörn eller på vägghylla tex), men den är ju otymplig att ställa i en stereomöbel eller liknande... Använd på rätt sätt är den rätt smart och rätt kompakt!

Skrivet av exodeus:

tycker dom kunde ha hammrat ut buggarna i ft03 istället... ft03-e eller liknande. hur tänker dom när utblaset fran psu är under intaget för cpu kylning tillexempel? vänd det at andra hallet!

Heh, jo att ha utblås från PSU:n direkt under Cpu-insuget, samt bristen på ventilation för hårddiskarna är det primära som hindrade mig från att skaffa FT03. Tycker den är tokigt charmig annars!
Å andra sidan, om de nu skulle vända PSU-utblåset åt andra hållet, så får man ventilationshål på båda sidor av burken, och det går inte längre att ställa datorn i ett hörn som man kan göra nu. Men de borde nog öppnat för den möjligheten ändå!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Var tvungen att kolla video recensionen av vanliga FT03 nu (hade inte sett den tidigare).
Håller med Jonas om att det är kul att se annorlunda lösningar. Men annorlunda är inte alltid bättre och det verkar stämma in på FT03:an. På någon nivå vill jag gilla chassit men det räcker inte fram för mig.

Sen mini versionen av FT03 var ju mindre, men kan man ha Micro ATX moderkort och ATX nätagg så har man mycket större flexibilitet än med Mini ITX och SFX nätagg. Samtidigt som mini versionen inte såg ut att vara såå mycket mindre.

Permalänk
Avstängd

Vilket är det minsta chassi som tar ett ATX kort?

Permalänk
Medlem

hur är det med utrymme för graffekort?? typ HD7959 eller ett nvidia GTX670?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.