Permalänk
Medlem

Eizo vs Nec.

Jag tänker ge bort min hp 27 skärm i sign och köpa en ny skärm av bättre kvalitet. Vilket märke bör man satsa på av Eizo och Nec?

Jag har 2 exempel.

Exempel 1: Eizo http://www.dustinhome.se/eizo-coloredge-cg275w-27-wide-tft-bl...

Exel: 2 Nec http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=651107

Permalänk

Får man undra varför du ska ha skärm för 17+ tusen?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Får man undra varför du ska ha skärm för 17+ tusen?

För att jag vill ha det bästa av det bästa vad gäller kvalitet och färger. man får vad man betalar för.

Permalänk
Medlem

Du betalar också en jäkla med massa för bra wide-gamut prestanda, något som i regel gör att s-rgb prestandan blir lidande. Arbetar du inte med trycksaker eller liknande är det mycket svårt att på ett rationellt vis motivera en skärm för 20k.

Permalänk
Skrivet av Olegh:

Du betalar också en jäkla med massa för bra wide-gamut prestanda, något som i regel gör att s-rgb prestandan blir lidande. Arbetar du inte med trycksaker eller liknande är det mycket svårt att på ett rationellt vis motivera en skärm för 20k.

Måste hålla med, visst, är du kräsen kanske en skärm för 5-7 tusen hade varit något, men en de skärmar du frågar om VET man vilken man vill ha. VET man inte de på egen hand utan att fråga runt så är de helt klart en prisklass man inte behöver...

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Måste hålla med, visst, är du kräsen kanske en skärm för 5-7 tusen hade varit något, men en de skärmar du frågar om VET man vilken man vill ha. VET man inte de på egen hand utan att fråga runt så är de helt klart en prisklass man inte behöver...

Mycket möjligt att ni har rätt.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Mycket möjligt att ni har rätt.

Och varför har du bara två skärmar i din signatur? Hur är resten av din dator?

Visa signatur

Stationär: Chassi: InWin 805 Black PSU: EVGA Supernova 850W MoBo: ASUS Sabertooth Z170 S CPU: Intel i7-6700k Skylake GPU: ASUS GTX 1070 Strix SSD: Samsung 840 EVO 500gb Skärm: Dell UltraSharp U3415W
Server: HP DataVault X311 3TB
Mobil: Google Nexus 6p Laptop: Asus Zenbook UX301

Permalänk
Medlem

Eizo är bäst

JAg skulle ha satsat på en Eizo.De har alltid varit bra skärmar och såklart dyra.Det finns billaga Eizo skärmar men de dyra slår ingen efter alla år....säg 15 år tillbaka.
/Joakim

Visa signatur

myra

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av landahl:

För att jag vill ha det bästa av det bästa vad gäller kvalitet och färger. man får vad man betalar för.

Haha idiotiskt påstående! Visst har du dem pengarna men såvida du inte jobbar med CAD/Fotoredigering så kan gott lägga åtminstone 7000kr av pengarna på annat.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag tänker ge bort min hp 27 skärm i sign och köpa en ny skärm av bättre kvalitet. Vilket märke bör man satsa på av Eizo och Nec?

Jag har 2 exempel.

Exempel 1: Eizo http://www.dustinhome.se/eizo-coloredge-cg275w-27-wide-tft-bl...

Exel: 2 Nec http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=651107

Jag tror tyvärr att du är på fel forum. Känns som om hela denna tråden kommer fyllas med avundsjuka istället för tips. Vet dock inte vart jag ska peka dig för att få vettigt hjälp, kanske fotosidan.se även om det är väldigt få trådar om skärmar där...

I vilket fall, lycka till med den nya skärmen

Visa signatur

Asbra.

Permalänk
Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pannkakspajjas:

Jag tror tyvärr att du är på fel forum. Känns som om hela denna tråden kommer fyllas med avundsjuka istället för tips. Vet dock inte vart jag ska peka dig för att få vettigt hjälp, kanske fotosidan.se även om det är väldigt få trådar om skärmar där...

I vilket fall, lycka till med den nya skärmen

Avundsjuka? Nej som jag skrev så borde han lägga pengarna på något vettigare än en 27 tums skärm för 17.000. Vill han ha det bästa av det bästa borde han istället slå till på en valfri 30" Eizo skärm med 16:10 istället. Närmar man sig 30.000kr får man riktigt bra skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

För att jag vill ha det bästa av det bästa vad gäller kvalitet och färger. man får vad man betalar för.

Det är så gott som uteslutande vid arbete med foto för kommersiell produktion av trycksaker som dessa skärmar används. Om det är vad du ska ska syssla med så det nog vägen för dig. Annars kan en kolorimeter/spektrofotometer få ordning på din HP-skärms SRGB rätt så bra det med (kör själv med kalibrerad HP-skärm för fotoredigering).
Jag kan inte skärmarna som du räknar upp, men det borde inte vara så svårt att googla på Eizo xxx vs NEC xxx om du behöver utlåtande. ingen kommer nog göra dig besviken i alla fall.

Edit:
Designer monitor: http://www.digitalartsonline.co.uk/features/?featureid=331196...
Och MegaTech säger såhär:

Citat:

The two displays cost more or less the same, and it’s difficult to say which is better value: either would be an excellent choice in this price bracket. But the small matter of having a built-in hardware calibrator puts the CG275 one up over the SpectraView.

Digital Arts (UK)
October 19, 2011

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Professionella skärmar har väl bättre uniformity men inte bättre färger så är väl rätt waste om man inte håller på med foto/cad osv. Är ju fortarande LCD IPS teknologi med äklig ag coating. Köp apples ACD för gosy bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slobodan87:

Och varför har du bara två skärmar i din signatur? Hur är resten av din dator?

Jag ska bygga en ny dator med Ivy Bridge i slutet på april.

Permalänk

varför inte en/två till U3011 ?

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arne-Mohammed:

varför inte en/två till U3011 ?

Jag stör mig på ramarna man får mitt i bilden när man spelar med 3 skärmar.

Permalänk
Skrivet av landahl:

Jag stör mig på ramarna man får mitt i bilden när man spelar med 3 skärmar.

jasså, jo de kan vara lite irriterande. U3011 har ju även rätt tjock ram

Visa signatur

PC: i7 980X @ 4ghz | EVGA X58 Classified | 12 GB Corsair Dominator GT 2Ghz CL8 | GTX580 3-WAY SLI | 2,5tb Hdd | Corsair Obsidian 800D| Corsair AX 1200| Dell U3011 30" + 2st Dell 2007| Vantage P55000p+| VattenKylning | The Classified-X V2.5! |
Lek: 2600K ES (X54) och några olika 1155 brädor
Foto:Nikon D3s, 85/1.4, 50/1.4, 35/1.4, 24-70/2.8, SB-900

Permalänk

Jag säger då Nec Spectraview!

Det är ju fan ingen skillnad prismässigt om man tittar på de två skärmarna, alltså Nec Spectraview Reference 271 och Eizo ColorEdge CG275W. Nec modellen kostar 22990 kr jämfört med 23990 kr för Eizo. I alla fall om man tittar på Dustin Homes webbsida. Visserligen finns Nec modellen till lägre pris (runt 18000 kr) om man letar upp den på Prisjakt. Men 23 papp är ju ändå ett bra pris på den här skämen, det är den värd. Det kan vara smidigt att beställa allt från ett och samma ställe. Om jag idag köpte ny skärm i den här prisklassen så skulle jag inte ens försöka spara in på en tusenlapp.

Både Nec och Eizo gör väldigt bra profesionella skärmar. Men jag tycker att Eizo är många gånger överskattade. Nec är varken sämre eller bättre än Eizo. Egentligen kvittar det vilken man väljer om det är de här två modellerna man väljer mellan. Men om det är bara märket vi väljer mellan så skulle jag hellre välja Nec än Eizo.

Eizo: http://www.dustinhome.se/eizo-coloredge-cg275w-27-wide-tft-bl...

Nec: http://www.dustinhome.se/nec-spectraview-271-27-wide-black/pr...

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111