Blir galen på min i5 2500k, varför funkar inte 4.5 GHz????

Permalänk
Medlem

Blir galen på min i5 2500k, varför funkar inte 4.5 GHz????

Hejsan, nu har jag banne mig provat allt som jag har i min kraft att försöka med.

Problemet är följande, jag kör med min nuvaranda 24/7 klock utan problem som ligger på 4.3GHz, matar på med 1.330v i spänning, inget annat är ändrat så vitt jag vet.

När jag höjjer upp multipeln över 44 så går det bara inte, jag har provat upp emot 1.45v och den blåskärmar fortfarande vid lätt belastning, felkod x124.

Notera att jag stresstestar datorn till fullo och körde igår 20 runs på maximum i IBT utan någon blåskärm, stängde ner och surfade in på facebook, blåskärm efter 10 minuter. Battlefield 3 kan jag också spela utan att något felar, det är så fort datorn går ner på låg belastning och den antagligen hoppar upp till 4.5ghz med för låg spänning som det felar.

_Varför?_

Har flashat bios till senaste, har provat sänka ramet till 1333MHz utan framgång, har provat att stänga av strömsparfunktioner helt (dvs dom som bios tillåter mig att ändra på, C-states osv), utan framgång. Är mitt moderkort så jävla uselt altså så den inte klarar av det här simpla ?

Sitter på ett MSI P67A-C45 förövrigt.

All hjälp tas emot med stor tacksammet!

Permalänk
Medlem

Pröva sätta på saker som LLC, ändra VTT, PLL och inte bara multipel och vcore.

Permalänk
Medlem

måste ju va någon ström spar funktion. låter mysko ja hade då inga problem har sj 4.5ghz 24/7 clock och har haft 4.9 också

Visa signatur

MSI Z87-G45 - 4670k @ 4.2ghz vid 1.02v 52'c kyld av h100i - 8gb xms3 1600mhz - corsair tx750w - asus gtx 680 DCU2 top @ 1220mhz - Corsair carbide 540air - benq xl2411t
Razer naga hex & Blackwidow
Logitech g35

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Pröva sätta på saker som LLC, ändra VTT, PLL och inte bara multipel och vcore.

Finns väl inget som antyder på att det är där felet ligger?

Finns förövrigt inga reglage som går att ändra på rörande ovanstående på min bräda ! Vdroop finns där emot, har för mig att det är samma som LLC, den går att sätta på antingen high eller low, båda felar dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av enzity:

Finns väl inget som antyder på att det är där felet ligger?

Finns förövrigt inga reglage som går att ändra på rörande ovanstående på min bräda ! Vdroop finns där emot, har för mig att det är samma som LLC, den går att sätta på antingen high eller low, båda felar dock

Ibland är det de spänningarna man behöver ändra på lite för att få det stabilt.

Permalänk
Medlem

vet inte vad du har för PLL voltage just nu men antar 1.8v. Det har visat sig att många sandy bridge prollar gillar låg PLL volt istället för hög. Prova köra samma inställningar som du har nu men dra ner PLL till 1.6 till en början och se vad som händer. Jag kan köra min i 1.48v PLL och stock för mig är 1.78 så det finns ganska mycket svängrum. Om du krashar direkt så prova sätta PLL på 1.85 istället men inte högre än 1.9 som max. Om du fortfarande krashar så är det något annat som felar. Lycka till

Visa signatur

Uppdateras..

Permalänk
Medlem

prova ändra lite saker tills de funkar, till ex:

turbo spread spectrum - manual, 200+/200+

offset mode +0.05v samt disabla cpu c3/c6

enabla pll overvoltage SÄNK den till 1,6 dylikt, antar att du har 1.8?

Vet för övrigt inte hur ditt bios ser ut, men detta funkar för mig stabilt 4,6

Kör stock just nu och måste ner till 4,1 :/

Permalänk
Medlem

Jag sitter med samma bräda och cpu och fick också samma sak vid 45 i multipel.
Det funka fint med intel burn test, OCCT (båda cpu testen) samt prime95. Jag kunde till och med köra Bulletstorm 1 timma.
Men blåskärm vid lättare saker som surf mm. Kör nu på x44 och 10010 på vaddennuheter
Jag har även ändrat PCH från 1,05 till 1,07V då jag har alla RAMslotar fyllda.
Internal PLL Overvoltage = Enabled
EIST och Intel turbo boost= Enabled EDIT: är nu mera disabled på prov..
under fliken Green power har jag
CPU phase control = intel SVID MODE
C1E Disabled
Intel C-state Disabled.
Har temperaturer på max 65,71,73,71 vilket inträffar under IBT annars är det aldrig uppe i 70 grader heller.
du skulle ju kunna justera busshastigheten istället. Jag ändrade som sagt från 10000->10010 vilket gav 4404Mhz (skriv siffror och tryck enter så ser du resultatet i biosen)

Själv så nöjer jag mig nog med 4,4Ghz

Visa signatur

F-D Define R3-Svart Intel Core i5 2500K 3,3GHz MSI P67A-C45 REV B3 Corsair 8GB (4x2048MB) 1333MHz@1600 1,5V MSI Radeon HD6950 2GB Hårddisk: OS-Disk, 120GB SSD Intel 510 XtraHDD 500GB Samsung Spinpoint F3 Optiarc AD-7260S DVD±RW Windows 7 Home Premium 64-bit Svensk Acer TFT 22" P226HQ LED Corsair TX 650W V2 80+ Bronze

Permalänk

Jag följde en video guide på youtube och är riktigt nöjd.

4,7Ghz stabilt med Vcore 1,28V med maxtemp 47grader (riktig vattenkylning)

Permalänk

Jag sitter på samma moderkort som du och har en stabil 4.5Ghz clock på 1.285vCore.

Här är ändringar jag gjorde i Bios på mitt MSI-P67A-C45 (rev 7673)

* CPU Ratio - 45
* CPU vCore - 1.285
* Spread Spectrum - Disabled
* Intel C-state - Disabled
* Internal PLL Overvoltage - Enabled
* Intel Turbo Boost - Enabled
* C1E Support - Disabled

Sen kan det hända att du behöver mer/mindre vCore än jag men jag tycker 1.33 låter högt för 4.3Ghz. När jag testade för 4.5Ghz så hade jag först 1.300 sen gick jag stegvis ner 0.05 vCore med Inteltestburn 30 mins tills jag kom till 1.28. Då kom jag inte ens in till windows, drog upp till 1.285 igen och sitter nu stabilt. Trial and Error.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade problem med spontana avstängningar tills jag höjde vcore till 1,35V.

Permalänk

Kan det vara så att en vattenkyld cpu behöver så pass mycket mindre Vcore som i mitt fall ?

En bra luftkylare kan ju hålla skapliga temps också bevisligen.

Har inget behov av högre klockning men ibland vill man ju testa vad prylarna går för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Guteklockaren:

Jag följde en video guide på youtube och är riktigt nöjd.

4,7Ghz stabilt med Vcore 1,28V med maxtemp 47grader (riktig vattenkylning)

Skulle du kanske kunna länka den guiden ?

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo

Permalänk

Det är åtminstone 2-3 kanske 4 andra spänningsreglage förutom just vcore som man ofta behöver höja, precis som de andra säger. PLL voltage t.e.x.

Permalänk
Medlem

Jag kör på 4.0 GHz och det mesta står på auto i bios. Jag har toppat på 4,8 GHz, men inte kört länge där.
Till saken:
Jag hade problem i början med skumma blåskärmar men numera är det löst. Du kan härleda problemet till att de börjar vid en viss klockfrekvens och min lösning har väl inte direkt någon koppling till det, men kan kanske bidra till en lösning.

Jag hade mus, tangentbord och ljudkort som var från den gamla datorn (numera 64 bit) och gick med 32 bitars drivrutiner , vilket jag kollade med något diagnostikprogram som identifierar vilka drivrutiner som man saknar eller bör uppdatera. Jag köpte ny mus o tangentbord.

Moderkortet stödjer bara 1,5volts minne, men minnena som jag hade gick på 1,65volt pga spd romen i minnet var felskrivet, jag ställde ner till 1,5v och det funkade. Datorn dubbelbotade innan pga av detta.

Msi live uppdate är förträffligt och använd det... Kollar man på Msi:s hemsida över vilka drivrutiner som finns att ladda ner så stämmer inte det jämfört mod dom som live uppdate tar ner, live uppdate har färska drivrutiner... Realtek och Usb3 drivisen var krånglig att få in..

I övrigt så kan det vara så att din processor inte klarar mer, så det kanske inte spelar någon roll vad du gör eftersom kislet är som det är... Moderkortet är ett budgetkort och ökar man på strömurtaget från kortet så kan det bli svajigt och blåskärma pga att moderkortet inte kan leverera rätt spänning och ström. Använder man 4 minneslottar, värstingklock på processorn, många hårddiskar och varenda övrig kontakt i moderkortet, så kan det vara problem.

Visa signatur

Intel Core i5 2500K@ 4.0GHz | Cooler Master Hyper TX3 | Gigabyte GTX 560 Ti | Msi P67A-C45 | 4GB Corsair DDR3 @1600
Intel SSD80Gb | Samsung 1 Tb | Corsair Tx 650W | Windows 7 Home P 64 bit
3DMark Vantage P19703
3DMark11 P4965

Permalänk
Medlem

umm... ingen som tänkt på att just hans exemplar kanske bara inte klarar 4.5ghz? bara för att du köpte en K-märkt processor betyder inte per given automatik att du kan få ut 4.5ghz bara sådär. du kanske helt enkelt nått din prolles max...

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Skrivet av lord_tito:

Skulle du kanske kunna länka den guiden ?

Ska försöka leta upp länken under dagen, tror den hette overclocking i5 2500k to 4,5ghz eller något liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Bumpar en gammal tråd...
Har precis försökt att hjälpa en kompis att oc med detta kort helt sjukt men det går verkligen inte att ställa PLL manuellt.
Finns bara PLL overvoltage Enable/Disabled/Auto och vcore...
Satte den i enabled och 1.31vcore samt x47 boota inte ens...sänkte till x43 då är den stabil i prime95.
Men tycker det är helt sjukt konstigt att man inte kan ställa pll d e ju ett helt ok kort i övrigt ju.
Jag dunka upp min i5a i 5ghz på första försöket inte samma mb och alla cpuer e olika men rätt stor skillnad.
Min pll står på 1.775 och pll overvoltage disabled.
MB som i sig...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P