Dela skrivare i nätverk

Permalänk
Medlem

Dela skrivare i nätverk

Har en USB-skrivare som är kopplad till en stationär dator som kör WinXP Pro. Där är den utdelad i nätverket som består av en router samt ytterligare en laptop med Win Vista som då också ska kunna skriva ut från skrivaren. Det här har jag fått fungera, dock med ett problem.

Det hela är just nu konfigurerat ganska standard, delade ut skrivaren på XP och jag har samma användarnamn och lösenord på åda datorerna vilket jag förstått det som är enklaste sättet få datorerna få åtkomst till varandra.

Men då och då går skrivaren offline och man måste på laptopen, gå in på Nätverk och sedan dubbelklicka på stationära datorn som dyker upp för att sedan få en inloggningsruta, skriva in datorernas gemensamma anv.namn och lösenord och sedan logga in igen. Min fråga är, hur gör man för att göra så laptopen alltid har tillgång till skrivaren?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Kanske köra utan inloggning, jag har skrivare utdelade på en dator med XP pro och valt att köra utan lösenord, bara en användare, funkar fint.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Kanske köra utan inloggning, jag har skrivare utdelade på en dator med XP pro och valt att köra utan lösenord, bara en användare, funkar fint.

Kör på samma sätt. Fungerar fint! Se bara till att alla användare inklusive annonyma får skriva ut.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

Vad har du för router ?
Inte omöjligt att du kan koppla in skrivaren på den istället.

Permalänk
Medlem

beroende på vilken router du har så kanske du kan koppla in skrivare direkt i routern, då ska alla i nätverket kunna använda den utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Kanske köra utan inloggning, jag har skrivare utdelade på en dator med XP pro och valt att köra utan lösenord, bara en användare, funkar fint.

Hur stänger man av inloggning då? Måste vara inloggning till båda datorerna för säkerhetsskäl, men om det går stänga av den "mellan" datorerna skulle det vara perfekt!

Skrivet av Svensktiger:

Vad har du för router ?
Inte omöjligt att du kan koppla in skrivaren på den istället.

Ingen USB på routern och skrivaren har tyvärr inte nätverkskort.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

Har du datorn igång 24/7? (den som delar skrivaren).
Hade liknande problem här hemma, skrivaren "glömdes bort" när datorn som delade den stängdes av/startades om.
Slutade med att jag kopplade in skrivaren i routern och nu fungerar det prima, var lite joxigt att få det att fungera bara. (ASUS RT-N56U).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anzen:

Har du datorn igång 24/7? (den som delar skrivaren).
Hade liknande problem här hemma, skrivaren "glömdes bort" när datorn som delade den stängdes av/startades om.
Slutade med att jag kopplade in skrivaren i routern och nu fungerar det prima, var lite joxigt att få det att fungera bara. (ASUS RT-N56U).

Nope datorn stängs av på kvällar/nätter så är antagligen det som händer. Fast verkar vara lite slumpvis.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

När jag körde WindowsNT 4.0 på servern så tappade Vista Home inloggningen vid varje omstart, XP pro gjorde det inte. För att få det att funka med Vista igen så fick man ansluta (installera om skrivardrivrutinen) igen.

Jag har inget bra förslag...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

När jag körde WindowsNT 4.0 på servern så tappade Vista Home inloggningen vid varje omstart, XP pro gjorde det inte. För att få det att funka med Vista igen så fick man ansluta (installera om skrivardrivrutinen) igen.

Jag har inget bra förslag...

Så du kom iaf fram till att det är Vista som tappar användarnamn och lösenord? Så det är på den datorn man ska kolla om man hittar något?

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonxz:

Så du kom iaf fram till att det är Vista som tappar användarnamn och lösenord? Så det är på den datorn man ska kolla om man hittar något?

Ja och XP Home har jag för mig tappade "rättigheterna" med, men XP Proffesional behöll inloggen, funka bra. Det var något år sedan jag rotade i detta och kom fram till att skrivaren som var ansluten på NT-maskinen, som krävde login, Vista Home Basic kunde inte återansluta till skrivaren efter en reboot, blev inget felmeddelande men funkade helt enkelt inte, offline stod det. Tog bort skrivaren och återinstallerade den (på vistaburken), med anv.namn och lösen, så funkade den tills nästa omstart.
Googlade som en galning och kom fram till att bla. vista home basic inte sparar nätverkslösenord, man fick logga in på delade nätverksmappar varje gång man skulle in på dem, med XP pro så funkade det bra.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"