Prissänkningar på processorer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan2
Jag förstår inte de som vågar köpa en AMD. Flera av mina kompisar har berättat skräckhistorier om deras AMD burkar.
Kompis 1 köpte en XP 2200+ där CPU fläkten hade lossnat i transporten, när han startade så brann CPUn och moderkortet.
Kompis 2 köpte en begagnad Duron med en högvarvig CPU fläkt som var väldigt högljudd.
Kompis 3 hade en XP1800+ med högljudd CPU fläkt, han kapslade in lådan för att sänka ljudnivån med följden att Powersupplyn blev överhettad och brann upp.
Kompis 4 köpte en XP 2000+ och hade väldigt låg överföringshastighet mellan CD-ROM och hårddisk, det tog 10-15 min att kopiera en CDskiva till hårddisken.
Kompis 5 köpte en XP1800+ och fick väldiga problem med VIA chipet, den hängde sig ofta.
Kompis 6 köpte en XP1600+ och hade problem med att det gick bara att spela spel i 10-15 minuter, sen blev han utslängd.
Alla dessa kompisar har bytt till Intel datorer, de flesta till P4 2,4-2,53Ghz
och alla är nöjda.

Men det är ju inte AMD:s fel att CPU fläkten lossnat, å han kunde ju ha kollat så allt satt som det skulle.
Kompis 2 alla vet att man måste har regäla (blev det rätt) fläktar så om man vill ha en tyst dator köper man Intel annars AMD.
Kompis 4 det beror väl på cd å hårddisken...eller.
Kompis 6 hängde datorn sig eller för då kanske han skulle skaffat sig en bättre fläkt.
Men men vill man ha en tyst och klocknings vändligdlig CPU så köper man en Intel, vill man ha en dator som är effektiv per mhz och att man inte bryr sig om att det lever om så är AMD det själv klara valet.
Jag skulle ha valt P4 fast jag vill ha en P4 med HT å det lär kosta så jag får stå ut med min finna P3 933. =(

Permalänk
Gäst

Som tur är så informerar dom bra på den lokala datorbutiken om riskerna/problemen med att köpa en AMD baserad dator. De säger att originalfläktarna till AMD är högljudda, att man ska ha 300-400W powersupply, att man ska ha en extra chassifläkt, att det är svårt att montera CPUn/fläkten utan att skada den, att CPUn/moderkortet har dåligt/inget överhettningsskydd, att originalminnen krävs, att man har sämre stabilitet/kompatibilitet med en AMD-baserad lösning och att AMD är nära fallrepet eftersom de länge gått med förlust
och tvingas nu att säga upp 15-20% av personalen. Vilket medför att det inte känns särskilt tryggt att vara AMD kund.

Citat från Datorbutiken
"AMD Athlon 266 Att tänka på
1. Observera att processorer är känsliga för tryck/friktion, så var mycket försiktig när Du monterar processorkylare/processorfläkt. Om processorn förstörs vid montering av processorkylare/processorfläkt täcks det ej av garantin.
3. AMD processorer utvecklar stora mängder värme. Tillsammans med ett högpresterande grafikkort behövs chassifläkt. Rekommenderas även om man har ett enklare grafikkort.
5. Netgears nätverkskort ger ofta startproblem med moderkort som har AMD760, 761 eller 762 chipset. Välj alltså ett annat märke på nätverkskortet om du skall ha ett moderkort med AMD76x chipset.
6. ECC-minnen eller REG-minnen (t ex ECC/REG.) fungerar endast på moderkort som har stöd för det. De flesta moderkort har inte stöd för det. Om du ej vet vad ECC och REG-minnen är så kan du sortera bort dessa minnen helt - välj vanliga minnen, eller Original-minnen istället (Original krävs för att kompatibilitet med moderkort avsedda för AMD processorer skall mer eller mindre kunna _garanteras_).
7. Moderkortet Asus A7V-E fungerar ej med processorn Duron 1000MHz.
8. OBS! Western Digital's hårddiskar kan ha problem att detekteras på moderkort med VIA KT133A och 686B chipsets. Vi har sett det på Abit KT7A (raid), men enligt WD kan även felet uppträda med alla KT133A/686B-baserade moderkort tex MSI K7T Turbo, Asus A7V133, Epox 8KTA3. Säkrast är att undvika WD om du har ett sådant moderkort.
9. Det finns problem med kombinationen Microstar moderkort och GeForce4 grafikkort (samtliga modeller).
Vi vill därför varna för den kombinationen och ber er välja ett annat moderkort eller grafikkort.
Vi kan inte garantera full funktion med denna konfigurationen!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan2
Jag förstår inte de som vågar köpa en AMD. Flera av mina kompisar har berättat skräckhistorier om deras AMD burkar.
Kompis 1 köpte en XP 2200+ där CPU fläkten hade lossnat i transporten, när han startade så brann CPUn och moderkortet.
Kompis 2 köpte en begagnad Duron med en högvarvig CPU fläkt som var väldigt högljudd.
Kompis 3 hade en XP1800+ med högljudd CPU fläkt, han kapslade in lådan för att sänka ljudnivån med följden att Powersupplyn blev överhettad och brann upp.
Kompis 4 köpte en XP 2000+ och hade väldigt låg överföringshastighet mellan CD-ROM och hårddisk, det tog 10-15 min att kopiera en CDskiva till hårddisken.
Kompis 5 köpte en XP1800+ och fick väldiga problem med VIA chipet, den hängde sig ofta.
Kompis 6 köpte en XP1600+ och hade problem med att det gick bara att spela spel i 10-15 minuter, sen blev han utslängd.
Alla dessa kompisar har bytt till Intel datorer, de flesta till P4 2,4-2,53Ghz
och alla är nöjda.

Fan va dumma kompisar du har, problemen kan lika gärna uppstå även på Intel!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan2
Som tur är så informerar dom bra på den lokala datorbutiken om riskerna/problemen med att köpa en AMD baserad dator. De säger att originalfläktarna till AMD är högljudda, att man ska ha 300-400W powersupply, att man ska ha en extra chassifläkt, att det är svårt att montera CPUn/fläkten utan att skada den, att CPUn/moderkortet har dåligt/inget överhettningsskydd, att originalminnen krävs, att man har sämre stabilitet/kompatibilitet med en AMD-baserad lösning och att AMD är nära fallrepet eftersom de länge gått med förlust
och tvingas nu att säga upp 15-20% av personalen. Vilket medför att det inte känns särskilt tryggt att vara AMD kund.

Citat från Datorbutiken
"AMD Athlon 266 Att tänka på
1. Observera att processorer är känsliga för tryck/friktion, så var mycket försiktig när Du monterar processorkylare/processorfläkt. Om processorn förstörs vid montering av processorkylare/processorfläkt täcks det ej av garantin.
3. AMD processorer utvecklar stora mängder värme. Tillsammans med ett högpresterande grafikkort behövs chassifläkt. Rekommenderas även om man har ett enklare grafikkort.
5. Netgears nätverkskort ger ofta startproblem med moderkort som har AMD760, 761 eller 762 chipset. Välj alltså ett annat märke på nätverkskortet om du skall ha ett moderkort med AMD76x chipset.
6. ECC-minnen eller REG-minnen (t ex ECC/REG.) fungerar endast på moderkort som har stöd för det. De flesta moderkort har inte stöd för det. Om du ej vet vad ECC och REG-minnen är så kan du sortera bort dessa minnen helt - välj vanliga minnen, eller Original-minnen istället (Original krävs för att kompatibilitet med moderkort avsedda för AMD processorer skall mer eller mindre kunna _garanteras_).
7. Moderkortet Asus A7V-E fungerar ej med processorn Duron 1000MHz.
8. OBS! Western Digital's hårddiskar kan ha problem att detekteras på moderkort med VIA KT133A och 686B chipsets. Vi har sett det på Abit KT7A (raid), men enligt WD kan även felet uppträda med alla KT133A/686B-baserade moderkort tex MSI K7T Turbo, Asus A7V133, Epox 8KTA3. Säkrast är att undvika WD om du har ett sådant moderkort.
9. Det finns problem med kombinationen Microstar moderkort och GeForce4 grafikkort (samtliga modeller).
Vi vill därför varna för den kombinationen och ber er välja ett annat moderkort eller grafikkort.
Vi kan inte garantera full funktion med denna konfigurationen!"

hmm, min AMD är definitivt stabilare än mina kompisars p4:or... och tystare är den verkligen. Men de kan ju mina kompisar fixa om dom vill, de kör med RETAIL fläkten. Sen så tycker jag inte min processor blir så varm. (Full load-43) Överhättnings skyddet fungerar mycket bra på min dator, när den blir 60 börjar den pipa och varna, när den blir 70 så slocknar den direkt. Hörs klart och tydligt att du hatar AMD, men vad menar du med:

"att man har sämre stabilitet/kompatibilitet med en AMD-baserad lösning"

Dina citat från datorbutiken är f.ö, Värdelösa då de är samma saker som gäller till P4 typ!!!

Förresten kolla P4:a citaten på DB, de är faktiskt fler än vad AMD citaten är

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan2
Som tur är så informerar dom bra på den lokala datorbutiken om riskerna/problemen med att köpa en AMD baserad dator. De säger att originalfläktarna till AMD är högljudda, att man ska ha 300-400W powersupply, att man ska ha en extra chassifläkt, att det är svårt att montera CPUn/fläkten utan att skada den, att CPUn/moderkortet har dåligt/inget överhettningsskydd, att originalminnen krävs, att man har sämre stabilitet/kompatibilitet med en AMD-baserad lösning och att AMD är nära fallrepet eftersom de länge gått med förlust
och tvingas nu att säga upp 15-20% av personalen. Vilket medför att det inte känns särskilt tryggt att vara AMD kund.

Citat från Datorbutiken
blalblabla...

Stabilitet och kompatibilitet

Skitsnack att datorer med AMD cpuer är instabila. Det sk. 60cm problemet, SBT, SBS och liknande orsaker brukar vara det vanligaste felet på en dator som inte är stabil. Min tbird har gått utan en enda hängning sen förra året... Hittills har jag inte varit med om några program som inte funkar på en ny AMD cpu. Däremot så hade K5 och K6 några problem.

Nätagg
I stort sett alla nyare datorer behöver minst ett 300w nätagg. Men det har varit standard sen ett par år tillbaka. Både p4or och XP drar rejält med ström... stoppar man sen i ett GF4 eller nåt annat snabbt grafikkort så räcker inte 300W långt...

Högljudda CPU-fläktar

Köp en tyst istället eller modda den du har. Stor fläns och stor tyst fläkt elller vattenkylning. Det är inte svårt att bygga en tyst dator, varesig det är en AMD eller Intel CPU i den.

Chassi fläktar

Med en kommer man inte långt. Men det har ingen betydelse om det som alstarar värmen kommer från AMD, Intel, Philips eller vad som helst. Häng in en vanlig 60W glödlampa i lådan. Den ger ungefär lika mycket värme som en P4 eller XP på 2Ghz.

Orginalminnen

Det var ett tag sen det. Man köper inte billiga fulminnen. Satsa på kvalitet. Att köpa grejer med bra kvalitet är aldrig fel.

Kylflänsmontering

Vem som helst borde klara det. Det är inte svårt, men det går att ha otur. I och med Opteron så får även AMD ett förhoppningsvis idiotsäkert sätt att sätta fast kylflänsarna.

Överhettningsskyddet

Ja, det är väl lite si och så med det. Men hur ofta tappar man flänsen. Jag tror att man har fler problem än brunnen CPU då.

AMDs ekonomi

AMD har visserligen gått med förlust under en tid nu. Men AMD tillverkar ganska mycket annat är CPUer. Flashminnen bland annat. Det är inte nån större risk att dom går omkull.

Jag har ett flertal datorer med AMD cpuer och jag är mer eller mindre nöjd med allihopa. AMD går att lita på enligt min mening.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Sen behöver man inte byta moderkort så fort man ska göra en uppgradering. Hur många olika mobos har intel haft??? Och om man vill ha en p4 3ghz så måste väll man byta igen....själv sitter man med en 1800+ och ett kt133a...stabilt som fan har aldrig nåra problem.ligger på 39 grader ide med en billig skit fläkt..

Visa signatur

Bytt tillbaka till mitt gamla konto Myran....Moderatorer ni får ta bort detta konto

Permalänk
Medlem

Till alla som blir lurade och uppgradera nu..

Doom3 kommer hacka apa ändå när det släpps.. för då är er hårdvara bajsslött! så vänta tills dess o spara era slantar.. så slipper ni uppgradera då också.... iiihiihihihii ja e bäst utan protest!!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

AMD är mest prisvärda

Jag säger bara en sak och det är att AMD är bäst i spel och ni kan säga vad ni vill för så kommer det alltid att vara.

Alltså spelar man mycket skaffa en AMD och en tyst fläkt för det finns faktiskt sånna och även tysta chassifläktar.

Sitter man bara och leker med andra saker eller renderar och sånna saker ska man ha Intel för det är vad den är bäst på. Alltså konvertera film och sånna saker eller så skaffar man en MAC som är ännu bättre att ha när man bara arbetar och inte spelar.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Re: AMD är mest prisvärda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Jag säger bara en sak och det är att AMD är bäst i spel och ni kan säga vad ni vill för så kommer det alltid att vara.

Ett par visdomsord från den synske...

Visa signatur

P4 2,26, 1024 Mb Samsung PC2700 DTL, 140 GB (60 + 80 WD), 22" Samsung Syncmaster 1200NF, Hercules 3D Prophet 9700 Pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan2
Jag förstår inte de som vågar köpa en AMD. Flera av mina kompisar har berättat skräckhistorier om deras AMD burkar.
Kompis 1 köpte en XP 2200+ där CPU fläkten hade lossnat i transporten, när han startade så brann CPUn och moderkortet.
Kompis 2 köpte en begagnad Duron med en högvarvig CPU fläkt som var väldigt högljudd.
Kompis 3 hade en XP1800+ med högljudd CPU fläkt, han kapslade in lådan för att sänka ljudnivån med följden att Powersupplyn blev överhettad och brann upp.
Kompis 4 köpte en XP 2000+ och hade väldigt låg överföringshastighet mellan CD-ROM och hårddisk, det tog 10-15 min att kopiera en CDskiva till hårddisken.
Kompis 5 köpte en XP1800+ och fick väldiga problem med VIA chipet, den hängde sig ofta.
Kompis 6 köpte en XP1600+ och hade problem med att det gick bara att spela spel i 10-15 minuter, sen blev han utslängd.
Alla dessa kompisar har bytt till Intel datorer, de flesta till P4 2,4-2,53Ghz
och alla är nöjda.

Det finns tysta fläktar att köppa till AMD processorer t.ex

Alpha PAL8045T
Spire WhisperRock II

Desutom så står det ofta vad fläktarna har för dBa värde även om det e relativa värde.

Vad har dina polare för CD-ROM en 4X?
Har dom instalerat VIA 4IN1 drivrutinerna?

Men e dina polare nöjda så e det ju bara bra.

Permalänk
Medlem

Re: AMD är mest prisvärda

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Jag säger bara en sak och det är att AMD är bäst i spel och ni kan säga vad ni vill för så kommer det alltid att vara.

Alltså spelar man mycket skaffa en AMD och en tyst fläkt för det finns faktiskt sånna och även tysta chassifläktar.

Sitter man bara och leker med andra saker eller renderar och sånna saker ska man ha Intel för det är vad den är bäst på. Alltså konvertera film och sånna saker eller så skaffar man en MAC som är ännu bättre att ha när man bara arbetar och inte spelar.

Skulle du känna/se nån skillnad på ett spel om du hade en Intel 2.0Ghz i din dator och sen efter det testade du samma spel fast med en AMD 2000+ ? Jag tror inte att du skulle känna/se nån skillnad. Men men man vet ju aldrig det mest otroliga kan hända i denna värld. Jag skulle då inte känna nån skillnad. Skulle ni det?

Å så har jag en till fråga till dej om man gör båda sakerna spelar och renderar m.m vad ska man köpa då? En Celeron eller en Duron? =P

Permalänk
Gäst

Jag tycker inte att AMD är så billiga. Kollade på www.pricewatch.com.
Där kostar:
AMD 2700 350$, XP2600 285$, XP 2400 175$.
P4 2,67Ghz 277$, 2,53Ghz 212$, 2,4Ghz 175$. Varför köpa en dyr Intelkopia när du kan köpa en Original Intel CPU för samma eller tom billigare pris än AMD ?

Permalänk

gå in på www.komplett.se och jämför priserna så får du se.....

Visa signatur

A64 3500+ | DFI LP NF3 Ultra-D | 1024MB | 120GB | TruePower 480W | 6600GT 256MB | SB Audigy | Copperhead | G15
AMD Athlon64 X2 4600+ säljes! http://marknad.sweclockers.com/visa_annons.php?aid=31316

Permalänk
Medlem

OSkar000
Däremot så hade K5 och K6 några problem
vart låg du och sov någonstans igentligen, (några är väl under skattat). Är själv en amd ägare sedan något år
och den stabilaste amd cpu jag har använt är XP modellen alla modeller före den skulle jag aldrig använda. hade en Thunderbird 1,4ghz med ayhja stepping (säkert felstavat) och den funkade aldrig för mig. sen blev det xp och det har funkat bra...

att din thbird har funkat bra utan en enda hängning låter väldigt tveksamt, på över 1år. det låter som att du har fått en Gudomlig cpu som jag trodde aldrig skulle kunna finnas. Nu är det inte bara cpu som rår för allt utan det ska ju vara ett bra balanserat system. men att du påstår att du inte har fått en blå skärm, eller att datorn har hängt sig jovisst. Vad gör du med datorn igentligen skriver dokument bara i så fall kan jag förstå det.

300w var ju ett måste för dom envisna amd prollarna förut men så var inte fallet med P3 som tur var..

hur normalt är det att vanliga människor har vattenkylning i deras system, och hur stor fläkt ska det vara 92mm eller kylflänsens storlek sätter gränsen, om inte moderkortets konstruktion.

kan du säga några riktiga Ful minnen som du antyder.
original har alltid stått för den lilla extra säkerheten men det brukar alltid vara lite dyrare för det mesta, sen så var det alltid eller nästan original man skulle använda till amd cpu förut man blev alltid rekommenderad det förut.

jo en sak som är väldigt negativ med amd cpu är deras jävla core som säkert tusentals och tusentals har fått #Core crush# kom ihåg själv första gången jag skulle montera en amd satans vad nervös man var (och att man ångrade att det inte blev en intel) men det gick bra för mig men man är alltid nervös och min brorsa o vissa av kompisarna vägrar typ göra det.

jo överhättningsskyddet har varit lika som noll på alla tidigare amd cpu, och inga säkerhets åtgärder togs det till heller, som alla intel cpu har haft, eller nästan alla i alla fall....

själv så har jag haft en Amd thunderbird 1,4ghz som jag aldrig fick igång, brorsan har en på 1,1ghz som är sisådär (han använder ett soltek moderkort med det nyaste via chipset)
har sen använt xp 1600+ som jag var väldigt nöjd med sen blev det en xp 1900+ som jag använder nu, och sen blir det antaligen en xp 2400 eller 2600+ längre fram.. sen blir det stopp för mig där

använder själv ett sis moderkort som är bra stabilare än via-chipset som jag aldrig kommer att gå tillbaka till.

Shodan
då gör du det bra eller så är sensorn lite halvknasig, det har varit stora problem med detta att dom har visat fel.

har en dyrare fläns och en bra fläkt på min xp 1900+ och min idle är 41grader...........
har 5.st chassi fläktar också 80mm
sen vet inte hur många inlägg efter inlägg det har kommit griniga amd ägare som bara klagar på att cpu är för varm, dom tror att den ska brinna upp, sluta fungera, klaga o klaga.

jo utvecklingen går frammåt och inte tillbaka tyvär. har du läst att sitta kvar med en fsb på 100mhz resten av livet eller med teknologi som blev omodern för cirka några år sedan.
tänk på att om du vill ha den nya xp prollen med den nya biussen vad måste du göra jo byta moderkort, jippi

The RaveN
Alpha PAL8045T
Spire WhisperRock II
är väl kylflänsar om jag inte har tagit fel, (jobbigt med dessa 4,håln tycker jag själv och säkert många andra också) man vill ju ha en enkel snabb och bra lösning.
att dom skulle ha en cd-rom på 4x är väl lite att ta i dom slutades att tillverkas för ett bra tag seda och vem skulle köpa en sådan begagnad om man hittade en förstås och sätta in den i en ny dator.

Goldfinger
det beror väl helt enkelt på vilken upplösning man vill spela i, 16000*1200x32 så kan jag förstå att det kommer att lagga helst om man ska ha bästa detalj m.m och varför inte klicka igång Anti för då kommer det att lagga..

Cr0wN
problemen kan lika gärna uppstå även på Intel
om vi tar Kompis 1 som exempel så skulle det inte kunna hända med en P4 cpu.

den största boven till alla fel är ju. inte så bra bios drivare, buggiga grafikkorts drivare, buggigt operativ system (Host MS)
dåliga drivare till din maskinvara, som via4in m.m.......
själva cpu har ju en sak att göra och det är ju att bedriva verksamheten så att säga, dåligt optimerad, dåligt färdiggjorda syste,m drivare m.m är ju inte cpu`s fel. Men visst finns det fel man kan klaga på cpu också mycket.

men själv är man en Stolt ägare av en Amd Xp 1900+ dator.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Det är du som ligger under en sten...själv sitter jag och kör 133fsb...
Satt med en t-bird 800 innan lika stabilt då. Temp sensorn funkar väldigt bra.

Visa signatur

Bytt tillbaka till mitt gamla konto Myran....Moderatorer ni får ta bort detta konto

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge
OSkar000
Däremot så hade K5 och K6 några problem
vart låg du och sov någonstans igentligen, (några är väl under skattat). Är själv en amd ägare sedan något år
och den stabilaste amd cpu jag har använt är XP modellen alla modeller före den skulle jag aldrig använda. hade en Thunderbird 1,4ghz med ayhja stepping (säkert felstavat) och den funkade aldrig för mig. sen blev det xp och det har funkat bra...

att din thbird har funkat bra utan en enda hängning låter väldigt tveksamt, på över 1år. det låter som att du har fått en Gudomlig cpu som jag trodde aldrig skulle kunna finnas. Nu är det inte bara cpu som rår för allt utan det ska ju vara ett bra balanserat system. men att du påstår att du inte har fått en blå skärm, eller att datorn har hängt sig jovisst. Vad gör du med datorn igentligen skriver dokument bara i så fall kan jag förstå det.

300w var ju ett måste för dom envisna amd prollarna förut men så var inte fallet med P3 som tur var..

hur normalt är det att vanliga människor har vattenkylning i deras system, och hur stor fläkt ska det vara 92mm eller kylflänsens storlek sätter gränsen, om inte moderkortets konstruktion.

kan du säga några riktiga Ful minnen som du antyder.
original har alltid stått för den lilla extra säkerheten men det brukar alltid vara lite dyrare för det mesta, sen så var det alltid eller nästan original man skulle använda till amd cpu förut man blev alltid rekommenderad det förut.

jo en sak som är väldigt negativ med amd cpu är deras jävla core som säkert tusentals och tusentals har fått #Core crush# kom ihåg själv första gången jag skulle montera en amd satans vad nervös man var (och att man ångrade att det inte blev en intel) men det gick bra för mig men man är alltid nervös och min brorsa o vissa av kompisarna vägrar typ göra det.

jo överhättningsskyddet har varit lika som noll på alla tidigare amd cpu, och inga säkerhets åtgärder togs det till heller, som alla intel cpu har haft, eller nästan alla i alla fall....

själv så har jag haft en Amd thunderbird 1,4ghz som jag aldrig fick igång, brorsan har en på 1,1ghz som är sisådär (han använder ett soltek moderkort med det nyaste via chipset)
har sen använt xp 1600+ som jag var väldigt nöjd med sen blev det en xp 1900+ som jag använder nu, och sen blir det antaligen en xp 2400 eller 2600+ längre fram.. sen blir det stopp för mig där

använder själv ett sis moderkort som är bra stabilare än via-chipset som jag aldrig kommer att gå tillbaka till.

Shodan
då gör du det bra eller så är sensorn lite halvknasig, det har varit stora problem med detta att dom har visat fel.

har en dyrare fläns och en bra fläkt på min xp 1900+ och min idle är 41grader...........
har 5.st chassi fläktar också 80mm
sen vet inte hur många inlägg efter inlägg det har kommit griniga amd ägare som bara klagar på att cpu är för varm, dom tror att den ska brinna upp, sluta fungera, klaga o klaga.

jo utvecklingen går frammåt och inte tillbaka tyvär. har du läst att sitta kvar med en fsb på 100mhz resten av livet eller med teknologi som blev omodern för cirka några år sedan.
tänk på att om du vill ha den nya xp prollen med den nya biussen vad måste du göra jo byta moderkort, jippi

The RaveN
Alpha PAL8045T
Spire WhisperRock II
är väl kylflänsar om jag inte har tagit fel, (jobbigt med dessa 4,håln tycker jag själv och säkert många andra också) man vill ju ha en enkel snabb och bra lösning.
att dom skulle ha en cd-rom på 4x är väl lite att ta i dom slutades att tillverkas för ett bra tag seda och vem skulle köpa en sådan begagnad om man hittade en förstås och sätta in den i en ny dator.

Goldfinger
det beror väl helt enkelt på vilken upplösning man vill spela i, 16000*1200x32 så kan jag förstå att det kommer att lagga helst om man ska ha bästa detalj m.m och varför inte klicka igång Anti för då kommer det att lagga..

Cr0wN
problemen kan lika gärna uppstå även på Intel
om vi tar Kompis 1 som exempel så skulle det inte kunna hända med en P4 cpu.

den största boven till alla fel är ju. inte så bra bios drivare, buggiga grafikkorts drivare, buggigt operativ system (Host MS)
dåliga drivare till din maskinvara, som via4in m.m.......
själva cpu har ju en sak att göra och det är ju att bedriva verksamheten så att säga, dåligt optimerad, dåligt färdiggjorda syste,m drivare m.m är ju inte cpu`s fel. Men visst finns det fel man kan klaga på cpu också mycket.

men själv är man en Stolt ägare av en Amd Xp 1900+ dator.

K5 och K6 hade problem, dock har inte jag stött på så många av dem.

Angående stabiliteten på just min dator så måste jag väl erkänna en BSOD, detta hände dock under sådant tillstånda att jag inte alls blev förvånad, det hände nämligen när jag testade hur högt den ville klocka, och 1533 blev tydligen för mycket med orginal Vcore.

Annars så går den helt stabilt. Datorn har under det senaste året använts till:

Spel
Filmredigering
Bildredigering
cad
filmvisning
lite programering
Prime kördes i ett par månader, inga fel rapporterade från det.
Vanligt skrivande
vanligt slösurfande

Under hela perioden så har jag kört samma w2k installation. Datorn har också uppgraderats med mer minne (noname, funkar fint), en hårddisk till och GF4 ti4400. Att jag sen kör med AMD chipset (amd 760) kanske påverkar stabiliteten till det bättre, problemfriare dator har jag inte haft. Visserligen händer det att enskilda program hänger sig, men som bekant så är inte alla program helt stabila. Som jag ser det så kan jag inte skylla på datorns hårdvara varje gång ett program spårar ur utan det kan ju faktiskt vara ett fel i programmet som skulle kunna uppstå oavsett vilken dator det körs på.

En sak som kan ge kraftig instabilitet som resultat är ESD-skador. En mindre urladdning kan ge en defekt på hårdvaran som bara märks av under speciella förhållanden. Till exempel vid hög belastning av en begränsad del av CPUn eller en minneskapsel som inte används så flitigt.

När jag skriver "fulminnen" så menar jag minnen med tveksam kvalitet från okända tillverkare. Det är antagligen så att det skiljer i kvalitet och hantering av kretsarna mellan olika tillverkare. Med det menar jag inte att dyrare minne alltid är bättre, men säljs det minne med oerhört hög returfrekvens och mystiskt lågt pris så skulle nog jag tänka både en och två gånger innan jag köper.

EDIT: la till lite, det kom en matteföreläsning i mellan...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd

Zlatan2
Nu är det så att vi bor i sverige. Då får vi anpassa oss efter priserna i sverige. Inte en kotte sticker till staterna och köper en prolle. Och förövrigt så är knappast Xp någon Intelkopia.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Zlatan2
Nu är det så att vi bor i sverige. Då får vi anpassa oss efter priserna i sverige. Inte en kotte sticker till staterna och köper en prolle. Och förövrigt så är knappast Xp någon Intelkopia.

Där har du fel, AMD:s processorer bygger på en teknik utvecklad av Intel. De får vbetala en liten summa för varje cpu de tillverkar till intel, pga intels patent eller så...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Natac

Där har du fel, AMD:s processorer bygger på en teknik utvecklad av Intel. De får vbetala en liten summa för varje cpu de tillverkar till intel, pga intels patent eller så...

det är sse och mmx...annars är det 2 helt olika cpu:s

Visa signatur

Bytt tillbaka till mitt gamla konto Myran....Moderatorer ni får ta bort detta konto

Permalänk
Avstängd

Intel betalar patent till AMD också. IBM och Compaq får också in en hel del av båda AMD och Intel.

Permalänk

www.itbutikken.dk värkar ha de bästa priserna just nu...

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Hedersmedlem

Har prisförändringen gått igenom ännu?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Gäst

Hos Itbutikken så kostar
AMD XP 2400 2280kr, XP 2600 3539kr
Intel P4 2,4Ghz 2250kr, 2,53Ghz 2789kr
Tydligen är det svårt att montera en AMD CPU eftersom Itbutikken visar i en pdf-fil hur man monterar CPUn och varnar att garantin inte gäller vid felaktig montering. Dessutom så har Itbutikken 37% högre reparationsfrekvens på AMD än jämfört med Intel.

Permalänk
Medlem

AMD är bäst så e de bara...:) + Celeron suger i det mesta medans Duron spöar den som fan.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Camridge
har en t-bird 900 typ halv bra fläkt(var länge sen jag köpte så har ingen koll på hur bra den är) har fungerat ganska bra..bara nångång ibland datorn hängt sig(winme och win2000) då menar jag runt 2-3ggr max på 6-12månader(och det var i samband med konstig fil eller installation), tycker inte det är så farligt..kan ju undra om du fick en riktig cpu och inte den var pajj eller dylikt

varför snackar vi om 300w??
är standard ändå och det kommer kraftigare nättagg hela tiden så sluta jiddra

btw har under 30graders idle både i chassit och cpun med typ 1ghz fläkt och 1chassi fläkt..blir väl kanske runt 40med spel osånt

övrigt: är nöjd med min t-bird funkat felritt, även fast jag märkte att datorn stått på ett tag utan fläkt(fläkten hade stannat=varm och hade inget temp skydd just då) för ett halvår sedan kanske det var..funkar ännu
vissa borde tänka över vad ni säger..är inte bara amds fel att du är okunnig/otur för vissa verkar vara lite för..^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camridge

Cr0wN
problemen kan lika gärna uppstå även på Intel
om vi tar Kompis 1 som exempel så skulle det inte kunna hända med en P4 cpu.

"Kompis 1 köpte en XP 2200+ där CPU fläkten hade lossnat i transporten, när han startade så brann CPUn och moderkortet."

Nej kanske inte, men det beror ju på dålig montering eller liknande. Och visst skulle flänsen kunna lossna på en p4, men den hade troligen inte brunnit för det.

Permalänk
Gäst

Som AMD ägare måste man kontrollera sin CPU fläkt minst en gång i månaden enligt www.tomshardware.com
Citat "It cannot be denied that Intel is offering the by far better solution when it comes to thermal management. Pentium 4 dealt with the thermal disaster in an absolutely perfect manner. No data loss and no hardware damage is more than most of us would expect. Even Pentium III with its two-year old 'Coppermine' core handled the situation admirably. The system may have crashed, but the hardware survived.

AMD needs to do more work. Both Athlon-processors, the new one as well as the old one, died within fractions of a second. Our test scenario is far from outlandish - it happens all of the time. We recommend that every owner of an Athlon or Duron processor should check the seat of its processor heat sink and the proper operation of the heat sink fan on an at least monthly basis. Otherwise you are indeed facing a processor and a motherboard that goes up in smoke."

Permalänk
Gäst
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GREK1
Camridge
varför snackar vi om 300w??
är standard ändå och det kommer kraftigare nättagg hela tiden så sluta jiddra

300W är inte alls standard idag. Dell har 145-200-250W på sina Celeron-P4 modeller. Även Dells toppmodell med P4 2,8Ghz+ATI Radeon 9700+1,5Gb RAM+120Gb HD+DVD-RW+DVD har 250W power supply.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlatan2
Som AMD ägare måste man kontrollera sin CPU fläkt minst en gång i månaden enligt www.tomshardware.com
Citat "It cannot be denied that Intel is offering the by far better solution when it comes to thermal management. Pentium 4 dealt with the thermal disaster in an absolutely perfect manner. No data loss and no hardware damage is more than most of us would expect. Even Pentium III with its two-year old 'Coppermine' core handled the situation admirably. The system may have crashed, but the hardware survived.

AMD needs to do more work. Both Athlon-processors, the new one as well as the old one, died within fractions of a second. Our test scenario is far from outlandish - it happens all of the time. We recommend that every owner of an Athlon or Duron processor should check the seat of its processor heat sink and the proper operation of the heat sink fan on an at least monthly basis. Otherwise you are indeed facing a processor and a motherboard that goes up in smoke."

enligt En ding-ding värld, så har det landat utomjordingar gjorda av marshmallows och spraydeodorant i sahara, där de slukade all sand och mosade två och en halv morot.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk

Jag retar mig nog inte iaf, köpte en 2,8ghz för 2veckor sedan, och nu kommer en prissänkning... LOL!!

Jag tycker nu att det här tjatet om Intel VS AMD börjar bli gammalt. det är så varje gång det handlar om prollar så tar det fem inlägg innan det är AMD VS Intel, vad spelar det för roll, jag har kört båda och har aldrig haft problem med någon, det är bara n00bs som inte lyckas med AMD