Permalänk

LG IPS236 problem med upplösning

Hej!

Så jag har äntligen köpit en ny dator nu efter mycket om och men. Dock är det nu så att jag inte får skärmen att fungera i full upplösning med datorn.

Datorn är bra osv så det beror inte på att den saknar något. jag har uppdaterat senaste drivrutinerna till skärmen. dock kan jag inte välja högre upplösning än 1280x1000-nånting och vanligtvis funkar skärmen i 1920x1080. (har fått den fungera i detta på andra datorer).

Kan det bero på att jag ännu inte har något internet på den nya datorn och att det är några grejer som måste uppdateras i windows efter installation. eller kan det bero på att den kör genom VGA-anslutning nånting (det borde inte bero på det då jag kört med samma typ av sladd i andra datorer och fått det fungera).

Någon som vet?

mvh

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner till grafikkortet?

Permalänk
Medlem

Drivrutiner till skärmen? De är väl grafikkortet du menar?
Om inte så ta hem de och prova igen.

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD

Permalänk
Skrivet av biffenh:

Har du installerat drivrutiner till grafikkortet?

nej behövs det kommer det inte automatiskt om den är färdigmonterad? ska prova i vilket fall tack

ps. jag har EVGA GeForce GTX 560Ti 1024MB DS SOC hur hittar man drivrutiner?

ps2. ok tror jag hittade. är det samma drivrutiner till alla kort i 500-serien? antar att skillnaden mellan vanlig 'driver' och 'betadriver' är att den andra är ostabilare version?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Babbavarium:

nej behövs det kommer det inte automatiskt om den är färdigmonterad? ska prova i vilket fall tack

ps. jag har EVGA GeForce GTX 560Ti 1024MB DS SOC hur hittar man drivrutiner?

Fungerar inte internet heller saknar du säkert fler drivrutiner. Fick du med färdigt Windows borde det redan varit installerat, så då har de slarvat. Vid normal installation behöver du moderkortets drivrutinskiva (eller hämta från deras site) och senaste grafikdrivrutiner. Vilken firma köpte du av?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

kan vara ostabilare men måste inte vara. den andre är mer garanterad att den ska funka

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Fungerar inte internet heller saknar du säkert fler drivrutiner. Fick du med färdigt Windows borde det redan varit installerat, så då har de slarvat. Vid normal installation behöver du moderkortets drivrutinskiva (eller hämta från deras site) och senaste grafikdrivrutiner. Vilken firma köpte du av?

Windows kom inte installerat, jag hade redan det hemma så jag kan inte klandra någon för något. köpte av Inet och allt verkar utmärkt ännu så länge. bara det att jag måste få det att fungera. ska prova med grafikdrivrutinerna nu.

kommer alla drivrutiner som saknas installera sig själv när jag fixat internet (väntar på en usb-nätverkssticka) eller bör internet finnas när man installerar windows?

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Babbavarium:

Windows kom inte installerat, jag hade redan det hemma så jag kan inte klandra någon för något. köpte av Inet och allt verkar utmärkt ännu så länge. bara det att jag måste få det att fungera. ska prova med grafikdrivrutinerna nu.

kommer alla drivrutiner som saknas installera sig själv när jag fixat internet (väntar på en usb-nätverkssticka) eller bör internet finnas när man installerar windows?

mvh

Hur kunde du tro att du slipper drivrutiner för att datorn kom monterad? Pixiedust över delarna som automagiskt fixar allt, även mjukvaran?

Grafikdrivrutiner räcker inte, som jag skrev behöver du skivan till moderkortet, eller hämta samtliga saker på tillverkarens hemsida (nätverkskort, chipset-drivrutiner, ljudkort osv). Windows update kan hitta en del, men inte säkert du får alla och ibland är det rutiner med sämre funktonalitet och färre funktioner (t ex för nätverkskort och ljud).

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Hur kunde du tro att du slipper drivrutiner för att datorn kom monterad? Pixiedust över delarna som automagiskt fixar allt, även mjukvaran?

Grafikdrivrutiner räcker inte, som jag skrev behöver du skivan till moderkortet, eller hämta samtliga saker på tillverkarens hemsida (nätverkskort, chipset-drivrutiner, ljudkort osv). Windows update kan hitta en del, men inte säkert du får alla och ibland är det rutiner med sämre funktonalitet och färre funktioner (t ex för nätverkskort och ljud).

Ja du vad kan jag säga, jag är en klant helt enkelt

skoja men ok jag kollade inte ens om det följde med någon skiva men det gjorde det nog. grafikkortet funkar nu iallafall håller just på att fixa alla andra grejer. tack för hjälpen.

mvh

Permalänk

Laggning

Har ett annat problem som uppstod just. det ser ut som att skärmen 'laggar' typ när man kollar på videor etc. vad kan det bero på? har inte varit så innan.

Edit: När jag går in och kollar på bildskärmen under enhetshanteraren står det att bildskärmen är analog? vad betyder det i sammanhanget?

Permalänk

Analog? om du har använt den blåa vga-kabeln så byt till den vita dvi-kabeln.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Analog? om du har använt den blåa vga-kabeln så byt till den vita dvi-kabeln.

Ok tack!