Permalänk

Amd fx vs intel i7

Hej på er!

jag skall vara kort fattad.

vad skulle ni rekommendera. en amd fx-8150 eller en intel i7 2600k/i7 3770k.

mina behov är nät surf. litte spel och film. och litte mer fil/musik/bild redigering.

och var vänlig att förklara varför just den.

tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Intels processorer är lite snabbare, men också lite dyrare, så kan man väl sammanfatta det. Jag skulle valt en Intel om jag inte hade en väldigt tajt budget.

Visa signatur

ASUS Prime Z270-A | i7 7700K | GTX 1070 | 16GB RAM | Samsung 850 EVO 500GB | FD Newton R2 650W | FD Define R3

Permalänk
Skrivet av Peter Riisager:

Hej på er!

jag skall vara kort fattad.

vad skulle ni rekommendera. en amd fx-8150 eller en intel i7 2600k/i7 3770k.

mina behov är nät surf. litte spel och film. och litte mer fil/musik/bild redigering.

och var vänlig att förklara varför just den.

tack i förhand.

Med dina behov så köp den billigaste prestandan du kan. Köp nytt om 2år så har du en ny dator idag och en ny om 2år.

Visa signatur

Laptop Asus K56CB

Permalänk
Skrivet av Dackis:

Intels processorer är lite snabbare, men också lite dyrare, så kan man väl sammanfatta det. Jag skulle valt en Intel om jag inte hade en väldigt tajt budget.

märker man någon skilnad imelan dom i hasteheten?
då menar jag i värkligehten och inte på papper.

Permalänk
Skrivet av rockabilly65:

Med dina behov så köp den billigaste prestandan du kan. Köp nytt om 2år så har du en ny dator idag och en ny om 2år.

jag har tänkt på det men jag vill inte köpa en dator varanat år.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peter Riisager:

märker man någon skilnad imelan dom i hasteheten?
då menar jag i värkligehten och inte på papper.

Intels SB (sandy bridge) och kommande (Ivy Bridge) är snabbare på CPU delen i jämförelse med AMDs FX dock är inte GPU:n lika stark. Om du söker en CPU för att användas BARA som CPU så är Intel att rekommendera men vill du är ute efter en CPU + GPU lösning där GPU:n är viktigare än CPU:ns kraft så skulle jag gå på AMD.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Intels SB (sandy bridge) och kommande (Ivy Bridge) är snabbare på CPU delen i jämförelse med AMDs FX dock är inte GPU:n lika stark. Om du söker en CPU för att användas BARA som CPU så är Intel att rekommendera men vill du är ute efter en CPU + GPU lösning där GPU:n är viktigare än CPU:ns kraft så skulle jag gå på AMD.

FX har inte inbyggd GPU så den är sämre på precis allt. Blanda inte ihop med Llano och kommande Trinity.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

Köp intel (i3 borde väl täcka dina behov) eller en begagnad om du bara ska surfa, amd's bulldozer är bara skit rent ut sagt, en chansning som inte gick något vidare. Vi får hoppas på nästa generation från dem i stället.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk

tack för dom snabba svaren

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Köp intel (i3 borde väl täcka dina behov) eller en begagnad om du bara ska surfa, amd's bulldozer är bara skit rent ut sagt, en chansning som inte gick något vidare. Vi får hoppas på nästa generation från dem i stället.

en i3 är för svag för mina behov
mina behov är detta som cpu skall klara av snabbt.
nät surf. litte spel och film. och litte mer fil/musik/bild redigering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Riisager:

en i3 är för svag för mina behov
mina behov är detta som cpu skall klara av snabbt.
nät surf. litte spel och film. och litte mer fil/musik/bild redigering.

Jag tror att det räcker med en 2500k eller ivy bridges motsvarighet

Permalänk
Medlem

Ska du redigera film, bild och musik så skulle jag gå på 2600K eller IB, före en AMD.
FX 8150 presterar som en 2500K ungefär, har jag för mig.. + att den drar mer ström, speciellt när den är överklockad.

2600K som har HT och 8-16GB RAM, mitt tips. Eller vänta på IB..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

i5 2500k passar nog perfekt för dig om du inte vill gå ner på en i3 (som säkert också hade räckt för dina behov). Har du inte brottom så släpper Intel snart Ivy Bridge, så i5 2500k's motsvarighet där är nog det bästa köpet.

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk

är ib snabbare än sb??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter Riisager:

är ib snabbare än sb??

ja, dock marginellt

http://www.anandtech.com/show/5626/ivy-bridge-preview-core-i7...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Typhonos:

FX har inte inbyggd GPU så den är sämre på precis allt. Blanda inte ihop med Llano och kommande Trinity.

Meh sorry.. Är smått trött FX är så klart Bulldozer..

Skrivet av Peter Riisager:

är ib snabbare än sb??

Snackar om ungefär 5% höjning av prestandan via CPU delen. IB är mer en förbättring av GPU delen som enligt Intel ska ge en enorm prestandaboost dock är den fortfarande efter AMD Llano.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

tack för alla svar det kommer bli en i7 3770k.
det dröjer ju inte lång tid innan den kommer ut nu ju

Permalänk

Snackar om ungefär 5% höjning av prestandan via CPU delen. IB är mer en förbättring av GPU delen som enligt Intel ska ge en enorm prestandaboost dock är den fortfarande efter AMD Llano.[/QUOTE]

jag kommer att använda cpu som en cpu och inte som en apu

Permalänk
Skrivet av Peter Riisager:

är ib snabbare än sb??

Jepp men det är inte en prestanda uppdatering utan snarare en krympning, det snackas om ca 20-25% snabbare men än så länge är allt bara rykten och spekulationer, några officiella tester finns inte ännu då Intel inte officiellt släppt några färdiga versioner ännu. Den stora nyheten med Ivy Bridge är att de går en tillverkningsteknik (32nm pdg transistorer) till en ny bättre (22nm tri-gate transistorer) detta med för lägre strömförbrukning och lägre tillverkningskostnader i längden. Om du tänker använda den interna grafiken är den emellertid kraftigt uppdaterad (HD 4000), inte så att den motsvarar kommande trinity men bra mycket bättre än gamla HD 3000. I stationära datorer så ser jag ingen extrem vinning i att vänta på Ivy Bridge men har du inte bråttom kan du vänta på den. Å andra sidan ser jag en klar vinning på att vänta in IB när det gäller laptops (där inräknas även ultrabooks osv) eftersom att den lägre strömförbrukningen ger dig både längre batteritid och en svalare dator med mer kraft och dessutom så är det inte helt ovanligt att du är begränsad till den integrerade grafiken i den typen av system.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av -=|ZetaXtreme|=-:

Jepp men det är inte en prestanda uppdatering utan snarare en krympning, det snackas om ca 20-25% snabbare men än så länge är allt bara rykten och spekulationer, några officiella tester finns inte ännu då Intel inte officiellt släppt några färdiga versioner ännu. Den stora nyheten med Ivy Bridge är att de går en tillverkningsteknik (32nm pdg transistorer) till en ny bättre (22nm tri-gate transistorer) detta med för lägre strömförbrukning och lägre tillverkningskostnader i längden. Om du tänker använda den interna grafiken är den emellertid kraftigt uppdaterad (HD 4000), inte så att den motsvarar kommande trinity men bra mycket bättre än gamla HD 3000. I stationära datorer så ser jag ingen extrem vinning i att vänta på Ivy Bridge men har du inte bråttom kan du vänta på den. Å andra sidan ser jag en klar vinning på att vänta in IB när det gäller laptops (där inräknas även ultrabooks osv) eftersom att den lägre strömförbrukningen ger dig både längre batteritid och en svalare dator med mer kraft och dessutom så är det inte helt ovanligt att du är begränsad till den integrerade grafiken i den typen av system.

Vad är detta då?
http://www.anandtech.com/show/5626/ivy-bridge-preview-core-i7...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Oj det hade jag missat, helt klart intressant läsning. Tack för länken. Får skylla min ignorans på att jag precis haft tentor inte riktigt hängt med i alla hårdvarunyheterna.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk

Och med det så har jag bestämt att det blir en i7 3770k om dom resultat stämmer.