Permalänk

Bensin?

Ingen som prövat att kyla datorn med bensin?
Då det ska vara väldigt effektivt. De kylde formel 1 bilar förut så också.

Visa signatur

Intel I5 7600K @ 4.8Ghz undervolt, Hyper 212 Evo | 16GB ddr4 | Kingston m2 1TB | Msi 1060 6GB

Legion 5 Pro: Intel 12500H | 16GB ram | Samsung 980 Pro 1TB | RTX 3060 mobile

Permalänk

Men vanlig kylarvätska är väll bättre?
Dunstar ju bensin mycket mer än vatten, borde bli ett jäkla tryck i rören/slangarna med bensin i?
Är inte så kunnig men min gissar på det?

Visa signatur

Citera Så Hittar Jag Tillbaka!

Permalänk
Skrivet av juniorjesper:

Ingen som prövat att kyla datorn med bensin?
Då det ska vara väldigt effektivt. De kylde formel 1 bilar förut så också.

Bensinångor+luft+elektricitet= *WUMP*

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Vatten kyler också otroligt effektivt vid atmosfärstryck vid temperaturer över 100°C, detta pga förångningen (från 100°C flytande till 100°C gas) kräver väldig energi jämför med att värma upp det en grad.

För att förånga 1kg vatten behövs 2260 kJ i energi
För att smälta 1kg is behövs 334KJ i energi
För att värma 1kg vatten 1°K/C behövs 4.19KJ i energi

För att förånga 1kg bensin behövs 304KJ i energi

Hittar inget mera på google just nu, så Bensin är ett sämre medium för att kyla med, om man inte använder förångningsprincipen, så bensin kokar långt innan man nåt en kritisk temp på processorn, men tusan vad det skulle lukta, och hälso/brandrisken är en annan viktig del...

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av juniorjesper:

Ingen som prövat att kyla datorn med bensin?
Då det ska vara väldigt effektivt. De kylde formel 1 bilar förut så också.

Dels så skulle ångorna vara brandfarliga i en dator och dels så är det inte lika effektivt att kyla en dator med bensin som att säg använda vatten.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Sen har vi ju problem med att bensin inte håller jättebra heller, där har alkohol klara fördelar.

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Rekordmedlem

Jooo, visst kyler man tävlingsmotorer genom att flöda dem med bränsle när man släpper gasen, men det handlar om att använda värme i cylinderväggarna till att förånga bränslet, mera bränsle och stänga av tändningen så det blåser ut, numera så är det inte nått man gör pga de miljökrav som finns, det drar väldigt mycket bränsle och f1 har gränser för bränsleåtgågen idag, och man har istället KERS som går in när man bromsar, f1 or är hybridbilar idag

Bränslekylning finns till viss del i dragracing, men där det var populärast var inom rally/rallycross, superbilarna som idag är förbjudna, kanske framförallt Ford RS 200 Evolution som nog är bland det värsta som någonsin gjorts för att köras på väg hade en hysterisk förbrukning, upp till 9 liter/ kilometer under tävling vid fullt laddtryck, det var en av anledningarna till att de förbjöds, de hade så mycket bränsle i bilen att det skedde en del olyckor där de brann, bilarna var också hysteriskt snabba, förarna kunde inte hantera dem, det var ungefär som med f1 orna i början av 80 talet eller grupp c på 70 talet, bilar som ingen människa kan hinna med att hantera, dagens bilar är snällare och mer miljövänliga.
Så att spraya ett bensinmoln över cpun är inte nån vettig metod att kyla den, för det är så bilarna gör.

Edit: Så här blir det när en rs200 skjuter ut bränsle. inte så användbart i en pc

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jooo, visst kyler man tävlingsmotorer genom att flöda dem med bränsle när man släpper gasen, men det handlar om att använda värme i cylinderväggarna till att förånga bränslet, mera bränsle och stänga av tändningen så det blåser ut, numera så är det inte nått man gör pga de miljökrav som finns, det drar väldigt mycket bränsle och f1 har gränser för bränsleåtgågen idag, och man har istället KERS som går in när man bromsar, f1 or är hybridbilar idag

Bränslekylning finns till viss del i dragracing, men där det var populärast var inom rally/rallycross, superbilarna som idag är förbjudna, kanske framförallt Ford RS 200 Evolution som nog är bland det värsta som någonsin gjorts för att köras på väg hade en hysterisk förbrukning, upp till 9 liter/ kilometer under tävling vid fullt laddtryck, det var en av anledningarna till att de förbjöds, de hade så mycket bränsle i bilen att det skedde en del olyckor där de brann, bilarna var också hysteriskt snabba, förarna kunde inte hantera dem, det var ungefär som med f1 orna i början av 80 talet eller grupp c på 70 talet, bilar som ingen människa kan hinna med att hantera, dagens bilar är snällare och mer miljövänliga.
Så att spraya ett bensinmoln över cpun är inte nån vettig metod att kyla den , för det är så bilarna gör.

Haha, jag gillar att nåt som drar typ 75l/100km (ingen vet exakt iom att det är hemligstämplat) kan kallas mer miljövänlig än nåt annat.
I år är det iofs förbjudet, men förra årets "hot blowing" använde ju faktiskt extra bensin fast man släppte på gasen. Fast det är ju bättre än att släppa ut oförbränd bensin.

On topic: Vad hade du tänkt att använda för slangar? Gummi förstörs ju av bensin, så någon annan lösning skulle behövas där också.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Vatten kyler också otroligt effektivt vid atmosfärstryck vid temperaturer över 100°C, detta pga förångningen (från 100°C flytande till 100°C gas) kräver väldig energi jämför med att värma upp det en grad.

För att förånga 1kg vatten behövs 2260 kJ i energi
För att smälta 1kg is behövs 334KJ i energi
För att värma 1kg vatten 1°K/C behövs 4.19KJ i energi

För att förånga 1kg bensin behövs 304KJ i energi

Hittar inget mera på google just nu, så Bensin är ett sämre medium för att kyla med, om man inte använder förångningsprincipen, så bensin kokar långt innan man nåt en kritisk temp på processorn, men tusan vad det skulle lukta, och hälso/brandrisken är en annan viktig del...

"För att värma 1kg vatten 1°K/C behövs 4.19KJ i energi"
Grader Kelvin, Colomb?

"För att smälta 1kg is behövs 334KJ i energi"
KelvinJoule?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Rekordmedlem

Hot blowing var en aerodynamisk finess, man fick högre gasflöde ovanför bilen och mera tryck neråt, det hade lite med kylning i sig att göra om jag inte missminner mig, även om vissa stall påstod annat.
Nått som åtminstone teoretiskt skulle kunna fungera är att göra en högtrycksfinfördelning av vatten, det används industriellt för att kyla luft, och om det regleras bra så blir det inte kondens, går nog att få ner luft tempen 15-20grader, kanske nått för en avancerad moddare som vill bygga nått udda, jag har inte sett en sådan kylare i en dator, men det bör gå om man verkligen vill.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av muppens:

"För att värma 1kg vatten 1°K/C behövs 4.19KJ i energi"
Grader Kelvin, Colomb?

"För att smälta 1kg is behövs 334KJ i energi"
KelvinJoule?

Kelvin och Celsius skiljer bara i var 0 punkten är placerad, gradstegen är lika stora, och tom jag tror att KJ är KiloJoule

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hot blowing var en aerodynamisk finess, man fick högre gasflöde ovanför bilen och mera tryck neråt, det hade lite med kylning i sig att göra om jag inte missminner mig, även om vissa stall påstod annat.
Nått som åtminstone teoretiskt skulle kunna fungera är att göra en högtrycksfinfördelning av vatten, det används industriellt för att kyla luft, och om det regleras bra så blir det inte kondens, går nog att få ner luft tempen 15-20grader, kanske nått för en avancerad moddare som vill bygga nått udda, jag har inte sett en sådan kylare i en dator, men det bör gå om man verkligen vill.

Jag påstod inte att det hade med kylning att göra, jag reagerade mer på det du skrev om bensininsprutning i motorn då man släpper gasen.
Med risk för att jag missförstod det du menar med "högre" gasflöde ovanför bilen, så vill man väl ha högre fart på flödet under bilen för att skapa marktryck. Grejen med hot blowing var annars att leda avgaserna till ett hål i diffusorn, vilket jag tolkar som att man ville ha ner avgaserna till undersidan av den.
Sorry för off topic, lätt att det blir såhär när man börjar diskutera något intressant.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

KJ= Kilo Joule = 1000J

Det andra han menar är att det krävs 4,19KJ att värma 1 Kg vatten 1 celcius eller 1 Kelvin(båda hoppen är lika stora)

Anledningen att man inte använder bensin i en dator är att vatten har en väldigt hög värmekapacitet i förhållande till sin vikt. Det med att kyla med bensin fungerar väldigt annorlunda då det grundar sig på förångning medans vattenkylning i en dator inte gör det. (Bilar kan ha det för att kyla luften efter turbo eller kompressor, innan den sugs in i cylindern då kallare luft tar mindre plats -> du får in mer bränsle/luftblandning i cylidern och därmed mer kraft). Att vatten är ogiftigt och snällt mot packningar och dessutom billigt är bara pluspoäng. Det finns nästan ingen anledning att använda annat än vatten för dem temperaturintervall en dator opererar i, enda fallet det är vettigt att ha annat är för lågtemperaturapplikationer, eller vid extremt höga temperaturer

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

"För att värma 1kg vatten 1°K/C behövs 4.19KJ i energi"
Grader Kelvin, Colomb?

"För att smälta 1kg is behövs 334KJ i energi"
KelvinJoule?

Skrivet av mrqaffe:

Kelvin och Celsius skiljer bara i var 0 punkten är placerad, gradstegen är lika stora, och tom jag tror att KJ är KiloJoule

Skrivet av cheben:

KJ= Kilo Joule = 1000J

Det andra han menar är att det krävs 4,19KJ att värma 1 Kg vatten 1 celcius eller 1 Kelvin(båda hoppen är lika stora)

Anledningen att man inte använder bensin i en dator är att vatten har en väldigt hög värmekapacitet i förhållande till sin vikt. Det med att kyla med bensin fungerar väldigt annorlunda då det grundar sig på förångning medans vattenkylning i en dator inte gör det. (Bilar kan ha det för att kyla luften efter turbo eller kompressor, innan den sugs in i cylindern då kallare luft tar mindre plats -> du får in mer bränsle/luftblandning i cylidern och därmed mer kraft). Att vatten är ogiftigt och snällt mot packningar och dessutom billigt är bara pluspoäng. Det finns nästan ingen anledning att använda annat än vatten för dem temperaturintervall en dator opererar i, enda fallet det är vettigt att ha annat är för lågtemperaturapplikationer, eller vid extremt höga temperaturer

Mata inte trollen, muppens är bara en viktigpetter som låtsas att han inte förstår bara för att prefixet "kilo" betecknas "k" och inte "K". Samt att det ska vara "K" för Kelvin och "°C" för grader Celcius, inte "°K" för Kelvin och "C" (som står för Coulomb) för grader Celcius.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

"För att värma 1kg vatten 1°K/C behövs 4.19KJ i energi"
Grader Kelvin, Colomb?

"För att smälta 1kg is behövs 334KJ i energi"
KelvinJoule?

"När man inte har några argument kvar börjar man klaga på grammatiska fel."

Permalänk
Skrivet av muppens:

"För att värma 1kg vatten 1°K/C behövs 4.19KJ i energi"
Grader Kelvin, Colomb?

"För att smälta 1kg is behövs 334KJ i energi"
KelvinJoule?

Vilken mupp du är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muppens:

"För att värma 1kg vatten 1°K/C behövs 4.19KJ i energi"
Grader Kelvin, Colomb?

"För att smälta 1kg is behövs 334KJ i energi"
KelvinJoule?

Klockrent, vad gjorde du på fysik lektionerna :D?

Permalänk
Skrivet av Piece of Cake:

Haha, jag gillar att nåt som drar typ 75l/100km (ingen vet exakt iom att det är hemligstämplat) kan kallas mer miljövänlig än nåt annat.
I år är det iofs förbjudet, men förra årets "hot blowing" använde ju faktiskt extra bensin fast man släppte på gasen. Fast det är ju bättre än att släppa ut oförbränd bensin.

On topic: Vad hade du tänkt att använda för slangar? Gummi förstörs ju av bensin, så någon annan lösning skulle behövas där också.

Tygon slang skulle jag tippa.

Visa signatur

Alienware Aurora R3/intel core i7 3.4ghz/2 amd 6990/16gb ram/1 tb hdd/

Permalänk
Medlem

Ja skulle naturligtvis skrivit °C/K eller K/°C så hade det varit bättre, kanske, jaja. Hur som helst, är det någon som vet hur mycket energi det krävs för att värma 1kg bensin 1 Kelvin...?

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Man kan använda olja :)?

inte lika brand farlig som bensin,förstör inte gummit

Permalänk
Medlem
Skrivet av tedeman1998:

Tygon slang skulle jag tippa.

Jag är inte så insatt i detta, men det var intressant. Man lär sig nåt nytt varje dag

Skrivet av nobleman:

Man kan använda olja :)?

inte lika brand farlig som bensin,förstör inte gummit

Jo, oljor förstör gummi också.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av foppson:

Ja skulle naturligtvis skrivit °C/K eller K/°C så hade det varit bättre, kanske, jaja. Hur som helst, är det någon som vet hur mycket energi det krävs för att värma 1kg bensin 1 Kelvin...?

Bensin är inte någon fast definierad kemikalie, det skiljer sig i sammansättningen så det blir svårt att hitta nått exakt svar, men det är iallafall ingen vettig kemikalie att kyla med, Det skulle innebära stora risker att använda bensin och troligen så kan det vara lokalt förbjudet om man bor i lägenhet, annars är det 10liter som är max man får ha i ett bostadsutrymme om det förvaras rätt, dit räknas knappast en datorkylare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bensin är inte någon fast definierad kemikalie, det skiljer sig i sammansättningen så det blir svårt att hitta nått exakt svar, men det är iallafall ingen vettig kemikalie att kyla med, Det skulle innebära stora risker att använda bensin och troligen så kan det vara lokalt förbjudet om man bor i lägenhet, annars är det 10liter som är max man får ha i ett bostadsutrymme om det förvaras rätt, dit räknas knappast en datorkylare.

Jo jag är medveten om att bensin endast är ett handelsnamn som kan ha +1000-tals olika kombinationer av diverse kolväten, men ett ungefärligt värde borde man finna, inte jag dock, hittade bara hur mycket energi det krävs för att förånga "bensin", inte hur mycket energi som krävs för att värma en grad.
Skulle kunna tänka mig att den hamnar någonstans kring 2,5kJ, glykol har något liknande.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk

Det skulle vara möjligt att använda ren etanol då det kokar vid 78 grader och man skulle kunna använda det. dock är ju fortfarande frågan vad man vinner på att det kokar då problemet med vattenkylning är överförningen av värmen från processorn (eller gpun) till vattnet, inte hur mycket värme energi vattnet kan ta upp (eller annat kylmedium). att kylmediumet kokar skulle bara leda till problem. Det jag skulle kunna se som användbart i vattenkylning är peltier element då du då kan tvinga ner temperaturen under luft tempen och på så vis öka effektiviteten i kylningen då förmågan att leda bort värme inte är problemet för high end vattenkylning utan problemet ligger i att kunna ta upp värmen tillräckligt snabbt. (rätta mig gärna om jag har fel)

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk
Medlem

Skulle nog hålla mig borta från att använda bensin som kylmedium, okej att det är väldigt flyktigt och tar upp värme ganska lätt, men det betyder bara att man måste ha skyhög fart på pumpen... Som automobilindustrin redan har bevisat ganska väl så är det illa om ett kylmedium kokar, i bilar brukar det oftast leda till att dom slutar fungera då kylsystemet lämnar in pga av trycket. Man har mer att vinna på att utveckla ett bättre kylblock och använda sig av effektivare radiatorer. Ytterligare skulle jag inte vilja vara den som sitter o kör en dator som kyls av en väldigt brandfarlig vätska under tryck max 20 cm från ett ganska öppet nätaggregat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foppson:

Jo jag är medveten om att bensin endast är ett handelsnamn som kan ha +1000-tals olika kombinationer av diverse kolväten, men ett ungefärligt värde borde man finna, inte jag dock, hittade bara hur mycket energi det krävs för att förånga "bensin", inte hur mycket energi som krävs för att värma en grad.
Skulle kunna tänka mig att den hamnar någonstans kring 2,5kJ, glykol har något liknande.

Gjorde en väldigt snabb googling men orkade inte leta så noggrannt, klockan är sent

Det du letar efter är "specifik värmekapacitet" om du vill söka på nätet.

Skrivet av muppens:

"För att värma 1kg vatten 1°K/C behövs 4.19KJ i energi"
Grader Kelvin, Colomb?

"För att smälta 1kg is behövs 334KJ i energi"
KelvinJoule?

Förstår du inte att han menar grader Kelvin, Celsius och kiloJoule så skall du nog inte försöka sätta dig in mer i det inlägget. Jag skulle faktiskt rekommendera att du läser på lite kring termodynamik i allmänhet om en versal gör att du itne förstår vad han menar i ett läge när det är uppenbart.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

Möjligtvis att det skulle vara användbart i heatpipes, då bensin har lägre kokpunkt än vatten.
Har dock sett att aceton brukar användas i dessa fall. http://www.youtube.com/watch?v=LU4eynU6R-8
(Har själv provat att göra heatpipes med aceton, har dock ej testat den.)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Kelvin och Celsius skiljer bara i var 0 punkten är placerad, gradstegen är lika stora, och tom jag tror att KJ är KiloJoule

Exakt. Celsius 0 grad är när vatten fryser till is. Kelvins 0 grad är den absoluta 0 punkten, alltså −273.15 grader Celsius.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Rekordmedlem

Man använde Amoniak ganska ofta i kylanläggningar tidigare, men det handlar nog väldigt mycket om det ska vara en vätska eller nått som byter aggregationstillstånd, Vatten är totalt sett svårslaget om det inte handlar om fasskifte vid låg temperatur.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.