Permalänk
Medlem

Kan ej skruva tillbaks mitt heatsink

Hej! Detta är första gången jag skruvade bort mitt heatsink från datorn. Detta gjorde jag för att rensa bort dammet som hade samlats i den. Problemet nu är att jag inte kan skruva fast heatsinken i datorn igen. Antingen kan jag skruva fast dom två övre skruvarna eller dom två undre skruvarna. Undrar om någon har haft likadan problem eller på något sett kan hjälpa. Har även testat sätta på datorn med heatsinket monterad med två skruvar, fast då går fläktarna på för fullt och datorn stängs av automatiskt efter 20-30sek (vid login skärmen)

Själva datorn är en compaq presario cq5213sc
Processorn är en amd athlonII x2
Heatsinket är en cooler master tror jag, hittade även en bild på den:http://www.trademe.co.nz/computers/components/cooling-fans/cp...

Permalänk
Medlem

Omvänd ordning mot borttagandet skall fungera. Annan hjälp kan ej ges då inlägget saknar all relevant information.

Dvs fabrikat och modell av kylare.

Dold text
Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Skruva lite på varje skruv tills alla är nere. Glöm inte att fixa ny kylpasta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Omvänd ordning mot borttagandet skall fungera. Annan hjälp kan ej ges då inlägget saknar all relevant information.

Dvs fabrikat och modell av kylare.

Dold text

Lagt till modell av datorn och processorn, har dock ingen aning hur jag hittar modellen på kylaren förutom att det är en coolermaster

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Skruva lite på varje skruv tills alla är nere. Glöm inte att fixa ny kylpasta.

Vad händer om jag inte använder ny kylpasta? (har inte tillgång till kylpasta just nu)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Vad händer om jag inte använder ny kylpasta? (har inte tillgång till kylpasta just nu)

Det kommer inte att funka som det ska och det blir risk för överhettning.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Skrivet av Sazuki:

Vad händer om jag inte använder ny kylpasta? (har inte tillgång till kylpasta just nu)

.

Skrivet av Sazuki:

då går fläktarna på för fullt och datorn stängs av automatiskt efter 20-30sek (vid login skärmen)

Visa signatur

// AMD Ryzen5 5600X | Noctua NH-D14 | ASUS X570-E GAMING | Corsair LPX 3600 Mhz 2x16GB CL18 | Asus TUF RTX3800 | SSDs Samsung 980Pro 1TB + 860 1TB + 850 500GB + 830 256GB| WD 2TB | Corsair AX 760W | NZXT S340| Front: 2x Corsair ML 120| Rear: Scythe Gentle Typhoon | LG 32GP850 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Vad händer om jag inte använder ny kylpasta? (har inte tillgång till kylpasta just nu)

Det blir sämre kylförmåga än innan du monterade bort kylaren. Kylpastans uppgift är att jämna ut de ofta mikroskopiska ojämnheterna i kylaren och processorn så att kontakten blir bättre. Gammal och torr kylpasta fungerar sämre, tar man sedan bort kylaren kommer det luft emellan som leder värme sämre än kylpasta. Prova du utan ny pasta om du inte har någon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Prova du utan ny pasta om du inte har någon.

Han ska absolut inte testa utan ny kylpasta. Det kommer nästan garanterat att leda till att processorn brinner upp och att du åker på att behöva köpa en ny.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D Mobo: Gigabyte x570 UD SSD: PNY CS3030 M.2 NVMe 1TB, Samsung SSD EVO Basic 840 250GB Minne: Corsair Vengeance LPX Black 32GB (2x16GB) @ 3600MHz CPU Kylare: Noctua NH-D15S Chromax.Black Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4070 Ti 12 GB Gaming OC Nätagg: ASUS TUF Gaming 850w Chassi: Fractal Design North Svart/Glas Hörlurar: Philips Fidelio X3 DAC: Aune X1s Silver

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Han ska absolut inte testa utan ny kylpasta. Det kommer nästan garanterat att leda till att processorn brinner upp och att du åker på att behöva köpa en ny.

Jag kan inte tänka mig att det blir så farligt att köra med halvdålig pasta, mycket värre utan. Men finns majonnäs hemma så fungerar det tillfälligt tills den nya trillar ner i brevlådan.
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Permalänk
Medlem
Skrivet av monster08:

Han ska absolut inte testa utan ny kylpasta. Det kommer nästan garanterat att leda till att processorn brinner upp och att du åker på att behöva köpa en ny.

kör min utan kylpasta, fungerar fint

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbha:

kör min utan kylpasta, fungerar fint

Om du kör originalkylare och vet att du inte plockat bort pastan så har du pasta på för den kommer för-applicerad på kylaren. Nu tål Amd generellt högre temperaturer än Intel, men uppmätta 88c som testet visar på en Intel i7 860 leder antagligen till sämre livslängd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

Om du kör originalkylare och vet att du inte plockat bort pastan så har du pasta på för den kommer för-applicerad på kylaren. Nu tål Amd generellt högre temperaturer än Intel, men uppmätta 88c som testet visar på en Intel i7 860 leder antagligen till sämre livslängd.

Phenom2/Thuban klarar 62c medan i7 etc klarar en bra bit över det.

Sprid inte påhittad information.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Jag kan inte tänka mig att det blir så farligt att köra med halvdålig pasta, mycket värre utan. Men finns majonnäs hemma så fungerar det tillfälligt tills den nya trillar ner i brevlådan.
http://www.hardwaresecrets.com/article/Thermal-Compound-Round...

Rena raketforskningen!

Permalänk
Medlem

Man kan köra utan, men det rekomenderas inte. Och intel tål en hel del högre temps än amd.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem

Fixade fast kylaren, problemet var att det som hållde fast kylaren var lite sned, vilket jag fixade genom att trycka upp ena sidan. Kör just nu utan ny kylpasta(har kvar original pastan som redan var placerad) och det funkar fint fint :D. Inhandlar ny kylpasta så snabbt som möjligt, fast datorn får väl hålla ut några dagar utan ny kylpasta

Tänker köpa arctic silver 5 för 99kr, undrar om ni har någon annan att rekommendera eller om denna är bra nog.

Permalänk
Skrivet av Sazuki:

Hej! Detta är första gången jag skruvade bort mitt heatsink från datorn. Detta gjorde jag för att rensa bort dammet som hade samlats i den. Problemet nu är att jag inte kan skruva fast heatsinken i datorn igen. Antingen kan jag skruva fast dom två övre skruvarna eller dom två undre skruvarna. Undrar om någon har haft likadan problem eller på något sett kan hjälpa. Har även testat sätta på datorn med heatsinket monterad med två skruvar, fast då går fläktarna på för fullt och datorn stängs av automatiskt efter 20-30sek (vid login skärmen)

Själva datorn är en compaq presario cq5213sc
Processorn är en amd athlonII x2
Heatsinket är en cooler master tror jag, hittade även en bild på den:http://www.trademe.co.nz/computers/components/cooling-fans/cp...

Har samma problem, höll nyss på att installera moderkortet, höll från heatsink, när den började lossna... Tryckte tillbaka den, men lär det funka? Håller just nu på att installera om Windows, efter det tänkte jag åka iväg och skaffa mig kylpastan, lär det funka tills vidare?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sazuki:

Fixade fast kylaren, problemet var att det som hållde fast kylaren var lite sned, vilket jag fixade genom att trycka upp ena sidan. Kör just nu utan ny kylpasta(har kvar original pastan som redan var placerad) och det funkar fint fint :D. Inhandlar ny kylpasta så snabbt som möjligt, fast datorn får väl hålla ut några dagar utan ny kylpasta

Tänker köpa arctic silver 5 för 99kr, undrar om ni har någon annan att rekommendera eller om denna är bra nog.

Artic har utmärkt pasta, inga problem med den.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk

Mayonnaise continues to be the best “alternative” thermal grease!

Måste leta fram P4 och se hur länge den går på 100% och se hur länge Majonnäsen håller egentligen.

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk

Någon????

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Cpun ligger på 50°c utan att jag gör så mycket enligt asus Egna program, är det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av darippsta:

Cpun ligger på 50°c utan att jag gör så mycket enligt asus Egna program, är det bra?

Skickades från m.sweclockers.com

ja, men belasta datorn med prime95 så du får ett bra mätbart värde. Idle värdet är skit samma då det är vid load det kan bli farligt.

Permalänk
Skrivet av jocke92:

ja, men belasta datorn med prime95 så du får ett bra mätbart värde. Idle värdet är skit samma då det är vid load det kan bli farligt.

På väg för att köpa kylpastan just nu, tänkte plocka ur allt och applicera lite på heatsinken, men vad är prime95 och hur gör jag det? Och skillnaden mellan idle och load vad är det? Sorry kan inte Google just nu då jag kör me mobilen, går jävligt segt att öppna hemsidor...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jocke92:

ja, men belasta datorn med prime95 så du får ett bra mätbart värde. Idle värdet är skit samma då det är vid load det kan bli farligt.

Nej, det är inte bra. Detta är AMD. Han är 12c ifrån maxtempen, och han är i idle.

Testa inte med att stresstesta datorn förrän du har fått pastan, och satt dit kylaren ordentligt.

Som ref kan jag säga att min Phenom2@4GHZ ligger på 30c i idle, och 49c efter 1h linpack.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Nej, det är inte bra. Detta är AMD. Han är 12c ifrån maxtempen, och han är i idle.

Testa inte med att stresstesta datorn förrän du har fått pastan, och satt dit kylaren ordentligt.

Som ref kan jag säga att min Phenom2@4GHZ ligger på 30c i idle, och 49c efter 1h linpack.

Vågade heller inte göra ngt sånt, förutom att installera drivrutinerna och sånt, men Jävlar visste inte att heatsinken hade en så stor roll i det hela... Kör också amd phenom X4, men applicerade inte kylpasta på cpun separat då fläkten redan hade på sig, ska jag lägga på ännu mer. Skulle också uppskatta stort ifall ngn kunde typ skriva en liten guide på vart jag ska ha kylpastan under heatsinken? Måste jag rengöringsmedel också? Isf går det bra med aceton (nagellacksbortagningsmedel) och tops?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk

Tror ni jag kan ha tagit bort lödningarna under heatsinken? Finns det ens lödningar under den?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darippsta:

På väg för att köpa kylpastan just nu, tänkte plocka ur allt och applicera lite på heatsinken, men vad är prime95 och hur gör jag det? Och skillnaden mellan idle och load vad är det? Sorry kan inte Google just nu då jag kör me mobilen, går jävligt segt att öppna hemsidor...

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av darippsta:

Vågade heller inte göra ngt sånt, förutom att installera drivrutinerna och sånt, men Jävlar visste inte att heatsinken hade en så stor roll i det hela... Kör också amd phenom X4, men applicerade inte kylpasta på cpun separat då fläkten redan hade på sig, ska jag lägga på ännu mer. Skulle också uppskatta stort ifall ngn kunde typ skriva en liten guide på vart jag ska ha kylpastan under heatsinken? Måste jag rengöringsmedel också? Isf går det bra med aceton (nagellacksbortagningsmedel) och tops?

Skickades från m.sweclockers.com

Det går bra med aceton. Rengör så att det inte är gammal pasta/smuts kvar.

Lägg en klick pasta som är lika stor som ett riskorn i mitten på processorn, och sedan skruvar du fast kylaren. Rengör även kylaren innan.

Se till att du skruvar fast den väldigt hårt.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Det går bra med aceton. Rengör så att det inte är gammal pasta/smuts kvar.

Lägg en klick pasta som är lika stor som ett riskorn i mitten på processorn, och sedan skruvar du fast kylaren. Rengör även kylaren innan.

Se till att du skruvar fast den väldigt hårt.

Stort tack för det, men ska jag ta bort fläkten och lägga på processorn också eller går det bra med at tbara lägga klicken under heatsinken?
Edit: moderkortet och cpun är helt nya
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo

Permalänk
Avstängd
Skrivet av darippsta:

Stort tack för det, men ska jag ta bort fläkten och lägga på processorn också eller går det bra med att bara lägga klicken under heatsinken?

Skickades från m.sweclockers.com

Såhär; ta bort heatsinken/kylaren från processorn. Rengör både processor och heatsinken (under heatsinken då, där det redan är klet).
Lägg pastan endast på själva processorn, i mitten. Storlek; ett riskorn (mer eller mindre. Inte så sjukt petigt).
Skruva fast heatsinken ordentligt. Starta upp datorn, kolla temperaturerna. Se även till att fläkten är inkopplad (den som sitter på heatsinken). Lycka till!

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Skrivet av Demonoidz:

Såhär; ta bort heatsinken/kylaren från processorn. Rengör både processor och heatsinken (under heatsinken då, där det redan är klet).
Lägg pastan endast på själva processorn, i mitten. Storlek; ett riskorn (mer eller mindre. Inte så sjukt petigt).
Skruva fast heatsinken ordentligt. Starta upp datorn, kolla temperaturerna. Se även till att fläkten är inkopplad (den som sitter på heatsinken). Lycka till!

Heatsinket sitter ju inte på cpun, utan moderkortet, det är väl på moderkortet jag ska ha kylpastan?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Define R4, XFX 550w+ bronze, ASUS Z87-A, Intel i7 4770k, Gigabyte GTX 770 4GB, Corsair vengeance LP 8gb, Cooler Master hyper 212 evo