Permalänk
Medlem

Bästa budgetskärmen?

Hejsan!

Jag sitter just nu med en 42" TV som datorskärm.. Vilket har börjat bli lite otympligt då man vill se på just TV.

Så jag undrar om någon har något tips på en "budgetskärm" 1-1,5k? Jag har tidigare haft riktigt billiga BenQ skärmar och har känt mig nöjd.. Så jag är ju kanske inte så kräsen, men självklart vill man ju ha så mycket för pengarna som möjligt!

Några tips?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk

Denna är bra! lite över budget dock... Prisvärd är den ivf!

http://www.inet.se/produkt/2204698/lg-23-tft-ips236v-pn-ips-p...

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Hejsan!

Jag sitter just nu med en 42" TV som datorskärm.. Vilket har börjat bli lite otympligt då man vill se på just TV.

Så jag undrar om någon har något tips på en "budgetskärm" 1-1,5k? Jag har tidigare haft riktigt billiga BenQ skärmar och har känt mig nöjd.. Så jag är ju kanske inte så kräsen, men självklart vill man ju ha så mycket för pengarna som möjligt!

Några tips?

Webhallen har 2st U2312HM till demopris.
http://www.webhallen.com/hardvara/146336-dell_23_led_u2312hm_...
Asbra skärm, vet inte om det gör så mycket då man knappt ser skärmarna men jag har 2 bilder på mina i mitt galleri.
Jag vet ju inte vad du ska använda skärmen till. Jag kollar på film, serier, och spelar mest MMO eller RTS. Jag märker inte att min gamla TN har någon som helst fördel emot IPS.

Här är mina:

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Denna är bra! lite över budget dock... Prisvärd är den ivf!

http://www.inet.se/produkt/2204698/lg-23-tft-ips236v-pn-ips-p...

Då är nog mitt förslag mer prisvärt Har läst mycket om att foten på skärmen du länkade är riktigt dålig.

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Skrivet av Manneh:

Då är nog mitt förslag mer prisvärt Har läst mycket om att foten på skärmen du länkade är riktigt dålig.

Skulle också kört på hanns förslag Dell gör bättre skärmar!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Då är nog mitt förslag mer prisvärt Har läst mycket om att foten på skärmen du länkade är riktigt dålig.

Men LG skärmen har ju 3 miljoner högre i kontrastförhållande, dessutom ser det ut som att HP skärmen ser ganska tjock ut. Fast jag har ju egentligen inte sett en bild från sidan men eftersom du har den skärmen så kan ju du avgöra

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte Z490M Gaming X CPU: i5 10600k @ 4,9ghz CPU kylare: Corsair H60v3 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 2933 mhz Nätagg: Antec HCG Gold 750W Lagring: Samsung 250gb SSD + M.2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Fractal Design Focus G Mini

Permalänk
Medlem

Jag har en sjukt billig benq 20,1" liggandes hemma.

Visa signatur

-AMD Ryzen 1600 -Vengence 16GB -EVGA RTX-3060 OC 12gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av WardonE:

Men LG skärmen har ju 3 miljoner högre i kontrastförhållande, dessutom ser det ut som att HP skärmen ser ganska tjock ut. Fast jag har ju egentligen inte sett en bild från sidan men eftersom du har den skärmen så kan ju du avgöra

Sant. När jag skulle köpa mina jämförde jag dessa. Den dynamiska kontrasten var det enda som var mer tilltalande för LG-skärmen. Men dellskärmen har VESA-fäste, pivot-funktion, har läst att lg-foten är vinglig men inget jag kan verifiera. Kommer inte ihåg men jag tror dell har bättre garantivilkor och längre garanti

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk

IPS kan dock ha lite grönaktig backlight bleed vilket mina 2 senaste har haft men färgåtergivningen är å andra sidan mycket bättre än på TN. Ställde upp min gamla Samsung 730BF tn-panel bredvid min Dell IPS och hur jag än försöker kalibrera 730BF'en så ser det ut som skräp.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av WardonE:

Men LG skärmen har ju 3 miljoner högre i kontrastförhållande, dessutom ser det ut som att HP skärmen ser ganska tjock ut. Fast jag har ju egentligen inte sett en bild från sidan men eftersom du har den skärmen så kan ju du avgöra

Dynamiskt kontrast är ett försäljningstrick

Riktiga kontrasten för bägge är 1000:1

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Manneh:

Webhallen har 2st U2312HM till demopris.
http://www.webhallen.com/hardvara/146336-dell_23_led_u2312hm_...
Asbra skärm, vet inte om det gör så mycket då man knappt ser skärmarna men jag har 2 bilder på mina i mitt galleri.
Jag vet ju inte vad du ska använda skärmen till. Jag kollar på film, serier, och spelar mest MMO eller RTS. Jag märker inte att min gamla TN har någon som helst fördel emot IPS.

Här är mina:
http://www.sweclockers.com/image/gallery/2012/01/12/Dsc_09071...

Fin setup du! Och skärmen såg fin ut..

Jag vet ingenting om skärmar själv.. Men jag ska ha dom till att mestadels spela, ser jag film kopplar jag nog in TVn Bryr mig inte om detdär med 120hz och allt var det är.. Men det får man väl inte för min budget heller så! Får hoppas att dendär skärmen är kvar när man har pengarna, någon annan som ligger bra "tvåa" annars?

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thumbii:

Fin setup du! Och skärmen såg fin ut..

Jag vet ingenting om skärmar själv.. Men jag ska ha dom till att mestadels spela, ser jag film kopplar jag nog in TVn Bryr mig inte om detdär med 120hz och allt var det är.. Men det får man väl inte för min budget heller så! Får hoppas att dendär skärmen är kvar när man har pengarna, någon annan som ligger bra "tvåa" annars?

Det är IPS-panel på den skärmen jag länkade, IPS är ju inte ultragamingflashmegajippieyoyo panelen som TN är.
Jag hade en TN innan som om jag inte missminner mig hade 3 eller 4 ms, dellskärmen har 8 ms. Detta är dock inget jag någonsin känt att jag stört mig på, att det känns segt eller degigt så att säga. Jag spelar inte heller FPS där det kanske märks, jag vet inte. Så den bedömningen får du göra själv.

IPS är en "finare" panel, alltså färger, djup, svärta osv är oftast bättre än på en TN.

Du har ju en billig 120Hz skärm men jag har ingen aning om hur den presterar.

Jag skulle (uppenbarligen) köpt dellskärmen, den är enligt mig den bästa IPSskärmen man får för dom pengarna, om du hellre vill ha TN så finns det en uppsjö av godkända modeller i prisklassen

Visa signatur

CITERA OM DU VILL HA SVAR! :)

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Montolaya:

tycker att han fått bättre råd i tråden

skulle nog också satsa på en DELL 23'' LED U2312HM

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk

Då är frågan funkar Dell skärmen bra i snabba spel? Svärtan verkar vara rätt så dålig på Dell skärmen här är ett test http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=... Jag skulle nog ha hellre köpt en Eizo skärm fs2331

Permalänk
Medlem
Skrivet av Montolaya:

Då är frågan funkar Dell skärmen bra i snabba spel? Svärtan verkar vara rätt så dålig på Dell skärmen här är ett test http://www.flatpanelshd.com/review.php?subaction=showfull&id=... Jag skulle nog ha hellre köpt en Eizo skärm fs2331

har en Dell UltraSharp 24" U2412M och spelar "snabba" spel och tycks inte lida av det

och vad gäller fs2331 så har iaf inte jag hittat nån under 2000kr

sedan kan du lära dig citera blir lättare för andra då!

Visa signatur

Thanks for the party, the house, the girls, the press, and..
Oh yeah, doing my laundry

Permalänk
Medlem

Hur blir det med MS på Dell skärmen? Den är ju på 8.. Vilket är rätt högt?

Det jag mest bryr mig om är att den ska fungera bra att spela på

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

Hur är det med DVI uttag? Kan man (på alla skärmar?) bara köra med en HDMI sladd + 2st DVI - HDMI adaptrar?

Edit: Har fått tag på en billig BenQ 24"are, så tack för all hjälp endå!

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz