Permalänk
Skrivet av emahex:

Jag har en lång billig kabel hemma, ibland skickar den ingen signal och du måste man fram och ruska lite på den, byta hdmi ingång osv för att få den att funka, de kallar jag krångel

En kabel är en passiv komponent, inget påverkas av att man tex byter HDMI-ingång. Troligtvis nånting som glappar i den, och då är det ju en defekt kabel. Alla defekta föremål brukar krångla, oavsett prislapp

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av CreX:

När det kommer till HDMI har det bevisats att du inte tjänar ett skit på att lägga typ 800kr istället för 200kr. Så kör på billiga.

Det du bör kika närmare på dock: se till att få rätt HDMI-version beroende på ditt ändamål.

Det finns inte versionsnummer på HDMI-kablar längre. Det han ska köpa är en high-speed kabel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

En kabel är en passiv komponent, inget påverkas av att man tex byter HDMI-ingång. Troligtvis nånting som glappar i den, och då är det ju en defekt kabel. Alla defekta föremål brukar krångla, oavsett prislapp

Jo helt rätt, man kan ju lika gärna stoppa in i samma ingång, men jsut att jag behöver "gnugga" runt kabeln tills den får kontakt.
Min poäng var att en dyra kabel borde väll hålla högre kvallite och därför inte lika snabbt bli som du säger defekt.

MEN det är bara min tanke, även om en dyr kabel inte ger bättre bild så går den inte sönder lika lätt och det är DÄR den är bättre. fast jag kanske bara blir lurad att tro det för att priset är högre

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

På vilket sätt kan en kabel ha mer eller mindre krångel.

Billga kinakablar (och monster)=ojämn kvalitet och med ojämn kvalitet menar jag.
1,kontakter som kan passa dåligt ibland och därmed kan ge krångel.
2,sämre,ojämna lödningar kan även detta leda till problem om en dålig lödning spricker,lossnar vilket är otroligt mycket större på en dålig lödning jämfört med en bra lödning.
3,kan även vara mindre ren koppar som har använts i kabeln vilket då kan ge betydligt sämre ledningsegenskaper samt göra tråden mindre böjbar (dvs den kan gå av väldigt lätt).
4,märkningen (hdmai 1,2 1,3 1,4 osv) kablar köpta genom tex dealextreme,priceangels (dvs kina,hongkong butiker) är sällan testade för den standard som dom har tryckt på kabeln visst i dom flesta fall funkar det men kabeln är fortfarande ej testad.

Allt som allt så kan en kabel funka perfekt medans den kabeln tillverkad efteråt inte funkar alls.
Handlar du från tex bluejeans.com (co,uk) så vet du att du får en kabel som är testad för standarden som står på (OBS gäller ej monster cables då dessa är lika urusla eller sämre än kina,hk kablar).

Skrivet av emahex:

Min poäng var att en dyra kabel borde väll hålla högre kvallite och därför inte lika snabbt bli som du säger defekt.

MEN det är bara min tanke, även om en dyr kabel inte ger bättre bild så går den inte sönder lika lätt och det är DÄR den är bättre. fast jag kanske bara blir lurad att tro det för att priset är högre

Nja oftas så stämmer det.
Dock inte när det gäller monster cables finns en hel del runt om på nätet som har demonterat dom och kommit fram till att en kina kabel kan vara bättre i en del fall.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Skrivet av emahex:

Jo helt rätt, man kan ju lika gärna stoppa in i samma ingång, men jsut att jag behöver "gnugga" runt kabeln tills den får kontakt.
Min poäng var att en dyra kabel borde väll hålla högre kvallite och därför inte lika snabbt bli som du säger defekt.

MEN det är bara min tanke, även om en dyr kabel inte ger bättre bild så går den inte sönder lika lätt och det är DÄR den är bättre. fast jag kanske bara blir lurad att tro det för att priset är högre

Nejdå, jag håller med om att dyrare saker oftast håller bättre.

Syftade bara på hur funktionen var mellan två fullt fungerande kablar, av olika pris.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

"Kina-kabel" vad är det? Skulle gissa på att 99% av alla kablar tillverkas i Kina/Asien.

Permalänk
Skrivet av ^bC^:

Hur kabeln är uppbyggd med skärmning och placering av ledare för att motverka överhörning/CrossTalkoch induktioner skiljer oxå dyra från billiga (om du inte väljer platt kabel...).

vad är skillnaden på en platt hdmi kabel och en "vanlig"?

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

jag säger en HDMI på 3m ska man betala 200-350kr annars vet man aldrig vad man får.
samma med 1.5m 200 minst annars kommer du kanske råka ut för kontakt fel!

Permalänk
Skrivet av DragonRapide:

Är deltaco bra? ska man ha en som är vinklad? kan det bli mindre fel med vinklade hdmi kablar?

Dem är bra, har en 15m eller hade, råkade ta isönder den:P klarar att driva 1080i lätt

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem
Skrivet av rmd:

Tänkte skriva ett seriöst välförfattat inlägg men eftersom det totalt missats varför man har en fin kabel så försöker jag propsa på den dyra sidan då ingen tycks stå på den

Billig kabel duger ofta till billiga saker eller sådant som inte är så viktigt. Du förstår säkerligen själv varför det finns dyra kablar, för att dom är av bättre kvalitet och tillverkade bättre. Självklart är det trots dom tidigare inläggen så att dom dyrare kablarna faktiskt är bättre, oavsett vad folk tror eller inte, det är enkel fakta.

Till slutpoängen då, som faktiskt talar mot dom dyra kablarna och mot argumentet att köpa de dyra modellerna.

Köper du MIT, Cloucable, Kimber cable eller liknande till stereon och hela det paketet så kanske du inte köper högtalarna på biltema. Precis på samma sätt så köper man inte HDMI kabel på biltema om du lagt 50papp på högtalarna och 25-50papp per del i hifi-anläggningen.

Frågan är snarare och precis som TS inlägg efterfrågar; är dom billiga kablarna något att ha?
Svaret är högst personligt och det finns knappast något bra svar. Du måste välja själv vad som är bra.

** fotnot så kör jag hdmi-kabel som jag köpte på Lidl för 39kr till ps3/xbox osv, fungerar alldeles utmärkt för det! Men jag skulle aldrig köra något liknande till en seriös anläggning/dator/<valfri bildkälla>

Fattar inte hur inte fler på swec har förstått det här med kablar. Jag skaffade mig guldplåterad kolfiber tp-kabel till datorn och när jag surfar på Internet blir sidorna mycket snyggare. Det kanske går lika snabbt som med vanlig tp-kabel men bilden blir mycket sämre. Samma när jag kör spel så får jag otroligt mycket bättre bild och ljud än med vanlig tp-kabel.

Man måste vara en riktig idiot om man köper en dator för 20k och inte köper sig en tp-kabel för 4 tusen

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Fattar inte hur inte fler på swec har förstått det här med kablar. Jag skaffade mig guldplåterad kolfiber tp-kabel till datorn och när jag surfar på Internet blir sidorna mycket snyggare. Det kanske går lika snabbt som med vanlig tp-kabel men bilden blir mycket sämre. Samma när jag kör spel så får jag otroligt mycket bättre bild och ljud än med vanlig tp-kabel.

Man måste vara en riktig idiot om man köper en dator för 20k och inte köper sig en tp-kabel för 4 tusen

Sedan är det också viktigt att köpa wolverine 3000, grym jäkla satakabel som förkortar laddningstiderna ENORMT! BF3 startar på 0.1 sek tillexempel mot innan runt 30 sekunder. Gör betydligt större nytta än att köpa en ssdhårddisk.

Permalänk
Medlem

Köp billiga kablar. Har jag alltid gjort utan problem. Dyraste jag köpt är en 6m kabel från Amazon (lite svårare att hitta just den längden). Den gav jag 100kr med frakt för. Fungerar hur bra som helst. Avstå bara de allra billigaste när du ska ha lite längre längd bara.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk

DETTA ÄR SANNINGEN

Det finns massor av pengar i kablar. Dina pengar.

Dussintals ansedda och vanhedrande företag på marknaden hyllar sina HDMI kablar, och många ger en ren och skär lögn till konsumenterna om "fördelarna" med deras produkt.

Vad som är värre, är vinstpotential av kablar som är så stor,att nästan alla återförsäljare tvingar på en high-end HDMI kablar i hopp om att lura köparen till att spendera hundratals, om inte tusentals, mer än nödvändigt förtjänade kronor.

Här är saken: dyra HDMI-kablar ger ingen skillnad i bildkvalitet över billiga HDMI-kablar. CNET har nämnt detta tidigare minns dock inte artikeln, men här är vetenskapen om varför det är så.

Signalen
Det första man måste förstå är vad som överförs via kabeln i första hand. HDMI använder Transition Minimerad Differential signalering, eller TMDS.

TMDS har två grundläggande aspekter. Den första är att 1: or och 0: or vid källan (en Blu-ray-spelare eller HD-kabel / satellit box) är inte exakt 1: or och 0: or din TV använder för att skapa en bild - åtminstone inte i exakt samma ordning. Innan du skickar signalen ut via HDMI-utgång, är de 1: or och 0: or som arrangeras för att minimera hur många övergångar som finns. Så istället för 10101010, kan överföringen se ut 11110000.

Även om man kan tycka att denna omvandling är konstig, så gör det mycket mer troligt att överförd data kan byggas på den andra änden (som i, på displayen alltså).

Den andra delen av TMDS (DS delen) är HDMI-kabeln själv. Varje HDMI-kabel är faktiskt många, små koppartrådar. Två versioner av data skickas över olika trådar. En av dessa är ur fas med den "riktiga"-signalen. TVn tar emot all data, sätter out-of-fas signalen tillbaka i fas, då jämför den det med den "riktiga" signalen.
Varje ljud plockades upp längs vägen kommer nu vara ur fas, och som sådan är ett effektivt sätt förnekas och ignoreras.

Om du är en ljud person är detta liknelse med hur balanserade (XLR) kablar arbetar.

TMDS fungerar riktigt bra, vilket möjligtgör för korta kablar och ganska långa kablar att bära vad som är en ganska intensiv mängd data. Det innebär också att du kan få billiga kablar som fungerar lika bra som dyra.

Viktigare är att förstå, när något går fel, går det verkligen fel. Det sägs ofta att med en HDMI-signal, får du antingen perfekt, eller ingenting. I själva verket har jag sagt det. Om du får en bild som ser korrekt ut, och det finns inga avbrott i ljud eller video, så får du allt som skickas. Om kabeln är trasig, eller är det en riktigt lång sikt med en under-byggda kabel för det mesta du bara får ingenting. Ingen bild alls.

Den fråga jag har ofta fått är vad som händer om du har rätt på den digitala avgrunden? Det balanserade utrymmet mellan "allt är bra" och "jag fick ingenting."

Förklaring kommer

Video
Som du har läst, den 1: or och 0: or i en HD-bild trav lyckligt tillsammans, mer eller mindre, från källan till din TV. Under korta serier, det är verkligen inte något annat än en trasig kabel (som i sig inte är så troligt) som skulle orsaka någon fråga. Under långa serier, är det möjligt att störning av något slag, eller en dåligt gjord kabel (mer om detta senare), kan minska den "kvalitet" signalen till den punkt där TV: n inte kan göra krona eller klave av det. Krona eller klave, det är en digital skämt.

På denna punkt, är du på kanten av det gitala stupet. Det mest troliga är flingor.

En HDMI-kabel "felaktig" leder till flingor (de ita pixlarna). Bil

En HDMI-kabel "felaktigtill gnistrar (de vita pixlar). Bild tagen på en 50-tums platt-TV som försöker isa en 1080/60 Bluray-konsert.

En närbild av HDMI-kabeln isar dem såkallade snöflingorna

Bild som tagits från en projicerade bild, 1080p källa och display.

Snöflingorna behöer inte alltid se så exterema ut
Sparkles inte alltid måste se så extrema. Här är ett mindre allvarligt exempel.

Obs dessa är fortfarande artefakter, vilket indikerar att kabeln inte kan passera den avsedda signalen. Samma Blu-ray som ovan, olika Blu-ray spelare på samma projektor. De olika färgerna i prickarna är där pga kameran.

Det ser ut som mycket snö, eller statiskt. De data som tas emot av TVn var inte tillräckligt för att räkna ut vad de misslyckade pixlar hade tänkt att vara. Din TV gillar dig :P, dock, och den vill verkligen visa dig en bild. Så den bygger upp resten av videon, minus de misslyckade pixlarna.

Det är viktigt att notera att dessa artefakterna är ganska osannolika, även över långa körningar det är mycket mer sannolikt att helt enkelt inte få något alls.

Om det är så osannolikt, varför jag då upp det? Eftersom det är viktigt att förstå att det är omöjligt för pixeln att vara annorlunda. Det är antingen exakt vad det är tänkt att vara, eller så är det inte och ser ut som en av bilderna ovan. För att en HDMI-kabel ska kunna ha "bättre bildkvalitet" än en annan, skulle det innebära att det slutliga resultatet mellan källan och displayen på något sätt skulle kunna vara annorlunda. Det är inte möjligt. Det är antingen allt som skickas, eller full av mycket synliga fel (snöflingor). Bilden kan inte ha mer brus eller mindre upplösning, värre färg eller någon annan bildkvalitets
skillnad. Pixlarna kan inte ändras. De kan antingen vara där (perfekt, yay!) Eller inte (ingenting fel, bu!).

Alla påståenden om skillnader i bildkvalitet är rester av de analoga dagarna, vilket var knappt giltiga då och inte alls giltiga nu. Det finns inget sätt för olika kablar att skapa en annan färgtemperatur, ändra kontrast, eller någon annan bildkvalitet etc.

Vid det här laget lär en del av er säga "men snöflingorna är störningar." Nej, jag anser att snöflingorna är ett exempel på ett signalfel och som sådan kräver en ny HDMI-kabel. Om du ser snöflingor (brus), behöver du en annan kabel.

En annan potentiell "defekt" är ett misslyckande HDCP kopieringsskydd, som ser ut som en total snöig bild, en blinkande bild eller något annat svårt att missa. Detta är faktiskt ännu mindre troligt, eftersom TMDS är mer sannolikt att misslyckas . Jag har dock sett detta i erkligheten, så det är värt att nämna.

LJUD
Flera företag hävdar att deras HDMI-kablar låter bättre än andra HDMI-kablar. Ett särskilt krav är att det inte finns någon felkorrigering på ljud och deras kablar är mer benägna att överföra all data.

Först av allt, är detta osant. Ljud över HDMI har faktiskt mer felkorrigering än videosignalen. Men även om detta inte var fallet, är det fortfarande rent nonsens. Dolby har omfattande felkorrigering inbyggd i sina codecs. Med andra ord, om du skickar Dolby Digital Plus, TrueHD eller bitström via HDMI från din Blu-ray-spelare, går data in på DAC i din mottagare bit-för-bit på samma sätt som vad som finns på skivan. DTS fungerar förmodligen på samma sätt, trots att de ignorerade mina upprepade förfrågningar om information. Billig mot dyr, är kabeln irrelevant när det gäller att överföra Dolby och DTS.

Om kabeln är trasig eller om det finns någon katastrof som orsakar att data förloras mellan spelaren och mottagaren är avkodaren utformade för att stänga av ljudet istället för att skicka ut komprometterad data. Det finns inte en ljud version av "snöflingor, brus".
Istället får du bara ett total bortfall av ljudet. Så om du får ljud dropouts, är det möjligt att det är HDMI-kabeln. Men om du inte får grafikproblem också, är problemet sannolikt på annat håll.

Undantaget dock, åtminstone teoretiskt, är med PCM. Om du spelar en CD på en Blu-ray-spelare, är utgången PCM till mottagaren. Det är då möjligt att denna "nakna" data kan påverkas av olika mängder av jitter inneboende i alla olika kablar. Faktum är dock att de flesta människor inte använder PCM för någonting, så det är inte värt att oroa.

Måste bort men återkommer och skriver klart det sista sen så lägger jag om allt i ett inlägg senare, stavfel osv förekommer, rätt mycket text.

Visa signatur

I5 2500K | 16GB DDR3 "1600" | CORSAIR FORCE GT 128GB | 38TB WD | |ASUS P8P67 DELUXE REV 3 | XFX 7970 | OCZ ZX 1000W | LG 27" | 6.0 STEREO

Permalänk
Medlem

Tror faktiskt Toxic har dödat tråden.

Finns inte så mycket mer att tillägga.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

För ni som inte tror på billiga kablar.. jag har ett flertal hdmi kablar jag har köpt för under 50kr och alla funkar precis lika bra som dyrare varianter.

Vill ni motbevisa kan ni köpa denne på ebay för under 20 spänn.
http://www.ebay.com/itm/2M-HDMI-Cable-6-5ft-HD-HDTV-PS3-xBox3...

vågar ni inte köpa på ebay kan ni be mig köpa den till er för 50 kr

sen kan ni göra ett test och lägga upp här sen.

Permalänk
Medlem

Hållbarhet

Om du ska ha den 1m hdmi kabeln på samma plats utan att det rycker/böjer/bänder i kontakterna så kommer det inte spela någon roll vad du köper för kabel.
Men om du ska koppla ur den ofta, eller om den sitter så att det sliter lite på den hela tiden så kommer du att klara dig bättre med en dyrare kabel.

När jag köper kablar så köper jag de lite dyrare, för då är jag mer försiktig om dem och då går de inte sönder.

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Fattar inte hur inte fler på swec har förstått det här med kablar. Jag skaffade mig guldplåterad kolfiber tp-kabel till datorn och när jag surfar på Internet blir sidorna mycket snyggare. Det kanske går lika snabbt som med vanlig tp-kabel men bilden blir mycket sämre. Samma när jag kör spel så får jag otroligt mycket bättre bild och ljud än med vanlig tp-kabel.

Man måste vara en riktig idiot om man köper en dator för 20k och inte köper sig en tp-kabel för 4 tusen

http://www.referenceaudio.se/stereo/da-omvandlare/bladelius-u...

Mittenstycket om val av USB-kabel

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem

Det KAN spela roll även på korta kablar. Jag köpte en 1.5m apbillig HDMI på Clas Ohlson för jag snabbt behövde en kabel hos föräldrarna. Den klarade bara 720p, inte 1080p. Testade på flera enheter.

Det billigaste jag köper i fortsättningen är iaf Clicktronic-kablarna från Kjell & Co. Kvalitet till hôggligt pris.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk

Köpte 2st Deltaco kablar som var tänkt att användas mellan TVn och Datorn.
en på 1meter och en på 2m, ingen fungerar.
Kopplar jag in min gamla dyra(hama) kabel så får jag bild direkt.
Dock var Deltaco kablarna så billiga att jag inte orkade bemöda mig att skicka tillbaka dem.
Även provat Clicktronic, den fungerade utmärkt trots 15m längd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Det KAN spela roll även på korta kablar. Jag köpte en 1.5m apbillig HDMI på Clas Ohlson för jag snabbt behövde en kabel hos föräldrarna. Den klarade bara 720p, inte 1080p. Testade på flera enheter.

Det billigaste jag köper i fortsättningen är iaf Clicktronic-kablarna från Kjell & Co. Kvalitet till hôggligt pris.

Tittade på claesohlsons.com verkar som deras no-name hdmi kablar verkar allmänt suga, flera som haft samma problem som du med att de inte får bild och som nämnts ovan, det kan ske att signalen inte funkar och då får man ingen bild och då är det bara byta den men en lågbudget kabel som ger bild ska ge lika bra bild som en högbudget kabel då bilden är digital.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av kirkunit:

Det KAN spela roll även på korta kablar. Jag köpte en 1.5m apbillig HDMI på Clas Ohlson för jag snabbt behövde en kabel hos föräldrarna. Den klarade bara 720p, inte 1080p. Testade på flera enheter.

Det billigaste jag köper i fortsättningen är iaf Clicktronic-kablarna från Kjell & Co. Kvalitet till hôggligt pris.

Då var det nog en standard HDMI kabel du köpte. De stödjer bara upp tom 1080i. High Speed är det man behöver för 1080p eller högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DragonRapide:

Och det är i 60hz då eller?

Ja.

Permalänk
Medlem

Jag kör på kablar för 50kr från Dollarstore. Ingen skillnad mot morsans kabel för 500kr, sålänge man inte får en defekt.

Permalänk
Medlem

Läser man runt på olika forum så är det alltid dom som bygger sina egna högtalare osv som även förespråkar att kablar inte spelar någon roll. Men visst, är man blind och döv så spelar det ingen som helst roll. Kanske inte videokablar då det inte är ett super stort intresse men däremot ljudkablar är ju som natt och dag. Säger man något annat har man fel på hörslen. Punkt.

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Läser man runt på olika forum så är det alltid dom som bygger sina egna högtalare osv som även förespråkar att kablar inte spelar någon roll. Men visst, är man blind och döv så spelar det ingen som helst roll. Kanske inte videokablar då det inte är ett super stort intresse men däremot ljudkablar är ju som natt och dag. Säger man något annat har man fel på hörslen. Punkt.

Med digitala kablar spelar det oftast ingen roll alls. Kvalitén lider inte på något sätt, antingen kommer signalen fram eller så blir det ingen bild / ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av palusa:

Läser man runt på olika forum så är det alltid dom som bygger sina egna högtalare osv som även förespråkar att kablar inte spelar någon roll. Men visst, är man blind och döv så spelar det ingen som helst roll. Kanske inte videokablar då det inte är ett super stort intresse men däremot ljudkablar är ju som natt och dag. Säger man något annat har man fel på hörslen. Punkt.

Något annat man ofta ser om man läser på olika forum är folk som postar i olika trådar utan att ha läst själva tråden och därför sällan har nån uppfattning om vad tråden egentligen handlar om Dessa personer kommer alltid med väldigt tvärsäkra kommentarer som ofta är helt orelaterade till ämnet som diskuteras Kommentaren skall helst också avslutats med "nuff said" eller något liknande. Punkt.

Du är med på att tråden handlar om digital videoöverföring och inte analog ljudöverföring? (ja du får ljud via HDMI med)

Om kablar spelar roll eller inte för analogt ljud är ju en helt annan diskussion, poängen här är ju att antingen klarar den digitala kabeln av att föra över det den skall = bild, eller så gör den inte det = ingen bild. Det blir alltså inte olika "kvalitet" på bilden.
(Sen har ju toxicstone på ett förtjänstfullt sätt beskrivit att det i vissa fall trots allt kan bli "artefakter" i bilden även med digitala överföring, men det är väl närmast att betrakta som specialfall).

Permalänk
Medlem

Jag har använt många deltaco hdmi kablar mellan 1-4 meter o alla ger exakt samma bild som min äldre monster kabel som av misstag sletssönder under en fest, ingen skillnad alls.

likaså köpte jag en 15m deltaco hdmi till min far för o koppla mellan datorn och tvn, bilden och ljudet är exakt likadan som den var om vi koppla in en 2meterskabel mellan datorn och tvn.

Den enda skillnaden är att dom billiga hdmi kablarna lätt går sönder,blir glappa,vilket hänt ett flertal gånger, dom dyrare kablarna håller längre om man drar dom ut o in, annars har jag aldrig märkt någon skillnad överhuvudtaget..

Permalänk
Permalänk

det här fick mig att tänka på när filip och fredrik besökte fabio(inget ont om honom) och råkade ha sönder hans tiomiljonershemstereoanläggning

jag har läst på flera ställen att det inte går att höra någon som helst skillnad.

MÖJLIGEN,så kan dyrare kablar ha bättre kontroll vad gäller "metalldelen är inte av inuti sladden",men utöver det...
+ att du får fyra billigak ablar till priset av en dyr

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

Fattar inte hur inte fler på swec har förstått det här med kablar. Jag skaffade mig guldplåterad kolfiber tp-kabel till datorn och när jag surfar på Internet blir sidorna mycket snyggare. Det kanske går lika snabbt som med vanlig tp-kabel men bilden blir mycket sämre. Samma när jag kör spel så får jag otroligt mycket bättre bild och ljud än med vanlig tp-kabel.

Man måste vara en riktig idiot om man köper en dator för 20k och inte köper sig en tp-kabel för 4 tusen

Troll?

Aja köpte en deltaco 1.4 hdmi kabel på Ullared när jag åkte förbi där för några månader sen. Kabeln funkar utmärkt, har gjort det sedan i mitten av februari nu. (Kabeln är på 1.5 meter och fick betala ca 40 spänn för den)

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64