Frågor om att bygga server

Permalänk
Medlem

Frågor om att bygga server

Hej!
Nu är det så att min yngre bror har lyckats tjäna en del kosing på sin Mincraftserver och vill uppgradera till en med fler slots (runt 250), efter lite matte har vi kommit fram till att det skulle vara billigare att bygga en server för 4-5k och bara betala för bredband. Problemet är att jag inte har någon aning om hur man ska gå väga, har rätt bra kolla på att bygga "vanliga" datorer men jag är helt lost när det gäller server dator. Ska man gå med bulldozer eller i3? hur mycket ram är passande? (vet nu att det kommer bli 2/4x8gb RAM)

Skulle gärna ha lite hjälp! Om ni vet några bra guider så länka dem!

Inte helt fel heller om någon slänger ihop en kundvagn på inet eller nått

Tack på förhand

Edit: efter lite input la jag ihop en kundvagn själv: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1383115/2012-01-18 Synpunkter uppskattas!

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk

Vad har ni för hastigheter på ert bredband (ner- och uppladdning)?
Ni får även räkna med att ni aldrig kommer kunna ladda ner grejer för då kommer era spelare klaga på lagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Vad har ni för hastigheter på ert bredband (ner- och uppladdning)?
Ni får även räkna med att ni aldrig kommer kunna ladda ner grejer för då kommer era spelare klaga på lagg.

Om dom inte har flera IP adresser

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Hej!
Nu är det så att min yngre bror har lyckats tjäna en del kosing på sin Mincraftserver och vill uppgradera till en med fler slots (runt 250), efter lite matte har vi kommit fram till att det skulle vara billigare att bygga en server för 3-4k och bara betala för bredband. Problemet är att jag inte har någon aning om hur man ska gå väga, har rätt bra kolla på att bygga "vanliga" datorer men jag är helt lost när det gäller server dator. Ska man gå med bulldozer eller i3? hur mycket ram är passande?

Skulle gärna ha lite hjälp! Om ni vet några bra guider så länka dem!

Inte helt fel heller om någon slänger ihop en kundvagn på inet eller nått

Tack på förhand

Mycket just med valet av cpu tex beror på hur bra minecraft serverprogrammet trådar.. alltså hur många trådar det kan använda.
kan det använda mer än 4 så helt klart en högre modell bulldozer pga att de verkar hantera trådning hyffsat och att de är så billiga just nu.

Sen har ni diskprestanda. Raid osv.

Men för att vara lite negativ..
Det finns åtskilliga trådar här på forumet ang serverbygge..
Sökfunktionen är faktiskt bra här på forumet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

Om dom inte har flera IP adresser

Hastigheten du betalar för har inget att göra med antalet ip adresser... Förklara gärna...
Som jag förstår dig så verkar du tro att du får t.ex 24/3 per dator om du betalar för t.ex bbb's 24 mbits adsl.. <--- bara ett exempel.
Dvs om du inte är uppkopplad mot ett stadsnät via fiber etc då en del leverantörer släpper fri hastighet men bara på 2 ip-adresser osv..

Permalänk
Medlem

Ta en stark processor, i5a eller bulldoser tror jag, samt proppa med mycket ram, 16gb är ett måste.
Ang. disken så skulle jag köra raid 0+1 för att kunna säkerhet ställa datan på server. Sen hade jag haft någon form utav backup-enhet som drar backuper 2-3 gånger i veckan.

Värt att tänka på är ju el förbrukningen med + eran egna bandbredd. Kanske spar ni på att hosta hos ett företag ändå?
Även tanken på driftsäkerhet
Vad händer om ni får strömavbrott? UPS?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Vad har ni för hastigheter på ert bredband (ner- och uppladdning)?
Ni får även räkna med att ni aldrig kommer kunna ladda ner grejer för då kommer era spelare klaga på lagg.

Skrivet av Tullis:

Ta en stark processor, i5a eller bulldoser tror jag, samt proppa med mycket ram, 16gb är ett måste.
Ang. disken så skulle jag köra raid 0+1 för att kunna säkerhet ställa datan på server. Sen hade jag haft någon form utav backup-enhet som drar backuper 2-3 gånger i veckan.

Värt att tänka på är ju el förbrukningen med + eran egna bandbredd. Kanske spar ni på att hosta hos ett företag ändå?
Även tanken på driftsäkerhet
Vad händer om ni får strömavbrott? UPS?

Har tillgång till billig plats att ställa servern på.

En 100 slots server kostar enligt min bror 650kr i månaden, 3-4k är med god marginal

Skrivet av Shoppey:

Men för att vara lite negativ..
Det finns åtskilliga trådar här på forumet ang serverbygge..
Sökfunktionen är faktiskt bra här på forumet!

La 30 min på att leta runt lite och hittade inget, finns med all säkerhet liknande information men inte direkt vid ytan.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Har tillgång till billig plats att ställa servern på.

En 100 slots server kostar enligt min bror 650kr i månaden, 3-4k är med god marginal

Vad bra, jo men jag är ingen expert men vet att minecraft drar ram som tusan och det är inte dumt med en stark processor. Grafikkort behöver du ju inte.
Dock vet jag inte hur mycket lagringsutrymme du behöver.

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tullis:

Vad bra, jo men jag är ingen expert men vet att minecraft drar ram som tusan och det är inte dumt med en stark processor. Grafikkort behöver du ju inte.
Dock vet jag inte hur mycket lagringsutrymme du behöver.

Har en liten server på min dator nu som jag leker runt på med kompisar ibland, allt som allt är den på 2,5MB så man klarar sig nog bra på ~ 100gb :), spelar hastigheten på HDDn någon roll? kan SSD vara värt?

Startade upp server lite snabbt och det verkar som att all mina fyra trådar belastas, tror du att en FX-4100/i3 2100 skulle funka bra?

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk

Om du bara skall ha minecraft server så räcker det med en gammal 2-kärnig processor, och 4gig ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahafearme:

Om du bara skall ha minecraft server så räcker det med en gammal 2-kärnig processor, och 4gig ram.

Även om den ska kunna hosta 200+ spelare?

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk

Ungefär någonting sådant http://www.inet.se/kundvagn/visa/1584295/2012-03-10 då kan du ha denna som filserver också.

Permalänk

Det här är mitt förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/1584467/2012-03-11 och kör hårddiskarna i Raid1 hur snabbt internet har ni tillgång till?

Visa signatur

||Fractal Design R3 XL || Intel Core I5 2500k@4.5ghz NH-D14||XFX 6970||Asus p8p67 pro |Windows 7 64bit||Corsair 8GB||XFX Core Edition 850W 80+ Bronze ||Samsung SSD 830-Series 128GB||

Permalänk
Medlem

Jag är osäker på om 16 gb ramminne kommer räcka för över 200 spelare. Minecraft tuggar ram som f**. Kör på två stycken 8 gb moduler till en början istället för 4 stycken 4 gb. på så sätt kan du uppgradera ifall behovet behövs. Kolla även in http://canihostaminecraftserver.com/

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahafearme:

Ungefär någonting sådant http://www.inet.se/kundvagn/visa/1584295/2012-03-10 då kan du ha denna som filserver också.

RAMet passar väl inte? Tror inte vi kommer behöva alls, skulle säga att min familj använder ca 2tb och har över 5tb ledigt.

Skrivet av Mr.Mentol:

Det här är mitt förslag http://www.inet.se/kundvagn/visa/1584467/2012-03-11 och kör hårddiskarna i Raid1 hur snabbt internet har ni tillgång till?

Vet att det är stadsnät, har för mig 100/100 men ska kolla upp det, inte värt om det är segare? Ska jag köra på FM1 eller är AM3+/1155 bättre om mer än 16gb ram är aktuellt? När det gäller HDD tycker du att som du gjort, ta den billigaste som jag hittar och sedan köra jag R1? ska jag tänka på RPM och cache?

Skrivet av Alstern:

Jag är osäker på om 16 gb ramminne kommer räcka för över 200 spelare. Minecraft tuggar ram som f**. Kör på två stycken 8 gb moduler till en början istället för 4 stycken 4 gb. på så sätt kan du uppgradera ifall behovet behövs. Kolla även in http://canihostaminecraftserver.com/

Bra tips! Sidan är ju väldigt praktisk Blir det nåt så kör jag på 2/4x8gb

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Har en liten server på min dator nu som jag leker runt på med kompisar ibland, allt som allt är den på 2,5MB så man klarar sig nog bra på ~ 100gb :), spelar hastigheten på HDDn någon roll? kan SSD vara värt?

Startade upp server lite snabbt och det verkar som att all mina fyra trådar belastas, tror du att en FX-4100/i3 2100 skulle funka bra?

Det viktigaste är ju ram-minnet, enligt http://canihostaminecraftserver.com/ vid 32gb med 100/100 anslutning kan du ha 240 slots.
SSD kanske är värt det i dagsläget. men om du har 2 st hårddiskar runt 100-200gb /st så är det bättre (prisvärdare)
Troligen funkar en lite värre i3a (lowpower?) eller en billigare bulldoser (6 cores skulle jag då föredra).
jag tycker det är beroende på om elförbrukningen spelar någon roll?

Visa signatur

Dell U2412M, Fractal Design R4 svart,Asus P7P55D EVO s1156, Intel i5 750 @3.2Ghz, Thermaright MUX-120, Gigabyte HD6870, 2x4GB Corsair XMS3, 120GB Samsung 470 SSD, 2x1TB Samsung F3 HDD, Corsair VX 550W

Permalänk
Skrivet av Lofse:

RAMet passar väl inte? Tror inte vi kommer behöva alls, skulle säga att min familj använder ca 2tb och har över 5tb ledigt.

Vet att det är stadsnät, har för mig 100/100 men ska kolla upp det, inte värt om det är segare? Ska jag köra på FM1 eller är AM3+/1155 bättre om mer än 16gb ram är aktuellt? När det gäller HDD tycker du att som du gjort, ta den billigaste som jag hittar och sedan köra jag R1? ska jag tänka på RPM och cache?

Bra tips! Sidan är ju väldigt praktisk Blir det nåt så kör jag på 2/4x8gb

Kommer serverburken vara ensam användare av det nätet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lullebulle:

Kommer serverburken vara ensam användare av det nätet?

Tror den kommer dela det med 2-3 filservrar.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hahafearme:

Ungefär någonting sådant http://www.inet.se/kundvagn/visa/1584295/2012-03-10 då kan du ha denna som filserver också.

Försvinn härifrån. Jag tror ärligt talat att du själv kommer att lyckas att blåsa TS att blåsa ur massor av pengar på skitdelar som han inte kommer att kunna använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Försvinn härifrån. Jag tror ärligt talat att du själv kommer att lyckas att blåsa TS att blåsa ur massor av pengar på skitdelar som han inte kommer att kunna använda.

Skickades från m.sweclockers.com

Ingen fara så dum är jag inte

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nu är jag inte så insatt, men om man vill komma åt en CPU med flera kärnor så är väl Phenom II X6 att föredra framför Bulldozervarianterna?
Kikade själv på Phenom X6 1055T vill jag minnas inför VMWare-maskinen jag sätter ihop och den gamla processorn verkar ju fortfarande vara ganska kompetent.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Nu är jag inte så insatt, men om man vill komma åt en CPU med flera kärnor så är väl Phenom II X6 att föredra framför Bulldozervarianterna?
Kikade själv på Phenom X6 1055T vill jag minnas inför VMWare-maskinen jag sätter ihop och den gamla processorn verkar ju fortfarande vara ganska kompetent.

Som jag förstår det, när det gäller server så är det trådar som spelar roll, inte hastighet. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Som jag förstår det, när det gäller server så är det trådar som spelar roll, inte hastighet. Rätta mig om jag har fel.

Du har delvis rätt klockfrekvens spelar alltid roll men kärnor e också viktiga.
Skillnaden mellan en bulldozer 8 kärnig och en phenom 6 kärnig är egentligen ytterlist liten om man inte överklockar.
phenom II x6 har ju 6st riktiga kärnor, medans 8 kärniga har 4st bulldozer moduler med 2 kärnor i varje modul som delar resurser så man kan inte kalla de 8 riktiga kärnor.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Lofse: Det var lite det jag menade, sex stycken "riktiga" kärnor (t.ex Phenom II X6) som tickar på i halvbra fart kanske kan vara ett bättre val än en fyrkärnig (t.ex Bulldozer & i5) motsvarighet.
Fast som sagt, jag är inte insatt i det hela.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av BaZZe:

Du har delvis rätt klockfrekvens spelar alltid roll men kärnor e också viktiga.
Skillnaden mellan en bulldozer 8 kärnig och en phenom 6 kärnig är egentligen ytterlist liten om man inte överklockar.
phenom II x6 har ju 6st riktiga kärnor, medans 8 kärniga har 4st bulldozer moduler med 2 kärnor i varje modul som delar resurser så man kan inte kalla de 8 riktiga kärnor.

Formaterade lite skumt, menade att trådar har större prio över hastighet på servrar i förhållande till en gamingdator. Hade inte ens Phenom 2 i tanken då de redan vi jul var svårt att få tag i en, såg nu dock att komplett har en del 1155t, skulle en sådan vara att föredra över säg en FX-6100 då de ligger i samma prisklass?

Visa signatur

| i5 3570k | Gigabyte Z77X-D3H | 16GB Ram | MSI GTX660 | WD Caviar Black 500GB 7200RPM 32MB | XFX Core 550w | Bitfenix Shinobi USB 3.0 | Lenovo X220i | CM Storm Novatouch | Zowie FK1 | Steelseries QCK+ | Sennheiser PC 360 |
Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofse:

Formaterade lite skumt, menade att trådar har större prio över hastighet på servrar i förhållande till en gamingdator. Hade inte ens Phenom 2 i tanken då de redan vi jul var svårt att få tag i en, såg nu dock att komplett har en del 1155t, skulle en sådan vara att föredra över säg en FX-6100 då de ligger i samma prisklass?

Ja, jag tycker det i alla fall mest troligen lägre strömförbrukning samma om inte bättre prestanda
eftersom phenom II x6 är 6 riktiga kärnor medan fx 6100 är 3 bulldozer moduler med 2 kärnor i varje modul som delar resurser.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|