Vad är skillnaden mellan en datorskärm och en tv?

Permalänk

Vad är skillnaden mellan en datorskärm och en tv?

Tjenare, fundera lite över vad som skiljer sig mellan en datorskärm och en tv? Köpte en ny monitor 1920x1080 och det använder också många tvapparater sig utav? Lika så 120hz. Då datorskärmar är mycket dyrare än tvapparater om man räknar tum. Har det med responstid att göra? Eller vaddå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Inqontrol:

Då datorskärmar är mycket dyrare än tvapparater om man räknar tum.

Är det så?

Permalänk
Medlem

Det är inte alls samma upplevelse att lira på en TV och en vanlig skärm. Du får tänka på att en skärm och en TV kanske kan ha lika stor upplösning, men då blir pixlarna större på tvn så små detaljer som liten text m.m blir oläsbart. Att lira FPS spel är också mycket bättre på en skärm tex då ögonen inte behöver flyttas lika mycket innan du reagerar på vad du ska skjuta tex.

Visa signatur

RTX 3060ti | Intel i7 5820k | DDR4 64GB | Asus X99-S | Corsair 1000W Gold | Intel P600 512GB
9TB lagring | be quiet! Dark Rock Pro 3 | Logtech G710+ | Logitech G604 | Steelseries Arctic Pro Wireless
Asus Rog Swift | NZXT H440
Citera!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inqontrol:

Tjenare, fundera lite över vad som skiljer sig mellan en datorskärm och en tv? Köpte en ny monitor 1920x1080 och det använder också många tvapparater sig utav? Lika så 120hz. Då datorskärmar är mycket dyrare än tvapparater om man räknar tum. Har det med responstid att göra? Eller vaddå?

Skickades från m.sweclockers.com

för att en skärm ska räknas som tv måste den ha en inbyggd tv mottagare
så fort den har det så räknas det som en tv

andra skillnader som ofta förekommer
högre input lagg
högre respons tid
lägre upplösning i jämförelse med en datorskärm
plasma kan få inbräningar om dem används som datorskärmar

finns säkert lite fler aspekter men det var vad jag kunde komma på just nu

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Medlem

Det finns inget tv med äkta 120Hz för en vetting peng (om ens alls), då TV-apparaters Hz är falsk.

Vidare så har tv-apparater mer input lagg, mycket sämre responstid, inte samma upplösningar, etc.

Du tror inte att fler hade spelat med TVskärmar istället för datorskärmar om det vore det bättre valet redan eller så?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Gamla sonys lcd tv apparater hade inputlag på under 10ms. Datorskärmar över lag är i regel oftast inte ens så bra. Tv apparater har oftast fler olika bildinställningsprofiler, ingångar, inbyggda högtalare. Lider oftare av ghosting än en billig tn-panel. Jämför man gamla skärmar med olika typer av VA paneler så skulle det dock inte förvåna mig om en tv slår dessa på många punkter. Man kan ju kompensera det stora bilden en tv har med att sitta längre ifrån.
Min upplevelse är dock att man sitter bättre vid dator skärmen rent ergonomiskt än att halvligga i en soffa eller sitta på en sängkant om du exempelvis ska jobba på datorn. För spel kan det skilja sig. Spel som skyrim, om man kör med handkontroll gör sig bättre på en stor tv än en datorskärm med samma upplösning. Spel som quake går inte att prestara bra i på en tv. Dock skulle jag inte göra det på alla tft skärmar heller för den delen. Då kör jag CRT

Något man lär ångra bittert är nog om man skulle köpa en 32" lcd tv och ställa på skrivbordet som datorskärm och tänka att man får mycket bildyta för pengarna. Skulle då hellre sitta med en billig tn-panel pga 32" med 1080p är för stort på det avståndet.
Över 24" så är det 2560x1440 som gäller.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk

Tack så mycket för svaren

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av samforshort:

Är det så?

Ja, jag undrar va en 50" ips skärm hade kostat

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag hittade en billig IPS 42 tum TV http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=840465

Mer info från Pansonic för TX-L42E3E http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Viera+TV/LED-TV/...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inqontrol:

Ja, jag undrar va en 50" ips skärm hade kostat

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju inte så jättejätteovanligt med IPS i tvskärmar, varför? För att man oftast sitter runt en TV och då är betrakningsvinklar rätt väldigt viktigt.
Jag blir inte förvånad om det finns fler konsumenter som har IPS i sin tvskärm än vad de har IPS i sina datorskärmar (procentuellt givetvis, till datorskärmarnas fördel).

Permalänk
Medlem

Det är väl för det mesta IPS i tv vad jag förstått. Däremot är det ju fortfarande lägre upplösning vilket betyder att pixlarna är jättestora vilket i sin tur säkert drar ner tillverkningskostnaden.

Förutom allt annat som nämnts; input lag osv är det nog inte samma QC heller vad gäller färgskiftningar och dylikt då de flesta inte använder en tv för fotoredigering.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss