Permalänk
Medlem

Hjälp sökes! Knäcka bios lösen.

Hej alla kunniga sweclockare. Jag har ett litet problem som jag inte lyckats lösa. Det är så att jag fick en laptop nyligen av min tjej som tillhört hennes far. Han fick den via jobbet men då den crasha och blev obrukbar så fick han en ny. Den har sedan dess legat och samlat damm och blivit bortglömd. Nu har jag tagit på mig uppgiften att försöka få igång den då min flickvän är i behov av en dator men har nu stött på problem.

Problemet: När jag startar laptopen så möts jag av en inloggnings skärm när den ska boota biosen. Har försökt med att skruva upp hela datorn och dra ut det lilla klockbatteriet under natten för att den skulle nollställas. Detta funkade inte då jag fortfarande möts av inloggnings fönstret. Det fanns ingen "jumper" eller switch så långt mitt öga kunde se för att nollställa bios så nu vänder jag mig till er. Är det någon som har någon aning om hur man kan lösa detta?

Datorn: Fujitsu Siemens Lifebook T4220 med Phoenix moderkort/Bios.

MVH// Metin

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

Är det verkligen i BIOS den här spärren sitter? Kan det in vara en partition på hddn datorn bootar? Om du testar att formattera hddn i en stationär dator...

Permalänk
Medlem

Tog du ut det stora batteriet och strömkabeln också? (måste fråga)

Need to reset bios password on fujitsu t4220

http://www.fixya.com/support/t6086611-need_reset_bios_passwor...

http://www.fixya.com/tags/reset_bios_password_fujitsu_siemens...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk

Testa mata in dessa koder:
3hqgo3

jqw534

0qww294e

Om du med hjälp av dessa får ut kontrollnummer tror jag du kan höra av dig till Fijutsu med dessa, och med hjälp av dem komma in i CMOS/BIOS.

Permalänk
Medlem

Jag hade batteriet och kabeln utdragen när jag gjorde det. Hårdisken är formaterad och har till och med testat att starta utan hårdisk i. Fönstret poppar fortfarande upp.

Läste det om att bränna programmet på en skiva och boota från den. Men det är så att denna ruta poppar upp innan boot post screen, så jag kan inte klicka på typ f12 och dessa knappar för att välja bootmedium. Så fort jag startar datorn så är skärmen svart i 3 sekunder sen det fönstret.

Koderna funkade inte.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold

Permalänk
Medlem

se om du hittar en pinne på moderkortet som heter pass eller nåt så borde du komma runt lösenordet

Edit ops såg vist att du hade en laptop

Visa signatur

Intel i5 4690k. Kylning Hyper evo 212. Amd FxF 6870 1gb, Ram DDR3 8gb Corsair Lp 1600Mhz
Moderkort Msi z97m Gaming. SSD Samsung 830 series 256Gb. 3,5 tb lagring. Nätagg 550w Seasonic.
Skärm Asus 23" PA238Q IPS. Tangetbord Sidewinder x4, Mus Razer Naga.
Högtalare Edifier S330D 2.1, Headset Siberia V2

Permalänk
Rekordmedlem

Det där är nog inte "bioset" jag tror det är en aktiverad TPM modul i den datorn, och de är inte lika lätta att komma runt, jag är inte ens säker på att det går utan att byta ut den rent fysiskt, det är en separat fysisk krypteringsenhet som är gjord för att vara väldigt säker och dess nycklar är kodade i hårdvara, och är det TPM så är den endast möjligt att läsa nycklar när det är upplåst och i drift, är den låst så ska den i princip kräva en lödkolv för att låsa upp

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som en "säker boot" som hans företag lagt in på deras datorer.
Så kolla med tjejens pappa ifall han vill skriva in sitt lösenord till datorn (det är hans windows lösenord som ska in där)

dock så måste det vara det lösenord som var aktuellt när han slutade använda datorn.

Mvh Billy

Visa signatur

Stationär: I7 8700k | Asus prime Z370-a | 32GB Corsair Vengeance 3200Mhz CL16 | | Corsair RM750x | Corsair H110 V2 | Samsung Evo 960 500GB | Seagate 600 Pro 480GB | RTX 2080 | Be Quiet Dark Base Pro 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det där är nog inte "bioset" jag tror det är en aktiverad TPM modul i den datorn, och de är inte lika lätta att komma runt, jag är inte ens säker på att det går utan att byta ut den rent fysiskt, det är en separat fysisk krypteringsenhet som är gjord för att vara väldigt säker och dess nycklar är kodade i hårdvara, och är det TPM så är den endast möjligt att läsa nycklar när det är upplåst och i drift, är den låst så ska den i princip kräva en lödkolv för att låsa upp

Tror du är inne på rätt spår här, hade liknande i en laptop från ett <större multinationellt företag>, och där var det dubbla grejor.
Föst ett lösen likt detta, för att öht få burken att boota, sen efter bios hade rasslat förbi så kom lösenord #2, vilket var hårdvarukryptering av hårddisken.

Hela syftet var precis som du skriver att låsa ner/säkra burken så extremt mycket det bara går, och att då enkelt kunna nolla/resetta skulle ju stjälpa halva idéen.

Om det hela är legit så vore nog nästan det enklaste att ta kontakt med företaget därifrån burken kommer...

Permalänk
Medlem

Kan det här hjälpa?

How to Remove a Phoenix Trusted Core BIOS Password

http://www.ehow.com/how_7349703_remove-trusted-core-bios-pass...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sp1k3n:

Kan det här hjälpa?

How to Remove a Phoenix Trusted Core BIOS Password

http://www.ehow.com/how_7349703_remove-trusted-core-bios-pass...

Jo men den guiden kräver att du har nuvarande lösen för att logga in, har man nyckeln så är det enkelt men ett tpm chip som är aktivt ger inte med sig på samma sätt som en cmos reset, och det står att han plockat bort backupbatterit över natten, tpm är till för att göra datorn till skrot om det inte låses upp, det har funktioner för kryptering av allt innan os et tar över, och låser man ner datorn med det så är burken stöldsäker, man blir av med hårdvaran, men ingen kommer åt infon, det är hyffsat vanligt att man gör så på företag. Jag har jobbat med en som chabblade med krypto, det gick inte att få tillbaka infon, bruteforce på ett 2048 bitars krypto med slumpnyckel är inte nått man gör medans man tar en kopp kaffe.
Så är det tpm så får man i praktiken fråga om nån kan låsa upp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har använt det här på en låst fujitsu dator. Men då fick jag en felkod tillbaka att mata in i programmet vilket du inte får nu.
http://dogber1.blogspot.com/2009/05/table-of-reverse-engineer...

Permalänk
Medlem

Okay.... Detta låter då som om det nästan är omöjligt. Det är så att pappan inte kommer ihåg lösenordet och han jobbar inte längre kvar på det företaget.

Han jobbade med ett oljeföretag och hade i uppgift att bestämma vart det skulle borras någonstans så det kan vara därför säkerheten är ganska stor på denna datorn. Det konstiga är dock att hårdisken inte var krypterad. Var bara att ploppa in den i min dator så kom jag åt allt på den.

Visa signatur

Cpu: AMD Ryzen 5 5600x @4.8Ghz
Gpu: Powercolor Radeon RX 5700 (5700XT VBIOS) @ C:2000Mhz M:1800Mhz
Ram: Kingston Fury 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz
Lagring: WD Green SN350 2TB M.2 SSD
Psu: Seasonic 750W Gold