Hjälp med överklockning av min i-5 2500K (Får felmeddelanden)

Permalänk
Medlem

Hjälp med överklockning av min i-5 2500K (Får felmeddelanden)

Tjena,

Då jag är rätt ny till hela biten med överklockning så var jag tämjeligen lat och valde att använda ett mjukvaru program(ASUS AI Suite 2) för
att överklocka min nyköpta i5 2500K,

Allt verkar bra till en början, men sen när jag nu några dagar senare bootar min dator så startar den upp, stänger av sig, startar upp, stänger av sig
och sen när den startar upp igen så bootar den in i Win7 eller så får jag ett error mess som lyder: Overclocking Failed! Press DEL to enter bios.

Min fråga är: Hur tar jag bort den nuvarande överklockningen som mjukvaru programmet gjorde och klockar den genom BIOS? Är det så lätt
så att jag bara avinstallerar programmet och sen resettar BIOS eller vad är rätt / säkrast väg till att börja om?

Min Rigg:

Cooler Master Elite 430
ASUS P8Z68-V LX
Intel Core i5-2500K 3,3GHz
AXP PowerSupply (PSU) 630W V. 2.20 SLI Ready
OCZ Intern SSD 60GB Agility 3 Series
Nån HDD på 1TB
Radeon HD 5670 1 GB DDR3
Windows 7 Home Premium

OBS! Jag är en nybörjare så jag vet inte alls nått om överklockning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och välj "Reset to default setting" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe3:

Gå in i bios och välj "Reset to default setting" eller liknande.

Är det verkligen så lätt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

Det är annars ganska lätt att överklocka i BIOS, ändra multipel till den frekvens du vill ha (ie 40 för 4Ghz) och höj sedan vcore tills det blir stabilt.

I bios kan du välja optimized defaults för att få default clock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Det är annars ganska lätt att överklocka i BIOS, ändra multipel till den frekvens du vill ha (ie 40 för 4Ghz) och höj sedan vcore tills det blir stabilt.

I bios kan du välja optimized defaults för att få default clock.

Jag provade att ladda "optimized defaults" och fick då i gengäld ominstallera hela burken

Jag har föresten bara standard kylaren som följer med I5:an, är det ens smart att hålla på med överklockning då? min CPU kommer upp i
80+ grader när jag kör Prime95.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Skrivet av LoMack:

Jag provade att ladda "optimized defaults" och fick då i gengäld ominstallera hela burken

Jag har föresten bara standard kylaren som följer med I5:an, är det ens smart att hålla på med överklockning då? min CPU kommer upp i
80+ grader när jag kör Prime95.

Vadå "fick installera om hela burken"? Vad hände?

Min 2500K rullade fint i 4.0GHz med standardkylaren, körde den på lägre spänning än standard vilket höll temperaturerna nere. Om du ska använda automatisk överklockning så måste du ha en bättre kylare då dessa värdelösa program krämar på så in i helvete med spänning vid minsta överklockning.

Mitt råd är att återställa bios och sen bara höja multipeln till 40 och sen stegvis sänka spänningen tills processorn inte vill leka mer.

Visa signatur

Acer Aspire E1-572-6497 | i5-4200U | Intel HD 4400 | W10 | Steelseries Rival

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolacrille:

Vadå "fick installera om hela burken"? Vad hände?

Min 2500K rullade fint i 4.0GHz med standardkylaren, körde den på lägre spänning än standard vilket höll temperaturerna nere. Om du ska använda automatisk överklockning så måste du ha en bättre kylare då dessa värdelösa program krämar på så in i helvete med spänning vid minsta överklockning.

Mitt råd är att återställa bios och sen bara höja multipeln till 40 och sen stegvis sänka spänningen tills processorn inte vill leka mer.

Fick nått error som löd: BOOTMSR dosnt exist, press ctrl+alt+del to restart." Så jag ominstallerade skiten så funkade den sen.

Men ja, ska sänka CPU spänningen så får vi se.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Medlem

BOOTMGR är boot managern, du har inte tagit ur någon hårddisk eller liknande?

Permalänk
Medlem

Förmodligen har inställningen för SATA-kontrollern ändrats från AHCI till IDE, se till så att den är ställd i AHCI-läge efter att du har laddat in optimized defaults.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoMack:

Jag provade att ladda "optimized defaults" och fick då i gengäld ominstallera hela burken

Jag har föresten bara standard kylaren som följer med I5:an, är det ens smart att hålla på med överklockning då? min CPU kommer upp i
80+ grader när jag kör Prime95.

Varför gjorde du det? Du hade kunnat gå in i boot menyn och valt tillbaka system-disken som första boot alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoMack:

Jag provade att ladda "optimized defaults" och fick då i gengäld ominstallera hela burken

Jag har föresten bara standard kylaren som följer med I5:an, är det ens smart att hålla på med överklockning då? min CPU kommer upp i
80+ grader när jag kör Prime95.

Nej. du ska inte hålla på att överklocka med stockkylare. Inte mycket i alla fall.

Permalänk
Medlem

Ditt nätagg är definitivt ingen höjdare, det bör du nog fundera på att byta ut.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Inaktiv

Men sådan temperatur skulle jag avstå att överklocka genom att den kommer att bli enormt mycket varmare om du ska överklocka med höge volt, vad mäter din chassi temperatur sån luftkylare är rätt beroende på den temperaturen.
Nyttjar du alla fläkt platser i chassit?
Den fläkten som blåser in kall luft då får du se till så att du har fläktar som drar ut all varmluft i toppen å baken så den inte cirkulerar inuti chassit vid cpu området.

Om du har pengen så skulle jag föreslå att du införskaffar en kylare som jag har, den är en av de billigaste varianterna men kan gott rekommendera den genom att den kyler ypperligt bra. Då fäster du radiatorn på någon 140mm el 120mm plats och sätter en fläkt som blåser rakt igenom den och ut genom chassit, då får du ingen varm luftsamling inuti chassit.