Permalänk

Dubbla 240mm rad vs 360?

Tjenare tjenare, jag ska snart bygga en ny dator med IB och Kepler, jag hade tänkt stoppa in allt detta i ett NZXT Switch 810. Nu är det så att jag vill fixa vattenkylning också (ASUS Maximus V Formula osv), jag tänkte ha en 360 radiator i toppen, men tyvärr så tar då i en 5.25"-plats som man då måste montera bort (Jag behöver förmodligen alla 4). Lösningen blir ju typ då att köpa 2 st 240mm radiator och montera en i toppen och en i botten. Det kommer att kosta drygt 700kr extra, frågan är om det är värt det

Jag tänkte kyla GPU, CPU och det där förmonterade på ASUS's mobo. Allt detta kommer drivas runt av en EK-DCP 4.0. Fläktarna kommer att bli Scythe GT 1150rpm (prel).

En tanke var såhär:

Reservator-->Pump-->Mobo-->CPU-->Övre Radiator-->GPU-->Undre Radiator-->Reservator.

Radiatorn blir förmodligen XSPC RX240 eller EKWB XTX 240

MVH

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

Du får ju något mer kylning med 2x240, det säger ju sig självt. Mer radiator-yta, mer kylning.

Dra alltid slangarna kortast möjliga väg. Ser alldeles för många byggen där slangarna går runt i virrvarr i hela datorn.

Permalänk
Skrivet av epizk:

Du får ju något mer kylning med 2x240, det säger ju sig självt. Mer radiator-yta, mer kylning.

Dra alltid slangarna kortast möjliga väg. Ser alldeles för många byggen där slangarna går runt i virrvarr i hela datorn.

Yes, I know. Det är därför jag tänkte att den skulle gå som ett varv, först upp, sedan ner, så att GPU:n får en "egen" radiator, även om det är i botten

Kom nu på en sak till, jag vill matcha färgen av vattnet/slangen med mobot, RAM och ev fläktarna (dvs rött). Tar man då röd slang med batterivatten eller rött vatten med genomskinlig slang (funderar på att sätta i UV)

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChineseBoy:

Yes, I know. Det är därför jag tänkte att den skulle gå som ett varv, först upp, sedan ner, så att GPU:n får en "egen" radiator, även om det är i botten

Kom nu på en sak till, jag vill matcha färgen av vattnet/slangen med mobot, RAM och ev fläktarna (dvs rött). Tar man då röd slang med batterivatten eller rött vatten med genomskinlig slang (funderar på att sätta i UV)

Vilken ordning komponenterna kommer i spelar inte så stor roll. Det enda som kan va viktigt är att pumpen kommer efter reservoaren vilket underlättar vid fyllning av systemet.

Det där med slang och vatten är lite tycke och smak. Det är bra mycket billigare att köpa batterivatten och nån tillsats (en bit silver i tanken eller glykol ska ju funka bra med). Men å andra sidan är det bra mycket roligare färger på färdigblandat. Ska du köra med genomskinliga slangar tycker jag du ska ta lite tunnare slangar. Jag hade genomskinlig 10/16 slang ett tag och den såg lite "grumlig" ut eftersom väggarna var så tjocka.