Permalänk

onödigt köp på ram minne?

Jag har köpt ett 16 gb ram minne och nu i efterhand så undrar jag om det var värt priset. Det jag köpte var Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB.
Är 16 gb ram minne mer än nödvändigt, hade det räckt med 8 eller 12? Kan ju dock inte ångra köpet men skulle vara bra att veta för framtida köp
Min budget var ganska låg det var därför jag undrar
Tacksam för snabba svar

Permalänk

halå
när jag kör spel som dirt 3 eller bf3 använder jag ca 3-4 GB
men om man vill köra flera stora program sammtidigt så är det bra med mera RAM

Permalänk
Medlem

Jag sitter säkert i hamn med 8GB på speldatorn och 6GB på servern!

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

RAM är så billigt just nu, så det är inte fel att köpa på sig "för mycket" RAM. Om du hade en tight budget så kanske det dock hade varit bättre att lägga pengarna på annat, t ex bättre grafikkort (om det är en speldator).

Permalänk
Medlem

Minne är ju billigt idag, och har du kvar datorn ett tag eller byter till en ny inom ett år och kanske lite till lär det vara DDR3 på den med.
Det hade nog räckt med 8Gb dock

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem

16gb skulle jag säga är "framtidssäkert" för i årens lopp så har alltid ramminnen spelet än stor roll, och pogram tar & drar mer ram och kommer troligtvis fortsätta i den riktlinjen, och det är alltid skönt att ha lite utrymme att spela på.

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Rekordmedlem

Ta det lugn, man kan inte ha för mycket ram, det existerar inte, och priserna är så låga att man ska se 16Gbyte som normalstorlek för en "allmän" maskin nu.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är alltid bra att "ha för mycket ram" så behöver du inte fundera på att köpa nytt när du behöver mer minne igen.

Permalänk

Jätte bra för jag satsade lite på ett framtida köp

Ett grafikkort har jag redan 7970 så det b ehövs ingen uppgradering

Permalänk

Jag kommer antagligen inte få slut på ram nu eller?

Permalänk
Medlem

För min del är det bra med massor med RAM. Sitter och labbar virtuellt väldigt ofta. Med flera OS laddade samtidigt.
Men att ha lite extra ram är ju inte "overkill"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredrik.m:

Jag kommer antagligen inte få slut på ram nu eller?

nej, om du inte kör någon sorts av ramdisk och samtidigt använder stora pogram så som videorenderingar så kan du nog vara ganska lugn. det högsta jag har kommit upp är då 8,9gb använt ram och då hade ja över 20 internet flikar och battlefield3 och massa andra pogram igång samtidigt...

Visa signatur

MODERKORT: ASRock Z68 Extreme4 | CPU: Intel Core i5 2500K | CPU Kylare: Noctua NH-D14 | RAM: Corsair 16GB 1600Mhz Vengeance |
GPU: GTX 580 1536MB X2 SLI | PSU: Corsair TX 850W 80+ Bronze M | Chassi: Fractal Define Arc | Skärm: LG IPS Panel
Guide: Hur man gör rent i sin dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam skur:

halå
när jag kör spel som dirt 3 eller bf3 använder jag ca 3-4 GB
men om man vill köra flera stora program sammtidigt så är det bra med mera RAM

När jag kör BF3 så drar jag minst 6 GB, för det mesta ligger det runt 7 GB

Permalänk

Okej Jag tror då att mitt system blir helt okej

Behövde en uppgradering från min dator som man säkert kan få för 100 kronor i dagsläget

Permalänk

Jag har just nu 10 men ska snart köpa 2 st 4 gigs och slänga ut ett 2 gigs.. inte bra att ha förlite..

Visa signatur

Jag har Dyslexi! Det innebär att jag har läs- och skrivsvårigheter.
Fractal Design Define R3 | Phenom II 1090T (6 kärnor) 3,2GHz | Zalman CNPS-8700 NT Slim | Gigabyte GA-880GM-D2H (AM3) |
10GB ram G-skill (1333MHz) | Asus EAH 6870 DC | A-data SX900 128 GB | AXP agg.