Permalänk

Flimmrande skärm

Hej,
Har en benq-skärm som till början funkade bra men nu så har den börjat flimmra, vilket framförallt syns på mörkare bild. Skärmen är ansluten med vga så det kan väl kanske vara lite bristfällig bildöverföring eller är det helt enkelt skärmen som är trasig?

//Olle

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Hur gammal är skärmen? Det lär inte vara kabelns fel om problemet inte har funnits där hela tiden. Det låter lite som att bakgrundsbelysningen håller på att ge sig. Blir det bättre (mindre flimmer) när skärmen är varm?

Permalänk

Skärmen är bara 3-4 månader, en sån här: http://www.webhallen.com/hardvara/104420-benq_24_tft_g2420hdbe

Jo, det kan nog stämma att den flimmrar mer efter ett tag. Min kompis har två stycken såna här skärmar och ingen av dom har det här problemet.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem

Oskärpa och att färgerna blöder är vga symptom. flimmer i mörka partier skulle jag tro beror på belysningen i skärmen, är det likadant oavsett om skärmen är varm eller kall?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Testpilot

Kolla för säkerhets skull en av de fungerande skärmarna på din dator och din eventuellt defekta på an annan dator för att vara säker på att den är trasig men annars är det bara att lämna in den på reparation tycker jag.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av grottsten:

Skärmen är bara 3-4 månader, en sån här: http://www.webhallen.com/hardvara/104420-benq_24_tft_g2420hdbe

Jo, det kan nog stämma att den flimmrar mer efter ett tag. Min kompis har två stycken såna här skärmar och ingen av dom har det här problemet.

Det jag tänkte på var att det ibland kan bli mindre flimmer när skärmen blir varm om det är bakgrundsbelysningen som håller på att ge sig. Jag tror ändock att det är något fel på skärmens bakgrunsbelysning. Testa att koppla en annan dator till skärmen, helst med en annan kabel, så har du uteslutit i stort sett alla fel utom hårdvarufel på själva skärmen.

Permalänk

Tror det kan vara nåt med mitt grafikkort då det flimmrar så här i två helt olika skärmar anslutna med vga, men när jag provar med en annan dator så flimmrar det inte i någon av skärmarna (vga här med).

Visa signatur