Permalänk
Medlem

max temp på mosfet ?

Sitter och klockar min amd fx 6100 och fick problemet att den trottlar ner cpu'n med multiplien när man tex primar den. cpu tempen är helt okej aldrig över 50 grader. Men jag köpte ett lite billigare asus modekort och börjar nu få äta upp mitt misstag, mätte med ir sensorn på mosfetsen som för övrigt inte ens har en kylning och under last går dom uppåt 95 grader, det måste väl vara för högt för att vara stabilt ? Biosen är uppgraderad.

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem

Rent generellt så pallar MOSFET ca 150°C Tj, alltså Temp Junction, själva hjärtat i chipet. Så någon omedelbar fara lär det inte vara, att processorn trottlar ner beror nog på något annat.
Tittar man på datablad så verkar maxströmmen som de klarar av, sjunka med en 1/3del (från 100% till 67%) när Tc nåt 100°C, Tc Temp Case/hölje, alltså vad du mätt dig till.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

oj de var en ganska kraftig sänkning av levererad ström ! Vill minnas att jag läst någonstans att asus har ett inbyggt skydd för att man inte ska bränna modekortet som gör att cpu'n kan trottla. serie kopplade iallafall 2 120mm fläktar och la över området för att kyla och körde 10 min prime utan några som helst problem, uppmätt temp på mosfet'en blev runt 64 grader då.

får labba mer imorgon men tack för ett jätte bra svar !

Visa signatur

Dan B ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyber_18:

oj de var en ganska kraftig sänkning av levererad ström ! Vill minnas att jag läst någonstans att asus har ett inbyggt skydd för att man inte ska bränna modekortet som gör att cpu'n kan trottla. serie kopplade iallafall 2 120mm fläktar och la över området för att kyla och körde 10 min prime utan några som helst problem, uppmätt temp på mosfet'en blev runt 64 grader då.

får labba mer imorgon men tack för ett jätte bra svar !

Det är ju inte levererad ström de klarar av, låt oss säga att den enskilda transistorerna ska enligt databladet klara 20A styck, då ska de bara belastas med 13A vid 100°C Tc. Sedan om konstruktionen/designen gör att man endast skickar 10A genom dem så har man ju 3A till gränsen, så strömmen behöver ju inte sjunka, det gör den heller inte, transistorn arbetar för fullt tills den på en bråkdel av en sekund brinner upp, materialet förändras av temperaturen så den slutar fungera... Poff!!!! Om inte ett skydd finns vill säga.

Strömstyrkan jag nämner, 13A, har inte direkt koppling till applikationen (moderkortets PWM i detta fall) utan bara ett exempel.

Du får köpa kylflänsar till trissorna och montera, är de helt utan kylare så kan det göra susen

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"