Permalänk
Medlem

Datorn gick sönder pga överklockning?

Tja! Jag kan börja med att skriva hur min rigg ser ut.
Allt förutom det nya grafikkortet är köpt julen 2008
CPU: Q6600 med en Arctic cooling freezer 7
Ram: 8gb corsair ddr2 800mhz
Gpu: GTX 560Ti. Tidigare Radeon 4850
Hårddisk: 500gb Samsung
Moderkort: Asus P5QL-PRO
Chassi/Nätagg: Antec Sonata III med ett Antec Earthwatts 500w nätagg.

Jag har haft min processor överklockad ett tag och jag hade en stabil överklock på 3.3ghz på 1.375V. Jag försökte att överklocka till 3.6ghz med 1.40v , men det funkade inte och det gjorde inte 1.43V heller. Sedan testade jag att höja till 1.45V och startade då ett prime95 test. Körde en liten stund innan jag gick ifrån datorn. Men när jag var påväg från datorn så hörde jag en smäll. Trodde först att något hade ramlat i golvet, sen hörde jag smäll till och då gick jag tillbaks till datorn och det luktade typ bränt så jag stängde av datorn direkt. Jag hittade en kondensator på golvet från moderkortet(Har öppen chassi-sida) och sen såg jag inne i nätagget att en kondensator var böjd. Testade att starta datorn igen och den fungerade faktiskt. Lirade lite Bf3 och det fungerade faktiskt som vanligt. Fast jag har inte använt datorn nu på en vecka. Nu till min fråga. Vad kan detta bero på?

Mycket tacksam för hjälp!

Permalänk
Medlem

Moderkortet är inte så lämpat för den strömmen som en överklockad Q6600 drar i dom frekvenserna med den volten, det kan man direkt se på en bild på moderkortet, den har bara en 4 pins kontakt för CPU strömförsörjning inte 8 som den bör ha för att lämpa sig för denna överklockning.

Strömförsörjning på moderkortet är också inte så bra dimensionerad för överklockning av dom mer strömhungriga CPU som funkar på det moderkortet

Sen är nätagget kanske inte det bästa heller, men bör räcka till.
Du bör nog byta nätagg om det har fått sig en smäll redan, händer det mer finns det risk att både moderkort samt övriga komponenter säger upp sig helt när nätagget havererar

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

Tråd 2 om samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Moderkortet är inte så lämpat för den strömmen som en överklockad Q6600 drar i dom frekvenserna med den volten, det kan man direkt se på en bild på moderkortet, den har bara en 4 pins kontakt för CPU strömförsörjning inte 8 som den bör ha för att lämpa sig för denna överklockning.

Strömförsörjning på moderkortet är också inte så bra dimensionerad för överklockning av dom mer strömhungriga CPU som funkar på det moderkortet

Sen är nätagget kanske inte det bästa heller, men bör räcka till.
Du bör nog byta nätagg om det har fått sig en smäll redan, händer det mer finns det risk att både moderkort samt övriga komponenter säger upp sig helt när nätagget havererar

Tack! Jag har beställt nytt moderkort, nätagg , cpu och ram minne

Permalänk
Medlem
Skrivet av Math-ematics:

Tråd 2 om samma sak?

Skickades från m.sweclockers.com

Nä det tror jag inte ? :s

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Moderkortet är inte så lämpat för den strömmen som en överklockad Q6600 drar i dom frekvenserna med den volten, det kan man direkt se på en bild på moderkortet, den har bara en 4 pins kontakt för CPU strömförsörjning inte 8 som den bör ha för att lämpa sig för denna överklockning.

Strömförsörjning på moderkortet är också inte så bra dimensionerad för överklockning av dom mer strömhungriga CPU som funkar på det moderkortet

Sen är nätagget kanske inte det bästa heller, men bör räcka till.
Du bör nog byta nätagg om det har fått sig en smäll redan, händer det mer finns det risk att både moderkort samt övriga komponenter säger upp sig helt när nätagget havererar

Skrivet av rydan19:

Tack! Jag har beställt nytt moderkort, nätagg , cpu och ram minne

Nja. Nätagget ska inte vara några problem. 500W ska klara ett singel grafik system med överklockad processor.
Och Antecs nätagg är välbyggda nätdelar som ska klara sig under stress.

Men moderkortet är derämot inte lämpat alls för överklockning.

Vad man ska ha, är ett moderkort med 8pins kontakt. Samt ordentlig volt regulator och kylning för att kunna hantera stressen utan att brinna upp. Ett bra tecken på bra volt regulator som kan klara överklockning är att ta ett moderkort som har kyl flänsar runt processor sockeln.

T.ex detta moderkortet är ett bra val.
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_PRO/

Alternativt, vänta en månad då ivy bridge kommer ut med nya moderkort och processorer. Som kan innebära en del prissänkningar.

Denna är också ett bra och prisvärt moderkort.
http://www.inet.se/produkt/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Nja. Nätagget ska inte vara några problem. 500W ska klara ett singel grafik system med överklockad processor.
Och Antecs nätagg är välbyggda nätdelar som ska klara sig under stress.

Men moderkortet är derämot inte lämpat alls för överklockning.

Vad man ska ha, är ett moderkort med 8pins kontakt. Samt ordentlig volt regulator och kylning för att kunna hantera stressen utan att brinna upp. Ett bra tecken på bra volt regulator som kan klara överklockning är att ta ett moderkort som har kyl flänsar runt processor sockeln.

T.ex detta moderkortet är ett bra val.
http://www.asus.com/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8P67_PRO/

Alternativt, vänta en månad då ivy bridge kommer ut med nya moderkort och processorer. Som kan innebära en del prissänkningar.

Denna är också ett bra och prisvärt moderkort.
http://www.inet.se/produkt/1901969/msi-p67a-c45-rev-b3

Det här är vad jag har beställt
Moderkort : http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78L/
Cpu: AMD Phenom II X4 960T
Nätagg: Fractal Design Tesla 80+

Jag vet att detta moderkort kanske inte är lika lämpligt för överklockning. Men jag har hört att man kan "låsa upp" två stycken kärnor på processorn jag beställde. Moderkortet har ju core unlocker så det borde ju gå att låsa upp till 6 kärnor. Kan jag låsa upp dom kärnorna i bios utan att oroa mig för att det ska flyga kondensatorer hit eller dit?/ att moderkortet eller nätagget pajjar? Jag har som fått någon fobi för att överklocka och sådant nu så jag vet inte hur jag skall göra nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Det här är vad jag har beställt
Moderkort : http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3Plus/M5A78L/
Cpu: AMD Phenom II X4 960T
Nätagg: Fractal Design Tesla 80+

Jag vet att detta moderkort kanske inte är lika lämpligt för överklockning. Men jag har hört att man kan "låsa upp" två stycken kärnor på processorn jag beställde. Moderkortet har ju core unlocker så det borde ju gå att låsa upp till 6 kärnor. Kan jag låsa upp dom kärnorna i bios utan att oroa mig för att det ska flyga kondensatorer hit eller dit?/ att moderkortet eller nätagget pajjar? Jag har som fått någon fobi för att överklocka och sådant nu så jag vet inte hur jag skall göra nu

Det är exakt lika olämpligt som ditt förra moderkort för överklockning. Sen är låsa upp kärnor rent tärningskast. Då det inte är en garanti du kan låsa upp kärnor i just den processorn du får.
Det är typ 50/50 chans att det gåra att låsa upp.

Lägg några hundringar extra på ett ordentligt moderkort du kan överklocka på istället. Flesta ska klara core unlock också.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Ta detta moderkortet istället..
http://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli

Kostar en hundring extra. Har nyare chipset som stöder FX serien (Bulldozer) och kanske Piledriver när det släpps. Bättre ström försörjning och kylning. Och kan låsa upp kärnorna.

EDIT: Kan klargöra att det moderkortet är tusen gånger bättre än det du valde. Klarar även dubbla grafikkort om då så känner för att uppgradera till det i framtiden.
Och för endast en hundralapp extra.. en enormt mycket bättre investering utan tvekan.

Skippa ny nätdel också. Den du har nu duger bra. Om du har tur så hinner du ändra ordern. Och jag rekommenderar starkt att du gör det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Det är exakt lika olämpligt som ditt förra moderkort för överklockning. Sen är låsa upp kärnor rent tärningskast. Då det inte är en garanti du kan låsa upp kärnor i just den processorn du får.
Det är typ 50/50 chans att det gåra att låsa upp.

Lägg några hundringar extra på ett ordentligt moderkort du kan överklocka på istället. Flesta ska klara core unlock också.

Men finns det någon risk att moderkortet och det som jag skrev tidigare pajjar om jag låser upp två kärnor till?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Tja! Jag kan börja med att skriva hur min rigg ser ut.
Allt förutom det nya grafikkortet är köpt julen 2008
CPU: Q6600 med en Arctic cooling freezer 7
Ram: 8gb corsair ddr2 800mhz
Gpu: GTX 560Ti. Tidigare Radeon 4850
Hårddisk: 500gb Samsung
Moderkort: Asus P5QL-PRO
Chassi/Nätagg: Antec Sonata III med ett Antec Earthwatts 500w nätagg.

Jag har haft min processor överklockad ett tag och jag hade en stabil överklock på 3.3ghz på 1.375V. Jag försökte att överklocka till 3.6ghz med 1.40v , men det funkade inte och det gjorde inte 1.43V heller. Sedan testade jag att höja till 1.45V och startade då ett prime95 test. Körde en liten stund innan jag gick ifrån datorn. Men när jag var påväg från datorn så hörde jag en smäll. Trodde först att något hade ramlat i golvet, sen hörde jag smäll till och då gick jag tillbaks till datorn och det luktade typ bränt så jag stängde av datorn direkt. Jag hittade en kondensator på golvet från moderkortet(Har öppen chassi-sida) och sen såg jag inne i nätagget att en kondensator var böjd. Testade att starta datorn igen och den fungerade faktiskt. Lirade lite Bf3 och det fungerade faktiskt som vanligt. Fast jag har inte använt datorn nu på en vecka. Nu till min fråga. Vad kan detta bero på?

Mycket tacksam för hjälp!

Är det fler som har haft detta problemet eller är ni samma person?

#12036336

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coke_Smurf:

Är det fler som har haft detta problemet eller är ni samma person?

#12036336

Samma.

Permalänk
Avstängd

prime är inte bra att köra enligt min kusin som jobbar med datorer i USA.. Han sa att flera datorer (CPU) har dött under prime test så jag undviker den själv.. jag testar mig fram med bf3.. klockat min intel i5 till 4ghz med default volt, alltså 1.165

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av rydan19:

Men finns det någon risk att moderkortet och det som jag skrev tidigare pajjar om jag låser upp två kärnor till?

Borde inte paja. Då Processorn har TDP på 95W. och moderkortet ska klara 125W. så om du låser upp extra kärnor så bör moderkortet klara av det.

Men seriöst alltså... Det är inte en bra ide att snåla på en hundring över moderkortet... Moderkortet du länka är budget shit och inte värt pengarna du lägger på det.. lägg en extra hundring för ett vettigare moderkort istället.. Som t.ex MSI kortet jag länkade tidigare.

Moderkortet anser jag bland dom viktigaste komponenterna du väljer för ditt system. Och det är sällan en bra ide att snåla på några hundra lappar på denna komponenten.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

prime är inte bra att köra enligt min kusin som jobbar med datorer i USA.. Han sa att flera datorer (CPU) har dött under prime test så jag undviker den själv.. jag testar mig fram med bf3.. klockat min intel i5 till 4ghz med default volt, alltså 1.165

Det ska inte paja en processor, så länge man inte kör det non stop i över 24h..
Om Prime95 skulle paja en CPU, så kan det bero på allt för höga volt inställningar, fabriksfel.
Eller så kan det mycket väl vara ESD skada från dålig hantering av processorn.
ESD skador kan ibland ta månader eller år innan någon skada skulle visa sig. Eller under höga överklockningar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Ta detta moderkortet istället..
http://www.inet.se/produkt/1902255/msi-970a-g46-sli

Kostar en hundring extra. Har nyare chipset som stöder FX serien (Bulldozer) och kanske Piledriver när det släpps. Bättre ström försörjning och kylning. Och kan låsa upp kärnorna.

EDIT: Kan klargöra att det moderkortet är tusen gånger bättre än det du valde. Klarar även dubbla grafikkort om då så känner för att uppgradera till det i framtiden.
Och för endast en hundralapp extra.. en enormt mycket bättre investering utan tvekan.

Skippa ny nätdel också. Den du har nu duger bra. Om du har tur så hinner du ändra ordern. Och jag rekommenderar starkt att du gör det.

Ta inte det moderkortet om du skall låsa upp kärnor... Helt meningslöst då jag har samma moderkort och samma processor= Går inte att låsa upp mer än 4 kärnor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Ta inte det moderkortet om du skall låsa upp kärnor... Helt meningslöst då jag har samma moderkort och samma processor= Går inte att låsa upp mer än 4 kärnor!

Från vad jag kan googla upp så ska det gå att låsa upp kärnorna på just den processorn. Men det är en ren chansing. Tycks ligga på typ 30-50% chans att man får en med upplåsbara kärnor som fungerar.

@TS
Bättre som sagt att ta ett moderkort man kan överklocka på.
Och var inte rädd för att överklocka. Så länge man har ett bra moderkort med ordentlig kylning, strömförsörjning och volt regulator.
Så är det väldigt låg risk att paja något med dagens moderkort.
Och inte överdriver med allt för höga volt och klock värden...

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Sen är nätagget kanske inte det bästa heller, men bör räcka till.
Du bör nog byta nätagg om det har fått sig en smäll redan, händer det mer finns det risk att både moderkort samt övriga komponenter säger upp sig helt när nätagget havererar

Är det så? Mitt earthwatts 430 watt kör 4 hårddiskar + ssd, 965 klockat till 3,8 GHz och 560 ti utan problem.

Permalänk
Skrivet av ParasiteX:

Från vad jag kan googla upp så ska det gå att låsa upp kärnorna på just den processorn. Men det är en ren chansing. Tycks ligga på typ 30-50% chans att man får en med upplåsbara kärnor som fungerar.

@TS
Bättre som sagt att ta ett moderkort man kan överklocka på.
Och var inte rädd för att överklocka. Så länge man har ett bra moderkort med ordentlig kylning, strömförsörjning och volt regulator.
Så är det väldigt låg risk att paja något med dagens moderkort.
Och inte överdriver med allt för höga volt och klock värden...

Nej det handlar inte om lotteri här utan det finns bara möjlighet att låsa upp 4 kärnor! har du en X2a kan du låsa upp den till en X4. Har du en X4 kan du inte låsa upp den till en 6 kärnig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Nej det handlar inte om lotteri här utan det finns bara möjlighet att låsa upp 4 kärnor! har du en X2a kan du låsa upp den till en X4. Har du en X4 kan du inte låsa upp den till en 6 kärnig!

Enligt denna artikeln så ska det vara möjligt
http://www.tomshardware.com/reviews/phenom-ii-x4-960t-zosma-core-unlocking,2627.html

Ingen aning varför just din inte går göra det på. Har du prova uppdatera BIOS?

Men även om den var upplåsbar eller inte. Så är det rent lotteri om kärnorna man låser upp ens fungerar.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk

Senaste bios här!

Kan ändast i bios låsa 4 stycken s.k "Cores" på mitt kort. Använder jag "Unlock CPU Cores" så händer där inget! då där bör finnas två extra kärnor oavsätt om dom fungerar eller inte!

Sätter jag i min processor på ett annat moderkort(M4A785TD-V EVO) så fungerar det ypperligt att hitta kärnorna i bios!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Senaste bios här!

Kan ändast i bios låsa 4 stycken s.k "Cores" på mitt kort. Använder jag "Unlock CPU Cores" så händer där inget! då där bör finnas två extra kärnor oavsätt om dom fungerar eller inte!

Sätter jag i min processor på ett annat moderkort(M4A785TD-V EVO) så fungerar det ypperligt att hitta kärnorna i bios!

Hmmm, ser ut som du inte är den enda med det problemet.
http://forum-en.msi.com/index.php?action=printpage;topic=156298.0

Jag skulle nog rekommendera du kontakta MSI support. Med tur så kanske dom tar en närmare titt och fixar det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BullZeye:

prime är inte bra att köra enligt min kusin som jobbar med datorer i USA.. Han sa att flera datorer (CPU) har dött under prime test så jag undviker den själv.. jag testar mig fram med bf3.. klockat min intel i5 till 4ghz med default volt, alltså 1.165

Din kusin är en vettlös sopa, som inte har någon jävla aning.
Ledsen, men det är tyvärr sant.
Prime95 kan inte skada en CPU. Värmen som uppstår när CPU'n arbetar (Vilket den definitivt gör när man kör Prime) kan steka både det ena och det andra om man inte klarar av att hantera den.Normalt sett ska CPU'ns egna skyddsfunktioner gå in och klocka ned den så att den inte brinner upp, men det är inte alltid den hinner det när kylningen är undermålig, och värmestegringen är plötslig. Mer troligt dock, eftersom få får för sig att köra prime, och samtidigt rycka bort kylningen, är att något varit defekt från början, alternativt underdimensionerat. Köra på för små PSU kan ge obehagliga sidoeffekter. När PSU't inte klarar av att lämna Amp så det räcker börjar spänningen (v) klättra upp. Det är lätt hänt att både det ena och det andra går åt helvete i den situationen, speciellt om man sitter på OEM utrustning som är "billigast möjliga, kunden får aldrig veta vad det är för skit vi kränger på dem i alla fall."

Skrivet av MooD:

Är det så? Mitt earthwatts 430 watt kör 4 hårddiskar + ssd, 965 klockat till 3,8 GHz och 560 ti utan problem.

Lastmässigt torde det inte vara ett problem, men det faktumet att man skjutit kondensatorer vilt omkring sig hade gjort mig lite orolig, och jag hade nog bytt PSU, bara för att vara på säkra sidan.

@Rydan19:
Om du ska överklocka, köp ett annat moderkort än ASUSkortet. Det har länkats friskt till alternativ som är godkända, och rent av bra. MSI P67A-C45 REV B3 har jag byggt ett par burkar på, och bortsett från att de gärna får spel och slutar boota om man stänger av strömmen när burken är i viloläge (Utan felindikation, ger bara en svart skärm vid uppstart, löses med en BIOS reset.) så är det ett bra budget alternativ. Ska du inte överklocka, utan bara hoppas på en upplåsning... Nå, moderkortet ska klara 125W, vilket är var Phenom IIX6 1100T ska dra, och är mer eller mindre vad din kommer motsvara om den går att låsa upp. Det bör gå bra. Men du har absolut 0 utrymme för en överklockning.

Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.