Permalänk
Inaktiv

Hög temp på "snabböverklockad" i5 2500K

Fick nyligen hem en nybyggd dator från Inet baserad på Asus Asus P8Z68-V GEN3 och ovannämnda Core i5 (sitter en Schyte shuriken cpu-fläkt monterad). Då Asus enligt säkra(?) källor ska ha en bra överklockningsfunktion inbyggd så tänkte jag testa den. Prestandasugen som man är så testade jag självklart extreme-läget som resulterade i en maxhastighet omkring 4,5Ghz vid 100% belastning i Prime95.

Detta är förstås väldigt kul, men problemet är att temperaturen snabbt steg till runt 86grader, vilket inte direkt känns hälsosamt (detta var efter endast några minuter). Frågan är nu: är det något som är fel eller kan man helt enkelt inte förvänta sig lägre temp vid snabböverklockning? Är det något i systemet som fallerar?

Såhär ser CPU-Z ut: http://imageshack.us/photo/my-images/834/cpuzt.png/

Behöver nog att döma av min post knappast tillägga att jag är helt grön på det här med överklockning, så all hjälp mottages tacksamt=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malm1987:

Fick nyligen hem en nybyggd dator från Inet baserad på Asus Asus P8Z68-V GEN3 och ovannämnda Core i5 (sitter en Schyte shuriken cpu-fläkt monterad). Då Asus enligt säkra(?) källor ska ha en bra överklockningsfunktion inbyggd så tänkte jag testa den. Prestandasugen som man är så testade jag självklart extreme-läget som resulterade i en maxhastighet omkring 4,5Ghz vid 100% belastning i Prime95.

Detta är förstås väldigt kul, men problemet är att temperaturen snabbt steg till runt 86grader, vilket inte direkt känns hälsosamt (detta var efter endast några minuter). Frågan är nu: är det något som är fel eller kan man helt enkelt inte förvänta sig lägre temp vid snabböverklockning? Är det något i systemet som fallerar?

vilken Vcore kör du (använd cpu-z) oftast brukar snabböverklockaren dra upp den till onödigt höga frekvenser ,jag kör 4,6ghz i 1,325 på min i7 2600k

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av temporyman:

vilken Vcore kör du (använd cpu-z) oftast brukar snabböverklockaren dra upp den till onödigt höga frekvenser ,jag kör 4,6ghz i 1,325 på min i7 2600k

Lyckas inte hitta Vcore i CPU-Z, ska det vara på första sidan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malm1987:

Lyckas inte hitta Vcore i CPU-Z, ska det vara på första sidan?

Ta en print screen på CPU-Z medan du stresstestar. Printen du inkluderade visar idle-mode. (irrelevant just nu)

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Demonoidz:

Ta en print screen på CPU-Z medan du stresstestar. Printen du inkluderade visar idle-mode. (irrelevant just nu)

Kom på det, ska köra en snabbtest så återkommer jag=)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malm1987:

Lyckas inte hitta Vcore i CPU-Z, ska det vara på första sidan?

Ok kanske inte står vcore men däremot Core voltage

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av temporyman:

Ok kanske inte står vcore men däremot Core voltage

Skrivet av malm1987:

Kom på det, ska köra en snabbtest så återkommer jag=)

Såg nu att det stod ganska klart och tydligt i CPU-Z, lite småblind vid den här tiden.

Här är printscreenen: http://imageshack.us/f/208/stresstest.png/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malm1987:

Såg nu att det stod ganska klart och tydligt i CPU-Z, lite småblind vid den här tiden.

Här är printscreenen: http://imageshack.us/f/208/stresstest.png/

prova sänka vcoren till 1,325-1,35 (där omkring) annars måste du kolla hur du monterat kylaren

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av temporyman:

prova sänka vcoren till 1,325-1,35 (där omkring) annars måste du kolla hur du monterat kylaren

Blir inte riktigt klok på det här. När jag kollar i BIOS står Vcore på 1,285 men i CPU-Z (under stresstestet) hamnade den ända uppe vid 1,360. Hur kan det komma sig? Fläkten monterades av Inet innan datorn skickades så jag hoppas att den sitter som den ska (har bara haft datorn några dagar).

Verkar dock som att det bara är CPU-kylaren som registreras i Asus Fan Expert. Kan det vara så att chassifläktarna inte är installerade ordentligt? Skulle det i så fall kunna bidra till den höga temperaturen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av malm1987:

Blir inte riktigt klok på det här. När jag kollar i BIOS står Vcore på 1,285 men i CPU-Z (under stresstestet) hamnade den ända uppe vid 1,360. Hur kan det komma sig? Fläkten monterades av Inet innan datorn skickades så jag hoppas att den sitter som den ska (har bara haft datorn några dagar).

Verkar dock som att det bara är CPU-kylaren som registreras i Asus Fan Expert. Kan det vara så att chassifläktarna inte är installerade ordentligt? Skulle det i så fall kunna bidra till den höga temperaturen?

testa dra hem real temp va säger tempsen där (skärmdump tack)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av temporyman:

testa dra hem real temp va säger tempsen där (skärmdump tack)

Ska tempen vara under stresstest?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av temporyman:

http://imageshack.us/f/195/namnlsap.png/ Där är den, observera att detta är efter endast några minuter körning (och toppade redan där 92C). VÅgade inte köra testet längre än sådär, kändes inte helt hälsosamt=)

Permalänk
Medlem

1: Vcore är för hög, välj offset mode och sänk medl ca -0.15
2: en Schyte shuriken räcker inte till så här höga frekvenser, kanske till 4,2 - 4,3 om du kan få ner vcore till ca 1.25 - 1,28v

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av p_stman:

1: Vcore är för hög, välj offset mode och sänk medl ca -0.15
2: en Schyte shuriken räcker inte till så här höga frekvenser, kanske till 4,2 - 4,3 om du kan få ner vcore till ca 1.25 - 1,28v

Så med andra ord vore det smartaste att klocka ner den till cirka 4Ghz för att vara på den säkra sidan? Du vet möjligtvis inte om man kan ändra tillbaka till originalinställningarna genom Asus AI Suite på liknande sätt som jag "överklockade" CPU:n? Alltså i Turbo V EVO.

Permalänk
Hedersmedlem

de skulle ja med vilja vet a men tyvär har jag ej lyckats hitta det får nog göra det i bios

Visa signatur

Kom in och häng med oss på Discord!

Permalänk
Medlem

läs på om hur du klocker maunellt istället de är inte speciellt svårt finns många bra å lätta guider att följa bara söka lite här på forat
så lär du få ner vcore som i sintur ger lägre temps a win win

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sokar:

läs på om hur du klocker maunellt istället de är inte speciellt svårt finns många bra å lätta guider att följa bara söka lite här på forat
så lär du få ner vcore som i sintur ger lägre temps a win win

Haha, ja det ser ut som att det får bli manuellt istället. Frågan är ju dock om det inte finns något sätt att "ångra" den här snabböverklockningen i BIOS. Skulle ju minst sagt vara behändigt=)

Permalänk
Medlem

Kan du göra i Asus suite; autotuning-manual mode-och tryck på os default settings.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av malm1987:

Haha, ja det ser ut som att det får bli manuellt istället. Frågan är ju dock om det inte finns något sätt att "ångra" den här snabböverklockningen i BIOS. Skulle ju minst sagt vara behändigt=)

inte pillat på programet du kört så vet inte om de finns någon default knappt
annars är de gamla hederliga å resta bios med att ta ut batteriet
men borde finnas inne i bios default/factory reset inställningar
bara in å kolla läget EFI bios är lätt jobbat så ska inte vara några problem å hitta de
på första sidan när du kommer in finns de tre oc mode att välja på tyck på den i mitten som ska vara normal mode
kolla denna så ser du lite mer
http://www.youtube.com/watch?v=LLhzHPnM-2k&feature=fvwrel

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gorham:

Kan du göra i Asus suite; autotuning-manual mode-och tryck på os default settings.

Skrivet av sokar:

inte pillat på programet du kört så vet inte om de finns någon default knappt
annars är de gamla hederliga å resta bios med att ta ut batteriet
men borde finnas inne i bios default/factory reset inställningar
bara in å kolla läget EFI bios är lätt jobbat så ska inte vara några problem å hitta de
på första sidan när du kommer in finns de tre oc mode att välja på tyck på den i mitten som ska vara normal mode
kolla denna så ser du lite mer
http://www.youtube.com/watch?v=LLhzHPnM-2k&feature=fvwrel

Sådär, då var det ordnat. Tack så mycket för hjälpen med det=) Problemet jag hade tidigare kvarstår dock fortfarande, temperaturen vid load stiger ganska snabbt och hamnar efter 5 minuter stresstest i Prime95 på ca 70C. Det känns som att det är alldeles för hög temp för en oklockad CPU med eftermarknadskylare (Shuriken Rev B) monterad. Eller är det ungefär vad man kan förvänta sig att en i5:a landar på temperaturmässigt?

Permalänk
Medlem

under syntetiskt stresstest så är nog inte 70C FÖR mycket, tänk också på att prollen går upp i turbo konstant, (är väl 3,7Ghz tror jag)

tempen känns dock liiite hög efter bara 5 min, men jag skulle inte tro att Inet har monterat den fel, mer erfarehet än så det har dom.

har du provat att satt CPU fläkten på 100% och stressat efter det? (kan vara att fläktprofilen är alldeles för snäll)

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

under syntetiskt stresstest så är nog inte 70C FÖR mycket, tänk också på att prollen går upp i turbo konstant, (är väl 3,7Ghz tror jag)

tempen känns dock liiite hög efter bara 5 min, men jag skulle inte tro att Inet har monterat den fel, mer erfarehet än så det har dom.

har du provat att satt CPU fläkten på 100% och stressat efter det? (kan vara att fläktprofilen är alldeles för snäll)

skadar ju inte å känna på fläkten/kylflänsen så de sitter fast
kan hända en hel del under transport

vet inget om den kylare han har så kan inte svara på om de är bra eller dåligt
sitter själv på en h60 pnp med GT 1850 rpm
load i 4,5Ghz ca 55-60grader

Visa signatur

Fractal Design Define S | ASUS ROG STRIX Z270H GAMING | i7 7700k @ 4.8GHz | Noctua NH-D15 | Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance | ASUS GeForce GTX 1080 8GB ROG STRIX DC3 Gaming | OCZ SSD Vertex3 120GB | Intel 330 120GB | Seagate Desktop 3TB | EVGA Supernova G2 750W | Acer Predator XB271HUBMIPRZ | Optoma Uhd60 + Kingpin 90" | Denon Avr-X3600H | Dali Zensor 5 x2 | Dali Oberon on-wall x2 | Dali Zensor Vokal | Aragon Alto4wall x4| XTZ 99 W12.16 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av p_stman:

under syntetiskt stresstest så är nog inte 70C FÖR mycket, tänk också på att prollen går upp i turbo konstant, (är väl 3,7Ghz tror jag)

tempen känns dock liiite hög efter bara 5 min, men jag skulle inte tro att Inet har monterat den fel, mer erfarehet än så det har dom.

har du provat att satt CPU fläkten på 100% och stressat efter det? (kan vara att fläktprofilen är alldeles för snäll)

Min ligger på ~60 C med standard clock och standard kylare med occt stresstest.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kör min i 4.2ghz och 1.24vcore (kan säkert ha lägre men läste mig fram att där någon stans ska det funka)

Problemet är när processorn klockar ner sig själv till 16x100 ligger vcore på exakt samma volt ?

har ett gigabyte sniper2 och en 2500k.
Temp: Idle ca 37 grader
Temp: Stress ca 60 grader. (prime 95)

sorry för jag lånar tråden lite

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av p0ntn:

Min ligger på ~60 C med standard clock och standard kylare med occt stresstest.

Skickades från m.sweclockers.com

det är en bra referens för trådskaparen, hans processor bör gå kallare med den kylaren han har.
då är det nog något som inte stämmer.

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

Jag låg också runt 60ºC med standard kylaren. så högre än så borde det inte vara om kylaren sitter som den skall. (med standard clock.)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av p_stman:

under syntetiskt stresstest så är nog inte 70C FÖR mycket, tänk också på att prollen går upp i turbo konstant, (är väl 3,7Ghz tror jag)

tempen känns dock liiite hög efter bara 5 min, men jag skulle inte tro att Inet har monterat den fel, mer erfarehet än så det har dom.

har du provat att satt CPU fläkten på 100% och stressat efter det? (kan vara att fläktprofilen är alldeles för snäll)

Skrivet av sokar:

skadar ju inte å känna på fläkten/kylflänsen så de sitter fast
kan hända en hel del under transport

vet inget om den kylare han har så kan inte svara på om de är bra eller dåligt
sitter själv på en h60 pnp med GT 1850 rpm
load i 4,5Ghz ca 55-60grader

Skrivet av p0ntn:

Min ligger på ~60 C med standard clock och standard kylare med occt stresstest.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av p_stman:

det är en bra referens för trådskaparen, hans processor bör gå kallare med den kylaren han har.
då är det nog något som inte stämmer.

Skrivet av Lordsqueak:

Jag låg också runt 60ºC med standard kylaren. så högre än så borde det inte vara om kylaren sitter som den skall. (med standard clock.)

Kollade CPU-fläkten för säkerhets skull och såvitt jag kunde se (känna) satt den som den skulle. Frågan är då vad det kan vara som spökar?

Enligt Real Temp ligger min idle temp på ca 35-37C vilket även det känns väl mycket för en i5:a (numera standard clock) med en eftermarknadskylare. Funderar på hur mycket chassifläktarna bidrar till CPU-värmen? Sitter just nu endast två originalfläktar i mitt Fractal Designs R3 chassi, kan det bidra till den höga värmeutvecklingen (med tanke på att chassit är ljudisolerat vill säga)?

All hjälp med att få ner tempen uppskattas innerligt=)