Energieffektiv server

Permalänk
Medlem

Energieffektiv server

Så, då har min nuvarande hemmaserver gått och dött. Eller, hårddisken gjorde det i alla fall, och det fick mig att börja fundera över att byta ut allt.

Servern ska mest användas som NAS men den ska också agera webbserver (och lekplats ).

Prestanda är i nästan oviktigt (mer om det snart) och kan sättas i perspektiv med att den gamla hårdvaran bestod av en VIA C7 processor på 1.2 GHz och 1GB RAM.

Däremot är jag, som nybliven husägare, förstås väldigt intresserad av att hålla ner elräkningen så jag behöver ett system som är så energieffektivt som möjligt. Det är där min gamla processor med en TDP på 7W ser väldigt bra ut.

Anledningen till att jag inte bara behåller processorn beror dels på att RAM är begränsat till 1GB, och att jag nu blivit sugen på att leka med virtualisering.
Den gamla C7:an har inte stöd för hårdvaruvirtualisering, och det verkar som att det vore fint.

Så...vad letar jag efter. Jo, ett "system" av CPU (+ mobo) + nätagg som klarar av följande krav, med så liten energiåtgång som möjligt.

* Jag kommer behöva koppla in minst två hårddiskar i någon RAID-uppsättning som ger mig redundans för när en hårddisk kraschar. Antagligen kommer jag vilja koppla in en minimal flashdisk för operativsystemet också. Så fler än två är att föredra.

* Jag vill kunna köra virtualiserade maskiner.

* Prestandan i systemet får inte vara sämre än min gamla VIA C7-lösning.

Några förslag på vilka processorer och nätaggregat jag bör kika på?

Permalänk
Medlem

Fusion/Intel i3 - Kör själv en NAS med Fusion men förstått att Intels i3 plattform är omtyckt för just det du beskriver då den orkar lite mer men båda har hårdvarustöd för VT. Snåla inte på RAM bara.

Visa signatur

Tack och lov för internetsladden i hårddisken.

Permalänk

Kan rekomendera http://www.dustinhome.se/hp-proliant-n36l-microserver-amd-ath...

Passar nog bra för ditt ändamål, kan du köra nas samt virtualisering.
Finns plats för ett USB minne inne i chassit så man kan köra virtualisering från en USB sticka. (VmWare)
Har ett par på jobbet som vi labbar med.

Finns även en microserver med snabbare propp, N40.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av kigurai:

Några förslag på vilka processorer och nätaggregat jag bör kika på?

En i3'a på 35w och en pico-PSU på 150w

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kigurai:

Så, då har min nuvarande hemmaserver gått och dött. Eller, hårddisken gjorde det i alla fall, och det fick mig att börja fundera över att byta ut allt.

Servern ska mest användas som NAS men den ska också agera webbserver (och lekplats ).

Prestanda är i nästan oviktigt (mer om det snart) och kan sättas i perspektiv med att den gamla hårdvaran bestod av en VIA C7 processor på 1.2 GHz och 1GB RAM.

Däremot är jag, som nybliven husägare, förstås väldigt intresserad av att hålla ner elräkningen så jag behöver ett system som är så energieffektivt som möjligt. Det är där min gamla processor med en TDP på 7W ser väldigt bra ut.

Anledningen till att jag inte bara behåller processorn beror dels på att RAM är begränsat till 1GB, och att jag nu blivit sugen på att leka med virtualisering.
Den gamla C7:an har inte stöd för hårdvaruvirtualisering, och det verkar som att det vore fint.

Så...vad letar jag efter. Jo, ett "system" av CPU (+ mobo) + nätagg som klarar av följande krav, med så liten energiåtgång som möjligt.

* Jag kommer behöva koppla in minst två hårddiskar i någon RAID-uppsättning som ger mig redundans för när en hårddisk kraschar. Antagligen kommer jag vilja koppla in en minimal flashdisk för operativsystemet också. Så fler än två är att föredra.

* Jag vill kunna köra virtualiserade maskiner.

* Prestandan i systemet får inte vara sämre än min gamla VIA C7-lösning.

Några förslag på vilka processorer och nätaggregat jag bör kika på?

Min gamla server (gick sönder förra veckan i ett strömavbrott) var en VIA EPIA EX-10000EG (VIA C7, 1.0GHz). Till systemet tillkom 1GB internminne, en SSD samt picoPSU-80, Ubuntu var installerat. Total effektförbrukning mät i vägguttaget var vid idle: 25W.

Har nu byggt ihop en ny passiv maskin bestående av Intel DH67CF-B3, Intel Core i3-2120T, 8GB internminne, en SSD samt picoPSU-150. När Ubuntu är installerat är den totala effektförbrukningen mät i vägguttaget vid idle: 20W. (men av någon outgrundlig anledning, när Windows 7 är installerat så stiger Idle-effekten till 25W...)

Så med en Core i3-2120T och en picoPSU så fick iallafall jag ett både snabbare och effektsnålare system (som jag kör passivt/fläktlöst).

EDIT
Blanda inte ihop en processors TDP och systemets effektförbrukning... VIA (som du och jag hade) hade en processor med låg TDP men bevisligen var moderkortet en riktig strömslukare. Det var ingen slump att jag valde just Intel DH67CF-B3 till min nya dator, när man läser på nätet är uppenbarligen Intels moderkort bland de mest energieffektiva.

Permalänk
Medlem

När du drar in kravet för att kunna virtualisera så stiger prestandakravet ganska mycket

Men valfri AMD E-450 / E-350 borde klara vad du önskar. Givetvis inga virtualiserade maskinen med topprestanda, men bör klara av en maskin eller två om de inte drar någon större last. Släng i 8GB minne eller mer.

i3 är en väg att gå om du vill ha lite mer kraft för lite mer W (35W). Du kommer dock aldrig få dina 7W längre utan moderna maskiner med mer kraft så får du nog räkna med en 30-40W~ i full load och runt 20-25W i idle med ett bra nätagg.

Visa signatur

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
Campfire Audio Lyra II, HiFiMAN HE-400, Yamaha EPH-100, Audioengine D1, FiiO E10

Permalänk
Medlem
Skrivet av ziim0n:

När du drar in kravet för att kunna virtualisera så stiger prestandakravet ganska mycket

Jo, det är klart. Men vad jag sett så verkar inte kraven vara speciellt höga. Webbservern, som är det jag framförallt tänkte virtualisera, hanterar antagligen inte mer än ett par requests i sekunden. Det är väldigt låg trafik.

HPs MicroServer-burkar verkade klart intressanta. Möjligen blir jag lite osäker på just prestandan. Någon som har testat att köra virtuella maskiner på dem?

Permalänk

Jag kör en I3-T-variant hemma själv, klarar av att virtualisera Server 8 Datacenter Beta och en PF-sense utan bekymmer under host 2008 R2 Stnd. Utöver detta snurrar AD-integrerad FTP-server på den dygnet runt.
Ingen aning om egentlig energiåtgång, men antagligen en bra bit under 100w med alla 6 hårddiskarna, nätverkskort etc. inräknat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybertsen:

Min gamla server (gick sönder förra veckan i ett strömavbrott) var en VIA EPIA EX-10000EG (VIA C7, 1.0GHz). Till systemet tillkom 1GB internminne, en SSD samt picoPSU-80, Ubuntu var installerat. Total effektförbrukning mät i vägguttaget var vid idle: 25W.

Har nu byggt ihop en ny passiv maskin bestående av Intel DH67CF-B3, Intel Core i3-2120T, 8GB internminne, en SSD samt picoPSU-150. När Ubuntu är installerat är den totala effektförbrukningen mät i vägguttaget vid idle: 20W. (men av någon outgrundlig anledning, när Windows 7 är installerat så stiger Idle-effekten till 25W...)

Så med en Core i3-2120T och en picoPSU så fick iallafall jag ett både snabbare och effektsnålare system (som jag kör passivt/fläktlöst).

EDIT
Blanda inte ihop en processors TDP och systemets effektförbrukning... VIA (som du och jag hade) hade en processor med låg TDP men bevisligen var moderkortet en riktig strömslukare. Det var ingen slump att jag valde just Intel DH67CF-B3 till min nya dator, när man läser på nätet är uppenbarligen Intels moderkort bland de mest energieffektiva.

Skulle också rekommendera din lösning. Har själv liknande komponenter med samma låga förbrukning.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har testat tegra 3 med windows 8? Hur skulle de fungera med TS önskemål? Windows 8 har inbyggd VM har jag för mig och tegra drar väldigt lite soppa?

Permalänk
Medlem

Jag kanske skall nämna att jag tänker köra Linux på burken, och inget annat

Vinsten med Tegra är väl just att de slänger på en rätt så saftig GPU, vilket är helt ointressant för mig. Jag ska inte spela upp video, och lär inte köra något GPU-accelererat heller.

Just nu väger jag lite mellan en HP MicroServer eller en i3-XXXXT lösning. Den förra för att det vore så smidigt att bara köpa burk och slippa pysslet med att bygga ihop och få allt att passa. Men samtidigt är den inte speciellt kraftig.

Ni som kör i3:or, lite frågor:
* Har ni faktiskt mätt upp strömförbrukningen, och isåfall hur då?
* Tips på bra chassi? Plats för fyra 3,5" diskar vill jag nog ha.
* Och, nätaggregat, vad bör jag ta? Jag hade ett Pico-PSU förut, men det var ju mest av ljudnivåskäl. Är effektiviteten i "vanliga" nätaggregat lika bra?
* Klockar ni ner CPU:n eller låter ni den vara?

Permalänk
Skrivet av kigurai:

Jag kanske skall nämna att jag tänker köra Linux på burken, och inget annat

Vinsten med Tegra är väl just att de slänger på en rätt så saftig GPU, vilket är helt ointressant för mig. Jag ska inte spela upp video, och lär inte köra något GPU-accelererat heller.

Just nu väger jag lite mellan en HP MicroServer eller en i3-XXXXT lösning. Den förra för att det vore så smidigt att bara köpa burk och slippa pysslet med att bygga ihop och få allt att passa. Men samtidigt är den inte speciellt kraftig.

Ni som kör i3:or, lite frågor:
* Har ni faktiskt mätt upp strömförbrukningen, och isåfall hur då?
* Tips på bra chassi? Plats för fyra 3,5" diskar vill jag nog ha.
* Och, nätaggregat, vad bör jag ta? Jag hade ett Pico-PSU förut, men det var ju mest av ljudnivåskäl. Är effektiviteten i "vanliga" nätaggregat lika bra?
* Klockar ni ner CPU:n eller låter ni den vara?

För att besvara dina frågor:
* Nej, inte personligen. Men se

Skrivet av Cybertsen:

Har nu byggt ihop en ny passiv maskin bestående av Intel DH67CF-B3, Intel Core i3-2120T, 8GB internminne, en SSD samt picoPSU-150. När Ubuntu är installerat är den totala effektförbrukningen mät i vägguttaget vid idle: 20W. (men av någon outgrundlig anledning, när Windows 7 är installerat så stiger Idle-effekten till 25W...)

* Lian Li PC-Q25B om du likt mig vill bygga i ITX ^^
* Ovanstående chassi sväljer ATX-PSU, så nåt passivt med hög verkningsgrad är att föredra.
*Nej, med stockkylare har jag aldrig haft problem med varken ljudnivå eller temperatur (i3 3120T).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kigurai:

Jag kanske skall nämna att jag tänker köra Linux på burken, och inget annat

Vinsten med Tegra är väl just att de slänger på en rätt så saftig GPU, vilket är helt ointressant för mig. Jag ska inte spela upp video, och lär inte köra något GPU-accelererat heller.

Just nu väger jag lite mellan en HP MicroServer eller en i3-XXXXT lösning. Den förra för att det vore så smidigt att bara köpa burk och slippa pysslet med att bygga ihop och få allt att passa. Men samtidigt är den inte speciellt kraftig.

Ni som kör i3:or, lite frågor:
* Har ni faktiskt mätt upp strömförbrukningen, och isåfall hur då?
* Tips på bra chassi? Plats för fyra 3,5" diskar vill jag nog ha.
* Och, nätaggregat, vad bör jag ta? Jag hade ett Pico-PSU förut, men det var ju mest av ljudnivåskäl. Är effektiviteten i "vanliga" nätaggregat lika bra?
* Klockar ni ner CPU:n eller låter ni den vara?

Jag har en i5 2400s @stock klock och Ligger lite runt 25w i idle. En i3 har mindre kärnor och borde egentligen ligga ännu lägre. Jag stoppade en energimätare i väggen för att mäta fram siffrorna. Kan inte svara på vad som är bäst mellan vanlig sfx-nätdel eller pico-psu sett till effektivitet.
skulle sedan kört på en av de här lådorna.
http://www.inet.se/produkt/6900338/lian-li-pc-q08b-svart
http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har en i5 2400s @stock klock och Ligger lite runt 25w i idle. En i3 har mindre kärnor och borde egentligen ligga ännu lägre. Jag stoppade en energimätare i väggen för att mäta fram siffrorna. Kan inte svara på vad som är bäst mellan vanlig sfx-nätdel eller pico-psu sett till effektivitet.
skulle sedan kört på en av de här lådorna.
http://www.inet.se/produkt/6900338/lian-li-pc-q08b-svart
http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30...

Får man fråga vad du kör för hårdvara ihop med din i5 2400s Jocke?

Jag tyckte nämligen det lät som en jättebra idle-förbrukning du hade!

Är också ute efter strömsnål men någorlunda kraftig hårdvara för att uppgradera min befintliga server.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

# pfSense 2.4.3 # Teltonika RUT955 & Huawei B525 # Unifi AP AC
# Unifi US-24, Zyxel GS1900-10HP & GS1200-5HP
# Synology DS1512+ 3x2TB+2x4TB # Optiplex i5-7500 3,4GHz
# MacBookAir 9,1 - Quad-Core Intel Core i5 1.1GHz/16GB/256GB
# Mac Mini 6,2 - Quad-Core Intel Core i7 2.3GHz/16GB/1TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghaster:

Får man fråga vad du kör för hårdvara ihop med din i5 2400s Jocke?

Jag tyckte nämligen det lät som en jättebra idle-förbrukning du hade!

Är också ute efter strömsnål men någorlunda kraftig hårdvara för att uppgradera min befintliga server.

Skickades från m.sweclockers.com

Lådan är ett hemmabygge med vattenkylning. Så jag slänger men en länk. Kundvagnen är från inet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/481547/fishtank-server
http://www.sweclockers.com/forum/5-modifikationer-och-egna-ko...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Jag har en i5 2400s @stock klock och Ligger lite runt 25w i idle. En i3 har mindre kärnor och borde egentligen ligga ännu lägre. Jag stoppade en energimätare i väggen för att mäta fram siffrorna. Kan inte svara på vad som är bäst mellan vanlig sfx-nätdel eller pico-psu sett till effektivitet.
skulle sedan kört på en av de här lådorna.
http://www.inet.se/produkt/6900338/lian-li-pc-q08b-svart
http://www.inet.se/produkt/6900347/fractal-design-array-r2-30...

Låter väldigt bra men med tanke på att max TDP är hela 95W undrar jag var den drar i normal drift?

Proliant Microserver drar ca 35W med fyra diskar, storebror N40L något mer och det med en processorer med TDP 12-15W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Låter väldigt bra men med tanke på att max TDP är hela 95W undrar jag var den drar i normal drift?

Proliant Microserver drar ca 35W med fyra diskar, storebror N40L något mer och det med en processorer med TDP 12-15W.

50-60w när den kör folding@home på 100% Minns inte exakt.

Permalänk

Som många andra redan gjort så skulle jag absolut rekommendera någon typ av Sandy Bridge processor (alt Ivy Bridge om de hinner komma innan du köper den nya servern).

Jag var själv inne på att köpa en server med en i3 2100T ett tag innan jag ändrade mig och insåg att en vanlig i3 2100 var ett klokare val.
I de tester jag läst så verkar det absolut inte lönt att köpa T-modellerna om du inte har väldigt begränsade kylningslösningar eller liknande då de egentligen bara är nerklockade versioner av de vanliga, detta passar perfekt i system som inte klarar av att kyla en vanlig på full load. Det betyder att de ligger på samma värden vid idle då speedstep klockar ner den automatiskt när den går ner i idle. De strömsnålare varianterna behöver faktiskt mer ström för att slutföra en uppgift än de vanliga varianterna.
De kanske inte drar mindre ström om du kollar en sekund när den strömsnåla jobbar 100% och en sekund när den vanliga jobbar 100%. Men om du mäter hur mycket ström de två annars identiska system drar under en t.ex. en timme då den utför en del uppgifter som tar mindre än en timme att utföra så kommer faktiskt den vanliga ha dragit mindre ström under den tiden, detta då den kan avklara uppgifterna snabbare och därför ligga i load en kortare period innan den går tillbaka i idle än de nerklockade varianterna.
Så om du är ute efter optimal prestanda/watt är T modellerna inte att rekommendera.

Annars kolla också på strömsnåla nätaggregat, försök att inte köpa ett allt för överspecat heller. Och som tidigare nämnt så skiljer det mycket mellan olika moderkort men du kan även tjäna in genom att köpa hårddiskar som går på lägre varav, du har säkert sätt alla dessa green diskar. Passiv kylning sparar ju också in lite (dock väldigt lite) eftersom att du inte har massa fläktar som behöver snurra och dessutom är det ju alltid fint med en ljudlös server. Sen kan du ju alltid undervolta ram och liknande men då börjar du verkligen snacka om minimaliska förtjänster. Det bästa är nog att satsa på de stora bovarna, alltså rätt CPU, moderkort och PSU.

Edit: Om du vill kan jag försöka leta upp dessa recensioner, var dock nästan ett år sedan nu jag läste dem.

Edit 2: Några reviews jag hittade nu: Intel Core i3-2100T & Core i5-2400S Low Power CPUs, kolla även sidan 4 där du kan se mer detaljer om strömförbrukningen.
Energy-Efficient Processors from Intel Reviewed. Även ett test med lite mer high-end Sandy Bridge. Kom ihåg att det inte går att direkt jämföra olika reviews då de använder olika hårdvara och testmetoder men det kan ju ändå ge en fingervisning.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera ett FD Array R2 chassi. Har ett själv till servern och det är perfekt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=672420

Det har plats för 6st 3.5" och en 2.5" disk. Nätagg + en 140 mm fläkt med filter som blåser över diskarna ingår.

Permalänk
Skrivet av kigurai:

* Har ni faktiskt mätt upp strömförbrukningen, och isåfall hur då?

Mätte nu, vid kontakten för hela systemet, och ligger mellan 55-60w.