Permalänk
Medlem

Nytt monster - EVGA SR-X

Är lite sent ute, men coolt att EVGA har släppt en uppföljare till SR-2 nu, SR-x.
http://www.evga.com/about/pressrelease/ Var redan den 6:e mars tydligen...

Denna nyhet måste ju bara in alla forum som involverar moderkort.

Visa signatur

[Tiger MP. 2xAMD Athlon MP 1.4GHz , 2x512MB ddr, ?350w PSU, 80GB HDD, Geforce4 ti 4600]
[i7 950, ASUS p6t, xfx 650w, 30GB SSD a-data, 3x2GB corsair xms3, 8800GT, ][i7 920, 3x4GB Vengeance, gtx 260] [i5 3570k, MSI twin frozr PE GTX 570, Corsair 4x2GB xms3]
[3930k, GA-X79-UD3, EVGA GTX 780SC ACX, Corsair Force 3 120GB, XFX 850w, Corsair Air 540, Corsair h100i, Corsair 4x4GB Vengeance]

Permalänk
Medlem

Vad som vore coolt är om dom hade gjort det för icke xeon processorer.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Får hoppas på att det blir lika fett som SR-2.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Vad som vore coolt är om dom hade gjort det för icke xeon processorer.

Det är väll bara Xeon-processorerna som har stöd för dual socket, så vitt jag förstått. Har för mig jag läste om detta för några dagar sedan och där förklarades det varför man var tvungen att ha Xeon.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToJa92:

Det är väll bara Xeon-processorerna som har stöd för dual socket, så vitt jag förstått. Har för mig jag läste om detta för några dagar sedan och där förklarades det varför man var tvungen att ha Xeon.

Yees. Det var därför jag tyckte att det vore ballt:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Yees. Det var därför jag tyckte att det vore ballt:)

Men helt poänglöst. Det är bara xeon som har två QPI och kan sitta två eller fler på ett mb ..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Föv. var det en stor best. .. Kommer det ett dual lga2011 i atx köper jag direkt. (önsketänkande jag vet..)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Skrivet av fizzdan:

Men helt poänglöst. Det är bara xeon som har två QPI och kan sitta två eller fler på ett mb ..

Skickades från m.sweclockers.com

Poänglöst? Tror han menar att t.ex en i7 3960x är bättre för spel än en Xeon.
Förutsatt att spel skulle stödja 2 processorer tycker jag också att det vore brutalt att ha 2st 3960x och ha sjuk prestanda om det nu skulle funka.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Discokungen
Skrivet av fizzdan:

Men helt poänglöst. Det är bara xeon som har två QPI och kan sitta två eller fler på ett mb ..

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, och två QPI-länkar tillåter ändå bara två processorer på ett moderskrot. ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Men helt poänglöst. Det är bara xeon som har två QPI och kan sitta två eller fler på ett mb ..

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar..-.-' Det du säger nu det är som att du skulle sagt för 10år sedan: Det är helt meningslöst att försöka koppla ihop två gpuer för det går inte.. Uuuh...

Det var bara önsketänkande. Inget mer.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Discokungen
Skrivet av kurdpopcorn:

Poänglöst? Tror han menar att t.ex en i7 3960x är bättre för spel än en Xeon.
Förutsatt att spel skulle stödja 2 processorer tycker jag också att det vore brutalt att ha 2st 3960x och ha sjuk prestanda om det nu skulle funka.

Men _det funkar inte_... Du kan köra en 3930/3960x på kortet, men inte två eftersom de då inte kan kommunicera med varandra.

Skrivet av Curemylife:

Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar..-.-' Det du säger nu det är som att du skulle sagt för 10år sedan: Det är helt meningslöst att försöka koppla ihop två gpuer för det går inte.. Uuuh...

Det var bara önsketänkande. Inget mer.

Fast Voodoo-korten gick ju att köra med mer än en GPU. Och dual eller mer-system har ju gått väldigt, väldigt länge. Det är begränsningarna i hur olika segments processorer snackar med moderkortet, alternativt med andra processorer i systemet, som avgör om det fungerar eller ej!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Skrivet av Flamso:

Men _det funkar inte_... Du kan köra en 3930/3960x på kortet, men inte två eftersom de då inte kan kommunicera med varandra.

Skrivet av kurdpopcorn:

...tycker jag också att det vore brutalt att ha 2st 3960x och ha sjuk prestanda om det nu skulle funka.

Jag sa inte att det var möjligt, jag sa att det vore hur coolt som helst.
Säger som Curemylife sade.

Skrivet av Curemylife:

Det var bara önsketänkande. Inget mer.

Visa signatur

Gigabyte GA-z97x-gaming 3 | Intel i5 4690k 3.5ghz | Radeon R9 280x | XFX 650W | 8GB Dominator

Inet gratis frakt
PSU Calculator

Permalänk
Skrivet av Curemylife:

Vad som vore coolt är om dom hade gjort det för icke xeon processorer.

Xeon processorerna är väl precis som i7orna, fast med stöd för dual socket? : )

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Xeon processorerna är väl precis som i7orna, fast med stöd för dual socket? : )

Skickades från m.sweclockers.com

Och lite lägre temps/strömförbrukning, samt stöd för ECC-ram.

Visa signatur

Hackintosh?
Mac OSX Tweaks/Hacks?

--> Besök nya [B]groths.org[/B]

Permalänk
Medlem

Känns som ett meningslöst kort .. Oc möjligheten sämre än sr2an som redan den var jävligt tråkig att hålla på med om man inte hade de värsta cpuerna. Hade de varit upplåsta multiplar guld! men nu är de ju inte det.. Min oc upplevelse med sr2an var inte nån höjdare tyvärr.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cindori:

Och lite lägre temps/strömförbrukning, samt stöd för ECC-ram.

Såvitt jag vet stöder i stort sett alla processorer ECC minnen. Min Phenom etta funkade hur bra som helst med 4GB ECC ^^ Har dock inte testat med ECC i mitt nya system så vet inte hur det är med intels prollar...

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mowge:

Såvitt jag vet stöder i stort sett alla processorer ECC minnen. Min Phenom etta funkade hur bra som helst med 4GB ECC ^^ Har dock inte testat med ECC i mitt nya system så vet inte hur det är med intels prollar...

AMDs konsumentserie stöder ECC, intels gör det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

AMDs konsumentserie stöder ECC, intels gör det inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Där ser man!

Visa signatur

ESXi kluster: ca 250GB RAM, 32 kärnor
Filserver: 2U 12 bay Chenbro, 2x Xeon E5530, 72GB DDR3 ECC, 12x 2TB WD Red, 2x 120GB SSD, OmniOS
Spelrigg: Asus Sabertooth X79, 3930k, Gigabyte GTX680, 32GB DDR3, 64GB SSD, 5TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Jag tror inte riktigt att du förstår vad jag menar..-.-' Det du säger nu det är som att du skulle sagt för 10år sedan: Det är helt meningslöst att försöka koppla ihop två gpuer för det går inte.. Uuuh...

Det var bara önsketänkande. Inget mer.

För mer än tio år sen köpte jag ett av de första single card/dual GPU grafikkorten som kom, så det hade jag inte sagt.

Hur som helst, ditt "önsketänkande" är fortfarande poänglöst, för vill du ha mer än 6+HT trådar så köper du bara ett moderkort som stöder dubbla Xeon och kör ... de billigaste 6-kärniga Xeon till lga2011 som prisjakt listar kostar runt 5900 spänn, dvs. ca 15 tusen för 2xprocessor+moderkort. Överkomligt om man behöver fler kärnor. Så har Intel valt att göra, vilket i mitt tycke är en helt ok strategi.

För oss vanliga dödliga finns det sällan något syfte med mer än 6 kärnor idag, och då de flesta program man kör tjänar mer på hög klockfrekvens finns det fördelar med att köpa 3960x och ett fett moderkort, och överklocka (om det behövs) än att satsa på 2xXeon@2.0ghz (vilka de i exemplet ovan är).

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

För mer än tio år sen köpte jag ett av de första single card/dual GPU grafikkorten som kom, så det hade jag inte sagt.

Hur som helst, ditt "önsketänkande" är fortfarande poänglöst, för vill du ha mer än 6+HT trådar så köper du bara ett moderkort som stöder dubbla Xeon och kör ... de billigaste 6-kärniga Xeon till lga2011 som prisjakt listar kostar runt 5900 spänn, dvs. ca 15 tusen för 2xprocessor+moderkort. Överkomligt om man behöver fler kärnor. Så har Intel valt att göra, vilket i mitt tycke är en helt ok strategi.

För oss vanliga dödliga finns det sällan något syfte med mer än 6 kärnor idag, och då de flesta program man kör tjänar mer på hög klockfrekvens finns det fördelar med att köpa 3960x och ett fett moderkort, och överklocka (om det behövs) än att satsa på 2xXeon@2.0ghz (vilka de i exemplet ovan är).

Vet det var ett riktigt dåligt exempel-.-'

Syftet var ju till stor del att det hade kostat bra mycket mindre och dessutom få bättre prestanda för att inte tala om hur kul det skulle vara att bencha!
Plus att det alltid är kul med lite flippade grejer.

Om du inte tycker att det vore kul att se det på marknaden så gör det inte mig något.

Men om ni kan sluta dra arslet i marken om att allting bara suger.. för ett tag sen fanns det ingen anledning att ha mer än två kärnor.
Jag är ganska säker på att du inte sitter med en dual-core heller;)

Skrivet av fizzdan:

Föv. var det en stor best. .. Kommer det ett dual lga2011 i atx köper jag direkt. (önsketänkande jag vet..)

Skickades från m.sweclockers.com

SR-X är socket 2011...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Vet det var ett riktigt dåligt exempel-.-'

Syftet var ju till stor del att det hade kostat bra mycket mindre och dessutom få bättre prestanda för att inte tala om hur kul det skulle vara att bencha!
Plus att det alltid är kul med lite flippade grejer.

Om du inte tycker att det vore kul att se det på marknaden så gör det inte mig något.

Men om ni kan sluta dra arslet i marken om att allting bara suger.. för ett tag sen fanns det ingen anledning att ha mer än två kärnor.
Jag är ganska säker på att du inte sitter med en dual-core heller;)

SR-X är socket 2011...

Det är inte kul att bencha xeon om du inte har den värsta cpun 2ghzarna går dessutom att clocka så lite att 3960x/3930 trycker mer prestanda pga mer än dubbla frekvensen clockat vs clockat.. Gjorde själv misstaget med sr2 och 2st 4kärniga ingen höjdare.

Han syftar på formatet atx. Detta är hptx.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det är inte kul att bencha xeon om du inte har den värsta cpun 2ghzarna går dessutom att clocka så lite att 3960x/3930 trycker mer prestanda pga mer än dubbla frekvensen clockat vs clockat.. Gjorde själv misstaget med sr2 och 2st 4kärniga ingen höjdare.

Han syftar på formatet atx. Detta är hptx.

Det finns ju xeon med högre stockfrekvens än 2 GHz, eller hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Det är inte kul att bencha xeon om du inte har den värsta cpun 2ghzarna går dessutom att clocka så lite att 3960x/3930 trycker mer prestanda pga mer än dubbla frekvensen clockat vs clockat.. Gjorde själv misstaget med sr2 och 2st 4kärniga ingen höjdare.

Han syftar på formatet atx. Detta är hptx.

Som snubben ovan skrev. Och det är ju därför det vore kul att ha icke xeon cpu:er. Drar mig ur konversationen då ingen verkar förstå mig:(

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Det finns ju xeon med högre stockfrekvens än 2 GHz, eller hur menar du?

Mm, en hexacore xeon @ 3.3 ghz kostar 14 tusen...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Som snubben ovan skrev. Och det är ju därför det vore kul att ha icke xeon cpu:er. Drar mig ur konversationen då ingen verkar förstå mig:(

vad är det man ska förstå? Du vill ha två st core i7 på samma mb, men i vilket syfte?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fizzdan:

Mm, en hexacore xeon @ 3.3 ghz kostar 14 tusen...

Skickades från m.sweclockers.com

Ja. Köper man SR-X så gör man det antagligen för att man tycker det är kul. Man kommer ju inte få någon bättre prestanda (finns kanske något) då de processorerna som finns nu redan klarar allt...

Edit: Menar alla spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejkk:

Ja. Köper man SR-X så gör man det antagligen för att man tycker det är kul. Man kommer ju inte få någon bättre prestanda (finns kanske något) då de processorerna som finns nu redan klarar allt...

Edit: Menar alla spel

Jao , köpte sr2an för de var "kul" Men ångrade mig efteråt för har man inte de värsta xeon cpuerna är de roligare med vanliga värstingar som faktiskt går att hålla på lite med =). Med sr2an gick de iaf trimma upp de värsta till höga frekvenser och man fick iaf samma spel prestanda som vanliga desktop cpu:s här kan du inte nå samma frekvenser och får inte ens lika bra prestanda för vardagen som desktop varianterna...

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Snusfri

Porrigt, stort habegär faktiskt

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Palme_570:

Jao , köpte sr2an för de var "kul" Men ångrade mig efteråt för har man inte de värsta xeon cpuerna är de roligare med vanliga värstingar som faktiskt går att hålla på lite med =). Med sr2an gick de iaf trimma upp de värsta till höga frekvenser och man fick iaf samma spel prestanda som vanliga desktop cpu:s här kan du inte nå samma frekvenser och får inte ens lika bra prestanda för vardagen som desktop varianterna...

Nej precis, ska man bara spela så är nästan min processor overkill, visst att det kanske gör skillnad om man har flera grafikkort men då hjälper inte en 3960 så mycket heller, även på samma frekvenser som en 2600K. Men jag köper delar för att det är roligt, inte för att det är bäst prestanda per krona. Sen kommer ju SR-X med 2st 8-kärniga folda sönder och samman, men det är ju som sagt helt andra tillämpningar, och då kan man inte använda den datorn till annat!

Edit: Det borde väl ändå gå att överklocka Xeon-processorerna? Finns ju multipliers på bus speeden som borde gå att använda? Eller det kanske bara funkar på X79-kort?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

okay sr-2an va skoj för dem processorerna gick ju att överklocka, sr-x fyller inte riktigt sin tanke enlight mig då intel valt att låsa både multipel och blck på e5 processorerna så det blir nog inga "super records" med sr-x :/