3tb HDD Problem med windows 7 64bit på ny dator

Permalänk
Medlem

3tb HDD Problem med windows 7 64bit på ny dator

info om burken: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1559907/johan-dahls-monster

Till problemet

Installerade windows på den nya burken och insåg sedan att man bara kunde utnyttja 2.2 tb och att ca 750 gb låg opartionerat och gick inte att ändra.

Då undrar jag hur löser jag detta så att man kommer åt allt av hårddisken?

Googlade lite och såg något om att man ska ha den som GPT och inte MBR men hur ändrar jag detta? Blir det ominstallation av datorn isf?

Mvh Johan

Edit: Har windows installerat på 3tbs hddn.

Permalänk
Medlem

först och främst, när du gör detta försvinner ALLT på hårddisken, så backup!

det är bara att högerklicka på disken o ta formatera, sedan väljer du GPT istället för MBR och väljer formatera

anledningen till detta är att MBR endast funkar upp till ~2TB

EDIT: kom på att du kanske måste ta bort partitionen du har nu, så att du får 3TB opartionerat utrymme, SEN formatera som jag sa

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

info om burken: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1559907/johan-dahls-monster

Till problemet

Installerade windows på den nya burken och insåg sedan att man bara kunde utnyttja 2.2 tb och att ca 750 gb låg opartionerat och gick inte att ändra.

Då undrar jag hur löser jag detta så att man kommer åt allt av hårddisken?

Googlade lite och såg något om att man ska ha den som GPT och inte MBR men hur ändrar jag detta? Blir det ominstallation av datorn isf?

Mvh Johan

Du ändrar det här: högerklicka "dator"->hantera->diskhantering->högerklicka på enheten. Går inte om den är formaterad dock tror jag.

Tror inte du kan installera win och aktivera mer än 2.2 TB. Kolla ev. om du kan skapa en till partition på samma hårddisk.

Annars får du installera om datorn på en annan HD och när du formaterar disken gör du den till GPT enligt ovan. En SSD kanske?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

först och främst, när du gör detta försvinner ALLT på hårddisken, så backup!

det är bara att högerklicka på disken o ta formatera, sedan väljer du GPT istället för MBR och väljer formatera

anledningen till detta är att MBR endast funkar upp till ~2TB

EDIT: kom på att du kanske måste ta bort partitionen du har nu, så att du får 3TB opartionerat utrymme, SEN formatera som jag sa

Antar att detta måste göras i en annan dator? Det är inget jag behöver ändra i bios efter att jag formaterat om och bytt protokoll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Antar att detta måste göras i en annan dator? Det är inget jag behöver ändra i bios efter att jag formaterat om och bytt protokoll?

Nej du gör det på den datorn du ha hårddisken, och du gör det direkt i windows, i den här datorn. ingenting med bios

det är inte så att du har windows installerat på den disken va?
för om du har det blev det genast mer komplicerat..

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Antar att detta måste göras i en annan dator? Det är inget jag behöver ändra i bios efter att jag formaterat om och bytt protokoll?

Om windows är installerat på 3 TB hårddisken så kommer det inte fungera att installera windows på den och sen få tillgång till hela hårddisken.

Om du installerar windows på samma dator men på en annan HD så kan du formatera 3 TB disken på samma dator, du behöver inte blanda in en annan dator i det.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nej du gör det på den datorn du ha hårddisken, och du gör det direkt i windows, i den här datorn. ingenting med bios

det är inte så att du har windows installerat på den disken va?
för om du har det blev det genast mer komplicerat..

Jag får intrycket att han har windows på disken, men om så inte är fallet bör han kunna göra som jag skrivit i min första post för att formatera om den och få tillgång till hela disken.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Då blir det att plocka ur den och i med den i en annan dator och sedan formatera då..

Eftersom windows är på denna disken

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Då blir det att plocka ur den och i med den i en annan dator och sedan formatera då..

Eftersom windows är på denna disken

Nej, det kommer inte fungera. Du kan inte installera windows på en 3 TB hårddisk om du räknar med att ha en enda 3 TB partition.

EDIT: blir lite osäker på det, men googla problemet lite så gör jag samma sak

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej, det kommer inte fungera. Du kan inte installera windows på en 3 TB hårddisk om du räknar med att ha en enda 3 TB partition.

EDIT: blir lite osäker på det, men googla problemet lite så gör jag samma sak

EDIT2: verkar som om det ska fungera att installera windows med GPT. Hittar den som en 3TB disk i BIOS? Har du slagit på AHCI i bios?

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Nej, det kommer inte fungera. Du kan inte installera windows på en 3 TB hårddisk om du räknar med att ha en enda 3 TB partition.

EDIT: blir lite osäker på det, men googla problemet lite så gör jag samma sak

Borde väl funka om jag sedan partionerar det? Eller varför skulle det inte funka?:S Har googlat en hel del men finns inga konkreta svar/guider.

Har förstått att microsoft har tabbat sig, men att det finns stöd med windows7 64bit och att man har uefi bios så ska det fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

EDIT2: verkar som om det ska fungera att installera windows med GPT. Hittar den som en 3TB disk i BIOS? Har du slagit på AHCI i bios?

Japp den ser den som en 3tb och det är påslaget, men ska testa att formatera den och sedan får jag återkomma:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Japp den ser den som en 3tb och det är påslaget, men ska testa att formatera den och sedan får jag återkomma:P

To install Windows 7 on GPT is simple; while installing from windows 7 DVD, and you get to the segment that you can create or delete partitions press "shift+F10" this will open a command prompt and you can use diskpart to convert to GPT.

Testa det. Du kanske slipper flytta disken.

EDIT: Det är inte microsoft som klantat sig. Det är personerna som slog fast max storlek på MBR som klantade sig

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

To install Windows 7 on GPT is simple; while installing from windows 7 DVD, and you get to the segment that you can create or delete partitions press "shift+F10" this will open a command prompt and you can use diskpart to convert to GPT.

Testa det. Du kanske slipper flytta disken.

EDIT: Det är inte microsoft som klantat sig. Det är personerna som slog fast max storlek på MBR som klantade sig

Tack:) , haha jadu antog att dom jobbade för MS XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Tack:) , haha jadu antog att dom jobbade för MS XD

En organisation som slår fast standarder, om jag kommer ihåg rätt. Hoppas du får ordning på din HD

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Kört fast har fixat gpt men när jag ska installera så står det att det inte går pga att disken är av typen gpt... blir galen xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Kört fast har fixat gpt men när jag ska installera så står det att det inte går pga att disken är av typen gpt... blir galen xD

Du kan inte installera windows rakt av på en GPT, sen om du har formaterat i en annan dator så blir du ändå tvingad att göra om det på datorn du ska använda,
Lösningen är att inte använda hela hårddisken som en partion, utan boota upp windows 7 skivan, ta bort alla partioner du har, och skapa en mindre partion där du installerar windows på runt 60-200Gb, sen när det är klart, skapar och formaterar du resten av utrymmet i diskhanteraren.

Tvivlar på att nått annat kommer fungera bra,

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

Kört fast har fixat gpt men när jag ska installera så står det att det inte går pga att disken är av typen gpt... blir galen xD

Skrivet av ggustavsson:

Du kan inte installera windows rakt av på en GPT, sen om du har formaterat i en annan dator så blir du ändå tvingad att göra om det på datorn du ska använda,
Lösningen är att inte använda hela hårddisken som en partion, utan boota upp windows 7 skivan, ta bort alla partioner du har, och skapa en mindre partion där du installerar windows på runt 60-200Gb, sen när det är klart, skapar och formaterar du resten av utrymmet i diskhanteraren.

Tvivlar på att nått annat kommer fungera bra,

Det ska gå att installera...

Det du antagligen inte gör är att boota in i UEFI mode under installationen av windows. Står beskrivet här. Lycka till

Citat:

Working with an ASUS P8P67 Pro Rev 3 motherboard, BIOS version 1502.

I had problems getting Windows 7 Ultimate 64 bit to install to a 3 TB disk. The first couple of times I tried, I ended up with:
1.A 100 MB "System Reserved" partition
2.A 2047 GB "Primary" partition
3.A 749 GB unallocated space

The "diskpart" utility indicated that the partition was MBR format. The 749 GB unallocated space was not usable - all "Actions" in Windows Disk Manager were disabled.

Here's what worked for the system described above:

With the Windows 7 install disk in the DVD drive, I restarted the computer and entered the BIOS utility. At the bottom of the screen, there was a "Boot Priority" section. It showed 3 icons:
1.A UEFI icon on the DVD
2.A non-UEFI icon on the DVD
3.The hard disk drive

WHEN I BOOTED WITHOUT THE WINDOWS 7 INSTALLATION DISK IN THE DVD DRIVE, THERE WAS NO UEFI ICON IN THE BOOT PRIORITY LIST.

I re-arranged the icons so that the UEFI icon was first, followed by the non-UEFI icon and then the hard disk icon. Selected "Save changes and exit." and rebooted from DVD.

Windows setup started. Did shift-F10 at the "Enter languages ..." screen. Used diskpart:
1.select disk 0
2.clean
3.convert gpt
4.list disk

Got "Successfully converted to GPT" message after step 3. Step 4 showed a single partition with an asterisk in the "GPT" column. Continued with the installation. The "Where do you want to install Windows?" screen showed Disk 0 with a single 2794.5 GB unallocated space. I choose this unallocated space and clicked "Next". The installation started copying windows files.

After installation, diskpart "list partition" showed 3 partitions:
1.A 100 MB "System" partition
2.A 128 MB "Reserved" partition
3.A 2794 GB "Primary" partition

diskpart "list disk" showed 1 disk with an active GPT partition:

Microsoft DiskPart version 6.1.7600
Copyright (C) 1999-2008 Microsoft Corporation.
On computer: P8P67R3

DISKPART> list disk

Disk ### Status Size Free Dyn Gpt
-------- ------------- ------- ------- --- ---
* Disk 0 Online 2794 GB 0 B *

Windows' "Disk Management" graphical interface showed 2 partitions:
1. 100 MB "Healthy (EFI System Partition)"
2.2794.3 GB "Healthy (Boot, Page File, ... Primary Partition)"

I have since installed all the drivers needed and run Windows Update to install about 100 updates. Needless to say, there were many reboots during that process. So far, the only problem I've discovered is that an attempt to use Windows Backup to save a system image fails with the message, "Volumes larger than 2088958 megabytes cannot be protected.", error code 0x807800B4. I've opened a trouble ticket and am working with Windows support to resolve this issue.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Blev så att använde mig utav linux live cd och formaterade om hddn till gtp-ntfs och sedan partionering via windows egna diskhantering och sedan installation. Men saknade fortfarande 745gb.

Surfade in på Asrocks hemsida och gissa vad dom hade där, jo en drivrutin till windows för 3tb upplåsning som dom så fint kallade det.

Tror ni man blir sur eller?XD

http://www.asrock.com/mb/download.asp?Model=Z68%20Extreme4%20...

scrolla ner till Utility

Permalänk
Medlem

Det krävs att moderkortet har UEFI istället gamla hederliga BIOS för att 3TB diskar ska fungera rakt av.

Edit: Vilket Asrock har
"3. Supports 3TB bootable HDD - UEFI breaks the limitations of 2TB bootable HDD on traditional BIOS. With UEFI, you can enjoy 3TB bootable HDD size.*
*Windows® Vista™ 64bit or Windows® 7 64bit OS is required."

Varför de behövde en 3TB unlocker förstår jag inte.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Det krävs att moderkortet har UEFI istället gamla hederliga BIOS för att 3TB diskar ska fungera rakt av.

Edit: Vilket Asrock har
"3. Supports 3TB bootable HDD - UEFI breaks the limitations of 2TB bootable HDD on traditional BIOS. With UEFI, you can enjoy 3TB bootable HDD size.*
*Windows® Vista™ 64bit or Windows® 7 64bit OS is required."

Varför de behövde en 3TB unlocker förstår jag inte.

Nej förstod inte jag heller, mycket krångligt men denna tråd kanske kan hjälpa någon annan i framtiden:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av modstar:

info om burken: http://www.inet.se/kundvagn/visa/1559907/johan-dahls-monster

Till problemet

Installerade windows på den nya burken och insåg sedan att man bara kunde utnyttja 2.2 tb och att ca 750 gb låg opartionerat och gick inte att ändra.

Då undrar jag hur löser jag detta så att man kommer åt allt av hårddisken?

Googlade lite och såg något om att man ska ha den som GPT och inte MBR men hur ändrar jag detta? Blir det ominstallation av datorn isf?

Mvh Johan

Edit: Har windows installerat på 3tbs hddn.

Jag har bytt moderkort och vill inte formatera om. När jag försöker installera på min gpt disk får jag ett felmeddelande, det går inte att installera på den här disken, gpt diskar stöds inte. win7 64 bitars ultimate.

Permalänk

Byggde dator åt en kompis idag som råkade ut för samma sak.

Kan man köra Mini Windows från Hirens Boot CD via USB minne och formatera på så sätt?

Tacksam för svar.

MVH

Visa signatur

Felstavningar skylles på alkohol, droger, sex och tangentbord.

Permalänk
Rekordmedlem

Det behövs inga speciella prog för att partionera med gpt, men det krävs däremot uefi för att kunna boota från 3Tbyte diskar, annars går de bara att ha till lagring.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Om man köper en ny dator idag, och en ny 3-4TB disk som enda disk, och vill installera Windows 7 - gör man såhär då?

Skapa en liten systempartition från skivan, typ 100GB, och installera på den.
När installationen är klar, in i disk management och skapa lagringspartitionen, och välj GPT på den för att kunna utnyttja allt.

Så enkelt?
Systempartitionen blir gammal vanlig MBR, och stora lagringspartitionen GPT.

EDIT: Hoppsan, Truecrypt verkar inte stödja GPT än, kanske bäst nöja sig med 2GB om man ska bygga nytt i så fall ...
Eller såklart splitta i ytterligare partitioner.

Citat:

The following features are planned to be implemented in future versions:

Full support for Windows 8

Ability to encrypt Windows system partitions/drives on UEFI-based computers (GPT)

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Om man köper en ny dator idag, och en ny 3-4TB disk som enda disk, och vill installera Windows 7 - gör man såhär då?

Skapa en liten systempartition från skivan, typ 100GB, och installera på den.
När installationen är klar, in i disk management och skapa lagringspartitionen, och välj GPT på den för att kunna utnyttja allt.

Så enkelt?
Systempartitionen blir gammal vanlig MBR, och stora lagringspartitionen GPT.

EDIT: Hoppsan, Truecrypt verkar inte stödja GPT än, kanske bäst nöja sig med 2GB om man ska bygga nytt i så fall ...
Eller såklart splitta i ytterligare partitioner.

Man behöver uefi för att boota från gpt så det är en hårdvarufråga om man kan boota , man kan iofs begränsa storleken på disken och partionera med mbr men då är det dumt att köpa en så stor bootdisk från början, men nya moderkort kommer med uefi numera , så det är nog mest ett problem med äldre delar.
Det här sker innan operativsystemet börjar laddas så det handlar om att moderkortet ska känna igen bootpartitionen och påverkas inte av operativsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver uefi för att boota från gpt så det är en hårdvarufråga om man kan boota , man kan iofs begränsa storleken på disken och partionera med mbr men då är det dumt att köpa en så stor bootdisk från början, men nya moderkort kommer med uefi numera , så det är nog mest ett problem med äldre delar.
Det här sker innan operativsystemet börjar laddas så det handlar om att moderkortet ska känna igen bootpartitionen och påverkas inte av operativsystemet.

Ok, tack för info
Men rent generellt kanske det inte är någon nackdel att ha booten som MBR och "lagringspartitionen" som GPT.
Antar det blir vanlig gammaldags MBR när man installerar Windows, för vid install kan man väl inte välja?
Fast har man ett nytt system med UEFI så kör man kanske GPT överallt utan nackdelar eller problem ...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ASBR:

Ok, tack för info
Men rent generellt kanske det inte är någon nackdel att ha booten som MBR och "lagringspartitionen" som GPT.
Antar det blir vanlig gammaldags MBR när man installerar Windows, för vid install kan man väl inte välja?
Fast har man ett nytt system med UEFI så kör man kanske GPT överallt utan nackdelar eller problem ...

Man kan inte ha 2 olika partioneringssystem på samma fysiska bootdisk så vitt jag vet, det finns program som kör helt egna system på diskar för tex snabbare databaser, men för operativsystemdisken så är man bunden till det som stöds officiellt, men det kanske går att hitta nått hack som gör att man kan använda gpt och mbr på samma fysiska disk men frågan är hur fel det kan gå om tex filsystemet bli korrupt, troligen förlorar man datan. Det låter som en dålig ide att mixa men det kanske går att göra det om man inte är rädd för dataförluster, mest som en sak att experimentera med snarare än att det är nått att lita på där man vill att det ska fungera säkert.
Det skulle bli lite åt trucrypts "dölja data funktioner" och man får lita på programmets funktioner för att hålla reda på var infon finns snarare än operativsystemet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Aha ja det har du nog rätt i, att man inte kan blanda på samma disk.
Tackar
Däremot kan man ju köra MBR på hela och se till att inte ha för stora partitioner helt enkelt.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Läser som sagt på flera ställen, bl.a. Truecrypts egen sida att GPT inte stöds, men hörde nu av en kompis att det fungerar ändå, 3-4GB är inga problem, bara att kryptera på.
Gäller bara att inte råka kryptera nån initial partition på 128MB eller vad det var, något som är reserverat för GPT.
Tror t.o.m. det skapas två obligatoriska små partitioner på varje GPT-disk.

EDIT: Offtopic igen, men här står det också att det går att kryptera GPT-partitioner av större storlek i TC, sålänge man inte kör hela disken utan bara lagringspartitionen. Det de jobbar på är väl stöd för att kryptera en hel disk.

http://forums.truecrypt.org/viewtopic.php?p=108135#108135

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)