Permalänk

Lönt att ha den här fläkten som insug?

Mitt luftflöde ser ut så här, bortsett från att båda 140 mm-fläktar i toppen är utblås i nuläget. Vore det lönt att vända den ena fläkten om, som jag har ritat i bilden, så att den suger in kall luft som sedan förhoppningsvis går igenom processorkylaren?

Värt att tänka på är även aspekten med damm. Dels känns det som att det kommer att komma in damm som fan med tanke på att man suger in från toppen, och dels för att där inte heller finns något dammfilter.

Tankar och funderingar?

Permalänk

Nej, du kommer få ett obalanserat luftflöde med 4a in och 2 ut. Jag skulle flyttat ner dina 2 HDDs i botten istället så de inte blockerar den fläkten som faktiskt är tänkt att blåsa luft mot processorn.

Permalänk
Medlem

Nej - tre in och tre ut är bra balans. Sen är det möjligt att fläkten tar den utblåsta varma luften från fläkten bredvid och blåsa in den igen, och därmed höja processortemperaturen istället för att sänka den.
Det du skriver om damm har du helt rätt i. Damm faller neråt, därmed kommer det också komma in mer damm i datorn om du låter fläkten blåsa inåt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Noctua NH-D15 | Asus Prime X370-Pro | 32 GB G.Skill 3200 MHz CL16 | Asus GeForce RTX 3080 TUF Gaming OC | Samsung 970 EVO Plus 1 TB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Fractal Design Define C
Alienware AW3423DW QD-OLED 3440x1440 175 Hz

Permalänk
Medlem

Min första tänke är nej, tror bara det bidrar till att det blir mer oflyt i luftflädet, å andra sidan så tar det ju inte så lång tid att testa så kanske är värt att göra det Jag tror att det är optimalt så som du har det nu.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk

Tja!

Tror att det är bra som du har, ingen ide att vända på fläkten i toppen, för att den varma luften stiger uppåt och då vill man inte ha en fläkt som skickar tillbaka värmen i chassit. Så det är nog bra som du har det. Kanske flytta ner hårddiskarna så de ligger precis mellan de 2 frontfläktarna? För du behöver väll inte kyla hårddiskarna? Så flytta ner hårddiskarna 2 steg och har kvar top fläkten som den är.

Permalänk
Medlem

Hej, som det är ritat på bilden så kommer de två topfläktarna bara att knuffa samma luft i en cikel, in med den ena, ut med den andra, osv.. Två ut är det bästa.

Flytta ned dina hårddiskar framför den undre frontfläkten i stället.

Mvh

Permalänk
Skrivet av lanbonden:

Nej, du kommer få ett obalanserat luftflöde med 4a in och 2 ut. Jag skulle flyttat ner dina 2 HDDs i botten istället så de inte blockerar den fläkten som faktiskt är tänkt att blåsa luft mot processorn.

Om TS flyttar ned HDDs två snäpp (i höjd med grafikkortet) borde det kunna bli ett hyfsat luftflöde samtidigt som de (HDDs) får den lilla kylning de behöver.
Sedan om det går att plocka bort skenor etc i de tomma HDD vaggorna som ser ut att blockera luftflödet generellt i fronten skulle jag tro det blir avsevärt bättre flöde..

Som flera skrivit. Varm luft stiger upp. Vänd inte på en toppfläkt.

Visa signatur

MB Asus Z-97-A CPU i5-4690K GPU Sapphire R9 290X RAM 2*4GB Corsair Vengence i 2133MHz PSU OCZ ZT 750W Lagring 2*240GB Intel 330 SSD Kylning CPU Corsair H100i Chassie FD R4 Skärmar 2*AOC I2757Fm Router Asus RT-AC68U Bredband Bahnhof 100/100 fiberlina på stadsnät

"If it aint broken, dont fix it...or?"

Permalänk
Medlem

Är det inte generellt bättre att ha lite mer luft in än ut för att undvika varma "fickor"? Kanske inte 4 in 2 ut men 3 in på hög rpm, 3 ut med något lägre?

Jag har 2x120mm 2200rpm in, 2x120mm 1450rpm ut samt en 80mm ut, vilket fungerar väldigt bra, den drar in en del mer luft än vad den sprutar ut. Balanserar jag däremot fläktarna mot varandra så blir temperaturerna genast lite högre. Nu är dock mitt chassi mycket mindre med moderkortet monterat horisontelt.

Visa signatur

Dubstep, hjärndöd musik för en hjärndöd generation

Permalänk
Medlem

plocka bort skenor kommer att göra absolut nada då det inte är några hål där skenorna sitter
bättre att göra som dom flesta säger å flytta på hdd'rna och ha 3 in 3 ut
värme stiger så insug i toppen är inte att rekommendera
går det varmt får du sätta bättre fläktar i botten/fram i stället

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk

Så där, ja. Jag tog bort hårddisksvaggorna i vilket fall. pumba-kung har dock rätt i att det gör ingen, eller åtminstone minimal, skillnad då det ändå inte är några hål där som öppnar upp för bättre luftgenomströmning. Anledningen till att jag har kvar den understa vaggan är för att jag ska kunna skjuta in lite kablar där under.

Solen ligger just nu och skiner rakt in i mitt rum, vilket resulterar i att det är ungefär 26 grader här inne. Här är mina nuvarande idle-temperaturer i alla fall:

Permalänk

Vad tror ni om att vända CPU-kylaren så att den blåser ut i toppen, bra idé?

Permalänk

Då kommer du väl suga in väldigt mycke varmluft från grafikkortet till cpun?

Permalänk
Skrivet av Nilzzone:

Då kommer du väl suga in väldigt mycke varmluft från grafikkortet till cpun?

Mycket möjligt, jag vet dock inte. Grafikkortets kylfläns sitter ju på dess undersida, det hade bara varit grafikkortets kretskort som hade varit i närheten av insuget till processorkylaren. Jag tror nog att värmen från grafikkortet tar sig igenom processorkylaren i nuläget också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frillan125:

Är det inte generellt bättre att ha lite mer luft in än ut för att undvika varma "fickor"? Kanske inte 4 in 2 ut men 3 in på hög rpm, 3 ut med något lägre?

Njäe, att få varma luftfickor är om något en större risk med övertryck än med undertryck.
Övertryck är bra för att hålla nere dammnivån dock - men då bör/ska man ha filter på alla insug.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Det spelar nog ingen roll... Dags att börja klocka, stoppa i fler grafikkort och belasta burken för att se om det gör någon skillnad alls? Idle temperaturerna är svåra att använda som referens om man vill se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om du håller handen framför fläktarna som sitter i fronten, kan du känna att dom blåser då? Min scythe GT 1450rpm som jag har i fronten blåser knappt något så funderar på att byta ut den.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Om du håller handen framför fläktarna som sitter i fronten, kan du känna att dom blåser då? Min scythe GT 1450rpm som jag har i fronten blåser knappt något så funderar på att byta ut den.

Nej, men jag kan däremot känna att de suger – då de fläktarna inte är konfigurerade för att blåsa ut luft utan suga in luft.

Permalänk
Medlem

Jo det var det jag menade men skrev lite dåligt Men kanske lite onödigt att byta ut dem som jag har nu när datorn är tillräckligt sval. Min 2500k 4GHz blir ca 68 grader som högt i BF3 och det är väl inte för varmt? ^^

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Jo det var det jag menade men skrev lite dåligt Men kanske lite onödigt att byta ut dem som jag har nu när datorn är tillräckligt sval. Min 2500k 4GHz blir ca 68 grader som högt i BF3 och det är väl inte för varmt? ^^

Aah, okej. Men jo, det är bra blås i Noctua NF-P12-fläktarna som jag har i fronten.

Så vitt jag vet är det inte alls särskilt hälsosamt för processorn att vara så varm. Om jag hade upptäckt att min processor var så varm hade jag fått hjärtklappning, dragit strömmen till datorn, öppnat upp sidopanelen och själv blåst på processorn tills jag hade svimmat av syrebrist.

Permalänk
Skrivet av Theposjo:

Jo det var det jag menade men skrev lite dåligt Men kanske lite onödigt att byta ut dem som jag har nu när datorn är tillräckligt sval. Min 2500k 4GHz blir ca 68 grader som högt i BF3 och det är väl inte för varmt? ^^

Tror rekommenderat max temp för din processor ligger på 72 grader, men jag kan ha fel.

EDIT: tittade upp din maxtemp och den var 72,6 grader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Tror rekommenderat max temp för din processor ligger på 72 grader, men jag kan ha fel.

EDIT: tittade upp din maxtemp och den var 72,6 grader.

Okej nu när jag kollade så blev den 59 grader som högst när jag spelade. Hade för mig att den var 68 grader när jag spelade men jag hade fel

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk

det gäller att få luftströmmen där den behövs a och o i kylning

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Skrivet av Diablo_Lino:

det gäller att få luftströmmen där den behövs a och o i kylning

Självklart. Menar du någonting speciellt med det gällande mitt fall?

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Självklart. Menar du någonting speciellt med det gällande mitt fall?

nej bara rent allmänt, dom flesta tror att ju mer luftflöde man får genom datorn desto bättre kylning får man.

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M