Intressekoll: Guide till VMware vSphere Hypervisor

Permalänk
Medlem

Intressekoll: Guide till VMware vSphere Hypervisor

Hej SweC,
Jag tänkte göra en intressekoll med folket här angående vSphere Hypervisor, alltså den "fria" varianten av ESXi/vSphere.
I juni kommer jag ta min examen på en IT-utbildning här i Malmö och det sista steget är att skriva ett examensarbete. För tillfället är jag praktikant på ett konsultbolag och de har inget lämpligt projekt för mig så istället har de gett mig fria tyglar att göra vad jag vill.

Går nu i tankarna om att skriva en guide till hur man sätter upp och administrerar vSphere Hypervisor, vilket faktiskt inte är helt lätt om man är helt ny eller aldrig gått igenom stegen till att få en fri licens. Detta arbete kommer i så fall innehålla en grundläggande förklaring till hur virtualisering fungerar, vad som krävs, för- och nackdelar med virtualisering, hur man går till väga för att få en fri licens samt vilka begränsningar det har.
Installationsguiden, just nu, kommer gå igenom hur man installerar ESXi på en server, gå igenom inställningarna på ESXi hosten, sätter upp vSphere Client och hur man slutligen installerar en virtuell maskin.

En vSphere Hypervisor för nybörjare så att säga.

Finns det något intresse att jag gör detta och sedan lägger upp guiden här i forumet för allmän beskådning?

Permalänk
Medlem

Intresseanmäller mig!

Permalänk
Medlem

Tycker jag låter som en förbaskat bra ide.

Visa signatur

//Axeteg

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att det är en jäkligt bra ide, du kom på.

Tyvärr har jag pillat för mycket med ESXi, och känner mig "säker" med det jag har lärt mig "the hard way" samt internet. Jag kan därimot säga att det finns folk som är GRYMT intresserad utav att lära sig basic utav det, och jag tror tillomed du kan tjäna en jäkla bra slant på't.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Låter som en klockren ide.

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Voultner:

Hej SweC,
Jag tänkte göra en intressekoll med folket här angående vSphere Hypervisor, alltså den "fria" varianten av ESXi/vSphere.
I juni kommer jag ta min examen på en IT-utbildning här i Malmö och det sista steget är att skriva ett examensarbete. För tillfället är jag praktikant på ett konsultbolag och de har inget lämpligt projekt för mig så istället har de gett mig fria tyglar att göra vad jag vill.

Går nu i tankarna om att skriva en guide till hur man sätter upp och administrerar vSphere Hypervisor, vilket faktiskt inte är helt lätt om man är helt ny eller aldrig gått igenom stegen till att få en fri licens. Detta arbete kommer i så fall innehålla en grundläggande förklaring till hur virtualisering fungerar, vad som krävs, för- och nackdelar med virtualisering, hur man går till väga för att få en fri licens samt vilka begränsningar det har.
Installationsguiden, just nu, kommer gå igenom hur man installerar ESXi på en server, gå igenom inställningarna på ESXi hosten, sätter upp vSphere Client och hur man slutligen installerar en virtuell maskin.

En vSphere Hypervisor för nybörjare så att säga.

Finns det något intresse att jag gör detta och sedan lägger upp guiden här i forumet för allmän beskådning?

Kör hårt! Kan en hel del om Vmware men det finns säkert något man inte kan och jag är rätt säker på att det är många Sweclockare som kommer vilja lära sig det om 8-10 år när dom börjar högskolan.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

intresseanmäler mig också, detta ska blir väldigt intressant att läsa sen när du är klar

Permalänk
Medlem

Låter riktigt intressant. Anmäler mig.

Visa signatur

BitFenix Prodigy Svart Asus P8Z77-I Deluxe Intel Z77 2xDDR3 WiFi Socket 1155 mITX, Intel Core i5-3570K 3.4GHz
Corsair 16GB 1600MHz/CL10/VENGEANCE, CoolerMaster Silent Pro GOLD 600W, EVGA GeForce GTX 670, Intel 320 120 GB

Permalänk
Medlem

Jag är helt klart intresserad!

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Låter definitivt intressant!

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk

Ser gärna en sån guide. Förklara gärna kort varför du tycker att just den lösningen är bra och korta jämförelser mot konkurrenter.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

Sign me up! Kommer att behövas

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Tycker jag låter som en bra idé! Go for it!

Visa signatur

Server|2st Xeon E5620 2.4Ghz|Intel S5520HCR|48GB DDR3|150GBx2 RAID1 WD VelociRaptor | 18TB RAID6 |9280-24ie
Laptop
Lenovo T430, i7-3520 | 16GB RAM | 2x 512GB SSD | Nvidia 5400M
MacBook Air - Mid 2013

Permalänk

Klockrent!

Det är precis vad jag letar efter då jag inom kort kommer att bygga upp en server som skall köra ESXi/vSphere.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Helt klart intresserad!

Permalänk
Medlem

Väldigt trevligt med all den här responsen!
Arbetsplatsen har som sagt gett sitt godkännande till det här och kommer även bistå med en server jag kan använda för att labba. De har även gett sitt godkännande till att jag sprider den här guiden fritt, trots att jag kommer använda viss arbetstid till att göra detta.
Jag kan inte i dagsläget säga att det här projektet är spikat till 100% eftersom jag fortfarande måste få min projektplan godkänd utav min skola, men jag ser ingen anledning till varför de skulle spjärna emot.

Vill dock säga direkt att jag INTE är någon form av expert på VMwares produkter och även om jag fått viss utbildning inom det, inte kan räknas mer än en glad amatör. Därför tar jag tacksamt emot all form av kritik när skrivandet väl börjat. Ser ni med andra ord ett påstående som ej är korrekt får ni gärna påpeka detta och försöka backa upp det med en källa.

Någon uttryckte en önskan att se en jämförelse med andra virtualiseringslösningar, något jag inte kan garantera kommer med. Detta är helt enkelt för att jag inte vill ta mig vatten över huvudet. Finns däremot tiden till det och jag känner att jag kan hålla en god nivå på faktan så kommer jag försöka ta med det.

Deadlinen till grovplaneringen är satt till nästa fredag den 22/3 och den slutgiltliga rapporten ska vara inne i slutet av maj (har inte det exakta datumet i huvudet).

Permalänk
Medlem

Du kan börja med att undersöka varför jag inte kan installera Esxi5 på min server, jag sitter brevid dig Du får fritt fram att labba med det tills mina nya diskar kommer.

Jag tror att guiden kommer bli bra, du har redan hjälpt mig hitta ett par intressanta saker i vmware. Lycka till.

Permalänk

Jag ser också gärna en guide

Visa signatur

Intel Core i5 2500K | Gigabyte Radeon HD6970 | Corsair 4 GB XMS3 | MSI P67A-GD55
Fractal Design Define R3 | Corsair TX 650W | Corsair A50 |

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt ESXi/vSphere tidigare av VMware produkter - Så jag önskar också en sådan guidad tur

Permalänk
Medlem

Det här låter jätte bra ! Har tänkt att börja labba lite med min server hemma, så detta ser jag fram emot

Permalänk
Medlem

Det låter grymt! Låter som en bra idè!

Intresseanmäler mig

Permalänk
Medlem

Se dock upp för att slänga upp en 50sidor lång guide här som ingen kommer orka läsa igenom. Gör den simpel i så fall, alternativt dela upp den smart så att det går att ta sig dit man vill.

Har lekt lite i vSphere så vet allt "basic", men skulle gärna se lite avancerade funktioner presenterade om du gör en guide eftersom jag inte alls har koll på allt häftigt man kan göra om man vill!

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem

Kör hårt! Har länge tänkt labba ESXi men har aldrig fått fingrarna ur. Din guide skulle nog lätt kunna bli startskottet för min del.

Permalänk
Medlem

Jag skriver upp mig, kommer att använda esxi nästa år. Så en guide blir väldigt bra, så jag inte ser ut som ett fån vid kursen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Moderkort: ASRock Z87 Extreme4 ATX] - [CPU: Intel i7 4770K @ 4.4 with Phanteks PH-TC14PE] - [Minnen: Corsair 4st*4GB=16GB-1600Mhz VENGEANCE LP] - [GPU: Asus GTX 780 3GB DirectCU II [SSD: Samsung EVO 256GB] - [Nätdel: be quiet! Straight Power E9 680W - [Chassi: Corsair Obsidian 550D] - [OS: Windows 7 Ultimate 64bit] - [Skärm: BenQ XL2420t]

Permalänk

Jag är också extremt sugen på att lära mig om detta!

Visa signatur

Regnar det så kommer det ifrån himlen.

annars står de i tidningen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Gecko:

Du kan börja med att undersöka varför jag inte kan installera Esxi5 på min server, jag sitter brevid dig Du får fritt fram att labba med det tills mina nya diskar kommer.

Jag tror att guiden kommer bli bra, du har redan hjälpt mig hitta ett par intressanta saker i vmware. Lycka till.

btw... detta problemet är löst.

Permalänk
Medlem

Tjenare alla,
Jag håller på att jobba på guiden atm men det går lite långsamt just nu på grund av att det är rätt mycket att göra på praktiken/jag har stött på stora problem med min nuvarande ESXi host.
Har lite "vanlig" hårdvara här hemma (=konsument prylar) som jag tänkte använda men har stött på stora problem med nätverkskortet. Tills jag lyckats lösa detta står guiden mer eller mindre stilla.
Återkommer när jag har något mer matnyttigt.

Edit: Problemet ligger i att ESXi 5.0 inte har drivrutinerna för mitt nätverkskort (Realtek 8211CL) men det borde gå att fixa genom att man själv får bygga om ISO:n och lägga till drivrutinen där.