Vi som la ut extra för en Core i5 2550K - överklockningsresultat?

Permalänk

Vi som la ut extra för en Core i5 2550K - överklockningsresultat?

Hej!

Har nyligen beställt en Core i5 2550K för Socket 1155. Skillnaden gentemot den mycket populära 2500K, innan OC, är minimal - ynkliga 0.1 GHz. Men vid överklockning ska den tåla mer. Jag beställde detta på moderkortet MSI Z68 GD55 G3 REV B3 med 1866 MHz minnen. Det ska finnas en "automatisk OC" knapp på mitt moderkort som jag bara behöver trycka in för att uppleva permanent OC. Nån som testat detta med en 2550K? Vilka OC resultat fick ni för övrigt med AUTOMATISK OC (dvs INTE för experter som sitter o pillar på voltage osv).

För övrigt är ni välkomna att dela med er av era erfarenheter med denna processor, var det värt de extra hundralapparna utöver 2500K? Och kommer mina minnen hänga med i leken när jag OCar eller måste dom också OCas?

Permalänk
Medlem

Vem säger att den skulle ge bättre överklockningspotential?
Så som jag tolkat det är 2550k en defekt 2500k (där GPU-delen inte klarat slutkontrollen och därför "bränts" bort)..men jag kan ha helt fel......

Den automagiska OC som görs av moderkortet använder samma spänning och samma frekvens (samma inställningar) oavsett processor afaik..

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Skrivet av anden12:

Vem säger att den skulle ge bättre överklockningspotential?
Så som jag tolkat det är 2550k en defekt 2500k (där GPU-delen inte klarat slutkontrollen och därför "bränts" bort)..men jag kan ha helt fel......

Den automagiska OC som görs av moderkortet använder samma spänning och samma frekvens (samma inställningar) oavsett processor afaik..

Källa på defektgrejen?

Så du menar att en 2550K kommer lägga sig på samma GHz-nivå som en 2500K, när båda OCas?

Permalänk
Skrivet av Derrelique:

Källa på defektgrejen?

Så du menar att en 2550K kommer lägga sig på samma GHz-nivå som en 2500K, när båda OCas?

Ingen är riktigt helt säker men det är så "den allmänna" teorin är.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Ingen är riktigt helt säker men det är så "den allmänna" teorin är.

Finns det inget konkret att hänvisa till? Typ att den är rent fysiskt identiskt lik en 2500K men är klockad 0.1 GHz högre? Borde ju kunna testas...

Permalänk
Medlem

Automatisk OC-funktion lär inte behandla den annorlunda jämfört med andra K-modeller. Dvs den kommer köra in tokmycket spänning, höja base clock och ändå inte hamna över 4.5GHz.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Skrivet av Derrelique:

Finns det inget konkret att hänvisa till? Typ att den är rent fysiskt identiskt lik en 2500K men är klockad 0.1 GHz högre? Borde ju kunna testas...

Den är identisk med en vanlig 2500k, med en trasig eller avaktiverad gpu del (kan säkert variera). Det kan vara så att de valt ut de bättre (av de defekta) kretsarna till att bli 2550k men det är inget som intel sagt. Med största sanolikhet har du betalt mer för ett defekt chip där de ändrat multipliern ett steg vilket tar 20 sec att göra i bios.

Permalänk
Skrivet av Derrelique:

Källa på defektgrejen?

Så du menar att en 2550K kommer lägga sig på samma GHz-nivå som en 2500K, när båda OCas?

"Defektgrejen" är bara en jämförelse tex att du har en Volvo med bakvinge, så köper du en exakt likadan Volvo utan bakvinge som kostar mer, alltså köpte du en ny Volvo bara utan bakvinge för dyrare pris...

Visa signatur

Tafelwasser

, CITERA FÖR SVAR

Pimpim666 : Skaffa flickvän så minskar risken för att ni går in på sidor med virus.
Nivity: Tror nog det ökar med flera tusen % istället, tjejer klickar ju på vad fan som helst som ploppar upp på skärmen.

Permalänk
Skrivet av Derrelique:

Finns det inget konkret att hänvisa till? Typ att den är rent fysiskt identiskt lik en 2500K men är klockad 0.1 GHz högre? Borde ju kunna testas...

Rent fysiskt är den identisk med en 2500k. Ofta brukar tillverkarna lyckas bättre med vissa chip och sämre med andra, varpå vissa sedan säljs som högre klockade och andra lägre klockade. Hela AMD:s 955 965 975 980 etc. är typexempel på detta. Även Intel i3 530 540 550 560. Det handlar om samma processor där de chip som visat sig mest stabila fått en högre frekvens. Framåt slutet av livscykeln brukar det också kunna vara som så att de "bra" chipen finns i överskott och då blir även jättestabila chip klockade i låga frekvenser.
Det är helt enkelt lönsammare att massproducera en modell och sedan klocka den för att passa ett marknadssegment. Tillverkningskostnaden för en AMD 955 är lika hög som tillverkningskostnaden för en AMD 980. Även att precis som personen ovan nämnde "bränna bort" grafikdelen är vanligt, eller att sälja delvis defekta 6-kärniga som fullt fungerande 4-kärniga.
Det är bara intel som vet hur många grafikdelar som blir defekta vid tillverkning, så det personen ovan nämnde gällande defekt grafikdel behöver inte vara sant. Däremot kan det anses logiskt att välja de chip med en defekt grafikdel (om man nu har sådana) istället för chip med fungerande, då de tidigare nämnda annars skulle behöva kastas.

Vad jag kan tänka mig skulle kunna vara en fördel med 2550k är lägre värmeutveckling men jag vet dock inte om/hur den integrerade grafiken av-aktiveras eller ej när man kör separat grafikkort med en vanlig 2500k.

Permalänk
Skrivet av Irrationell:

Rent fysiskt är den identisk med en 2500k. Ofta brukar tillverkarna lyckas bättre med vissa chip och sämre med andra, varpå vissa sedan säljs som högre klockade och andra lägre klockade. Hela AMD:s 955 965 975 980 etc. är typexempel på detta. Även Intel i3 530 540 550 560. Det handlar om samma processor där de chip som visat sig mest stabila fått en högre frekvens. Framåt slutet av livscykeln brukar det också kunna vara som så att de "bra" chipen finns i överskott och då blir även jättestabila chip klockade i låga frekvenser.
Det är helt enkelt lönsammare att massproducera en modell och sedan klocka den för att passa ett marknadssegment. Tillverkningskostnaden för en AMD 955 är lika hög som tillverkningskostnaden för en AMD 980. Även att precis som personen ovan nämnde "bränna bort" grafikdelen är vanligt, eller att sälja delvis defekta 6-kärniga som fullt fungerande 4-kärniga.
Det är bara intel som vet hur många grafikdelar som blir defekta vid tillverkning, så det personen ovan nämnde gällande defekt grafikdel behöver inte vara sant. Däremot kan det anses logiskt att välja de chip med en defekt grafikdel (om man nu har sådana) istället för chip med fungerande, då de tidigare nämnda annars skulle behöva kastas.

Vad jag kan tänka mig skulle kunna vara en fördel med 2550k är lägre värmeutveckling men jag vet dock inte om/hur den integrerade grafiken av-aktiveras eller ej när man kör separat grafikkort med en vanlig 2500k.

Inte för att vara sån, men alla amd cpur pallade lika mycket i slutet processen hade mognat så pass mycket så alla cpuer klockade i stort sätt lika bra

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Skrivet av xfmimd:

alla amd cpur pallade lika mycket i slutet processen hade mognat så pass mycket så alla cpuer klockade i stort sätt lika bra

Inte för att vara sån, men det står i min text.

"Framåt slutet av livscykeln brukar det också kunna vara som så att de "bra" chipen finns i överskott och då blir även jättestabila chip klockade i låga frekvenser"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfmimd:

Inte för att vara sån, men alla amd cpur pallade lika mycket i slutet processen hade mognat så pass mycket så alla cpuer klockade i stort sätt lika bra

Inte för att vara sån, men Phenom II klockade ungefär lika bra från början. Min som köptes första veckan Phenom II fanns till försäljning gör 3.95GHz 24/7 på luft. Det är inte mycket sämre än vad de senaste Phenom II X4 gjorde. X6 verkade ju kunna klocka högre dock.

Permalänk

Jag älskar när SweC´s forum börjar spekulera. Jag blir varm i hela kroppen.
Vet någon helt säkert om det ens går att köra en defekt processor, alltså där grafikdelen är det som är defekt. Jag, liksom 99,9% av världens befolkning vet inte hur 25** serien är "wired". Men om nån kan komma med en förklaring och en källa så vore jag mer än tacksam.

Visa signatur

ASUS P6T | Intel i7@4ghz | MSI 680GTX | 3x4gb+3x2gb DDR3 BCLK 195 |Intel X25M 160GB G2 x2 | WD Raptor X Gamer 150gb | SpinPoint F1 1TB | WD Green 1TB |

Permalänk
Medlem

2550K saknar grafik.
Den är i övrigt identisk med 2500K (ja förstås med 0,1GHz högre klock)

Slutsatsen är tämligen given...

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Alltså om den är identisk eller inte borde väl bestämmas av OC resultaten. Om det faktiskt vore så att 2550K vore "bättre" byggd eller mer optimerad, så borde den nå högre GHz med stabilare prestanda, jämfört med 2500K.

Bryr mig personligen inte så mycket om de där 200kr, men är ändå nyfiken på vilken prestanda jag kan förvänta mig.

Permalänk

Då borde du väl ta och lära dig klocka på riktigt?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av dricksprit:

Jag älskar när SweC´s forum börjar spekulera. Jag blir varm i hela kroppen.
Vet någon helt säkert om det ens går att köra en defekt processor, alltså där grafikdelen är det som är defekt. Jag, liksom 99,9% av världens befolkning vet inte hur 25** serien är "wired". Men om nån kan komma med en förklaring och en källa så vore jag mer än tacksam.

Och så fort någon vet något du inte vet så är det bara spekulationer? Om så en miljon transistorer är heldöda i grafikdelen och inte ens klarar 1 ynka Hz så gör det fortfarandeingenting om grafikdelen är avstängd. Processorn kommer inte ens märka att det är något fel om den aldrig försöker få dessa transistorer att användas, och transistorer står inte och slår av och på i en inaktiverad del av processorn. Så ja, det är helt säkert att det går att köra en processor med defekta delar så länge de är avstängda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derrelique:

Alltså om den är identisk eller inte borde väl bestämmas av OC resultaten. Om det faktiskt vore så att 2550K vore "bättre" byggd eller mer optimerad, så borde den nå högre GHz med stabilare prestanda, jämfört med 2500K.

Bryr mig personligen inte så mycket om de där 200kr, men är ändå nyfiken på vilken prestanda jag kan förvänta mig.

Olika CPUer, även om de har samma beteckning, presterar olika, så utan en mycket stort antal tester så går det inte att bevisa varken det ena eller det andra, men tänk efter lite: Vad har de för anledning till att stänga av GPUn i en helt fungerande enhet?
Ivy Bridge kommer släppas snart, och Intel vill bli av med sina lager, inklusive de CPUer som fungerar utmärkt med undantag för GPU delen. Ett tomt utrymme ger inte bättre prestanda än ett utrymme med inaktiva kretsar, så det finns ingen logik i att en likadan CPU utan GPU helt plötsligt skulle börja prestera bättre.
Häv köpet och skaffa en 2500k istället, även om prestandaskillnaden lär vara liten så är GPUn trevlig för felsökning/backup.

Visa signatur

Intel i7 2600k, 4x4GB DDR3, Asus P8Z68-V Pro/GEN3, EVGA GTX570, Intel 320 160GB OS disk, WD Caviar Black 2TB lagringsdisk, Antec Kühler 620 med Noctua NF-F12-PWM, Corsair AX850 och Fractal Design Define XL