Permalänk
Avstängd

behöver hjälp med minnen :/

Det är så att jag monterade bort cpu kylaren för att prova den på brorsans dator vilket inte passade..

Jag passade även på att ta bort grafik kortet samt moderkortet för att rengöra de samt fläktarna på chassit..

När jag väl monterade in allting och skulle starta datorn gick det inte att starta datorn med alla 4 minnen..

Provade som många skulle rekommendera att sätta in 1 minne i taget vilket jag gjorde.. Funkade dock med bara 2 av 4.. Vad ska jag göra?..

provade även att göra "jumper" eller vad det nu heter vilket står i manualen (antar att det resettar minnena??) gick inte heller

Vad ska jag göra nu då? :/.. känns surt att endast ha 2 av 4 minnen

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken burk är det? Prova att blåsa rent i minnesplatserna igen.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Vilken burk är det? Prova att blåsa rent i minnesplatserna igen.

har gjort rent med en liten pensel samt blåst.. inget verkar funka :S

http://imageshack.us/photo/my-images/37/slot1j.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/713/slot3.jpg/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Hedersmedlem

Om du placerar ett minne i plats 3 vad händer då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd

inget.. startar datorn.. svart skärm.. datorn startas om automatiskt och inget händer därefter.. allt funkar förutom skärmen..

bara slot 1 och 2 verkar funka.. Eller så har något hänt med moderkortet och det vägrar stöda 4x4 minnen :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Hedersmedlem

Då kan det ha blivit fel när du hade kortet ute ur lådan?! Det du kan kolla innan du garantibyter/RMA:ar mobot, är att köra det utanför chassit.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Då kan det ha blivit fel när du hade kortet ute ur lådan?! Det du kan kolla innan du garantibyter/RMA:ar mobot, är att köra det utanför chassit.

vad menar du nu?.. :/

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xZistence:

vad menar du nu?.. :/

Ja, du hade ju ute moderkortet för att rensa detta? Om nu du inte får igång minnesplatserna finns det ju bara två lösningar, ett behåll sk.ten, eller gör som jag skrev i förra posten. Kör moderkortet liggande på moderkortslådan eller på en träskärbräda typ för att kolla att det inte är något skumt med din insättning i chassit.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Ja, du hade ju ute moderkortet för att rensa detta? Om nu du inte får igång minnesplatserna finns det ju bara två lösningar, ett behåll sk.ten, eller gör som jag skrev i förra posten. Kör moderkortet liggande på moderkortslådan eller på en träskärbräda typ för att kolla att det inte är något skumt med din insättning i chassit.

ska prova senare ikväll :/.. någon sa att jag ska ta bort batteriet några sekunder och sedan setta tillbaka det.. Dock så har jag sabertooth p67 moderkortet.. vet inte ens vart batteriet ligger :S

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xZistence:

ska prova senare ikväll :/.. någon sa att jag ska ta bort batteriet några sekunder och sedan setta tillbaka det.. Dock så har jag sabertooth p67 moderkortet.. vet inte ens vart batteriet ligger :S

Leta efter "reset cmos" i din moderkortsmanual istället

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jalle64:

Leta efter "reset cmos" i din moderkortsmanual istället

provat det.. det står lite längre ner..

- If the stepts aboce do not help, remove the onboard battery and move the jumper again to clear the CMOS RTC RAM data. After the CMOS clearance, reinstall the battery

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem

Tjena! har också ett Sabertooth P67. Batteriet sitter under den översta Pci-e x16 sloten vilket kommer betyda att du får ta bort skölden så att säga

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kangaz:

Tjena! har också ett Sabertooth P67. Batteriet sitter under den översta Pci-e x16 sloten vilket kommer betyda att du får ta bort skölden så att säga

aj då.. får väl kolla på youtube lite senare och försöka fixa det.. Jag skriver igen senare om hur det har gått

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av xZistence:

aj då.. får väl kolla på youtube lite senare och försöka fixa det.. Jag skriver igen senare om hur det har gått

Inte super svårt att plocka bort. Ca 8 skruvar på baksidan så är den borta

Visa signatur

Stationär dator: Ja. Stor skärm: Ja. Nöjd: Är man någonsin det?

Permalänk
Avstängd

dags att börja med uppdraget :).. skriver så fort jag fottat lite mina bios för jag minns inte allting och är klar med bios resetten

Vill meddela att det ej funkade.. samt att nu är moderkortet på 2 mindre skruvar.. så jävla irriterande när skruvarna ska vara så små när man har så stor fingrar.. kan fan inte fixa något -.-.. En skruv är någostans borta I chassit xD.. och den andra någonstans under skrivbordet.. ska kolla imorgon vart de är..

GÖR det något om den sitter löst på moderkortet?.. alltså mellan kylplattan som moderkortet har och självaste moderkortet? :S

Är så irriterad just nu så ska lira lite BF

Edit 2: 1 skruv hittad nere på golvet by mistake

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR