Klirr i kassan, Processorkylare i annorlunda Chassi.

Permalänk

Klirr i kassan, Processorkylare i annorlunda Chassi.

Hej ! Har ett Raven "Rv03", ett lite annorlunda chassi. Var korkad och gjorde ingen forskning när jag köpte begagnad processorkylare som krävde en fläktplats, vilket inte fungerar i detta chassi.

Så efter cirka 6 månaders körning på intels originalkylare ( Som är åt helvete ) så tänkte jag nu ta tummen ur röven och skaffa mig en rejäl processorkylare för lite överklockning som faktist passar i mitt annorlunda chassi.

Har ungefär 1200 jag kan lägga som mest, har ingen större lust med budgetalternativ som kyler okej men låter som en orkan.

Då frågar jag er med mer erfarenhet och expertis än jag vad ni tror skulle vara bäst för mig ?

Dom enda riktiga kraven jag har på den är att det ska vara låg till medel i ljudnivå men tillräcklig i kylning för att kunna överklocka min i7a från 4,0 till iallafall 4,3-5 .

Tack på förhand !

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Hej ! Har ett Raven "Rv03", ett lite annorlunda chassi. Var korkad och gjorde ingen forskning när jag köpte begagnad processorkylare som krävde en fläktplats, vilket inte fungerar i detta chassi.

Så efter cirka 6 månaders körning på intels originalkylare ( Som är åt helvete ) så tänkte jag nu ta tummen ur röven och skaffa mig en rejäl processorkylare för lite överklockning som faktist passar i mitt annorlunda chassi.

Har ungefär 1200 jag kan lägga som mest, har ingen större lust med budgetalternativ som kyler okej men låter som en orkan.

Då frågar jag er med mer erfarenhet och expertis än jag vad ni tror skulle vara bäst för mig ?

Dom enda riktiga kraven jag har på den är att det ska vara låg till medel i ljudnivå men tillräcklig i kylning för att kunna överklocka min i7a från 4,0 till iallafall 4,3-5 .

Tack på förhand !

tror för 1.2k att du kan få The real deal (vattenkylning)

Permalänk
Medlem

Sägs om Corsairs vattenkylningsvariant? Hört mycket gott om den. Vet inte så mycket dock. Men input är alltid input. Aight? Ett alternativ om inte annat.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893987

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wully:

tror för 1.2k att du kan få The real deal (vattenkylning)

Oj. "Riktigt" vattenkylning för 1200kr?
Intressant.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Medlem

Antec Khuler 620?

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Jag uppskattar alla förslag då jag varit borta ur leken tillräckligt länge för att ha lite koll. Problemet med Corsairs vattenkylningsvariant är att dom vill ta en fläktplats ifrån mitt chassi vilket jag inte kan göra då mitt chassi är "vridet" 180 och grafikorten sitter i vägen för den fläktplatsen som h100 skulle haft.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

Antec Khuler 620?

Verkar som ett mycket(?) bättre alternativ. För en skämtsam summa om jag får säga det själv.

Visa signatur

Richard aka inkui

Permalänk
Skrivet av inkui:

Verkar som ett mycket(?) bättre alternativ. För en skämtsam summa om jag får säga det själv.

Som sagt så har jag dålig koll, såg nu att h100 tar dubbla fläktplatser jag tänkte att det bara tog en som på h80 osv, men hursomhelst så funkar det inte. Skulle nog från början sagt att det antagligen måste vara Stock då mitt chassi är så pass oanvändarvänligt.

http://www.silverstonetek.com/raven/products/r-photo.php?mode...

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Jag uppskattar alla förslag då jag varit borta ur leken tillräckligt länge för att ha lite koll. Problemet med Corsairs vattenkylningsvariant är att dom vill ta en fläktplats ifrån mitt chassi vilket jag inte kan göra då mitt chassi är "vridet" 180 och grafikorten sitter i vägen för den fläktplatsen som h100 skulle haft.

Corsair H80, där har du ett Kylnings alternativ nästan lika kraftigt som Corsair H100 och betydligt kraftigare än antec kuhler 620

EDIT: skrev medans du skrev såg att inte H80 passade heller.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Verkar som ett mycket(?) bättre alternativ. För en skämtsam summa om jag får säga det själv.

Har runt 10-17 Grader i idle på min 960T ( 3.2Ghz ) Och 20-28 grader i full load, Hade Prime95 på i en kvart och hade en coretemp på 28Grader

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Kanske en http://www.overclockersclub.com/reviews/thermalright_silverar... kan funka om inte fläktarna tar i fläktarna bakom hdd burarna.

Permalänk
Skrivet av inkui:

Verkar som ett mycket(?) bättre alternativ. För en skämtsam summa om jag får säga det själv.

Skrivet av Rogga67:

Corsair H80, där har du ett Kylnings alternativ nästan lika kraftigt som Corsair H100 och betydligt kraftigare än antec kuhler 620

EDIT: skrev medans du skrev såg att inte H80 passade heller.

Hahaha ja så kan det gå. Grejen är ju den att jag köpte ett begagnat h80 som var nästan helt oanvänt för 300 spänn av polare, köpte det på direkten pga priset utan att kolla upp det först. Men inte fan ville det passa, suttit i säkert 40 minuter och funderat på något sätt jag skulle få dit den i den fläktplatsen som sitter i toppen på mitt chassi utan att behöva ta till farsans dremel .. men när jag väl sitter här funderar jag på om det inte kanske får bli det i slutändan då det verkar vara problematiskt att hitta en tyst men tillräckligt effektiv stockkylare.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

Corsair H80, där har du ett Kylnings alternativ nästan lika kraftigt som Corsair H100 och betydligt kraftigare än antec kuhler 620
.

Och så kostar ju 620'in 500kr, Och H80'it kostar nästan 900, Så det är ju en viss skillnad där med

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Skrivet av TeXoN:

Har runt 10-17 Grader i idle på min 960T ( 3.2Ghz ) Och 20-28 grader i full load, Hade Prime95 på i en kvart och hade en coretemp på 28Grader

Härliga siffror ! Tänkte dra ihop lite överskottsdelar som blivit genom åren till lillbrorsan, den kanske är att fundera på som kylning !

Angående priset så är som sagt 1200 mitt tak och jag ser hellre prestanda och tystnad än att det blir lite billigare.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Medlem

Om det inte finns plats att montera ett slutet system i toppfläktshålet så kör på noctua nh-d14. Bra monteringanordning och bra kylförmåga.

Permalänk
Medlem

Klart du kan köra corsairs lösningar i Rv03:an. Nu äger jag inte chassit själv längre, men det ska funka.
Ser ut ungefär såhär: http://www.youtube.com/watch?v=z231F2CGpGY (Trevlig röst...)

Skrivet av TeXoN:

Har runt 10-17 Grader i idle på min 960T ( 3.2Ghz ) Och 20-28 grader i full load, Hade Prime95 på i en kvart och hade en coretemp på 28Grader

Så du har 0-10 grader i rummet?

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Angående priset så är som sagt 1200 mitt tak och jag ser hellre prestanda och tystnad än att det blir lite billigare.

Som sagt tidigare så kostar 620'it endast 503 kr på Inet.
Kan spela in ett fint litet filmklipp där jag har min 620 i idle och i full load om du vill höra hur mycke det låter

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Härliga siffror ! Tänkte dra ihop lite överskottsdelar som blivit genom åren till lillbrorsan, den kanske är att fundera på som kylning !

Angående priset så är som sagt 1200 mitt tak och jag ser hellre prestanda och tystnad än att det blir lite billigare.

är det plats på höjden som blir problemet om du skulle montera H80´n i botten på chassiet istället för en av 140mm fläktarna (Har för mig att H80 levereras med 2 st 120mm för push-pull) i så fall kan du skippa en av 120mm fläktarna och bara köra push, jag kör bara push på mitt H100 system och det funkar super....

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saodie:

Så du har 0-10 grader i rummet?

Neaj, Har ofta fönstret öppet så skulle tippa på 16-19 grader iaf.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

Neaj, Har ofta fönstret öppet så skulle tippa på 16-19 grader iaf.

Då måste du ha den bästa kylaren i historien eftersom den kyler under rumstemperatur! Ev. en helkass sensor i processorn.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piece of Cake:

Då måste du ha den bästa kylaren i historien eftersom den kyler under rumstemperatur! Ev. en helkass sensor i processorn.

En kass sensor låter inte helt borta, Den visar 0Grader när jag har Coreunlockat prollen till 6kärnor

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Skulle definitivt rekommendera någon vanlig luft lösning typ http://www.inet.se/produkt/5321472/noctua-nh-d14 då chassit trots allt är byggt för luftkylning

Visa signatur

Återkommer om den saken....

Permalänk

Ojojoj, tack för alla svar !

Saodie tack som fan för länken, letade efter en sådan när jag köpte h80't då det var aktuellt men utan resultat, men då jag nu vet att det är möjligt ska jag definitivt ge mig ett andra och ihärdigt försök att montera det immorn ! tur att man har en hel låda med extra kylpasta

Rogga - Faktum är att jag är väldigt förtjust i insugsfläktarna i botten, men detta ska definitivt övervägas.

Visa signatur

Case - Silverstone Raven Rv03 → Mobo - Asus P8P67 Pro rev b3
CPU - i7 2600k @ 4,5 ghz → Corsair H70
PSU - Corsair AX850+ → RAM - x4 4gb Xms3
GPU - Gtx 580 →

Permalänk
Skrivet av TeXoN:

Har runt 10-17 Grader i idle på min 960T ( 3.2Ghz ) Och 20-28 grader i full load, Hade Prime95 på i en kvart och hade en coretemp på 28Grader

dessa siffror betyder inget om man inte vet RUMSTEMPRATUREN.
har du 9 grader i ditt rum eller kör du någon sorts is, aircondition, flytande kväve eller?

cputemp-rumstemp=deltatemp.

deltatemp är den viktiga.
tex jag har 20grader i mitt rum. min cpu ligger på 45 grader i 100% load.
detta ger en delta på:
45-20=25grader. vad är din delta???

Permalänk
Medlem
Skrivet av adam skur:

dessa siffror betyder inget om man inte vet RUMSTEMPRATUREN.
har du 9 grader i ditt rum eller kör du någon sorts is, aircondition, flytande kväve eller?

cputemp-rumstemp=deltatemp.

deltatemp är den viktiga.
tex jag har 20grader i mitt rum. min cpu ligger på 45 grader i 100% load.
detta ger en delta på:
45-20=25grader. vad är din delta???

Kan ju vara sensor fel som någon annan nämnde tidigare.
Har annars ofta öppet fönster, så skulle tippa på att det är runt 16-19 grader i rummet.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rewinding:

Härliga siffror ! Tänkte dra ihop lite överskottsdelar som blivit genom åren till lillbrorsan, den kanske är att fundera på som kylning !

Angående priset så är som sagt 1200 mitt tak och jag ser hellre prestanda och tystnad än att det blir lite billigare.

För 1200 kr så kan du likväl köpa ett nyt chassi och montera h80'n i det. Rekommendera ett Fractal Define R3 http://www.inet.se/produkt/6901316/fractal-design-define-r3-u....

Behöver du ett lite större chassi, http://www.inet.se/produkt/6900440/fractal-design-define-xl-s... .

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Oj. "Riktigt" vattenkylning för 1200kr?
Intressant.

typ http://www.aquatuning.se/shopping_cart.php/bkey/4cb6bc2e11dc6...

Permalänk
Medlem

Interresting, Hur skall han få plats med en 240 radiator i ett chassi som inte har plats för en h80?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TeXoN:

Antec Khuler 620?

Jag kör med den nu. Med Noctua 120mm i PnP. Låter inte ett skit och skapliga temps. i5 760 i 4GHz, Idle: ~ 30C, Full load ~ 60. Värt varenda krona enligt mig.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av inkui:

Oj. "Riktigt" vattenkylning för 1200kr?
Intressant.

http://indomo.se/5409509-EK-KIT-H3O-120-LTX

200 kr mer så blir det allt the real deal

Visa signatur

CPU: Intel core i7-2600K @ 4.8 GHz, GPU: Asus Strix RX580, Moderkort: Asus Maximux IV Gene-Z, RAM: 16gb Corsair Vengance 1600 MHz PSU: Corsair AX 850w Chassi: CM SL600M.