Permalänk
Medlem

Vattenkylning: Vilken fläkt?

Hej!

Det har blivit dags att uppgradera till vattenkylning i min burk . Men nu när jag har raden och allt så undrar jag vilka fläktar ska jag ha?
Som man snabbt märker på swec så är man mycket positiva till Scythe GT fläktarna men är det verkligen så att det är dem som är bäst? eller är det bara så att det finns lite väl många fan boys ute i forumen.
Jag vill ha en hyfsat tyst fläkt som såklart ska kunna kyla mycket bra, design är också en del i det hela ifall man tar enermax fläktarna så e dom grymt snygga enligt mig och jag skulle kunna ta dem fast de kanske presterar lite sämre.

De fläktar jag har kollat på är:

Enermax Magma
Enermax T.B silence
Noctua NF-12
Scythe Gentle Typhoon
Cougar Vortex
Silverstone Air Penetrator
Cooler Master SickleFlow

Fläktarna ska sitta på en EK 360 XT rad

Jag har tänkt koppla fläktarna till en fläktkontroll, men jag har även där en fråga kan jag koppla flera fläktar till en och samma port då jag vill gärna styra de andra fläktarna i chassit med den? eller är det så att jag tappar effekt ifall jag gör så?

Jag tackar i förväg för alla bra svar

// Neom

Permalänk

Jag kan inte jätte mycket om detta.. Men vill bara säga att Enermax T.B silence låter som fan.. Jag har 3 stycken på min 360 radiator.. Dom låter mycket mer i lägsta fart än mina nzxt fläktar gör i turbo fart..

Kan ju ha att göra med att dom sitter på radiator som dom låter mer??? Nzxt fläktarna sitter inte på radiatorn.

Permalänk
Medlem

Noctua NF-12 eller Cougar Vortex funkar jäkligt bra på radiatorer
och är inte så högljuda heller

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=665454 har ett bra och riktat luftflöde samt pwm-styrd

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk
Medlem

Scythe Gentle Typhoon 1850rpm varianten om du ska köra med en fläktstyrning låter inte allt för mycket och flyttar en del luft för en ok peng + de lyser inte i mörkret:)

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem

Varför har nästan alla pwm styrda fläktar högre rpm?? sjukt irriterande eftersom de är dyrare, men ifall jag har en fläktkontroll så spelar det väll inte någon roll ifall fläkten är pwm styrd eller inte?

Permalänk

Om du har en vanlig fläktkontroller är det bortkastade pengar att köpa pwm fläktar.

Anledningen till att folk rekommenderar GT är att dom är riktigt bra, puttar mycket luft, tysta och behagligt ljud ffa.

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Men hur många fläktar kan man koppla till samma kanal på en fläktkontroller? och hur gör man det... sen brukar man inte typ koppla pumpen till något liknande har sätt folk som har något program på datorn och vissa som kopplar den till fläktkontrollen.

Permalänk

Borde man inte kunna koppla pumpen till CPU_FAN

Sen, man använder en y-förgrening för att koppla flera fläktar till samma kanal, kolla fläktkontrollerns maximala effekt per kanal (Watt) Glöm inte att fläkten drar mest ström vi start och kan då överbelasta kontrollern

Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem

http://www.caseking.de/shop/catalog/Luefter/Akasa/Akasa-Viper...

http://www.amazon.co.uk/Noctua-NF-F12-Focused-Cooling-120mm/d...

Dessa två är billiga ifall man jämför med svenska priser vilken av dessa? Eller är dessa bättre än GT... skulle vilja sätta ner foten och komma till skott nu . Vad skulle ni säga pwm styrt eller inte? jag har börjat vela på denna fråga kan inte riktigt bestämma mig men å andra sidan så är dessa relativt billiga ifall man jämför med gt och tar med att som är pwm styrda. Men skulle definitivt behöva hjälp så många som möjligt ska tycka till för att man ska få en bra helhets bild skulle vara riktigt nice ifall ni skulle kunna hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att Cougar Vortex PWM CF-V12HP verkar riktigt bra av de recensioner som finns att läsa. De har något lägre statiskt tryck (2.2 mm-H2O) än de Akasa som herrn ovan länkade men är desto tystare och flyttar mer luft.
Har själv beställt 3 st från Indomo som lär dimpa ner på måndag.

Recensioner

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2