Specifikationer och prestandasiffror för Geforce GTX 680

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferum:

1050 är med "dynamic övercklock" så...

så... vadå?

frågan kvarstår , varför är det så intressant att se 7970'n i matchande frekvens?

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

frågan är: varför vill du inte se 7970 i matchande frekvens?

fanboy is strong in this one

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferum:

frågan är: varför vill du inte se 7970 i matchande frekvens?

fanboy is strong in this one

frågan är: varför vill du det? vad skulle du få ut av att få se det?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av TheFreak:

Inge nytta att bli sur, lilla AMD fanboy.

Haha va? Du kallar mig AMD fanboy, även om jag tydligt skriver att jag funderar på att köpa ett 680? Eller vilken del av "hoppas på aftermarket-kylare redan vid release" förstod du inte? Tror vi snarare ser vem av oss som är vinklade här.

Visa signatur

Jag drömmer mardrömmar om att installera chassifläktar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Får man kritisera redaktionens förmåga att tolka grafer?!
vad jag kan se är det mellan 3% sämre till 43% bättre. Skulle säga ungefär 10-15% bättre i snitt. Och det för ett kort som redan är ca 100mhz högre klockat än 7970 som dessutom visat sig klocka riktigt bra. Den dryga 100mhz högre klocken motsvarar ungefär de 10%-15 som diffar. Dessutom är det nvidias egna prestandatest. 43% högre prestanda är iofs en ganska stor diff i ett spel som bf3, men de kan ju ha tweakade drivrutiner mm.
Det är väl ett bevis att kortet i alla fall presterar lika bra som HD7970 om inte marginellt bättre. Men ska det bli en säljhit kan de nog inte ta ut direkt högre pris än vad HD7970 ligger på idag.

Ja fast nu är det ju 2 helt olika arkitekturer på de olika serierna, så att jämföra de på en klock-frekvens nivå är fel. Som ett grovt exempel så kan t.ex. inte jämföra en Amd cpu med en Intel cpu baserat på klocken.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zhrooms:

För att det kommer ett bättre grafikkort som kostar mindre ett par veckor efter.

http://images2.wikia.nocookie.net/__cb20111128023860/glee/ima...

Kostar mindre? Är det inte 50$ mer som det ryktas om?

Permalänk

Seriöst? Tre sidor med gnäll om diagram, fanboyism och trollande angående ett rykte. Tiden för sansade diskussioner är onekligen över.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Skrivet av Tobbe Nukem:

Seriöst? Tre sidor med gnäll om diagram, fanboyism och trollande angående ett rykte. Tiden för sansade diskussioner är onekligen över.

Ok...vad vill du diskutera...all ny teknik made by Nokia? Det lär ju inte ta lång tid:)

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk

Tycker att det såg riktigt cleant ut! Även om jag tillhör det rödalaget. Dock synd att dom har strypt bandbredden.

Visa signatur

l CPU: X3 440 @ 3.6GHZ l Grafikkort: XFX 5850 1GB l Ram-minne: Corsair XMS3 4gb 1600MHZ DDR3 l Ljudkort: Creative X-Fi Xtreme Gamer l Moderkort: Gigabyte 880GA-UD3H l Bildskärm: 21,5'' LG FLATRON IPS226 l Ljudsystem: Proson Event 6+ JVC SP-EI + Sherwood förstärkare l Mobil: LG Optimus 7 + Nokia Lumia 920 l Spelkonsoler: l PS1 l NES-WII U l

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kyroz:

Absolut.

Att det alltid kan ses som fördelaktigt att läcka saker betvivlar jag dock. För argumentets skull kan vi ponera att Kepler är sämre än Southern Islands -- hade det fortfarande varit fördelaktigt att läcka prestandatester som poängterar detta?

Sen är det en väl en fråga om huruvida det handlar om en avsiktlig kontrollerad läcka eller "spelar ingen roll om det läcker"-situation.

Ja det varierar ju självklart beroende på vilken marknad man är på och vilka strategier de olika spelarna på den marknaden har. Inom just grafikort och processormarknaden har de dock länge kört med denna strategi för det är ett billigt sätt att få uppmärksamhet och uppmärksamhet är lika med reklam. Sen har de så snabba cykler att det gäller att få folk att tveka lite och vänta en månad extra för att köpa deras nya istället för att köpa konkurrenten nu.

Sen har vi ju det psykologiska i att det cirkulerar massa positiva prestandasiffror överallt för då lägger det sig undermedvetet att det är bra.

Det finns massa anledningar till att läcka massa information och både AMD och Nvidia gör det flitigt. Antagligen beror det mycket på att den andra sidan gör det. Lite av en kapprustning. Fast detta är ju självklart inte alltid överförbart på alla marknader och produkter. Det trodde jag var självklart.

Nja, fast i så fall skulle de inte släppa tester som visade det. De skulle göra som AMD gjorde med Bulldozer, de skulle släppa tester som visade på ställen där de hade en fördel och inget annat. Hade deras kort varit sämre på exakt allt hade de nog inte kunnat släppa det allt på en så hård marknad som vi har idag. Eller ja, de hade fått sänka priset så kraftigt så det motsvarade prestandan och istället läckt prestandasiffror som visade hur bra det var jämfört med konkurrenterna i motsvarande prissegment.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Roligt med folk som säger att det är fördjävligt att Nvidia försöker lura sina kunder med "dopade" grafer. Blir man lurad av en enkel normaliserad graf med x-axeln på 0.8 istället för på 0 så borde man fundera över att gå om 7:an eller något...

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Ja det kommer förmodligen komma ut en kontring från AMD ganska omgående med rejäla klocks med tanke på kapaciteten. Men sen får vi se om kepler klockar fint också, då blir det ju en annan femma.

Jag tror snarare att AMD kommer kontra med ett dual gpu kort ganska snart efter nvidia gtx680 släpps.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Skrivet av heatm:

Roligt med folk som säger att det är fördjävligt att Nvidia försöker lura sina kunder med "dopade" grafer. Blir man lurad av en enkel normaliserad graf med x-axeln på 0.8 istället för på 0 så borde man fundera över att gå om 7:an eller något...

Alltså hur menar du? vad är det för fel att börja på 0,8 istället för 0, när alla "staplar" i grafen är en bit över 0,8, så spelar väll det ingen större roll att man satt x-led på höjden 0,8?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Jag tror snarare att AMD kommer kontra med ett dual gpu kort ganska snart efter nvidia gtx680 släpps.

Kommer i April. Om det lägger sig på 6000:- så kommer det vara svårt att motivera högre pris än 3500:- på 7970, jag tror 7870 kommer vara riktigt fint placerat då.

Permalänk
Medlem

Bäddat för priskrig (bara TSMC får till tillverkningen), det ser ut som om Nvidia den här gången har fått ordning sina grejer och de ser nu att bli starkare inom stort sett alla områden, exempelvis perf/mm2, perf/w. Möjligtvis kan Pitcairn blanda sig och ta kronan i någon av dessa klasser men överlag ser Nvidia ut att ta hem denna generation.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Antielefant
Skrivet av heatm:

Roligt med folk som säger att det är fördjävligt att Nvidia försöker lura sina kunder med "dopade" grafer. Blir man lurad av en enkel normaliserad graf med x-axeln på 0.8 istället för på 0 så borde man fundera över att gå om 7:an eller något...

Ännu roligare är det att AMD gör exakt samma sak, men då är det tyst...
Det är alltså antingen bara Intel/NVidia som verkar göra fel när de normaliserar grafer, eller så är det så - om än kanske smått otroligt - att gröna och blåa lagens anhängare inte har samma bekymmer att läsa stapeldiagram?

Visa signatur

i7-12700KF | 128 GB DDR4-4000 | RTX 4080 | Samsung 990 Pro | 3xAcer XB270HU G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ännu roligare är det att AMD gör exakt samma sak, men då är det tyst...
Det är alltså antingen bara Intel/NVidia som verkar göra fel när de normaliserar grafer, eller så är det så - om än kanske smått otroligt - att gröna och blåa lagens anhängare inte har samma bekymmer att läsa stapeldiagram?

Eller så gäller nyheten nVidia, då klagas det på nVidia. Hade det gällt AMD så hade det klagats på dem.
Kan vi lägga ner snacket om staplar nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zcenicx:

Ännu roligare är det att AMD gör exakt samma sak, men då är det tyst...
Det är alltså antingen bara Intel/NVidia som verkar göra fel när de normaliserar grafer, eller så är det så - om än kanske smått otroligt - att gröna och blåa lagens anhängare inte har samma bekymmer att läsa stapeldiagram?

Senast så jämnförde AMD sig med sig självt så då är det inte lika illa.
Sen så klagade en hel del folk när bulldozer var som mest på tapeten över hur grafer var felaktiga samma när 7970 kom.
Så visst klagas det även då. Dom är dock inte lika flitiga på det som intel och nvidia.
Antar att AMD måste vara lite försiktigare då dom är betydligt mycket mindre än intel.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferum:

frågan är: varför vill du inte se 7970 i matchande frekvens?

fanboy is strong in this one

om nått så kommer ju 7970 prestera bättre överklockad till 1050, istället för sina ursprungliga 925.
och det är ju du som vill ha fram den jämförelsen, inte jag.

eller menar du att jag är en nvidia fanboy?

jag kan se intresset i att köra ett 570 i 580 frekvenser för att see hur mycket de extra komponenterna i ett 580 bidrar till högre prestanda och vice versa.

men jag ser ingen mening med att köra två kort med helt olika akitektur i samma frekvens.
just därför frågade jag dig varför det är intressant.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devildoll:

om nått så kommer ju 7970 prestera bättre överklockad till 1050, istället för sina ursprungliga 925.
och det är ju du som vill ha fram den jämförelsen, inte jag.

eller menar du att jag är en nvidia fanboy?

jag kan se intresset i att köra ett 570 i 580 frekvenser för att see hur mycket de extra komponenterna i ett 580 bidrar till högre prestanda och vice versa.

men jag ser ingen mening med att köra två kort med helt olika akitektur i samma frekvens.
just därför frågade jag dig varför det är intressant.

Det är väldigt intressant att jämföra 7970 OC och 680 OC. Jag tror inte han menade att dom skulle vara på exakt samma frekvens utan snarare hur dom jämför klockade.

Visa signatur

(2500k, HD7970)OC, Asrock Extreme 4, Fractal Arc, Corsair Force 3.

Permalänk
Moderator
Moderator

*tråd rensad från ett inlägg*

Vi avstår från att trolla och starta fanboykrig tack.

Diskussionsforum, mkay?

Citat:

§ 1.5 Att uttala sig provocerande endast för att reta upp andra (så kallat trollande) är inte tillåtet.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rourke:

Det är väldigt intressant att jämföra 7970 OC och 680 OC. Jag tror inte han menade att dom skulle vara på exakt samma frekvens utan snarare hur dom jämför klockade.

Låter lite långsökt, inget jag kan utläsa av hur han formulerade sig i allafall.

Men visst kan det som du säger vara intressant att jämföra genomsnittlig maxöverklockning på korten, procentuellt och antal MHz från standard.
Samt hur prestandan skala gentemot hur mycket man överklockar.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

Roligt med folk som säger att det är fördjävligt att Nvidia försöker lura sina kunder med "dopade" grafer. Blir man lurad av en enkel normaliserad graf med x-axeln på 0.8 istället för på 0 så borde man fundera över att gå om 7:an eller något...

Du resonerar lite konstigt eftersom hela poängen med grafer är att förtydliga data. En bra datavisualisering kan innehålla tiotusentals värden som inte skulle gå att ta till sig i tabellform. Plottat i en graf däremot kan vem som ta till sig och tolka datat blixtsnabbt och intuitivt. Grafer används för att utnyttja vår hjärnas fantastiska förmåga att behandla, jämföra och hitta mönster i synintryck, och när Nvidia väljer att börja sin graf vid 0.8 sätts denna förmåga ur spel. Plötsligt säger vår intuition ingenting om den egentliga datan, utan vi måste förlita oss på logik och, som du själv säger, kunskap från 7:ans mattelektioner för att korrekt kunna bedöma informationen. En avhuggen graf låter som en bagatell, men det handlar egentligen om ett högst medvetet försök till massmanipulation genom att exploatera vår intuitiva förmåga att tolka bilder och därmed påverka oss på ett känslomässigt plan. Det är detta folk reagerar på i tråden.

Överdramatiserar jag? Kanske, men jag tror ändå att det generella mottagandet, och därmed den framtida försäljningen, hade varit lite svalarare om denna bilden hade spridits istället:

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

+e det bara små skit ungar som sitter här inne nu för tiden och skriver ...sena barn ligan ..vid visa kommentaren ...fan skandal fanboys mm......skärpning ...vettiga disskusioner ```` som folk vill läsa o inget jävla pladder

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Delight:

Du resonerar lite konstigt eftersom hela poängen med grafer är att förtydliga data. En bra datavisualisering kan innehålla tiotusentals värden som inte skulle gå att ta till sig i tabellform. Plottat i en graf däremot kan vem som ta till sig och tolka datat blixtsnabbt och intuitivt. Grafer används för att utnyttja vår hjärnas fantastiska förmåga att behandla, jämföra och hitta mönster i synintryck, och när Nvidia väljer att börja sin graf vid 0.8 sätts denna förmåga ur spel. Plötsligt säger vår intuition ingenting om den egentliga datan, utan vi måste förlita oss på logik och, som du själv säger, kunskap från 7:ans mattelektioner för att korrekt kunna bedöma informationen. En avhuggen graf låter som en bagatell, men det handlar egentligen om ett högst medvetet försök till massmanipulation genom att exploatera vår intuitiva förmåga att tolka bilder och därmed påverka oss på ett känslomässigt plan. Det är detta folk reagerar på i tråden.

Överdramatiserar jag? Kanske, men jag tror ändå att det generella mottagandet, och därmed den framtida försäljningen, hade varit lite svalarare om denna bilden hade spridits istället:
http://s14.postimage.org/5ob7pw1q9/fixat_diagram.png

Precis. Ska man skala om axlarna på ett normaliserat test så det ingen extra information i diagramform utan hade gjort sig exakt lika bra som en tabell. Diagram används för att tydligt visualisera infroamtion och detta är inte att förtydliga utan bara förvilla.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Fasen vilket gnäll, graferna är bra och tydliga om man orkar ägna ~0.53 sekunder åt att kolla skalan på axlarna, felet ligger hos läsaren om man inte kan tyda detta.

Och båda konkurrenterna gör likadant för dem som maler på om "typiskt XXX, bla bla"

Visa signatur

Kan de inte bara funka...

Permalänk

När släpps det egentligen? Är det nu i mars eller blir det någon gång i april? Och vad kommer priset bli? Antingen köper jag ett 7950 nu och får spela mitt Mass Effect 3, eller så vänta

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Delight:

Du resonerar lite konstigt eftersom hela poängen med grafer är att förtydliga data. En bra datavisualisering kan innehålla tiotusentals värden som inte skulle gå att ta till sig i tabellform. Plottat i en graf däremot kan vem som ta till sig och tolka datat blixtsnabbt och intuitivt. Grafer används för att utnyttja vår hjärnas fantastiska förmåga att behandla, jämföra och hitta mönster i synintryck, och när Nvidia väljer att börja sin graf vid 0.8 sätts denna förmåga ur spel. Plötsligt säger vår intuition ingenting om den egentliga datan, utan vi måste förlita oss på logik och, som du själv säger, kunskap från 7:ans mattelektioner för att korrekt kunna bedöma informationen. En avhuggen graf låter som en bagatell, men det handlar egentligen om ett högst medvetet försök till massmanipulation genom att exploatera vår intuitiva förmåga att tolka bilder och därmed påverka oss på ett känslomässigt plan. Det är detta folk reagerar på i tråden.

Överdramatiserar jag? Kanske, men jag tror ändå att det generella mottagandet, och därmed den framtida försäljningen, hade varit lite svalarare om denna bilden hade spridits istället:

Snyggt jobbat med grafen.

Ser ju bra ut hursom. Lyckas de bygga ett kort som är snabbare än 7970 skall de vara riktigt nöjda.
Vi får väl se om så blir fallet.

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Snusfri

Självklart kommer 680 att vara snabbare än 7970, dock förmodligen inte på allt.
Det är ett nyare kort med vad som verkar vara en riktigt bra arkitektur.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro