Forskare ifrågasätter kopplingen mellan våldsamma datorspel och aggressivitet

Permalänk
Avstängd

En bild säger mer än tusen ord.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Jearom:

Medan jag spelar är jag ganska fokuserad och blir nog lätt irriterad om jag blir störd, när ungarna kryper förbi o tycker på strömknappen på PCn så har det not flugit ur mig nån svordom...men det går över lika snabbt som det kom ur munnen.

Jag kan lugnt säga att jag ALDRIG varit arg i efterhand, om jag skulle nita nån på krogen 5 timmar senare och nån skulle få det till att det var för jag spelade ett spel tidigare på dagen skulle det vara ren idioti, det skulle nog snarare bero på hög alkoholhalt i mitt blod...

Varför vill ingen förbjuda alkohol förresten? det orsakar ju skador för miljarder och man överdriver nog inte om man påstår att det ligger bakom 80% av alla våldsbrott.

Tycker vi kan förbjuda allting som är farligt
Alkohol, tobak, farliga sporter (ridning främst), dålig mat, stressigt jobb, bilar, motorcyklar med flera...etc etc

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Macatonia:

Tycker vi kan förbjuda allting som är farligt
Alkohol, tobak, farliga sporter (ridning främst), dålig mat, stressigt jobb, bilar, motorcyklar med flera...etc etc

Motion, all form av socker, datorer, trappor..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Avstängd

om inte jag får skjuta och mörda och göra folk förbannade på olika vis i spel så får jag starka behov av att bete mig förjävligt IRL, jag behöver min dagliga dos av att spela och krossa folk

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrDuke:

Du för inget vattentätt resonemang heller, det enda du har gjort är att namedroppa lite signalsubstanser.

Om du visste något om dessa hormoner och va de gör med kroppen, så skulle du inte ha så svårt att följa mitt resonemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Och vad bygger du ditt uttalande på? Hur många observationer innehåller den studie du själv gjort för att komma med ditt uttalande?

I erfarenhet av speldesign, där jag bl a tar hänsyn till hjärnforskning och tittar närmare på vilka delar som aktiveras av vad, allt för att skapa den bästa spelupplevelsen, även för förloraren. Japanska forskare var t ex tidiga med att upptäcka asociala och agressiva problem hos barn som spela Nintendo hela dagarna, och detta redan på 80-talet. Då kanske du förstår hur långt bak svensk forskning ligger på detta område?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MaxentiusDecius:

Samarbete och samarbete... Tycker jag mest hör folk skrika "n00b" och klaga på sina medspelare online.

Det är när någon gör något som någon annan inte vill. Nedtrampat ego.
Oftast funkar det ok men det händer att det finns någon som vill spela sitt eget spel och inte har tid att vänta på gruppen.
Det är i stort sett bara att släppa den personen och konstatera att partyt blev 1 mindre, oftast dör dom ganska snart och då får de ligga kvar mer eller mindre permanent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Om du visste något om dessa hormoner och va de gör med kroppen, så skulle du inte ha så svårt att följa mitt resonemang.

Jag känner att jag är ganska väl insatt, men att hormonerna existerar är inte ett argument för att de orsakar våldsamhet i relation till datorspel. Det du gör är verkligen inget annat än namedropping på en kvacksalvarnivå. Om du vill nyansera ditt resonemang om varför och på vilket sätt dessa hormoner hamnar i "obalans" så är det fritt fram.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Medlem

Kan inte glömma reportaget jag såg på 60 minutes för några år sedan, om en kille som hade spelat GTA i över en månad hela dagarna, instängd på i sin lya. Blev sedan gripen av polis för ett snatteri, och när han var på polisstationen flippa han ut helt och tog en av polisernas pistol och sköt, snodde en polisbil och drog ifrån stället, helt enligt ett scenario i dataspelet. Förr i tiden kallades sådant här för hjärntvätt, dvs att en situation uppstod i verkligheten, som var väldigt snarlik den han hade tränat under en längre tid i detta databaspel, så det slog slint helt enkelt och han spelade ut det i verkligheten. Nog fasen kan för mycket dataspelande ställa till det för vissa, speciellt om de inte sköter sömn och den allmänna hygienen och äter och sånt.

Permalänk
Medlem

Detta känns verkligen gammalt. Jag läste ungefär samma sak som står i artikeln när jag gjorde en utredande uppsats om våldsamma datorspel kontra våld för ungefär 7 år sedan. Då var det några amerikanska forskare som hade liknande slutsats. Så det borde väl rimligtvis ligga något i det.

De flesta gamers lär sig är ju att kontrollera sina känslor för att bli bättre och inte brusa upp i stridens hetta. Inte bli agressiva och låta känslorna ta över. Inte för att spelande är speciellt bra och utvecklande men det är inte så dåligt som vissa vill få det till heller.

Det är så jag ser på det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

I erfarenhet av speldesign, där jag bl a tar hänsyn till hjärnforskning och tittar närmare på vilka delar som aktiveras av vad, allt för att skapa den bästa spelupplevelsen, även för förloraren. Japanska forskare var t ex tidiga med att upptäcka asociala och agressiva problem hos barn som spela Nintendo hela dagarna, och detta redan på 80-talet. Då kanske du förstår hur långt bak svensk forskning ligger på detta område?

Okej, länka då din publicerade studie du har gjort där du kunnat statistiskt visa att datorspel är en signifikant faktor. Detta är ju inga problem om du har vetenskapligt stöd för det du hävdade i tidigare inlägg.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag arbetar med spelutveckling (dock inte datorspel), agressionen hålls tillbaka av kroppsegna hormonet Serotonin vilket jag tror är en stor brist av bland dessa typer av "kamp" spel, där det handlar uteslutande om att segra och dominera det andra laget eller de andra, slåss eller att fly och söka en rejäl kick om man segarar och de som loosar får det motsatta. Det fullständigt sprutar av Adrenalin i denna typ av spel... Noradrenalin och Dopamin med, en obalans av dessa olika hormoner i relation med Seratoninet kan leda till agressioner och asocialt beteende och dessutom depressioner.

Jag tycker dessa så kallade forskare ska byta jobb, hade jag varit deras chef så hade jag sparkat dem alla omgående. Är de unga datorspelsmissbrukare själva? Knarkar de på de kroppsegna hormonerna via dessa spel själva? De känns inte helt opartiska. Sedan är de på en "daddanivå" som de teoriserar på..

Kroppen är byggd för att använda hormonerna. Även om det inte är direkt så hälsosamt att utsätta kroppen för de som du nämner i för stor utsträckning. Adrenalin och noradrenalin utsöndras ju som bekant vid stress. Men jag skulle vilja påstå att en långvarig stress är mycket värre en den kortvariga stressreaktion som de flesta får från spelande i ett par timmar per dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AcolYte:

Då har du ett större problem som jag tycker du ska checka hos valfri psykolog, du känns lite bi-polär.

Anywho, ORLY NO WAI! det här är något som vi insatta har vetat i ett årtionde, bara moralkärringarna som måste komma ikapp. Jag har endast tatt med mig det positiva från spel, som att jag kunde engelska långt innan mina kamrater, reaktionsförmågan har blivit snabbare och jag har lärt mig betydelsen av teamwork.

Detta från mig som började spela DooM när jag var fem, kanske ska jag gå ut och mörda lite, för det är väll sådant som sådana som jag gör?

Flera i min klass känner likadant, går förövrigt i en helt vanlig klass.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Okej, länka då din publicerade studie du har gjort där du kunnat statistiskt visa att datorspel är en signifikant faktor. Detta är ju inga problem om du har vetenskapligt stöd för det du hävdade i tidigare inlägg.

Jag håller inte på med sådan forskning själv, men det kryllar av sådant och finns lättillgängligt via nätet.

Tips, du kan söka på t ex "violence low levels of serotonin" och liknande, så kanske bilden klarnar, det kryllar av vetenskaplig forskning, den som söker han finner. Det finns till och med gammal forskning (tidigt 70-tal) amerikanska militären själva gjort på agressiva soldater, som visar att de har haft låga seratonin-nivåer jämfört med övriga.

Höga nivåer av adrenelin hindrar t ex serotoninet, och fungerar närmast som en vägg/spärr för det, bara det att någon vänder och vrider på dygnet (dvs spelar på nätterna) utsöndrar extra adrenelin. Detta kan ha förödande effekt på t ex unga datorspelande pojkar, vars hjärna inte är färdigutvecklad och definitivt kan hindra de viktiga omställningar av dessa hormonbalanser som sker under vissa stadier i utvecklingen när hjärnan måste ställa om sig för nästa fas.

Att göra riktiga studier på hur detta påverkar dem kan dröja lång tid. Risken är att vi får generationer i framtiden av vuxna människor som stannat i utvecklingen och beteer sig som omogna 12 åringar hela livet (psykopater), för att hjärnan missade den fasen i utvecklingen. De kan få samma symtom och vara lika underutecklade som t ex de som fallit offer för diverse sexuella övergrepp som barn eller upplevt andra traumatiska upplevelser, effekten är densamma, de har högre nivåer av adrenelin under uppväxten, som hämmar deras utveckling. Risken är att vi får en massa omogna hustrumisshandlande huliganer som inte kan kontrollera sin vrede i vuxen ålder, bara för att adrenelinet fick härja fritt i deras kroppar när de var små, javisst de kan va så kärleksfulla 99% av tiden, men när det brister, då brister det, för hjärnan är underutvecklad.

Permalänk
Medlem

Jag har även läst om att datorspel minskar mardrömmar. Att mardrömmen istället för att upplevas som "en video" där man bara följer med, så kan man kontrollera drömmen.

http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/spela/article14216355.a...

Skrivet av Klockan:

Man kan ju undra vad det är för spel de använt. Att ha BF3 som bild måste ju ses som missvisande journalistik.

Dessutom en bild från BF3 Singleplayer, typ första banan

Alla dessa moralkärringer lekte dessutom cowboys och indianer när dem var små. De Tre Musketörerna och w/e. Bara att inse, barn leker sådant.

Permalänk
Medlem

Som sagt tidigare i tråden, jämför våldsbrotts statistiken hos personer som spelar mycket datorspel(+2 timmar per dag?) och folk som kollar på fotboll, hockey eller vad fan som helst. Skitkul att kolla på fotboll dock:)

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag håller inte på med sådan forskning själv, men det kryllar av sådant och finns lättillgängligt via nätet.

Tips, du kan söka på t ex "violence low levels of serotonin" och liknande, så kanske bilden klarnar, det kryllar av vetenskaplig forskning, den som söker han finner. Det finns till och med gammal forskning (tidigt 70-tal) amerikanska militären själva gjort på agressiva soldater, som visar att de har haft låga seratonin-nivåer jämfört med övriga.

Höga nivåer av adrenelin hindrar t ex serotoninet, och fungerar närmast som en vägg/spärr för det, bara det att någon vänder och vrider på dygnet (dvs spelar på nätterna) utsöndrar extra adrenelin. Detta kan ha förödande effekt på t ex unga datorspelande pojkar, vars hjärna inte är färdigutvecklad och definitivt kan hindra de viktiga omställningar av dessa hormonbalanser som sker under vissa stadier i utvecklingen när hjärnan måste ställa om sig för nästa fas.

Att göra riktiga studier på hur detta påverkar dem kan dröja lång tid. Risken är att vi får generationer i framtiden av vuxna människor som stannat i utvecklingen och beteer sig som omogna 12 åringar hela livet (psykopater), för att hjärnan missade den fasen i utvecklingen. De kan få samma symtom och vara lika underutecklade som t ex de som fallit offer för diverse sexuella övergrepp som barn eller upplevt andra traumatiska upplevelser, effekten är densamma, de har högre nivåer av adrenelin under uppväxten, som hämmar deras utveckling. Risken är att vi får en massa omogna hustrumisshandlande huliganer som inte kan kontrollera sin vrede i vuxen ålder, bara för att adrenelinet fick härja fritt i deras kroppar när de var små, javisst de kan va så kärleksfulla 99% av tiden, men när det brister, då brister det, för hjärnan är underutvecklad.

Du går väldigt starkt på forskning a la Predrag Petkovic och Martin Ingvar. Vad dessa auktoriteter på hjärnforskning helt missar är ett socialt perspektiv, eller ens ett basalt hönan och ägget-tänk. Du kommer alltid att kunna hitta fall med våldsbrott som på något sätt kan associeras till datorspelande (eller vilken sorts kulturell våldsskildring som helst), men frågan är om det finns ett direkt orsakssamband. Stänger du in någon i ett litet rum och låter personen göra vad som helst i en månad i sträck så kommer den personen nog ut lite obalanserad. Om ett par föräldrar låter sitt barn spela datorspel oavbrutet utan nyansering eller samtal så föreligger sannolikt även en social problematik som är lite mer svårvärderad än att bara mäta antalet spelade minuter Postal. Såna nyanser kommer dock aldrig fram i forskning som Petkovic & Ingvar bedriver, och det är synd att debatten ska vara så polariserad. Föreställningen att människor är fullständigt fridfulla och icke-våldsbenägda i sitt grundtillstånd och att all inspiration till våld kommer utifrån är också något som man kan ifrågasätta - så länge som man inte är benägen att endast prata om signalsubstanser.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Aorus X570 Elite | AMD 5900x | MSI Radeon RX 6800

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DrDuke:

Du går väldigt starkt på forskning a la Predrag Petkovic och Martin Ingvar. Vad dessa auktoriteter på hjärnforskning helt missar är ett socialt perspektiv, eller ens ett basalt hönan och ägget-tänk. Du kommer alltid att kunna hitta fall med våldsbrott som på något sätt kan associeras till datorspelande (eller vilken sorts kulturell våldsskildring som helst), men frågan är om det finns ett direkt orsakssamband. Stänger du in någon i ett litet rum och låter personen göra vad som helst i en månad i sträck så kommer den personen nog ut lite obalanserad. Om ett par föräldrar låter sitt barn spela datorspel oavbrutet utan nyansering eller samtal så föreligger sannolikt även en social problematik som är lite mer svårvärderad än att bara mäta antalet spelade minuter Postal. Såna nyanser kommer dock aldrig fram i forskning som Petkovic & Ingvar bedriver, och det är synd att debatten ska vara så polariserad. Föreställningen att människor är fullständigt fridfulla och icke-våldsbenägda i sitt grundtillstånd och att all inspiration till våld kommer utifrån är också något som man kan ifrågasätta - så länge som man inte är benägen att endast prata om signalsubstanser.

Kan inte annat än att hålla med. Det torde vara uppenbart för alla som inte sitter i ett hörn samtidigt som de vaggar fram och tillbaka och skriker valfri ramsa för att inte höra något som kan motsäga deras "tro", att människan till sin natur är en oerhört våldsam varelse. Innan någon får total moralpanik så kan det påpekas att detta är fullt naturligt och har sannolikt med en överlevnadsstrategi att göra - titta bara på alla andra varelser på planeten; få är de till antalet som inte brukar våld av något slag. Våld är både naturligt och nödvändigt men i vårt moderna och onaturliga samhälle så blir vissa av dessa naturliga instinkter/beteendemönster problematiska varför samhället söker stävja/hindra dessa. Att alla skulle bli fullblodspsykopater/huliganer/vrålande, yxmördande, hustrumisshandlande (hej och hå väldigt många är singel i dagens samhälle) galningar som inte kan kontrollera sig själva bättre än valfri 2-åring enbart på grund av datorspelande är trams. I de fall där personen faktiskt uppvisar tydliga psykopatiska/ohälsosamma/överdrivet våldsamma tendenser så har dessa med all sannolikhet flertalet olika och komplicerade anledningar till varför de handlar som de gör. Att analysera någons beteende utifrån endast en enda företeelse i deras liv är att göra ett gravt vetenskapligt fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Kan inte glömma reportaget jag såg på 60 minutes för några år sedan, om en kille som hade spelat GTA i över en månad hela dagarna, instängd på i sin lya. Blev sedan gripen av polis för ett snatteri, och när han var på polisstationen flippa han ut helt och tog en av polisernas pistol och sköt, snodde en polisbil och drog ifrån stället, helt enligt ett scenario i dataspelet. Förr i tiden kallades sådant här för hjärntvätt, dvs att en situation uppstod i verkligheten, som var väldigt snarlik den han hade tränat under en längre tid i detta databaspel, så det slog slint helt enkelt och han spelade ut det i verkligheten. Nog fasen kan för mycket dataspelande ställa till det för vissa, speciellt om de inte sköter sömn och den allmänna hygienen och äter och sånt.

Yay du lyckades hitta en kille,
Jag har sätt på ett reportage om en person som lyckas få en hel nation att börja avrätta judar, men han hade aldrig spelat datorspel :/

Nej men om jag ska försöka vara lite seriös..
Tror nog att datorspel kan vara påfrestande för psyket och det är aldrig nyttigt att få förmycket av något. Men de du snackar om är extremfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Jag håller inte på med sådan forskning själv, men det kryllar av sådant och finns lättillgängligt via nätet.

Tips, du kan söka på t ex "violence low levels of serotonin" och liknande, så kanske bilden klarnar, det kryllar av vetenskaplig forskning, den som söker han finner. Det finns till och med gammal forskning (tidigt 70-tal) amerikanska militären själva gjort på agressiva soldater, som visar att de har haft låga seratonin-nivåer jämfört med övriga.

Höga nivåer av adrenelin hindrar t ex serotoninet, och fungerar närmast som en vägg/spärr för det, bara det att någon vänder och vrider på dygnet (dvs spelar på nätterna) utsöndrar extra adrenelin. Detta kan ha förödande effekt på t ex unga datorspelande pojkar, vars hjärna inte är färdigutvecklad och definitivt kan hindra de viktiga omställningar av dessa hormonbalanser som sker under vissa stadier i utvecklingen när hjärnan måste ställa om sig för nästa fas.

Att göra riktiga studier på hur detta påverkar dem kan dröja lång tid. Risken är att vi får generationer i framtiden av vuxna människor som stannat i utvecklingen och beteer sig som omogna 12 åringar hela livet (psykopater), för att hjärnan missade den fasen i utvecklingen. De kan få samma symtom och vara lika underutecklade som t ex de som fallit offer för diverse sexuella övergrepp som barn eller upplevt andra traumatiska upplevelser, effekten är densamma, de har högre nivåer av adrenelin under uppväxten, som hämmar deras utveckling. Risken är att vi får en massa omogna hustrumisshandlande huliganer som inte kan kontrollera sin vrede i vuxen ålder, bara för att adrenelinet fick härja fritt i deras kroppar när de var små, javisst de kan va så kärleksfulla 99% av tiden, men när det brister, då brister det, för hjärnan är underutvecklad.

Ingen ifrågasätter hormonernas funktion, utan att datorspel skulle rubba balansen tillräckligt mycket för att skapa ett långsiktigt problem. Vilket den här studien då skulle tyda på inte är fallet. Det är just det som är vad som är svårt att knyta till datorspelen, att man skulle bli en aggressivare person av datorspel jämfört med andra aktiviteter.

Min rekommendation är att du fortsätter med din spelutveckling och lämnar forskandet till de som är utbildade och har kunskap i ämnet. Att du sen skriker om forskarnas avsked visar väll mer på att din hjärna kanske inte är fullt utvecklad, dock beror nog inte detta alls på datorspel.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Den ända aggressiviteten jag kan se är lagg :/

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem

Om en spelare skulle blir mer och mer aggressiv så skulle spelaren bli sämre och sämre. Det hela handlar ju om att bli så pass kontrollerad samtidigt som man kan ta in all information om vad som händer för att till slut fatta beslut och vara så pass avstressad i muskler att man inte klickar fel. Inte tusan springer springer jag runt transportflygplan på marken med en yxa bara för att jag gillar att ganka carebears i Eve Online. Dessutom kunde man lika gärna skjuta ner ballonger i ett arkadspel. För att minska intagandet av oväsentliga detaljer så stannar man inte upp och tittar på den molnen i himlen eller hur fint blodet är renderat när det pumpar ut ur skallbenet utan allt man letar efter är något som står ut mot omgivningen. Du hyser inte mer aggressivitet mot människor för allt du klickar på några pixlar i fel färg som stod ut och rörde sig på skärmen. Jag antar att soldater tränas på samma sätt; avhumanisera fienden så att de kan koncentrera sig på att skjuta bra istället för att kolla på hur fina moln det är himlen och hur mycket blod och tarmar som ligger omkring dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ionesco:

Om en spelare skulle blir mer och mer aggressiv så skulle spelaren bli sämre och sämre. Det hela handlar ju om att bli så pass kontrollerad samtidigt som man kan ta in all information om vad som händer för att till slut fatta beslut och vara så pass avstressad i muskler att man inte klickar fel. Inte tusan springer springer jag runt transportflygplan på marken med en yxa bara för att jag gillar att ganka carebears i Eve Online. Dessutom kunde man lika gärna skjuta ner ballonger i ett arkadspel. För att minska intagandet av oväsentliga detaljer så stannar man inte upp och tittar på den molnen i himlen eller hur fint blodet är renderat när det pumpar ut ur skallbenet utan allt man letar efter är något som står ut mot omgivningen. Du hyser inte mer aggressivitet mot människor för allt du klickar på några pixlar i fel färg som stod ut och rörde sig på skärmen. Jag antar att soldater tränas på samma sätt; avhumanisera fienden så att de kan koncentrera sig på att skjuta bra istället för att kolla på hur fina moln det är himlen och hur mycket blod och tarmar som ligger omkring dem.

Skulle inte förvåna mig om den här killen har spelat lite för mycket...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14531523.ab

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Skulle inte förvåna mig om den här killen har spelat lite för mycket...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article14531523.ab

Tror du på allvar att spelandet var orsaken till detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Ingen ifrågasätter hormonernas funktion, utan att datorspel skulle rubba balansen tillräckligt mycket för att skapa ett långsiktigt problem. Vilket den här studien då skulle tyda på inte är fallet. Det är just det som är vad som är svårt att knyta till datorspelen, att man skulle bli en aggressivare person av datorspel jämfört med andra aktiviteter.

Min rekommendation är att du fortsätter med din spelutveckling och lämnar forskandet till de som är utbildade och har kunskap i ämnet. Att du sen skriker om forskarnas avsked visar väll mer på att din hjärna kanske inte är fullt utvecklad, dock beror nog inte detta alls på datorspel.

Nu hade dessa "forskare" inriktning på pedagogik och ser inte till vad som stimuleras i hjärnan, t ex när spelare sammarbetar och kommunicerar med varandra. När man umgås socialt och sammarbetar på ett trevligt sätt och får framgång, då stimuleras seratoninproduktionen, som håller tillbaka agressionerna, men det "ser" inte dessa forskare inriktade på pedagogik. Men va skulle hända om de stoppade in en riktig noob i deras eget lag, som kategoriskt sabbade varje match vid kritiska tillfällen, kasta lite granater på medspelare och sköt dem i ryggen nu o då? Då skulle tangentborden flyga efter ett tag på deras inspelade videos kan jag lova.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emahex:

Tror du på allvar att spelandet var orsaken till detta?

Det får vi snart veta.. De skulle nog dessa pedagogikforskare va intresserade av, i och med att det var oprovocerat och rätt rått som det kan vara i datorspel ibland.

Här har vi en riktig spelmissbrukare...
http://www.expressen.se/nyheter/behring-breivik-var-spelmissb...

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Rapidact:

Nu hade dessa "forskare" inriktning på pedagogik och ser inte till vad som stimuleras i hjärnan, t ex när spelare sammarbetar och kommunicerar med varandra. När man umgås socialt och sammarbetar på ett trevligt sätt och får framgång, då stimuleras seratoninproduktionen, som håller tillbaka agressionerna, men det "ser" inte dessa forskare inriktade på pedagogik. Men va skulle hända om de stoppade in en riktig noob i deras eget lag, som kategoriskt sabbade varje match vid kritiska tillfällen, kasta lite granater på medspelare och sköt dem i ryggen nu o då? Då skulle tangentborden flyga efter ett tag på deras inspelade videos kan jag lova.

Så forskarna ska sparkas för att deras inriktning inte faller dig i smaken? Du vet väll att man oftast undersöker ett smalt område eller ett antal förklarande variabler? Jag tycker du släpper dina hormoner och lär dig lite metodik vid studier/forskning istället så kommer du inse hur löjligt ditt tidigare uttalande är.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det förvånar mig inte att ämnet kommer på tal igen, som så många gånger förr. Jag tror det kommer dröja länge innan medierna slutar helt att regelbundet blåsa upp den här frågeställningen gång på gång. Detta, tror jag, är av två anledningar:
1. Det har inte än, och kommer antagligen aldrig presenteras faktiska bevis för eller emot tesen. Det säljer alltid att prata om sånt som man inte vet helt säkert om (Ufo's, bermudatriangeln, bigfoot osv)
och 2. Folket kräver syndabockar. Hade det inte skrivits om datorspelsvåld så alla pensionärer och alla icke insatta kunde sitta och gotta sig åt det i stugorna, så hade det skrivits om något annat, hur potatis orsakar cancer, varför chips är nyttigt för dig och hur kaffe kan BOTA cancer osv.

Personligen så tror jag inte att det finns något realistiskt samband mellan datorspel och våld. Visst, jag kan bli lite grinig när jag sitter och köttar bf3 på metro och blir tilltryckt av fiendemedics som inte gör sitt jobb utan hellre pungar M320 på samtliga öppningar och trappuppgångar, så man slutar med K/D ratio 12/30, men inte tar jag närmaste kniv och dödar folk på gatan för det. Jag kan även bli grinig eller arg om jag får inbrott i min bil och bilstereon blir stulen, eller om någon ful babian muckar med mig på krogen.

Är man någotsånär funtad i skallen, så ska inte datorspelande påverka dig negativt i den bemärkelsen att du går ut och utför våldsdåd enkom därför. Och ska man vara sån, så ska man ju förbjuda allt som kan påverka mentalt svaga människor negativt (sport, actionfilmer, splatterfilmer, aggressiv hårdrock/metal, tjejer. Ja, tjejer. Vad har inte indirekt varit upphov till mest våld och flest inbördeskrig än just tjejer?), men det håller ju inte i längden. Vi lever ju ändå i ett sk. fritt land, och då ska vi ju också ha rätten att välja att göra det vi vill göra, som inte innebär att vi nödvändigtvis dödar någon på gatan för att kunna leva ut våra drömmar.
Nej, det är därför vi har ett psykiatrisystem i verket i sverige. Istället för att ta bort allting som kan skada, likt man fäster mjuka saker på vassa kanter och hörn för att småbarn inte ska ramla in i dem och dö, så kan man ju bli lite bättre på att identifiera de individer som HAR aggressiva tendenser. För det är samma individer som till exempel kan bli lika våldsamma och skada andra när de kollat på en fotbollsmatch och "deras" lag förlorat, eller om någon tränger sig före dem i trafiken. Ge de personer hjälp, och låt oss andra, vanliga, få njuta av våra härliga spel! Hade vi inte gillat dem så hade vi ju inte spelat, eller hur?

Nu har jag själv spelat ohyggliga mängder med bf3, tror jag satt hemma i en vecka i sträck och lirade mellan 9-20:00 i stort sett konstant. Efter ett tag kunde jag se något i ögonvrån utanför fönstret (jag sitter med datorn precis bredvid mitt fönster ut mot gatan) och snabbt kolla dit för att försöka "spotta" dem, om de är fiende, för att ganska snabbt komma på mig att det var ju i spelet. Jag är en sån där som har väldigt kort stubin och kan många gånger ryta till åt mina medspelare, som jag väl medveten om inte hör mig, och be dem skärpa sig, eller slänga ut en jävla ammopack om han nu ÄR support. Trots detta har jag lyckats att inte döda någon än!

Sen tror jag att spelandet av våldsamma spel faktiskt kan minska våldet utanför spelen istället för tvärtom. Jag kan bara tala av egen erfarenhet, jag känner mig betydligt mindre sugen på att sopa på gemene man efter jag har spelat battlefield några timmar, och har faktiskt lättare att fokusera och koncentrera mig på andra saker, när jag fått spela ur mig lite ilska

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"

Permalänk
Skrivet av Rapidact:

Nu hade dessa "forskare" inriktning på pedagogik och ser inte till vad som stimuleras i hjärnan, t ex när spelare sammarbetar och kommunicerar med varandra. När man umgås socialt och sammarbetar på ett trevligt sätt och får framgång, då stimuleras seratoninproduktionen, som håller tillbaka agressionerna, men det "ser" inte dessa forskare inriktade på pedagogik. Men va skulle hända om de stoppade in en riktig noob i deras eget lag, som kategoriskt sabbade varje match vid kritiska tillfällen, kasta lite granater på medspelare och sköt dem i ryggen nu o då? Då skulle tangentborden flyga efter ett tag på deras inspelade videos kan jag lova.

Ett märkligt argument. Med samma logik skulle man kunna fråga sig vad som skulle hända om ett gäng kompisar sitter på cafe' och snackar med varandra och har trevligt och man sätter en okänd kille på en stol vid deras bort och låter honom snacka skit om de som sitter där, peta på deras kakor, spilla kaffe över bordet och garva åt de som fick brallorna förstörda. Hmmm....tror du inte folk skulle lacka ur då?
Eller om ett gäng sitter och spelar fia med knuff och någon går fram och putter till brädet så att alla spelpjäser ramlar omkull....skulle inte folk lacka ur då? Eller om någon rusar in och snor bollen under en fotbollsmatch, eller om någon går fram och river sönder den rapport som du och din grupp lagt ett par timmar på att få fram?

Allvarligt talat, så är det mänskligt att bli irriterad/förbannad om någon medvetet går in för att sabotera det som man håller på med och knappast något unikum för datorspelande.

Själv blir jag lika sur om någon fuskar i kortspel som om någon haxar i datorspel. Jag är lika dålig förlorare om någon retar mig när jag förlorar i bowling som när någon gör samma sak när jag förlorar när jag lirar CS:S.
Jag kan hetsa upp mig när jag spelar handboll/fotboll, likväl som jag ibland kan göra det när jag lirar datorspel (och det går dåligt). Dock blir jag inte mer våldsam utanför den givna spelramen oavsett aktivitet. Jag kan dessutom i samtliga fall bli på bättre humör när det går bra. Fullt normala och mänskliga reaktioner, båda varianterna.

Att sedan folk som sitter inne och spelar non-stop och aldrig går ut kan bli socialt och emotionellt obalanserade är inte heller särskilt konstigt. Detsamma skulle med stor sannolikhet hända om man non stop satt inne och sorterade frimärken och aldrig går ut.
Men du kan inte få mig att tro att ett moderat spelande (eller frimärkssamlande/fia med knuff spelande/kortspelande/handbollsspelande/fotbollsspelande/bowlande) någon/några timmar varje dag har en märkbar negativ påverkan på en i övrigt psykiskt frisk person.

Visa signatur

~Pelle~