Första vattenkylning bygget - Kom med förslag på ändringar

Permalänk
Medlem

Första vattenkylning bygget - Kom med förslag på ändringar

Hej!

Har äntligen fått ändan ur vagnen och skall börja med mitt vattenkylningsbygge. Då detta är mitt första bygge så har jag inte 100% koll (har dock läst FAQ och massa andra sidor) så skulle vilja få Er input på de delar jag valt m.m

Vi börjar med min dator:

Chassi: NZXT 810 Switch
Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3
CPU: i5-2500k
Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC (N460GTX-M2D1GD5/OC)
Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3 PC16000/2000MHz CL9 2x4GB (F3-16000CL9D-8GBRM)

Vad för vattenkylningsgrejer jag tänkt köpa:

Radiator: XSPC RS360 BLACK Triple Radiator
CPU: XSPC RayStorm CPU Intel 775/1366/1156
Grafik: XSPC Razor GTX460
Pump: Laing DDC-pump 12V DDC-1T
Reservoir: XSPC Laing DDC Reservoir Dual Bay 5,25" för 1 Laing Pump

Sen tillkommer såklart slangar, kopplingar och allt sådant, men om man tittar enbart på hårdvaran. Vad tycker Ni om mina val?
Jag är främst ute efter moderat överklockning samt ljudvolym (grafikkorten låter som jetplan när man lirar spel)

Mvh
Mattias

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk
Medlem

Vill inte rain on your parade men jag hade nog aldrig köpt nya dyra block för så gamla grafikkort, speciellt om du har två.

VIsst det blir dyrare men du kanske inte vill ha din 460 så länge till och sen när det är dags igen så kostar det ju en 1400-1800 extra + de nya dyrare korten.

Antar du ska köra 1450/1850 GT fläktar till detta också?

Jag har samma pump fast storebrodern, och där var det som dag och natt när jag monterade en topp.. kanske värt här med? Ökar effiktiviteten och gör den tystare.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

så länge jag kan köra alla spel i 1920*1080 i high/ulta (vilket jag kan med BF3 t.ex) så kommer jag inte byta kort.
Så jag kan nog garanterat köra dessa kort i 2 år till.

Jo fläktar kommer att tillkomma.
Ok, ska kolla på topp

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk
Medlem

Tänk om du då skaffar en 120hz skärm, då duger inte 460 till mycket i tex bf3
Annars ser det väl bra ut! Kanske lite väl stor res för det systemet?

Se till att köra compress fittings och köpa extra mycket slang och coils.
Gör upp en ritning ordentligt först så du vet hur många vinklade du behöver och så. Eller så gör du som jag och beställer extra av allt, blir dyrare men kräver mindre planernig.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezilioz:

Hej!

Har äntligen fått ändan ur vagnen och skall börja med mitt vattenkylningsbygge. Då detta är mitt första bygge så har jag inte 100% koll (har dock läst FAQ och massa andra sidor) så skulle vilja få Er input på de delar jag valt m.m

Vi börjar med min dator:

Chassi: NZXT 810 Switch
Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3
CPU: i5-2500k
Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC (N460GTX-M2D1GD5/OC)
Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3 PC16000/2000MHz CL9 2x4GB (F3-16000CL9D-8GBRM)

Vad för vattenkylningsgrejer jag tänkt köpa:

Radiator: XSPC RS360 BLACK Triple Radiator
CPU: XSPC RayStorm CPU Intel 775/1366/1156
Grafik: XSPC Razor GTX460
Pump: Laing DDC-pump 12V DDC-1T
Reservoir: XSPC Laing DDC Reservoir Dual Bay 5,25" för 1 Laing Pump

Sen tillkommer såklart slangar, kopplingar och allt sådant, men om man tittar enbart på hårdvaran. Vad tycker Ni om mina val?
Jag är främst ute efter moderat överklockning samt ljudvolym (grafikkorten låter som jetplan när man lirar spel)

Mvh
Mattias

CPU: XSPC RayStorm CPU Intel 775/1366/1156.
Passar väl inte till din i5 2500k? 1155 socket till den.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PFall:

CPU: XSPC RayStorm CPU Intel 775/1366/1156.
Passar väl inte till din i5 2500k? 1155 socket till den.

1155 och 1156 har samma utseende och monteringshål.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden12:

1155 och 1156 har samma utseende och monteringshål.

Skickades från m.sweclockers.com

Jaha. Då vet man det också

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3d | RTX 3080 Ti TUF GAMING 12GB

Permalänk
Medlem

Jag håller med föregående talare om att blocken är för dyra för såpass gammla kort. Lägga pengarna på en ny gpu istället.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Eller köp GPU-block som är universala och passa typ allt, kostar hälften så mycket och du kommer (antagligen) kunna använda dem när du får för dig att uppgradera grafikkorten.
Köp till minnesflänsar för övriga delar som blir varma på grafikkortet så är du good to go.

Visa signatur

Citera om du skriver till mig. Annars läser jag troligtvis INTE.

Permalänk

Jag skulle rekommendera en tjockare rad tex en RX360 eller någon annan 60mm tjock eftersom du har två rätt varma kort och en cpu på samma loop. Du kan hitta rätt billiga block till dina kort iom att de är rätt gamla. Om du tar allt från butiken nedan kommer det inte bli så farligt. Pumpen du valt vill du köpa en eftermarknadstopp till för att få väldigt mycket bättre prestanda för bara lite pengar till.

Vattenblock för under 550kr st:

http://specialtech.co.uk/spshop/customer/Aquacomputer-Aquagra...

Visa signatur

Simlärare

Permalänk

XSPC har en pump/tank lösning som enligt mig fungerar kanon och inte kostar allt för mycket.

Permalänk
Medlem

Tackar för alla tips och förslag.

Visa signatur

Chassi: NZXT 810 Switch | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3 | CPU: i5-2500k | Grafikkort: 2st MSI GeForce GTX460 1GB OC | Minnen: G.Skill Ripjaws 8GB DDR3

Permalänk
Medlem

Istället för att köpa fullstora block till grafikkorten kan du ju ta en funderare på ifall det skulle räcka med block som endast kyler GPU:n + lite kylflänsar. De går oftast att återanvända till andra grafikkort när du väl vill köpa nytt. Inte lika snyggt och inte precis lika bra prestanda, men betydligt billigare!

Här är ett förslag:
http://www.aquatuning.se/product_info.php/info/p12500_Alphaco...

Lite kylflänsar:
http://www.aquatuning.se/index.php/cPath/21_23_972