Permalänk
Medlem

Överklockningshjälp!

Har en AMD Phenom II X4 960T som jag tänkte överklocka (M4N75TD MoBo). När jag väl satte mig och började pilla runt i BIOS för att hitta alla inställningar så kan jag inte hitta multiplier någonstans. Kollade verkligen överallt, under AI OverClock Tuner, CPU Configuration osv. Kollade under alla olika flikar som nvidia core calibration, osv, men kan inte hitta det.

Tänkte kolla ifall det var någon annan som har detta problemet? Eller är det bara att uppdatera BIOS? Så som jag uppfattat det ska man bara uppdatera BIOS om det verkligen behövs. Kan ändra FSB och Minnenas hastighet, volten, allt verkligen, utom multiplier.

PS: har även kollat i manualen till motherboard men där står inget om någon multiplier, och har googlat på folk som har samma MoBo men kan öka multipliern.

MVH Liqqan

Permalänk
Medlem

Ingen som vet något om det här? :/

Permalänk
Medlem

Multiplier kan stå som CPU Ratio också, kolla efter det.

Visa signatur

[ Processor i9 9900K 4,9ghz, 1,34V-- Grafikkort Asus strix 1080 TI OC -- Minnen Corsair 16 Gig minnen 3200 mhz DDR4 -- Hårdiskar 1x Samsung 850Evo -- Nätagg 850W Corsair gold -- CPU KylareThermaltake Floe Riing RGB 360 TT Premium -- Chassi Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Plus Svart

Permalänk
Medlem

Jag var precis inne igen, och hittade CPU ratio. Men av någon anledning kan jag inte ändra på varken den eller Bus frequency. CPU Ratio kan jag inte ställa om från AUTO till manual, fastän jag har enableat "Ai Overclock Tuner" eller vad den heter. Kan inte ställa om den hur jag än gör av det jag testade. Kan liksom komma fram till den, men när jag försöker trycka enter så händer ingenting, det bara stannar kvar som det är.

Någon som har någon annan aning vad det kan vara? Det är som att jag måste ha "administrator rights" för att kunna ändra det där inne i BIOS. Kan ändra MHz dock på mitt ram osv, stänga av olika funktioner som C1E, amd Cool'N'Quiet osv.

Och som jag sa, innan kunde jag ändra FSB, men inte längre. Känns väldigt väldigt konstigt faktiskt..

Permalänk
Medlem

Ingen som har någon aning? Blir galen på det här.

Permalänk

Är det en HP/acer/siemens etc dator?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Nej, byggt ihop själv med delar från inet. Kan ge specs här:

Amd Radeon HD R6770
Amd Phenom II X4 960T BE (Har ny processorkylare för övrigt. En Hyper 212+ evo)
Asus M4N75TD
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
Corsair TX 750W V2 80+ Bronze
Någon gammal hårddisk från 40-talet (Ironi, kan inte vad det är för någon, men den är säkert 5-6 år gammal).

Permalänk
Medlem

Borde jag maila inet och fråga om det här är ett vanligt problem eller om jag har fått något måndagsexemplar av mitt moderkort? Tycker verkligen att det här är väldigt konstigt att jag inte har tillgång till att byta FSB/Multipel..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Liqqan:

Jag var precis inne igen, och hittade CPU ratio. Men av någon anledning kan jag inte ändra på varken den eller Bus frequency. CPU Ratio kan jag inte ställa om från AUTO till manual, fastän jag har enableat "Ai Overclock Tuner" eller vad den heter. Kan inte ställa om den hur jag än gör av det jag testade. Kan liksom komma fram till den, men när jag försöker trycka enter så händer ingenting, det bara stannar kvar som det är.

Någon som har någon annan aning vad det kan vara? Det är som att jag måste ha "administrator rights" för att kunna ändra det där inne i BIOS. Kan ändra MHz dock på mitt ram osv, stänga av olika funktioner som C1E, amd Cool'N'Quiet osv.

Och som jag sa, innan kunde jag ändra FSB, men inte längre. Känns väldigt väldigt konstigt faktiskt..

Tryck på + eller - knappen på tangentbordet.
Står i manualen.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT