Hyper 212+ PnP med nya fläktar eller en helt ny CPU-kylare?

Permalänk
Avstängd

Hyper 212+ PnP med nya fläktar eller en helt ny CPU-kylare?

Hej!

Jag är inte nöjd med temperaturen med Hyper 212+ använder av kylpastan som följde med och även fläkten. Temperaturen är runt 38-44 grader i idle 40 grader just nu och då är jag bara inne och skriver här. Jag använder också den integrerade grafiken från min Intel i7 2600K, kan det göra så att tempen blir högre?

Ska jag köpa två nya fläktar och ny kylpasta och köra PnP(?) eller ska jag köpa en helt annan CPU-kylare?

Vilka fläktar och kylpasta rekommenderas för PnP? Om jag ska köpa en annan CPU-kylare vilken ska jag då köpa?

Har ett NZXT H2 chassi om det spelar någon roll

Permalänk
Skrivet av Samistar:

Vilka fläktar och kylpasta rekommenderas för PnP?

Kylpastan har ju ingenting som helst att göra med PnP?

Skrivet av Samistar:

Om jag ska köpa en annan CPU-kylare vilken ska jag då köpa?

En Noctua NH-U12P SE2 har jag, och jag är hur nöjd som helst och får fenomenalt bra temperaturer. Eller så kan du köra en ännu värre, nämligen Noctua NH-D14.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Kylpastan har ju ingenting som helst att göra med PnP?

Det förstår jag, formulerade mig lite dåligt kanske, undrade bara vilken kylpasta jag skulle köpa

En Noctua NH-U12P SE2 har jag, och jag är hur nöjd som helst och får fenomenalt bra temperaturer. Eller så kan du köra en ännu värre, nämligen Noctua NH-D14.

Har kikat på de där men tror nog att köper 2 stycken fläktar istället

Vad tros om 2 av denna fläkt: http://www.inet.se/produkt/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12...

Finns det bättre? Spelar inte så jättestor roll vad de kostar dock inte över 300 kr styck

Sedan borde väl vara PWM styrda antar jag?

Permalänk

Pull kommer inte göra stor skillnad. Satsa pengar på mer kylarea istället.

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Pull kommer inte göra stor skillnad. Satsa pengar på mer kylarea istället.

Som sagt, jag bryr mig inte så mycket vad det kostar även om det bara gör en liten skillnad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samistar:

Har kikat på de där men tror nog att köper 2 stycken fläktar istället

Vad tros om 2 av denna fläkt: http://www.inet.se/produkt/5321757/silverstone-120mm-sst-ap12...

Finns det bättre? Spelar inte så jättestor roll vad de kostar dock inte över 300 kr styck

Sedan borde väl vara PWM styrda antar jag?

Ja men finns andra oxå .

http://www.inet.se/produkt/5321445/scythe-120mm-gentle-typhoo...

http://www.inet.se/produkt/5321444/scythe-120mm-gentle-typhoo...

http://www.indomo.se/14753-Cougar-Vortex-PWM-CF-V12HP

Visa signatur

Min Dator 1 Intel i7 7820x Asus X299 TUF MARK 1 Corsair Dominator 32GB, ASUS GTX 1060 6GB Strix Gaming OC ,Corsair RM1000X Rhantek EHTROO PRO M SAMSUNG 960 EVO 500GB M.2 SSHD 2TB WD GREEN 2TB FD Celsius s36.
min fästmös Dator 2 Gigabyte Z170 Gaming K3 Intel Core i5 6600K 3.5 GHz 6MB be quiet Pure Rock Corsair VENGEANCE LPX 16GB WD 500 gb & WD Green 2TB Gigabyte GeForce GTX 970 4GB G1 CM HAF 922 Corsair HX620.

Permalänk
Skrivet av Samistar:

Fråga inte mig om fläktar, allt jag kommer att svara kommer börja med "Noctua", då jag har blivit totalförälskad i deras prestanda och det enormt behagliga ljudet som de ger ifrån sig.

Du får köpa vilka fläktar du vill, men jag tycker det är dumt av dig om du köper fläktar beroende på utseende snarare än prestanda och ljud. Jag hade min dator fullproppad med billiga Fractal Design-fläktar från början, och visst var de tysta och billiga! Men det lilla ljudet som de faktiskt gav ifrån sig var outhärdligt! Dessutom presterade de skitdåligt också. Men med Noctua däremot blev jag hur nöjd som helst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Subdubwise:

Fråga inte mig om fläktar, allt jag kommer att svara kommer börja med "Noctua", då jag har blivit totalförälskad i deras prestanda och det enormt behagliga ljudet som de ger ifrån sig.

Du får köpa vilka fläktar du vill, men jag tycker det är dumt av dig om du köper fläktar beroende på utseende snarare än prestanda och ljud. Jag hade min dator fullproppad med billiga Fractal Design-fläktar från början, och visst var de tysta och billiga! Men det lilla ljudet som de faktiskt gav ifrån sig var outhärdligt! Dessutom presterade de skitdåligt också. Men med Noctua däremot blev jag hur nöjd som helst.

Haha

Hade inte planerat att köpa fläktar efter utseende, vill som sagt få ner temperaturen! Ska kika på Noctuas fläktar.

Vill få ner idle temperaturen till under 30 grader, är det möjligt tro? Sedan undrar jag om jag måste köpa någon kabel om jag köper 2 st PWM fläktar så att båda fungerar likadant?

Permalänk
Skrivet av Samistar:

Hade inte planerat att köpa fläktar efter utseende, vill som sagt få ner temperaturen!

Härligt att höra att du gör vettiga prioriteringar.

Skrivet av Samistar:

Vill få ner idle temperaturen till under 30 grader, är det möjligt tro?

Jadå, det är fullt möjligt. Dock vill jag påstå att mycket beror på rumstemperaturen. Datorn kommer alltid, så vitt jag vet, ligga ett antal grader över rumstemperatur – hur man än gör, i princip. Mitt rum brukar vara mellan 22-25 grader varmt, och dessa idle-temperaturerna är vanliga för mig:

Nöjer du dig med sådana temperaturer eller eftersträvar du tvunget <30 hos alla dina komponenter?

Skrivet av Samistar:

Sedan undrar jag om jag måste köpa någon kabel om jag köper 2 st PWM fläktar så att båda fungerar likadant?

Man får med en Y-splitter med varje Noctua NF-F12 PWM-fläkt och det är en 4-pins Y-splitter, vilket alltså innebär att man kan koppla in två PWM-fläktar till ett och samma 4-pins-uttag på moderkortet. Rimligtvis bör då båda fläktarnas varvtal styras av ett och samma värde, men jag garanterar ingenting då jag inte själv har erfarenhet av det.

Jag kan dock inte heller tala varken för- eller emot NF-F12-fläktarna, då jag själv endast äger NF-P12-fläktar.

Permalänk
Medlem

2600k, hyper212+ med GT1850, idle 33 grader.
Men så har jag 3x200m fläkt i chassis också.

Visa signatur

Bosna u <3

I7-6700K :-: 16gb DDR4 :-: ASUS 1080TI :-: MSI Gaming Carbon :-: NH-U14S :-: FD R5 :-: Seasonic X 760W

Permalänk

212+ med 2 Cooler Master OEM fläktar @ 1200rpm 19dB som körs på 37,5%.

Idle 28c, Prime95 52c på min något överklockade A8-3850

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Varför är det så viktigt att ha en så låg temperatur på processorn? Jag tycker 40 grader inte alls låter farligt för idle, är mest load-temperaturen du behöver vara orolig för ifall den är abnormalt hög.

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samistar:

Hej!

Jag är inte nöjd med temperaturen med Hyper 212+ använder av kylpastan som följde med och även fläkten. Temperaturen är runt 38-44 grader i idle 40 grader just nu och då är jag bara inne och skriver här. Jag använder också den integrerade grafiken från min Intel i7 2600K, kan det göra så att tempen blir högre?

Ska jag köpa två nya fläktar och ny kylpasta och köra PnP(?) eller ska jag köpa en helt annan CPU-kylare?

Vilka fläktar och kylpasta rekommenderas för PnP? Om jag ska köpa en annan CPU-kylare vilken ska jag då köpa?

Har ett NZXT H2 chassi om det spelar någon roll

Känns ju inte heller helt omöjligt att temperaturen kan ha att göra med att du använder integrerade grafiken.

Permalänk
Skrivet av lollol7:

Varför är det så viktigt att ha en så låg temperatur på processorn? Jag tycker 40 grader inte alls låter farligt för idle, är mest load-temperaturen du behöver vara orolig för ifall den är abnormalt hög.

Personligen tycker jag att det känns ganska trevligt att ha låga idle-temperaturer. Men givetvis är load-temperaturerna mer intressanta, som du säger. I det långa loppet överlever väl en komponent ändå längre om dess "vardagliga temperatur" är så låg som möjligt, det är så jag har uppfattat det i alla fall. Att skillnaden i livslängd mellan 25 grader idle och 35 grader idle antagligen är minimal, det är en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Personligen tycker jag att det känns ganska trevligt att ha låga idle-temperaturer. Men givetvis är load-temperaturerna mer intressanta, som du säger. I det långa loppet överlever väl en komponent ändå längre om dess "vardagliga temperatur" är så låg som möjligt, det är så jag har uppfattat det i alla fall. Att skillnaden i livslängd mellan 25 grader idle och 35 grader idle antagligen är minimal, det är en annan femma.

Joo, och min tanke är att så länge idle inte är abnormalt hög så bör komponenterna hålla så länge så att när processorn går sönder så får man en likvärdig för priset av en ny fet kylare idag

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro