Program-styrning utav fläkthastighet sökes!

Permalänk
Medlem

Program-styrning utav fläkthastighet sökes!

Hej!
Fick i början utav veckan hem ett GTX 570 som blev insatt i datorn direkt. Använder mig utav OC Guru när det gäller fläktarna. Dock har datorn börjat uppföra sig konstigt efter uppgraderingen och numera uppstår små, små mini-frysningar ungefär 3-5'e sekund. Detta gör det näst intill omöjligt att spela etc. Hur som helst så lyckades jag till slut isolera problemet och jag misstänker att det är antingen OC Guru som stör, eller att fläktarna "suger för mycket ström" från andra delar. Som sagt, vad vet jag...

Helt enkelt, finns det fler program än just OC Guru när det gäller att styra fläktarnas hastighet? Får börja i någon ände!

CPU: AMD Phenom II X6 1035T 2.6gzh
RAM: 3x2048
GPU: GeForce GTX 570 Windforce 1280
MB: CPU-Z visar "Aspire M3400"

Ställ gärna frågor på allt som är oklart samt kom med idéer på vad som kan vara fel!!

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

Corsair 800D\Asus P9x79 Deluxe\Intel i7 3930\Corsair H80i\Minne G.Skill 32Gb 2133Mhz Ripjaws Z Performance\2X Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5\ SSD A-Data 511s 120GB\3 WD 2TB\PSU Corsair HX 1000W\Win7 Ultimate

Permalänk
Medlem

FSP 650-80EGN 650W

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk

Speedfan

Visa signatur

| ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | i5 2500K - 4.9 GHz| Corsair H100 PnP | Corsair SSD Drive 120G Force3 | 8 Gb Corsair 1600 MHz | EVGA GTX Titan + Geforce 210 + Triplehead2Go + 6 skärmar varav 5 touch | Corsair TX 850W V2 /80+ Bronze | moddat ANTEC P280 |
http://www.sweclockers.com/galleri/9290-simpit-flygsim-och-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMikaelEricsson:

Har det, men hur får jag det att funka då? Försöker höjja fläktarna men inget hörs/händer. Standard ligger fläktarna på 43-45, men borde de inte gå upp i hastighet när kortet får jobba lite?

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem

Nej nej glöm speedfan, avinstallera det skräpprogramet

MSI Afterburner är vad du söker http://event.msi.com/vga/afterburner/overview.htm

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej nej glöm speedfan, avinstallera det skräpprogramet

MSI Afterburner är vad du söker http://event.msi.com/vga/afterburner/overview.htm

Tack! Skall testas.

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nej nej glöm speedfan, avinstallera det skräpprogramet

MSI Afterburner är vad du söker http://event.msi.com/vga/afterburner/overview.htm

Vilken av dom olika i den listan ska man välja då?

Permalänk

Jag kan med 100% säkerhet säga att det är inte fläktarna som är problemet, dom drar runt 5 watt vilket under inga omständigheter kan orsaka att din dator "fryser".

Afterburner är ett väldigt bra val att styra fläktarna med.

Visa signatur

| Fractal Define R3 | Fractal Newton R2 1000 Watt | MSI Z97-GD65 Gaming|Intel 4690K |
| Phanteks PH-TC14PE med 3*GT 1850 | 2*4DDR3 Dominator GT | Asus GTX570DCII SLI | Verbatim 240GB |
| Corsair Force 60GB | 6* Zalman ZM-F3RL |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fille88:

Vilken av dom olika i den listan ska man välja då?

http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm den översta blir bra, andra är en beta, har inte testat den

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Vad spelar du för spel? På vilka inställningar?

Det kan inte frysa för att grafikkortet är för "starkt" jämt emot processorn på bara 2.6Ghz? Brukar se att dom som ska överklocka grafikkortet också blir rekommenderade att klocka prollen också... Har det något med detta att göra? Alltså att processorn är för dålig för ett 570?

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Vad spelar du för spel? På vilka inställningar?

Det kan inte frysa för att grafikkortet är för "starkt" jämt emot processorn på bara 2.6Ghz? Brukar se att dom som ska överklocka grafikkortet också blir rekommenderade att klocka prollen också... Har det något med detta att göra? Alltså att processorn är för dålig för ett 570?

Det mest krävande spelet jag smeker på just nu är väl i så fall BF3 och där kör jag high...

Dock så löste sig problemet igår när jag installerade MSI AB istället för OC Guru. Men som sagt, ny dator skall införskaffas och då blir det i5-paket och nytt chassi bl.a.
Jo, jag har också en svag känsla av att allt annat i datorn just nu "flaskar" de nyare komponenterna. Därav får man lite små-problem. Jag och ett par andra personer har väl en del tankar över att det kan ha varit OC Guru som sökte efter "rätt" GPU då programmet visade att jag hade "GTX 460" när jag i själva verket har 570. Därav småfrysningarna var 3-5 sekund...

Tack för hjälpen alla! Återkommer om det blir ytterliggare problem. Använd gärna tråden för att ställa ytterliggare frågor eller söka hjälp!

Visa signatur

Det är ingen idé att stressa, om man inte hinner