Permalänk

Noctua NF-F12, rakare luftflöde?

Finns det någon oberoende källa som kan bekräfta att Noctua NF-F12 120 mm PWM har ett mer rakt luftflöde än exempelvis dess lillebror Noctua NF-P12 120 mm?

Vad jag vet påstår Noctua själva att den ska ha det, men man ska ju aldrig lita på vad företagen själva säger om sina egna produkter.

Permalänk
Medlem

http://aphnetworks.com/reviews/noctua_nf_f12_pwm_nf_f12_pwm verkar som att det stämmer. konstruktionen påminner ju lite om silverstone air penetrator också med att stagen försöker rikta luftstrålen, och de lyckas ju iaf http://www.youtube.com/watch?v=8m8fC809TK0

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

http://aphnetworks.com/reviews/noctua_nf_f12_pwm_nf_f12_pwm verkar som att det stämmer. konstruktionen påminner ju lite om silverstone air penetrator också med att stagen försöker rikta luftstrålen, och de lyckas ju iaf http://www.youtube.com/watch?v=8m8fC809TK0

Wow, den där demonstrationen i videon var grym! Ska läsa igenom "artikeln" du länkade också och jag håller tummarna för att NF-F14 flyttar luft på samma sätt.

I så fall bör de vara ett solklart val som i en PnP-konfiguration hos en CPU-kylare? Med vanliga fläktar är det ju mycket luft som istället flyger iväg åt sidorna istället för att gå igenom CPU-kylarens kylfläns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Wow, den där demonstrationen i videon var grym! Ska läsa igenom "artikeln" du länkade också och jag håller tummarna för att NF-F14 flyttar luft på samma sätt.

I så fall bör de vara ett solklart val som i en PnP-konfiguration hos en CPU-kylare? Med vanliga fläktar är det ju mycket luft som istället flyger iväg åt sidorna istället för att gå igenom CPU-kylarens kylfläns?

nja, det har inte så mycket med det att göra. det som är viktigt är det statiska trycket, och air penetrator är tex ganska dålig på det... noctua f12 ska dock vara rätt bra på det också. scythe gt är annars en fläkt med riktigt bra statiskt tryck. en riktad stråle har större betydelse för en chassifläkt

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Starric:

nja, det har inte så mycket med det att göra. det som är viktigt är det statiska trycket, och air penetrator är tex ganska dålig på det... noctua f12 ska dock vara rätt bra på det också. scythe gt är annars en fläkt med riktigt bra statiskt tryck. en riktad stråle har större betydelse för en chassifläkt

Hur kommer det sig, att det spelar större roll hos en chassifläkt? Det gör väl ingenting hur luften kommer ut ur chassit, det kommer ju ut i vilket fall?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subdubwise:

Hur kommer det sig, att det spelar större roll hos en chassifläkt? Det gör väl ingenting hur luften kommer ut ur chassit, det kommer ju ut i vilket fall?

in i chassit du får mer kalluft rakt på de varma komponenterna med riktat flöde från insugsfläktarna

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk

Jajjemen, den har riktat luftflöde. Lika bra flås som typhoon men betydligt tystare. Har testat typhoon i 1 år och nu noctua. Samma flås, behagligare ljud. Lite dyra dock, men värt det tycker jag!

Edit: Har samma temps i systemet, kör vattenkylning.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Starric:

in i chassit du får mer kalluft rakt på de varma komponenterna med riktat flöde från insugsfläktarna

Jo, givetvis. Det kan jag verkligen tänka mig, men för en fläkt som agerar utblås bör det vara struntsamma? ::)

Skrivet av Bad Habit:

Jajjemen, den har riktat luftflöde. Lika bra flås som typhoon men betydligt tystare. Har testat typhoon i 1 år och nu noctua. Samma flås, behagligare ljud. Lite dyra dock, men värt det tycker jag!

Edit: Har samma temps i systemet, kör vattenkylning.

Trevligt att höra, får väl se om jag kanske investerar i några sådana i framtiden då. Äger du möjligtvis några Noctua NF-P12 också? Har nämligen läst att ljudet från F12 ska vara mindre behagligt än från P12.

"Ljudnivån är helt okej men själva frekvensen på ljudet är det som förvånade mig, ljudes är faktiskt ganska irriterande. Prestandavinsten i förhållande till ljudet är inte tillräckligt för att knuffa ned favoriten NF P12 från tronen"
- http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm
omdömen -> första kommentaren

Permalänk
Medlem

har läst på flera ställen att noctua f12 pwm ska ha ett lite jobbigare ljud än p12, men samtidigt så är det främst vid full hastighet, och vitsen med en pwm-fläkt är ju att kunna köra på låg hastighet större delen av tiden. noctua brukar ju generellt göra tysta fläktar så det är inget jag skulle haka upp mig på. det är värre för fläktar utan pwm enligt mig

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jo, givetvis. Det kan jag verkligen tänka mig, men för en fläkt som agerar utblås bör det vara struntsamma? ::)

Trevligt att höra, får väl se om jag kanske investerar i några sådana i framtiden då. Äger du möjligtvis några Noctua NF-P12 också? Har nämligen läst att ljudet från F12 ska vara mindre behagligt än från P12.

"Ljudnivån är helt okej men själva frekvensen på ljudet är det som förvånade mig, ljudes är faktiskt ganska irriterande. Prestandavinsten i förhållande till ljudet är inte tillräckligt för att knuffa ned favoriten NF P12 från tronen"
- http://www.inet.se/produkt/6308755/noctua-nf-f12-pwm
omdömen -> första kommentaren

Nej, inte längre.. Men jag kan varmt rekommendera de med riktat flöde, roligt med lite nyskapande inom fläktvärlden!

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Men jag kan varmt rekommendera de med riktat flöde, roligt med lite nyskapande inom fläktvärlden!

Jag är givetvis intresserad av dem. Dock oroar recensionerna mig, de där folk klagar över ljudet de ger ifrån sig, samt är priset väldigt högt.

Permalänk
Skrivet av Subdubwise:

Jag är givetvis intresserad av dem. Dock oroar recensionerna mig, de där folk klagar över ljudet de ger ifrån sig, samt är priset väldigt högt.

Ja, otroligt jobbit med ett doft flås ... Bättre med skrikiga och vinande fläktar?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Bad Habit:

Ja, otroligt jobbit med ett doft flås ... Bättre med skrikiga och vinande fläktar?

Va? Grejen med Noctua NF-F12 PWM är att folk faktisikt har påstått att ljudet, som de ger ifrån sig, inte alls är lika behagligt som ljudet från Noctua NF-P12-fläktar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

har läst på flera ställen att noctua f12 pwm ska ha ett lite jobbigare ljud än p12, men samtidigt så är det främst vid full hastighet, och vitsen med en pwm-fläkt är ju att kunna köra på låg hastighet större delen av tiden. noctua brukar ju generellt göra tysta fläktar så det är inget jag skulle haka upp mig på. det är värre för fläktar utan pwm enligt mig

Kan bekräfta att så är fallet. Har båda typerna i mitt system, 2 st F på min D14 och 2 st P som inblås/utsug ur chassit. NF P-12 PWM låter betydligt mjukare vid fullt varv än NF F-12 PWM. F-12 har ett mycket mer distinkt motorljud än P-12an, dock så har F-12 något högre varvtal också än P-12 och det bidrar ju såklart också (~1250rpm / ~1500 rpm).

På låga varv är det absolut ingen skillnad, och dom är i mitt tycke väldigt tysta. I mitt Define XL chassi är de knappt hörbara när de går på ~700/300 varv. Kan bara rekommendera, dock med varningsflaggan för rätt kraftigt motorljud vid fullt varv på F-12.

Visa signatur

| Asus P8Z68-V PRO GEN3 | Intel Core i7 2600K @ 4,4GHz | Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance LP 8GB CL9 1600Mhz | Asus GeForce GTX 970 4GB DCII Strix | Corsair AX750 750W Gold | Intel SSD 120GB 510 Series | Samsung EVO 850 256GB | Samsung SpinPoint F3 1TB | Fractal Design Define XL |

Permalänk
Medlem

Tycker att ljudet från NF-p12 är som en konstant "buller" medans NF-F12 låter mer som ett propellerplan. Fast vid de hastigheterna jag kör fläkten på, kan jag inte höra den när jag sitter i min stol. NF-P12 är långt ifrån tyst vid samma fart, bara behagligare ton.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

Tycker att ljudet från NF-p12 är som en konstant "buller" medans NF-F12 låter mer som ett propellerplan. Fast vid de hastigheterna jag kör fläkten på, kan jag inte höra den när jag sitter i min stol. NF-P12 är långt ifrån tyst vid samma fart, bara behagligare ton.

Om du kör båda kring 1000 RPM.. Låter det mycket då? Jag har en MUX 120 med standardfläkten som låter en del, och låter på ett irriterande sätt vid höga varv.

P12 VS F12 att sätta på MUX'en?
Mitt svåraste val någonsin

F12 har grymt tryck.
Kan jag då köra den på lägre PRM än P12 och få samma kylförmåga och lika tyst/ännu tystare?

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Om du kör båda kring 1000 RPM.. Låter det mycket då?

Kan jag då köra den på lägre PRM än P12 och få samma kylförmåga och lika tyst/ännu tystare?

De båda låter oaccetabelt mycket enligt min standard.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Breddas:

De båda låter oaccetabelt mycket enligt min standard.

Häften av alla recensioner/omdömen om Noctua fläktarna säger att de är awesome fläktar som knappt hörs, den andra hälften säger att de låter massa.

Sett på YT videos om dem, de låter inte mycket där.

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Avstängd

Jeg tror det er ulike typer støy som kan komme med sånne pc vifter.

1) Uling, kanskje som følge av å ha flere vifter i en sekvens
2) Susing som følge av at det er luftstrøm i kabinettet
3) Viftelyd, tikking kanskje og lyd fra vibrasjoner, litt usikker der må jeg innrømme
4) Ulyd som følge av at luft passerer ut men lager ulyd når lufta passerer selve åpningen

Jeg tror man må forvente at det blir ulike former for ulyd når alt av vifter kjører opp mot full effekt, noctua vifte eller ei. Helt stille blir det nok aldri. Tror det er vanskelig å engang få kjørt viftene på et fantastisk lavt turtall, ellers så kunne man jo bare redusert RPM til man ikke hørte noe.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Häften av alla recensioner/omdömen om Noctua fläktarna säger att de är awesome fläktar som knappt hörs, den andra hälften säger att de låter massa.

Sett på YT videos om dem, de låter inte mycket där.

Man har olika "hög" tolerans när det kommer till ljudnivå. Vi störs olika mycket, vi hör olika bra och vi har olika mycket bakgrundljud. Jag är väldigt kräsen, har ett tyst rum och har relativt bra hörsel. Har testat produkter andra sagt varit "ljudlösa" som inte alls varit det för mig, och det gör mig lite smått tokig när folk säger "ljudlöst" när det inte är det! Jag kan lova att F12 låter jobbigare än P12 vid samma varvtal, jag kan också lova att F12 är extremt tyst på mycket låg fart (lagren från en GT i 370rpm låter mer). Det är tur att F12 har PWMstyrning, då jag troligtvis inte stått ut med fläkten annars (baserat på hur mycket P12(ej PWM) låter på lägsta fart). Jag vet inte vilken fart min F12 snurrar i, då mitt moderkort inte kan läsa av så låga varvtal, men i load ligger den på ca 400rpm och måste anses som tyst.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT