Samsung Galaxy S II får Android 4.0 ICS

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Lasergurka:

Sant, men å andra sidan har Apple släppt...3 telefoner? Som alla är snarlika dessutom

+ iPad, iPod, aTV 8) Men det är klart att det blir jobbigare för företagen att leverera nya OS till telefonerna. Men jag tycker det går på tok för sakta!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

Suck...bara för att jag inte gjort någon uppdatering tidigare som måste jag gå igenom varenda jävla uppdatering för att komma till ICS...

Tredje gången för mig nu, och andra gången för tjejen, men nu ser det iaf ut precis som på installationsguiden, så hoppas på framgång nu.

EDIT: Tror inte att det kommer vara rätt nu heller, den skulle väl vara 350MB stor? Det som laddas ner är bara 40MB, men är kanske bra "förpackat"

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk

Är det bara för mig det är OTROLIGT segt att bläddra igenom långa sms-konversationer? Innan uppdateringen gick det hur bra som helst, men inte nu!

Permalänk
Medlem

Might come in handy...
http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1103399

Tror jag hänger kvar vid checkrom revohd ett tag till..

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Någon annan än jag som har problem med batteritiden? Jag kopplade bort min telefon klockan 05:30 i morse och vid 13:00 så var batteriet slut. Jag har surfat i typ 10 minuter och kollat klockan några gånger under dagen.

http://forumbilder.se/images/eb4201264249Ae446.jpg

http://forumbilder.se/images/104201264320Ae05e.jpg

Fick du ordning på din telefon?
Jag har nästan samma problem. Android OS ligger högt följt av Exchange services. Jag har dock inte samma frenetiska wake som du har.

Permalänk
Medlem

Har fått rejäla batteriproblem med 4.0
Jag har lokaliserat dessa till Exchange och Wifi
.
Om jag bara har telefonen oanvänd i fickan mot 3G (GPS, Wifi, bluetooth och synk påslaget) så har jag följande förbrukning:
Android 2.3.5: 1-2% batteriförbrukning / timme
Android: 4.0.3: 4-5% förbrukning/timme
Alltså drar den 3 gånger mer = katastrof

När jag kollar förbrukarna är det Android OS och Exchange Services som ligger i topp.
Mitt exchangekonto är inställt på MANUAL. Den ska alltså inte synka om jag inte begär det, ändå drar processen både batteri och data.
Jag provar då att ta bort alla kryssen i synkinställningarna på mitt exchangekonto (ta bort mail, kontakter, kalender).
Ingen skillnad, den fortsätter att köra på.
Därefter raderar jag mitt exchangekonto. Nu är den tillbaka till samma förbrukning som 2.3.5. Skönt.
Nu vill jag ju visserligen ha tillbaka exchange så jag får väl prova att lägga tillbaka kontot och hoppas att problemet inte kommer tillbaka. Konstigt att manualsynk inte hjälper. Känns som en ren bugg.

Problem2. Wifi
På 2.3.5 så drog min telefon inte mer när jag var hemma och hade åtkomst till wifi. Jag hade ställt in wifi advanced settings->sleep policy till att sova när skärmen släcktes. Det fungerade utmärkt. Och den drog knappt 10% på en natt (utan sleep policy drog den snarare 30% per natt).
På 4.0.3 finns inte samma inställning. Istället finns det "Behåll Wi-fi i viloläge" med alternativen: Alltid, vid anslutning, Aldrig (kan dra batterier). Default är alltid och nu drar den plötsligt 30%/natt igen

Tips? Någon med samma problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ja, helt återställd både före och efter installationen...

Skickades från m.sweclockers.com

okej, då är det mkt skumt. installera om android 4.0 ics isåfall å gör om de. märkt iaf att mitt batteri håller mycket längre med nya ics, minst dubbla batteritiden för min del.

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

någon som vet varför varken kies eller ota hittar uppdatering? (har 2.3.4)
http://www.swedroid.se/installationsguide-android-4-0ice-crea... fungerar inte.

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

okej, då är det mkt skumt. installera om android 4.0 ics isåfall å gör om de. märkt iaf att mitt batteri håller mycket längre med nya ics, minst dubbla batteritiden för min del.

Du har en s2 eller? Är det 4.0.3 du har? Hur mycket av batteriförbrukningen står android os för?

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Fick du ordning på din telefon?
Jag har nästan samma problem. Android OS ligger högt följt av Exchange services. Jag har dock inte samma frenetiska wake som du har.

Skrivet av e3henri:

Har fått rejäla batteriproblem med 4.0
Jag har lokaliserat dessa till Exchange och Wifi
.
Om jag bara har telefonen oanvänd i fickan mot 3G (GPS, Wifi, bluetooth och synk påslaget) så har jag följande förbrukning:
Android 2.3.5: 1-2% batteriförbrukning / timme
Android: 4.0.3: 4-5% förbrukning/timme
Alltså drar den 3 gånger mer = katastrof

När jag kollar förbrukarna är det Android OS och Exchange Services som ligger i topp.
Mitt exchangekonto är inställt på MANUAL. Den ska alltså inte synka om jag inte begär det, ändå drar processen både batteri och data.
Jag provar då att ta bort alla kryssen i synkinställningarna på mitt exchangekonto (ta bort mail, kontakter, kalender).
Ingen skillnad, den fortsätter att köra på.
Därefter raderar jag mitt exchangekonto. Nu är den tillbaka till samma förbrukning som 2.3.5. Skönt.
Nu vill jag ju visserligen ha tillbaka exchange så jag får väl prova att lägga tillbaka kontot och hoppas att problemet inte kommer tillbaka. Konstigt att manualsynk inte hjälper. Känns som en ren bugg.

Problem2. Wifi
På 2.3.5 så drog min telefon inte mer när jag var hemma och hade åtkomst till wifi. Jag hade ställt in wifi advanced settings->sleep policy till att sova när skärmen släcktes. Det fungerade utmärkt. Och den drog knappt 10% på en natt (utan sleep policy drog den snarare 30% per natt).
På 4.0.3 finns inte samma inställning. Istället finns det "Behåll Wi-fi i viloläge" med alternativen: Alltid, vid anslutning, Aldrig (kan dra batterier). Default är alltid och nu drar den plötsligt 30%/natt igen

Tips? Någon med samma problem?

Jag gjorde en "factory reset" igår och det ser mycket bättre ut på batteriförbrukningen nu, exchange är ca 3% istället för 20% som innan.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Du har en s2 eller? Är det 4.0.3 du har? Hur mycket av batteriförbrukningen står android os för?

japp jag har galaxy s2. android os tar 12% och ja de är version 4.0.3

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Skrivet av Playboy_1338:

japp jag har galaxy s2. android os tar 12% och ja de är version 4.0.3

Mitt tar 28... :/ får väl googla på det eller nåt och se om jag hittar nån lösning.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av e3henri:

Har fått rejäla batteriproblem med 4.0
Problem2. Wifi
På 2.3.5 så drog min telefon inte mer när jag var hemma och hade åtkomst till wifi. Jag hade ställt in wifi advanced settings->sleep policy till att sova när skärmen släcktes. Det fungerade utmärkt. Och den drog knappt 10% på en natt (utan sleep policy drog den snarare 30% per natt).
På 4.0.3 finns inte samma inställning. Istället finns det "Behåll Wi-fi i viloläge" med alternativen: Alltid, vid anslutning, Aldrig (kan dra batterier). Default är alltid och nu drar den plötsligt 30%/natt igen

Tips? Någon med samma problem?

Jag löste problem två genom att ta wifi-advanced och välja wifi viloläge vid: "bara vid anslutning" istället för "alltid". Mycket märkligt formulering, men nu kopplar den plötsligt ner wifi när det inte behövs och jag sparar batteri igen. Hoppas bara inte att det påverkar tiden då jag ligger utanför wifitäckning.

Ska prova att rensa mina E-mail filer helt (jag körde ju på ett ärvt exchangekonto från 2.3.5) och se om jag vågar dra igång exchange igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Mitt tar 28... :/ får väl googla på det eller nåt och se om jag hittar nån lösning.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Att den drar 28%är väl inget konstigt.
Alla hetsar upp sig över höga procenttal, men summan är ju 100% oavsett förbrukning, så har du inga problem med totalen så är allt ok.
Det hade varit intressantare om den kunde räkna ut en bruttoförbrukning per tjänst istället för procentuellt mot totalen.
T.ex. att Android OS förbrukar 100mA (100mAh/h)

Permalänk
Skrivet av e3henri:

Att den drar 28%är väl inget konstigt.
Alla hetsar upp sig över höga procenttal, men summan är ju 100% oavsett förbrukning, så har du inga problem med totalen så är allt ok.
Det hade varit intressantare om den kunde räkna ut en bruttoförbrukning per tjänst istället för procentuellt mot totalen.
T.ex. att Android OS förbrukar 100mA (100mAh/h)

On vi säger så här då. Med 2.3 drog skärmen ungefär 8ggr så mycket som android os, ca 40 mot ca 5%. Nu drar qndroid os dubbelt så mycket som skärmen, den har gått upp till 40% nu, jämfört med skärmens 20%. Det betyder att om skärmen fortfarande drar lika mycket som förut så drar os nu 16ggr så mycket som förut. Siffrorna är tagna efter att jag har startat om telefonen, och sen surfat/skickat sms/spelat wf i ungefär en halvtimma. Jo, jag har sämre batteritid också.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

On vi säger så här då. Med 2.3 drog skärmen ungefär 8ggr så mycket som android os, ca 40 mot ca 5%. Nu drar qndroid os dubbelt så mycket som skärmen, den har gått upp till 40% nu, jämfört med skärmens 20%. Det betyder att om skärmen fortfarande drar lika mycket som förut så drar os nu 16ggr så mycket som förut. Siffrorna är tagna efter att jag har startat om telefonen, och sen surfat/skickat sms/spelat wf i ungefär en halvtimma. Jo, jag har sämre batteritid också.:)

Skickades från m.sweclockers.com

Har du gjort en factory reset? Det hjälpte min batteriförbrukning extremt mycket.

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Skrivet av arowe17:

Har du gjort en factory reset? Det hjälpte min batteriförbrukning extremt mycket.

Ja, 2ggr. Den andra gången sket jag i säkerhetskopiering och började helt från början.... :/ Men för mig är det bara OS som drar mycket Wifi och exchange drar nästan ingenting.

Permalänk
Snusfri

Många som fått problem har bara tutat in uppdateringen utan att köra systemåterställning/wipe före vilket starkt rekomenderas.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

Har fabriksåterställt telefonen och formaterat sd-kortet.

Det går JÄTTEsegt att bläddra igenom långa sms konversationer (nu talar vi 6000+ sms) med stock sms-appen, och andra sms-apps kan man inte använda för då skickas dubletter av alla sms...

Permalänk
Medlem

När ni gör systemåterställning, är det via android eller recovery menyn?

Jag skulle nog välja recoveryläget (finns ju även om man inte har clockwork) för att va säker.

Permalänk

SÅDÄR!

Handcent modifierad version, INGA MER DUBLETTER!

http://forum.xda-developers.com/showpost.php?p=23681035&postc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Ja, 2ggr. Den andra gången sket jag i säkerhetskopiering och började helt från början.... :/ Men för mig är det bara OS som drar mycket Wifi och exchange drar nästan ingenting.

Men när jag hade problemet så var det inte exchange som var värst utan Android OS. Android OS kan ju vara vad som helst. Antagligen var det exchange som var boven i mitt fall och använda en OS tjänst mycket.

Efter att ha raderat exchangekonto, rensat mail och kalendardata för sedan lägga in exchange igen, samt ändra wifi till lowpower bara vid anslutning så är batteritidne helt plötsligt betydligt bättre än med 2.3.5. Om jag inte använder telefonen så drar den mindre än 1%/timme (med 3G anslutet, wifi, GPS och Gmail push synk samt några widgets och FB som kör).
Det verkar som den har inbyggd taskkiller...vissa av mina widgets tappar historiken, t.ex. en batterimätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kiwiz:

Är det bara för mig det är OTROLIGT segt att bläddra igenom långa sms-konversationer? Innan uppdateringen gick det hur bra som helst, men inte nu!

Nej det är inte bara du. Scrollning generellt har blivit katastrofalt mycket sämre.
Någon verkar påstå att den bara är annorlunda och man vänjer sig, ungefär som att det skulle vara avsiktligt.
Men den känns helt klart som det är sämre respons och klart ryckigare. Den där hårdvaruaccellerationen måste slått snett på S2an. Snälla låt det vara som innan, jag vill inte at kontakterna rycker fram när jag bläddrar.
Innan var S2 än av få telefoner som kunde jämföra sig med iPhone flyt i scrollningen, men nu känns den plötsligt som en HTC Desire.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EpicBoobs:

Många som fått problem har bara tutat in uppdateringen utan att köra systemåterställning/wipe före vilket starkt rekomenderas.

Så du menar att du inte upplever problem med ryckig scrollning?
Jag har inte gjort factory default. Vad tappar man egentligen? Apparna synkar in sig själva? Samma sak med mail, kontakter osv. Är det alla app inställningar, typ sparade spel och liknande som försvinner?

Permalänk
Skrivet av e3henri:

Men när jag hade problemet så var det inte exchange som var värst utan Android OS. Android OS kan ju vara vad som helst. Antagligen var det exchange som var boven i mitt fall och använda en OS tjänst mycket.

Efter att ha raderat exchangekonto, rensat mail och kalendardata för sedan lägga in exchange igen, samt ändra wifi till lowpower bara vid anslutning så är batteritidne helt plötsligt betydligt bättre än med 2.3.5. Om jag inte använder telefonen så drar den mindre än 1%/timme (med 3G anslutet, wifi, GPS och Gmail push synk samt några widgets och FB som kör).
Det verkar som den har inbyggd taskkiller...vissa av mina widgets tappar historiken, t.ex. en batterimätare.

Du menar att batteriet som exchange drar "gömmer sig" under Android OS? Mitt exchange drar bara 2% står det... Men jag ska kolla upp det.

Permalänk
Skrivet av psypuls:

någon som vet varför varken kies eller ota hittar uppdatering? (har 2.3.4)
http://www.swedroid.se/installationsguide-android-4-0ice-crea... fungerar inte.

Du har nog fel ROM. Jag hade en ROM från Rumänien (COA), köpte min telefon via Bazula. Du får helt enkelt flasha om din ROM till den Nordiska versionen, NEE. Skicka *#1234# via din dialer och se vilken rom du har.

1. Ladda hem Odin (flashprogram) http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=5...

2. Ladda hem firmware, NEE, 4.03 http://samsung-updates.com/device/?id=GT-I9100

3. Läs igenom och följ guiden -> http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1075278

Hade som sagt exakt samma problem som du. Detta funkade för mig och jag sitter nu med 4.03 efter att ha följt dessa steg noga.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

Du menar att batteriet som exchange drar "gömmer sig" under Android OS? Mitt exchange drar bara 2% står det... Men jag ska kolla upp det.

Nja i mitt fall så låg Exchange på runt 30% och OS på 50% så det är inte samma som i ditt fall.
Men ofta är det ju inte Android OS i sig som drar igång på egen hand utan något annat som triggar igång den, tex. ett skenande exchangekonto.
Det är det som gör det så svårt att felsöka.

Permalänk

Det största problemet jag fått med denna uppdatering är att numera är kontakterna och själva telefonappen åtskilda i två olika program. Man kan fortfarande komma åt kontakterna genom telefonen men endast genom ett lite omständigt menysystem, alltså inte som förut med ett enkelt fliksystem.
Är detta något ni andra också har märkt?

Visa signatur

"Om du är en ung maffiagangster som är ute på ditt första träff, tror jag att det skulle vara hemskt generade om någon försökte mörda dig." -Jack Handey

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rambotomten:

Det största problemet jag fått med denna uppdatering är att numera är kontakterna och själva telefonappen åtskilda i två olika program. Man kan fortfarande komma åt kontakterna genom telefonen men endast genom ett lite omständigt menysystem, alltså inte som förut med ett enkelt fliksystem.
Är detta något ni andra också har märkt?

Det där är nog en smaksak för jag tycker det är bättre nu.
Innan kunde man trycka på "telefon" och så fick man inte upp någon knappsats och såg ingen knapp för det heller (eftersom knappsats låg längst till vänster och vara dold).
Jag tycker det var dåligt med fem val varav bara fyra syntes.

Permalänk
Skrivet av e3henri:

Nej det är inte bara du. Scrollning generellt har blivit katastrofalt mycket sämre.
Någon verkar påstå att den bara är annorlunda och man vänjer sig, ungefär som att det skulle vara avsiktligt.
Men den känns helt klart som det är sämre respons och klart ryckigare. Den där hårdvaruaccellerationen måste slått snett på S2an. Snälla låt det vara som innan, jag vill inte at kontakterna rycker fram när jag bläddrar.
Innan var S2 än av få telefoner som kunde jämföra sig med iPhone flyt i scrollningen, men nu känns den plötsligt som en HTC Desire.

Jag skulle vilja påstå att jag i övrigt inte upplever ryckig scrollning. Bara i långa sms-konversationer. Och då menar jag verkligen RYCKIG. För det första tar det ca 3 sek att öppna konversationen, och om jag scrollar i den så fryser telefonen 2-3 sek. Och det är inte helt ovanligt att sms-appen kraschar när jag trycker på bakåtknappen (för att stänga konversationen).

Dock använder jag en beta av handcent (inga dubbla sms) för att kringå detta. Fattar inte hur jag kunde använda stock-appen överhuvudtaget. Handcent är ju enormt mycket bättre på alla sätt.