Varför så mycket problem med just 30" skärmar?

Permalänk
Medlem

Varför så mycket problem med just 30" skärmar?

Jag är nu inne på min andra 30", första var en Samsung och nu en Apple, alla verkar lida av problem just vad gäller överhettning så att logikkortet pajar eftger en tids användning.

Ser man på vad tillverkarna erbjuder så har Samsung slutat sälja 30" sen en lång tid tillbaks, detsamma gäller Apple och andra.

Läser man sen på forumen finns ingen storlek som har så många RMA som just 30", bland annat rätt mycket Dell U3011 som pajar men även Apple.

Försökt leta på nätet någon förklaring på detta men antar att vid 30" så krävs det enormt mycket processing vilket gör att man inte får till bukt med kylningen i dessa skärmar, min Samsung dog just av detta men även Dell har vad jag läst problem mer eller mindre.

Ska man behöva köpa en NEC eller Eizo för 25K? min garanti har gått ut på min nuvarande 30" och det kostar rätt mycket köpa nytt logikkort så det är inte ens lönt fixa den själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Likvid:

Jag är nu inne på min andra 30", första var en Samsung och nu en Apple, alla verkar lida av problem just vad gäller överhettning så att logikkortet pajar eftger en tids användning.

Ser man på vad tillverkarna erbjuder så har Samsung slutat sälja 30" sen en lång tid tillbaks, detsamma gäller Apple och andra.

Läser man sen på forumen finns ingen storlek som har så många RMA som just 30", bland annat rätt mycket Dell U3011 som pajar men även Apple.

Försökt leta på nätet någon förklaring på detta men antar att vid 30" så krävs det enormt mycket processing vilket gör att man inte får till bukt med kylningen i dessa skärmar, min Samsung dog just av detta men även Dell har vad jag läst problem mer eller mindre.

Ska man behöva köpa en NEC eller Eizo för 25K? min garanti har gått ut på min nuvarande 30" och det kostar rätt mycket köpa nytt logikkort så det är inte ens lönt fixa den själv.

Det är fler u2711 som pajjar än 3011 om du kollar runt.

Permalänk
Rekordmedlem

30" brukar ju gå upp ett snäpp i upplösning, och det kanske är mindre volymer på de kretsarna som krävs, de kräver oftast andra interface, det kan också påverka, det är ju tyvärr många som nöjer sig med små bedrövliga fullhd skärmar, men nu när det kommer mer än fullhd i småsaker så får vi hoppas folk vill ha mera på skrivbordet också, det är ju löjligt annars.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min u2711 fungerar som element om man inte drar ner brightness (kör på 35/100 nu)
Kan det vara så att folk kör 100% brightness?

Edit: Känner fan att den blir varmare om man drar på mer ljus.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem

Tv panelerna i samma storlekar borde ha ungefär samme effekt och alltså värmeutveckling, så det borde vara nått annat, om det nu är så att monitorerna har högre felfrekvens än 32" tv och mindre monitorer.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

På min förra Samsung 30" skärm var det ett erkänt problem pga värme, det blev så varmt att chippet släppte i lödningarna efter antal månader, jag lämnade in kortet och de fick löda om det igen och det fungerade ett tag till med kylfläns på men det hjälpte inte mycket.

Permalänk
Medlem

Haft 2 dell 27" inga problem . Varm tycker jag inte den blir alls ?

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av mrqaffe:

Tv panelerna i samma storlekar borde ha ungefär samme effekt och alltså värmeutveckling, så det borde vara nått annat, om det nu är så att monitorerna har högre felfrekvens än 32" tv och mindre monitorer.

TV paneler har lägre upplösningar och behöver således mindre signalprocessing. Det som är jämnställt med TV är eventuellt bakgrundbelysningen som avger lika mycket värme. Men i detta fallet var det kontrollerkorten som lade av...

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Casten83:

Haft 2 dell 27" inga problem . Varm tycker jag inte den blir alls ?

Är den påslagen?

Permalänk
Medlem

Kan inte påstå att jag har något/några problem med mina skärmar.
Dock blir de varma om de får vara igång riktigt länge. Men sitter aldrig mer än några timmar åt gången.

Visa signatur

Dell 31,5" 4K på photoshop maskinen, 950 Pro systemdisk, 950 Pro scratchdisk, 2x8tb, 2x2tb, 2x500gb
1st Dell 30" + 2st Dell 20" på surfmaskinen, ocz systemdisk, 2x2tb
Origen chassie till HTPC:n med ocz systemdisk, 3x2tb
Synology NAS 1817+, Synology NAS 1813+, Synology NAS 1813+, IBM SAN, 24x300gb SAS 15K
Infinity fantast och nästan lika glad i Audio Research

Permalänk
Medlem

Kollade Eizo precis, inte ens de har en 30" att erbjuda, lite skumt...

Permalänk
Medlem

Jag har en kompis som har en Apple 30. Han har haft den i 7-8 år och spelar mycket på den, det har aldrig varit problem med den. Jag har en samsung 305t plus i vardagsrummet som används mycket av min sambo. Den är 5 år gammal och fungerar prima.

Om du tycker att det är problem med 30 så gå ner till en 27.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag kan tänka mig att ett problem är tempväxlingarna, de stora skärmarna (och tv) brukar knäppa i höljet när tempen ändras, är den jämnvarm så släpper inte lödningar, jag har en siemens 27" också, den har nerkylningsfunktion, den efterlyser och tonar ner ljusstyrkan när man slår av den, de kallar det lifeextender och det kanske är snabba tempskiftningar de syftar på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag kan tänka mig att ett problem är tempväxlingarna, de stora skärmarna (och tv) brukar knäppa i höljet när tempen ändras, är den jämnvarm så släpper inte lödningar, jag har en siemens 27" också, den har nerkylningsfunktion, den efterlyser och tonar ner ljusstyrkan när man slår av den, de kallar det lifeextender och det kanske är snabba tempskiftningar de syftar på.

Har kvar min gamla Samsung 305T Plus i förrådet men vet inte om jag ska fixa den, begagnat kort går på en del pengar och vet inte om det är lönt det när man kan få en begagnad skärm för runt 3000:- idag, panelen är det ingel fel på, det skulle vara man sätter en megastor kylfläns på med fläkt och kör utan bakstycke.

Mina skärmar går typ 18/7 hela tiden så de släcks sällan ner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

Är den påslagen?

Nepp lirar med den avstängd så andra ska ha en chans

Ska fan stoppa i en termometer för anser att den inte alstrar mycket värme

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Casten83:

Nepp lirar med den avstängd så andra ska ha en chans

Jag har dessutom teckentolkning på ljudet och kör upp det på den avstänga skärmen det är handikap det .............

Ska fan stoppa i en termometer för anser att den inte alstrar mycket värme

Man kan mäta effektförbrukningen också. 50-130W för en 30" på ett ungefär.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

har nu suttit och slösurfat 45 minuter, skärmen är ännu kall på översidan (upplever ingen skillnad imellan värmen på handen och skärmen)

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Skrivet av Casten83:

Nepp lirar med den avstängd så andra ska ha en chans

Dagens höjdare!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simplified:

Dagens höjdare!

Dum kommentar , dumt svar

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av BergEr:

Min u2711 fungerar som element om man inte drar ner brightness (kör på 35/100 nu)
Kan det vara så att folk kör 100% brightness?

Edit: Känner fan att den blir varmare om man drar på mer ljus.

Min u2711 blir också ganska varm, dock har jag den på 22 i brightness (och sRBG om det skulle spela någon roll).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det brukar vara bra för livlängden att inte köra med 100% brightness om man kan undvika det... Men jag håller med om slutsatsen att det verkar vara svårt med bra 30" skärmar - de verkar tendera till att bli för varma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Det brukar vara bra för livlängden att inte köra med 100% brightness om man kan undvika det... Men jag håller med om slutsatsen att det verkar vara svårt med bra 30" skärmar - de verkar tendera till att bli för varma.

Trådskrivaren påpekade att hans skärmar står på dygnet runt och släcks sällan ned så mycket av problemet ligger garanterat där.

Permalänk
Medlem

Nu har min varit igång snart 2 dygn , börjar bli ljummen

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casten83:

Nu har min varit igång snart 2 dygn , börjar bli ljummen

kanske inte det bästa för elräkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

kanske inte det bästa för elräkningen.

Nej, men den värmar ju upp huset också

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]