Permalänk
Medlem

Skaffa nytt moderkort? 6,6Ghz

Hej! i en tråd jag skapade för ett tag sen: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...
Så ökade BCLK/FSB och core clocken hur som helst i windows i realtid, idag hände det igen, satt och chattade, hade spelet TERA igång, då börjar musiken och ljudet att spraka som när något är fel.

Tittar på CPU-Z får syn på 3750 mhz som jag klockat till, men plötsligt ökas Multiplier/Ratio till 44! istället för 25 som är max, vilket skapade en clock speed på 6,6 Ghz!, sen får jag syn på att BCLK/FSB Ökar och sänks som den vill i windows.

Detta måste vara ett allvarligt fel alltså, är det någon som har tips på vad det kan vara? är beredd att skaffa nytt moderkort till min i7 960

Visa signatur

[ Processor i9 9900K 4,9ghz, 1,34V-- Grafikkort Asus strix 1080 TI OC -- Minnen Corsair 16 Gig minnen 3200 mhz DDR4 -- Hårdiskar 1x Samsung 850Evo -- Nätagg 850W Corsair gold -- CPU KylareThermaltake Floe Riing RGB 360 TT Premium -- Chassi Thermaltake View 71 Tempered Glass RGB Plus Svart

Permalänk
Medlem

Slå av speedstep, c1 osv så kommer detta försvinna, sen om den går i 6.6GHZ är väl trevligt, men det är antagligen en bugg till 99.99%.

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk

Har hänt mig med, när jag startade ett program, som tydligen hade ett virus på sig, då gick klock och alla andra värden upp, klocken låg nog på nästan 4Ghz. Normalt är 1,6-2,4Ghz

Visa signatur

Deadsith: Disc/Holy Priest | Haikeiki: MM/BM Hunter | Garridel: Frost/Arcane mage (Main) | Turák: Resto Druid

Permalänk
Medlem

Hade samma fel på ett EVGA dual Superrecord mobo.
Skicka tillbaka och fick ett nytt på garanti.
Jag fick över 8000mhz i cpuz

Är antagligen någon komponent på mobo som inte håller måttet.